2020-07-30, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Klart att det viktigaste är att skapa harmoni och trygghet när man har tagit sig an katter med trasslig bakgrund. Och de är unga, de äter mycket, rör sig mycket, och då behöver maten inte vara lika fulländad som till mina gamlingar. En portionsförpackning räcker hela dygnet åt dem.

Mjau mousse är framträdande doft på. Jag tycker inte det luktar illa ändå. Kattgubben äter snart bara den, Sheba perfect potions (delbar förpackning med pyttesmå portioner lagom åt en gammal man), någon gång Mjau tetra och så barf när han är på det humöret.

Nu är det gömda torrisar och i aktivitetsleksaker, som jag köpt några nya. Det är en speciell leksak som är hans (hur de nu kommer överens om sånt är ett mysterium) och i den är senior njurvänligt torrfoder. Känns som han kan ha nytta av det. Han leker mest med den, en stågubbe med hål på sidan. Vi ska snart på återbesök till veterinären och håller tummarna njurarna fortfarande funkar tillräckligt bra.

Jag skickade efter en vattenfontän från Zooplus så de säkert ska dricka mer. Den har de inte brytt sig om alls, men har bara haft den ett dygn och nu har jag flyttat på den dit den mest populära vattenskålen brukar stå.

Det blir mer torrisar/godisar nu när jag vill aktivera mina gamlingar och de behöver mer vatten. Bra hjärngympa, för lederna, hjärta osv. Kan få igång dem på att leka men de håller då verkligen inte på länge. Det har regnat mest hela tiden där jag bor, annars går de in och ut som de vill men det blir inget självbarfande, för gamla, lata, långsamma....

Jag beställde en halvlyxig mat också. Rosies Farm blandback färser och det gick ner direkt. Smilla +10 år var dock ingen hit utom såsen.

Varenda katt jag haft har gillat såsen mest. Ja, visst är det konstigt.... Undrar vad som är i..... Det skulle finnas, ren näringsriktig sås i tetrapack och dränka all mat med, hehe. Oftast äter de det mosade efter en stund, men ska leta efter ett gott foder med stora bullar. Det funkar ju med Mushbollarna. Kanske vill de ha nåt rejält att sätta tänderna i, inte småbitar.

Hade den otroliga turen att få ett presentkort på Zooplus på 500 kr kattmat! Jag som aldrig brukar vinna nåt. De hade en utlottning, man fick fylla i en kod så var man med och tänk att jag vann! Planerar köpa lite olika sorters kattmat och testa. Det gäller bara Zooplus egna märken så det är okänd mark.

Jag ska räkna ut andelen kolhydrater i de foder vi diskuterade plus kanske några andra populära från mataffär, djuraffär och postorder. Nästa vecka troligast. Priserna för samma mat varierar så otroligt och ännu bökigare blir att räkna ut pris i förhållande till dagsgiva så det skippar jag. Jag kommer också skriva vad som är dåligt, bra och vad de försöker luras med, i den mån jag kan. En undersökning kan man väl kalla det jag tänkte göra och jag ska vara saklig. Då kan jag länka till inlägget när samma frågor kommer upp och slippa bli så tjatig.

Jag håller tummarna för att din 19-åring klarar veterinärbesöket med glans vad det gäller njurarna!
Jag förstår att äldre katter äter på ett annat sätt än yngre, inte minst för att aptiten och tänderna inte längre är lika bra som förr. Hoppas att vattenfontänen blir mer intressant efter hand så att katterna dricker. En kompis till mig brukar "glömma" sitt vattenglas på bordet och då dricker hennes katter gärna ur det - alla tricks är bra
Grattis till presentkortet - skriv gärna vad katterna tyckte om maten sen!
Mina katter fick lite nötfärs idag - den ena åt ungefär som en halv köttbulle och den andra slickade bara på färsen och ville inte ha. Inte såsigt nog för honom kanske. Däremot fick de smaka lite av min sashimi häromdagen och det älskade de - men det är ju hutlöst dyrt och jag vet inte ens om det är okej för katter att äta. Med tanke på den där kvinnan jag skrev om som fick mask i halsmandeln av sashimi så vet jag inte ens om det är okej för människor att äta
Citera
2020-07-31, 09:39
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Nä, inte om man gör som du.

Precis. Och förra katten blev nästan 20 år, så helt jävla ohälsosamt kan det ju inte vara för dem att utfordra dem som jag gör. Den nuvarande är tio, ingen av dem har någonsin varit sjuka.
Citera
2020-07-31, 09:42
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Precis. Och förra katten blev nästan 20 år, så helt jävla ohälsosamt kan det ju inte vara för dem att utfordra dem som jag gör. Den nuvarande är tio, ingen av dem har någonsin varit sjuka.

De jagar och förser sig själva med den bästa mat som finns. Det är därför.
Citera
2020-07-31, 09:46
Medlem
2560ps avatar
Citat:
De jagar och förser sig själva med den bästa mat som finns. Det är därför.

Ja, det var ju det jag skrev. Om de inte har möjlighet till det är det tveksamt om man alls ska ha katt.
Citera
2020-07-31, 09:58
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ja, det var ju det jag skrev. Om de inte har möjlighet till det är det tveksamt om man alls ska ha katt.

Ja och jag har skrivit det förut också, så vi behöver väl inte tjafsa om det? Superkasst torrfoder funkar så länge det bara är snacks för en gårdskatt som älskar att jaga. Vi är överens. Tänka sig.

Men - Du vill att vi ska avsluta tråden för att ditt koncept funkar. Det blev jag lite purken över....

Det som står i Djurskyddslagen är nåt lite luddigt om artanpassad föda. Ska ta reda på nån dag när jag ids exakt vad som menas, om det är ytterligare specificerat, och hur det kan komma sig att man får sälja onyttiga snacks som helfoder.
Citera
2020-07-31, 10:16
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ja och jag har skrivit det förut också, så vi behöver väl inte tjafsa om det? Superkasst torrfoder funkar så länge det bara är snacks för en gårdskatt som älskar att jaga. Vi är överens. Tänka sig.

Men - Du vill att vi ska avsluta tråden för att ditt koncept funkar. Det blev jag lite purken över....

Det som står i Djurskyddslagen är nåt lite luddigt om artanpassad föda. Ska ta reda på nån dag när jag ids exakt vad som menas, om det är ytterligare specificerat, och hur det kan komma sig att man får sälja onyttiga snacks som helfoder.

Ja, vi är överens. Det är svårt att skämta genom tangentbordet, självklart ville jag inte avsluta tråden (även om jag skulle vilja är det inget jag råder över).

Men jag vidhåller att allt djurfoder som säljs innehåller det som respektive djur behöver, annars får det inte säljas. Kattmat är till och med mer näringsrikt än barnmat, tro det eller ej. Göteborgsposten gjorde en stor artikel om det för sisådär 10 år sedan, det kanske går att googla fram. Det var en förskollärare som lät barnen smaka på kattmat och blev åtalad för det, om jag minns rätt. Jag skrev till och med en insändare som replik, som kom med i tidningen.
Citera
2020-07-31, 10:36
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ja, vi är överens. Det är svårt att skämta genom tangentbordet, självklart ville jag inte avsluta tråden (även om jag skulle vilja är det inget jag råder över).

Men jag vidhåller att allt djurfoder som säljs innehåller det som respektive djur behöver, annars får det inte säljas. Kattmat är till och med mer näringsrikt än barnmat, tro det eller ej. Göteborgsposten gjorde en stor artikel om det för sisådär 10 år sedan, det kanske går att googla fram. Det var en förskollärare som lät barnen smaka på kattmat och blev åtalad för det, om jag minns rätt. Jag skrev till och med en insändare som replik, som kom med i tidningen.

Att man inte får sälja skit och undermåliga varor, så är det ju. Men likväl sker det.

Den artikeln hade jag velat läsa. Tro vad det ledde till för straff, om det blev nåt.

Det är ju inget i kattmat som är farligt, däremot oaptitligt äta äckelpäckel typ juver och snorre - om man inte är furrie då.... Ska kolla sen, men GPs artiklar brukar vara låsta.

Kan mycket väl tänka mig torrfoder är passande föda till människa. Vi pallar kolhydrater och kan dricka vatten.

Edit: Det vore gulligt av dig om du kunde leta artikeln och insändaren, klistra in här.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2020-07-31 kl. 10:39.
Citera
2020-07-31, 13:35
Medlem
Citat:

Men är det torrfoder eller våtfoder som är mer näringsrikt än barnmat?

Jag tror på varierad föda åt katten - lite färskt, lite våtfoder och lite torrfoder. Aldrig rester från människans måltider - om det inte är "ren" mat utan kryddor och sånt, typ skinka el räkor eller nåt.
Det som är värst för innekatter är nog oftast inte födan utan bristen på motion tror jag...
Citera
2020-07-31, 14:03
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola

Jag tror på varierad föda åt katten - lite färskt, lite våtfoder och lite torrfoder. Aldrig rester från människans måltider - om det inte är "ren" mat utan kryddor och sånt, typ skinka el räkor eller nåt.
Det som är värst för innekatter är nog oftast inte födan utan bristen på motion tror jag...

Länge sen jag hade en liten nu så jag har glömt det mesta barnnäringsläran....

Det är mycket taurin och jod i all kattmat, dessutom saknas c-vitamin eftersom katten kan producera sitt eget. Troligen fler saker i mineral-, aminosyre-, fettsyre- och vitaminbalansen som inte stämmer heller.

Torrfoder blir rätt lik vår mat. Kolhydrater, protein och inte så mycket fett. Att det är torrt gör ju inget, det är lätt för oss att dricka vatten. Det gäller att inte föräta sig, eftersom det sväller i magen.

Våtfoder skulle bli som LCHF och det vet jag inte om man kan ge till barn?

Jag tänker inte fråga dig vad som finns i torrfoder du tycker katter behöver. Fast jag har god lust....
Citera
2020-07-31, 14:16
Medlem
Citat:
Länge sen jag hade en liten nu så jag har glömt det mesta barnnäringsläran....

Det är mycket taurin och jod i all kattmat, dessutom saknas c-vitamin eftersom katten kan producera sitt eget. Troligen fler saker i mineral-, aminosyre-, fettsyre- och vitaminbalansen som inte stämmer heller.

Torrfoder blir rätt lik vår mat. Kolhydrater, protein och inte så mycket fett. Att det är torrt gör ju inget, det är lätt för oss att dricka vatten. Det gäller att inte föräta sig, eftersom det sväller i magen.

Våtfoder skulle bli som LCHF och det vet jag inte om man kan ge till barn?

Jag tänker inte fråga dig vad som finns i torrfoder du tycker katter behöver. Fast jag har god lust....

Eftersom mina katter inte går ut och jagar så får de inte i sig hjärta och annat som innehåller taurin och bra fett och protein, och de får heller inte samma stimulans som utekatter får.
Torrfodret innehåller fetter och taurin och protein som katterna då behöver - särskilt som de ju inte äter köttet i våtfodret de får utan bara slickar i sig såsen. Jag vill ju inte barfa katterna, åtminstone inte helt och inte just nu. Då återstår torrfoder, våtfoder 2ggr/dag och lite räkor/skinka/köttfärs nån gång ibland.
Att få gå och ta lite foder då och då ska ju tydligen mer likna katternas eget sätt att äta på har jag läst och minska stressen och även hetsätande som kan få katterna att kräkas. Innekatter har ett tråkigt liv och så länge de inte är överviktiga kan de få knapra på lite torrfoder när de vill - våtfoder kan ju inte stå framme.
Citera
2020-08-01, 12:27
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Att man inte får sälja skit och undermåliga varor, så är det ju. Men likväl sker det.

Den artikeln hade jag velat läsa. Tro vad det ledde till för straff, om det blev nåt.

Det är ju inget i kattmat som är farligt, däremot oaptitligt äta äckelpäckel typ juver och snorre - om man inte är furrie då.... Ska kolla sen, men GPs artiklar brukar vara låsta.

Kan mycket väl tänka mig torrfoder är passande föda till människa. Vi pallar kolhydrater och kan dricka vatten.

Edit: Det vore gulligt av dig om du kunde leta artikeln och insändaren, klistra in här.

Nja... När jag skriver insändare gör jag det under eget namn, och jag vill ogärna outa mig. Dock tror jag inte att insändare kommer med i nätupplagan. Jag kollar, men inte förrän om några dagar, nu ska jag på fest och supa mig skitfull.

Tror hon friades, if memory serves.

Citat:

Helt enig. Det som ungarna fick smaka på var blötkäk.
Citera
2020-08-01, 12:30
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Eftersom mina katter inte går ut och jagar så får de inte i sig hjärta och annat som innehåller taurin och bra fett och protein, och de får heller inte samma stimulans som utekatter får.
Torrfodret innehåller fetter och taurin och protein som katterna då behöver - särskilt som de ju inte äter köttet i våtfodret de får utan bara slickar i sig såsen. Jag vill ju inte barfa katterna, åtminstone inte helt och inte just nu. Då återstår torrfoder, våtfoder 2ggr/dag och lite räkor/skinka/köttfärs nån gång ibland.
Att få gå och ta lite foder då och då ska ju tydligen mer likna katternas eget sätt att äta på har jag läst och minska stressen och även hetsätande som kan få katterna att kräkas. Innekatter har ett tråkigt liv och så länge de inte är överviktiga kan de få knapra på lite torrfoder när de vill - våtfoder kan ju inte stå framme.

Vettigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in