2020-08-01, 08:17
Medlem
https://www.expressen.se/debatt/morgan-johansson-sprider-fake-news-om-migrationen/

En intressant debattartikel av moderaterna i dagens Expressen.

Men läser jag mellan raderna, vad ser jag?

"Varje år blir antalet utrikes födda fler, men gruppens arbetslöshet minskar inte tillräckligt fort. I dag är var femte utrikes född arbetslös, och utrikes födda kvinnor riskerar att marginaliseras på svensk arbetsmarknad. Var tredje utrikes född elev lämnar grundskolan utan gymnasiebehörighet. "

Jag vet ej varifrån uppgifterna kommer, och de jämförs inte med andra uppgifter tex för de svenske, men tagna rakt upp och ner är siffrorna faktiskt ganska hyggliga.
Iaf åtskilligt bättre än vad som tycks framgå utav Flashback kritiken.

"Bara" 20% utrikesfödda arbetslösa, innebär ju också att 80% är inte arbetslösa.

Även om djävulens advokat lär påpeka att de som går SFI och annan utbildning, räknas ju inte som öppet arbetslösa... Och Utbildning i övrigt är inte bara användbar utbildning, en del är närmast vuxendagisverksamhet.

Och det är en offentlig hemlighet att många svenska elever lämnar högstadiet utan gymnasiebehörighet - jag vet iofs inte på rak arm den exakta procenten.

Men sett ur den synvinkeln, att ca 67% utrikesfödda ÄR gymnasiebehöriga när de lämnar grundskolan, låter positivt för mig....

Allting är relativt.

Det är inte glädjesiffror, men det är inte alls lika nattsvart som mången Flashbackare tar för givet.

Eller??
Citera
2020-08-01, 08:23
Medlem
grungewhores avatar
Om du tänker lite till. Tänk dig att var femte person i ditt hyreshus är arbetslös. Tänk dig att ett av dina grannars tre barn lämnar grundskolan utan gymnasiebehörighet. Oavsett bakgrund. Vilken typ av område tror du att du bor i då? Verkar det hälsosamt?
Citera
2020-08-01, 08:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
,
Men sett ur den synvinkeln, att ca 67% utrikesfödda ÄR gymnasiebehöriga när de lämnar grundskolan, låter positivt för mig....

Men det låter ju jättebra - det finns inga gymnasiebehöriga som är arbetslösa.

För gymnasiebehöriga står arbetsgivarna i kö utan att de pluggar vidare.

Vi skall satsa på gymnasiebehörighet = full sysselsättning o välstånd - alla gymnasier
o andra eftergymnasiala lärosäten läggs ner för de behövs inte
Citera
2020-08-01, 08:32
Medlem

Nej, allting är inte relativt.
Ljusets hastighet i vakuum är konstant.

Så du tycker att det är bra att bara 2/3 har gymnasiebehörighet efter grundskolan?
Jag kallar det ett stort misslyckande.
Hur kan man tycka det är bra siffror att 33% saknar behörighet?

Det är inte så att 80% av de som kommer hit sätts i arbete.
Siffran efter 9 jävla år är att inte ens hälften är i arbete.
Det är en gigantisk förlustaffär som innebär att vi svenskar kommer bli av med pensionen helt och hållet för att försörja dessa aber som kommer.

De som kommer från Afrika sedan 2015 kommer jobba i ännu sämre utsträckning än vad invandrare dittills gjort.
Citera
2020-08-01, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Om du tänker lite till. Tänk dig att var femte person i ditt hyreshus är arbetslös. Tänk dig att ett av dina grannars tre barn lämnar grundskolan utan gymnasiebehörighet. Oavsett bakgrund. Vilken typ av område tror du att du bor i då? Verkar det hälsosamt?

Jag tycker att det är starkt att 80% av de utrikes födda redan försörjer sig själva och att 2/3 klarar gymnasiet trots att många kom till Sverige så sent som 2015 samt att många yngre är föräldralediga. Det visar på styrkor som den "etniskt svenska" befolkningen saknar. Driv, mod och handlingskraft.
Citera
2020-08-01, 09:06
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
https://www.expressen.se/debatt/morgan-johansson-sprider-fake-news-om-migrationen/

En intressant debattartikel av moderaterna i dagens Expressen.

Men läser jag mellan raderna, vad ser jag?

"Varje år blir antalet utrikes födda fler, men gruppens arbetslöshet minskar inte tillräckligt fort. I dag är var femte utrikes född arbetslös, och utrikes födda kvinnor riskerar att marginaliseras på svensk arbetsmarknad. Var tredje utrikes född elev lämnar grundskolan utan gymnasiebehörighet. "

Jag vet ej varifrån uppgifterna kommer, och de jämförs inte med andra uppgifter tex för de svenske, men tagna rakt upp och ner är siffrorna faktiskt ganska hyggliga.
Iaf åtskilligt bättre än vad som tycks framgå utav Flashback kritiken.

"Bara" 20% utrikesfödda arbetslösa, innebär ju också att 80% är inte arbetslösa.

Även om djävulens advokat lär påpeka att de som går SFI och annan utbildning, räknas ju inte som öppet arbetslösa... Och Utbildning i övrigt är inte bara användbar utbildning, en del är närmast vuxendagisverksamhet.

Och det är en offentlig hemlighet att många svenska elever lämnar högstadiet utan gymnasiebehörighet - jag vet iofs inte på rak arm den exakta procenten.

Allting är relativt.

Det är inte glädjesiffror, men det är inte alls lika nattsvart som mången Flashbackare tar för givet.

Eller??

Missvisande att påstå att endast en femtedel av utrikesfödda är arbetslösa.

De räknar inte med "sjukskrivna" och "förtidspensionerade" vilket en väldigt stor andel invandrare är, förmodligen flera hundratusen. Ett exempel är iraks försvarsminister som var "sjukskriven", han syns därför inte i de siffrona som visar arbetslösa utrikesfödda, samtidigt som han lever på skattemedel.
Citera
2020-08-01, 09:18
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
[...]
I dag är var femte utrikes född arbetslös
--[...]--
[...]
Eller??
Nej, det är inte så definitionen lyder. Att man är arbetslös betyder inte bara att man är utan arbete, annat tillkommer:

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsmarknadens-uppdelning/Definitioner-pa-arbetsmarknaden/
Citat:
Personer som inte är sysselsatta men som kan börja jobba inom 14 dagar och aktivt sökt jobb de senaste fyra veckorna eller väntar på att påbörja ett nytt jobb inom tre månader räknas som arbetslösa.
De som vare sig är i detta kategori eller arbetar räknas inte in i arbetskraften. Detaljerna för hur beräkningen görs finns på länken till ekonomifakta.
Citera
2020-08-01, 09:40
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Jag tycker att det är starkt att 80% av de utrikes födda redan försörjer sig själva och att 2/3 klarar gymnasiet trots att många kom till Sverige så sent som 2015 samt att många yngre är föräldralediga. Det visar på styrkor som den "etniskt svenska" befolkningen saknar. Driv, mod och handlingskraft.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/arbetsmarknad/integration/arbetsloshet-utrikes-fodda/

Om du menar utlandsfödda Amerikaner, Engelsmän och Australier, visst. De har också i stor grad en annan anledning att vara här, kommer hit p g a kärlek eller karriär med kompetens. Om du menar MENA, not so much.
Citera
2020-08-01, 09:46
Bannlyst
Det är bara sandlådekrig som vanlig. Både regeringen Bildt och Reinfeldt byggt det här sunk Sverige där stora grupper har fått asyl. Notera Reinfeldt på ren jävelskap gjorde upp med MP, detta innan SD ens hade klara Riksdagsspärren. SD klarade Riksdagsspärren 2010 , men man gjorde upp med MP 2008.

Regeringen Bildt upphävde Luciabeslutet och man vägrade att lyssna på Ny demokrati som hade många fräscha förslag om hur invandringen till Sverige skulle kunna bli bättre. Och 30 år senare har vi resultatet av det som absolut inte skulle hända, vi har sämre välfärd, högre skattetryck, extrem bostadsbrist och en kriminalitet som vi aldrig kunde dröma om för 30 år sedan.
Citera
2020-08-01, 09:51
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Uppenbarligen vill Moderaterna inte utvisa dessa stjärnor utan de vill skapa "låglönejobb" så de kan få en personlig butler som kan knulla frugan medan de är ute och vaskar champagne på Stureplan.
Citera
2020-08-01, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Det är bara sandlådekrig som vanlig. Både regeringen Bildt och Reinfeldt byggt det här sunk Sverige där stora grupper har fått asyl. Notera Reinfeldt på ren jävelskap gjorde upp med MP, detta innan SD ens hade klara Riksdagsspärren. SD klarade Riksdagsspärren 2010 , men man gjorde upp med MP 2008.

Regeringen Bildt upphävde Luciabeslutet och man vägrade att lyssna på Ny demokrati som hade många fräscha förslag om hur invandringen till Sverige skulle kunna bli bättre. Och 30 år senare har vi resultatet av det som absolut inte skulle hända, vi har sämre välfärd, högre skattetryck, extrem bostadsbrist och en kriminalitet som vi aldrig kunde dröma om för 30 år sedan.

Kriminaliteten har inte ökat i förhållande till folkmängd. Kriminaliteten var som värst under regeringen Bildt.
Citera
2020-08-01, 10:23
Medlem
Reverend.Camdens avatar
"Personer som utfört minst en timmes arbete under en mätvecka, antingen som anställd, företagare eller medhjälpare i ett familjeföretag, räknas som sysselsatta."
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsmarknadens-uppdelning/Definitioner-pa-arbetsmarknaden/#:~:text=Sysselsatta%20och%20syssels%C3%A4ttningsg rad,arbetsf%C3%B6r%20%C3%A5lder%20som%20%C3%A4r%20 sysselsatt.

Alltså kan 1 timmes arbete i veckan göra att statistiken ser bra ut (nåja). Sjuka, studerande eller andra som inte faller in under arbetsförmedlingens statistik är alltså gigantisk.

Det brukar också återges att det tar 10 år för en invandrare att bli sysselsatt (vilket kan vara 1 h/veckan) men att ha en lucka på 10 år i sitt CV gör dig fortsatt oanställningsbar på ett normalt sätt. Vi kan alltså räkna med betydligt högre siffror än vad som deklareras när det gäller invandrares arbetslöshet.

Istället bör man redovisa hur det ser ut med självförjningen, dvs att personen klarar av att leva på en egen intjänad lön som inte innefattar div olika bidragsanställningar (såsom t ex lönebidrag). Antalet som i huvudsak försörjs genom olika transfereringssystem bör också redovisas (t ex från försäkringskassan eller försörjningsstöd).

Att statistiken används felaktigt är en extremt dålig väg att gå i långa loppet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in