2020-07-31, 21:58
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
På vilka uppenbara sätt då?
På att skapa osäkerhet pga de oberäkneliga konsekvenserna hos den som smittas. Inget av de tidigare coronavirusen lyckas lira så mycket rysk roulette som SARS-CoV-2, du behöver inte gilla det för att se skillnaderna. Bara acceptera.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-07-31 kl. 22:04.
Citera
2020-07-31, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Om inte munskydd hjälper, hur argumenterar man för att hosta i armvecket funkar ?
Armen är kanske tjockare än ett tunt munskydd.
Citera
2020-07-31, 22:02
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Om läkemedelsverket annamar samma resonemang kan vi nog glömma vaccin till gemene man de närmaste 10 åren, eller hur lång tid som krävs för att veta vilka biverkningar vaccinet har i långtidsförloppet. Det verkar dock som att dem inte resonerar som dig, men däremot många andra som gör det, så det blir nog svårt att få majoriteten att vaccinera sig.
Nej då. Man behöver bara förstå att man aldrig vet allt, men att man konstant kan lära sig mer. Det är skarpt läge, eventuella senare biverkningar finns i vågskålen men det är aldrig svart eller vitt.

Jag är för ett vaccin men står helst inte i första ledet för att ta det, jag munskyddar mig tills vidare för att vinna tid medan kunskaperna hela tiden ökar.
Citera
2020-07-31, 22:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Peer-granskade? Finns det någon vetenskaplig rapport om munskydds farlighet? Som dessutom är peer-granskad? Visa mig den. Det är kill- och gubbgissningar alltihopa. Det har inte funnits några pengar till sådana studier och då får "vetenskaparna" hitta på och det gör de.

Vad gäller forskningsläget i övrigt vad gäller corona idag är väldigt lite peer-granskad pga att man inte hunnit helt enkelt. Men trots det har det ackumulerats en massa kunskap som man kan utgå ifrån.

Och så det där med peers. Låter så fint men ju mindre ett vetenskapsområde är, och epidemiologi är inte så omfattande, desto mer diktatorisk området blir. Det utkristalliseras ett gäng gubbar, numera även gummor, som alla känner varandra och är beroende av varandra. De fina tjänsterna är få och det gäller att välja sin forskning noga för att komma ifråga längre fram. Mycket rövslickande peers där. Vem vill sticka upp mot sin professor?

Undrar om ens alla forskningsrapporter blir peer-granskade. Om jag var en smart forskare så skulle jag satsa på något nytt inte sitta korrläsa någon annans forskningsrapport. Det ger inte mig någon fin tjänst i framtiden att vara tvåa på bollen. Så många av de peers som granskar har inget bättre för sig, eller framtid.

Kan bara hålla med. Slutsatsen är denna: "The strongest protection against SARS-CoV-2, whether the virus is mostly contained in droplets or in aerosols, essentially remains the same: Keep your distance and wear masks."

Kan inte bli så mycket tydligare än så.
Citera
2020-07-31, 22:03
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Armen är kanske tjockare än ett tunt munskydd.
Fast då är ju viruset ute i det fria, till skillnad från att fastna i munskyddet hos den smittade.
Citera
2020-07-31, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Fast då är ju viruset ute i det fria, till skillnad från att fastna i munskyddet hos den smittade.
Fastnar nog i armen precis som i munskyddet.
Citera
2020-07-31, 22:07
Medlem
Citat:
På att skapa osäkerhet pga de oberäkneliga konsekvenserna hos den som smittas. Inget av de tidigare coronavirusen lyckas lira så mycket rysk roulette som SARS-CoV-2, du behöver inte gilla det för att se skillnaderna. Bara acceptera.
Så du kan inte peka på några uppenbara definitiva skilnader mot andra coronavirus alltså?
Citera
2020-07-31, 22:10
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Så du kan inte peka på några uppenbara definitiba skilnader mot andra coronavirus alltså?
Vad är det för fel på dig? Måste man leda dig i rullstol för att du ska hänga med? Skruva av stödhjulen om du vill att jag ska fortsätta att besvara dig. Jag diskuterar på min fritid, filar inte på en doktorsavhandling om coronavirus om du trodde det.
Citera
2020-07-31, 22:11
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lite mer balanserade rapporter om status på vaccinförsöken:

‘Silver bullet’ to beat Covid-19 unlikely, warns UK vaccine chief
Kate Bingham of government task force plays down hopes of lifetime immunity despite recent positive trial results

The chair of the UK government’s vaccine task force has damped hopes of finding a “silver bullet” that provides lifetime immunity against Covid-19 despite a week of positive trial results for potential inoculations.

Kate Bingham told the Financial Times it was more likely scientists would develop either a vaccine that provides a year’s immunity or one that only mitigates the symptoms of the virus.

“The assumption at the moment is that we’ll be shooting to get to a year’s immunity,” said Ms Bingham, who is coordinating efforts to develop, produce and disseminate a vaccine in the UK. “What I’ve been anxious about is that people . . . think we’ll have a*silver*bullet. That’s probably not going to happen.”
https://www.ft.com/content/f63f9e25-a291-4871-9d4b-2fcf93c4969e
Det verkar som du hittat din livlina för att slippa betala den där tusenlappen som du satt på att inget vaccin kommer godkännas innan årsskiftet? Nu handlar det helt plötsligt om att vaccinet skall ge LIVSTIDSIMMUNITET?

Haha, bor du ändå inte i Lagos, Nigeria i alla fall..?
Citera
2020-07-31, 22:11
Medlem
vinlands avatar
DN kör en artikel idag om lyxkryssaren Diamond Princess, naturligtvis lägger dom detta bakom en betalvägg, på en utredning som ligger helt öppen på nätet.

Det blir allt mer av detta otyg där medierna agerar "gate-keepers" och "håller på information", eller som i svenska fall, oftast ändrar eller undanhåller vissa intressanta nyheter för allmänheten.

Angående Diamond Princess så var det en sjuk 80-taggare som lyckades smitta ner hela 697st och av dessa dog 7st, Totalt hade båten 3711 pers ombord inkl besättning.

Utredningen här utan betalvägg:
https://www.pnas.org/content/early/2020/07/27/2006824117
Citera
2020-07-31, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
1 av 3 kan vara immuna mot Corona utan att de haft viruset?

https://www.dagbladet.no/nyheter/1-av-3-kan-vaere-immune-fra-for/72704575

Som i princip alla andra förkylningsvirus så behöver man inte ha fått det för att vara immun mot det.
Citera
2020-07-31, 22:16
Medlem
Citat:
Nej då. Man behöver bara förstå att man aldrig vet allt, men att man konstant kan lära sig mer. Det är skarpt läge, eventuella senare biverkningar finns i vågskålen men det är aldrig svart eller vitt.

Jag är för ett vaccin men står helst inte i första ledet för att ta det, jag munskyddar mig tills vidare för att vinna tid medan kunskaperna hela tiden ökar.
Jo, lite så resonerar jag med. Men för mig personligen, hälsosam 35-årsåldern inte i riskgrupp är det tydligt med emperi att risken att bli smittad och dö/svårt sjuk av corona är försumbar,restrisk. Däremot att ta ett framstressat vaccin utan kontroll på biverkningar i långtidsförloppet... Det vet ifan om jag skulle göra, även om jag är medveten om att just jag vaccinerar mig är viktigt för att vi ska uppnå flockimmunitet därigenom skydda riskgrupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in