2020-07-31, 18:06
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hahahaha, en av de största försvararna av faktabaserat resonemang rycker åter ut i tråden och förklarar hur vi bör tolka ett vittnesmål, man tar sig för pannan, du är riktigt underhållande och förutsägbar.

Varför inte prova något nytt, till exempel att basera resonemang och teorier på vad vittnen faktiskt säger, utan att justera det som faktiskt sägs.

Varför läser du ens vittnesmål om du ändå inte utgår ifrån vad som sägs?

Absolut, det är din tro, men att tro att en polis menar polisradio när hon säger rundradio är ju bara att ta det hela till en sanslöst ogreppbar nivå.

Kanske gick även klockan i polisbilen eller hennes armbandsur, eller varför inte både och, styvt en timme fel. Finns ju exempel på både stämpelklocka och bankomatur som har visat fel tid i den här soppan, så det mest sannolika bör ju trots allt vara att i stort sett samtliga klockor i huvudstaden har visat fel tid.

Nej, säger en polis rundradio menar hon såklart polisradio, en radio som polisen kör runt med, så bör man nog tolka hennes utsaga.

Har du ens för ett ögonblick tänkt tanken att polisen medvetet säger rundradio istället för bara radio(som man sannolikt normalt säger)så att det inte kan misstas för polisradio?
Mitt inlägg var ett resonemang och en tolkning av det som redovisas i ett förhör. Så ditt resonemang är enbart svammel.
Citera
2020-07-31, 18:08
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Ja , det ser ut som en "knegarjacka" men den är för kort . För många vittnen som sagt att jackan/rocken slutade strax över knäna.
LP sa en bit nedanför midjan.
Citera
2020-07-31, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Beträffande vad som bl.a. kunde konstateras när man undersökte Eino Hiltunens sönderbrända kropp 1986-11-23 (Eino, som jag menar är den s.k. Grandmannen):

* Vid undersökningen mättes kroppen till en längd av 180 cm.

* Man hittade ett par stålbågade glasögon av fabrikatet MENRAD 333-200. Den vänstra skalmen är 135 mm lång och har följande beteckning MENRAD 333-200 135. Den högra skalmen är 140 mm lång och har följande beteckning 140 B7. Näsmåttet är 58 16.

* Brun skinnhandske.

* Rester av en blå axelremsväska med rektangulär form (30 cm lång X 10 cm bred). Blixtlås.

* Sko av kängmodell bestående av läder. På insidan försedd med dragkedja. Sulans tjocklek är 1,5 cm och klackens tjocklek är 4 cm. Invändiga måttet på skon är 26,5-27 cm.

* Blåa strumpor.

* Jacka av täckmodell, d.v.s. den är försedd med någon form av nylonväv på utsidan samt därefter följer någon syntetsfyllning samt därefter på insidan likadan nylonväv. Färgen är mörkblå. Jackan är försedd med krage. Kragen har varit nedvikt och när man viker upp den är den 9 cm bred. Jackbiten är från kragens söm, där den är fastsydd vid ryggpartiet och ned till midjelinningen cirka 53 cm lång. På jackans ryggsida finns tre sömmar gående tvärs över ryggdelen. Avståndet från översta sömmen och kragsömmen är 14,5 cm. Avstånedet mellan sömmarna är 20 mm. Vid midjedelen på jackan har det funnits ett skärp av samma material. Skärpet är 4 cm brett och är fastsatt med höljor i ryggen. Skärpet är placerat 10 cm från jackslutet. Blixtlås med märket RRR på.

* Skjorta invikt under tröja.

* Långkalsonger.

* Mörkbrun livrem.

* Byxor i en mörkblå färgton av märket Lapidus. Storlek D 100. Tillverkad i Sverige. Bakficka på höger sida med dragkedja.

* Hårstrån som är mörkblonda till färgen.

* Offrets tandproteser.

* Ögonen är blå. Iris möjligen brunmelerad.

* Förslitningsskador i kotpelaren samt diskdegeneration mellan de 5:e och 6:e halskotorna.

* 46 år gammal vi MOP.

* Dödades med en omantad projektil av kaliber 22.

Eino beskrivs egentligen ännu mera i detalj (t.o.m. de privata delarna). Men kände att denna sammanfattning räcker gott och väl för ändamålet.

Och visst kan man hoppas att människor har olika kläder på sig ibland. Men Einos vän, Jaakko Karinkanta, vittnar om att Eino t.ex. alltid gick omkring i denna blåa täckjacka.

Det kanske är så när man går som en "bondedräng", som Alf Lundin uttryckte det.

Är det Eino man ser ryggen av på denna bild?

https://www.helahalsingland.se/taggat/Eino Hiltunen
Citera
2020-07-31, 18:28
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Alla förhör med Leif Ljungqvist. Det senaste från 200311 . 68 sidor.

https://drive.google.com/file/d/122Me4TkJqChd3CCUyi2Vhw8GN69iwYFc/view

Det här tycker jag också är intressant. Alltså ingen liten glipa där anklarna skymtade fram utan minst 10cm mellan byxorna och skorna (om nu LL sett rätt) :

...Innan några foton förevisas Ljungqvist så berättar han att under de dagar som gått sedan mordet på Palme så har han fått en ganska så säker och klar bild på en detalj som fastnat hos honom.Han är säker på att när GM springer från mordplatsen så når hans byxor inte ända ner till skorna.De är så korta eller uppdragna på annat vis så de inte på något sätt når ner över anklarna.Han vill ha skiljet mellan byxorna och skorna till minst 10cm.Vad för slags skor eller annat som GM hade på fötterna har Ljungqvisr ingen aning om.Han är också säker på , att GM hade jeans på sig och att dessa var smala , det fanns alltså inget spelrum mellan kroppen och byxorna som fladdrade vid GM:s springande...

Tyder inte på någon yrkesmördare enligt mig utan skulle mer tro på en pundare eller liknande.
Citera
2020-07-31, 18:33
Medlem
Citat:
Det här tycker jag också är intressant. Alltså ingen liten glipa där anklarna skymtade fram utan minst 10cm mellan byxorna och skorna (om nu LL sett rätt) :

...Innan några foton förevisas Ljungqvist så berättar han att under de dagar som gått sedan mordet på Palme så har han fått en ganska så säker och klar bild på en detalj som fastnat hos honom.Han är säker på att när GM springer från mordplatsen så når hans byxor inte ända ner till skorna.De är så korta eller uppdragna på annat vis så de inte på något sätt når ner över anklarna.Han vill ha skiljet mellan byxorna och skorna till minst 10cm.Vad för slags skor eller annat som GM hade på fötterna har Ljungqvisr ingen aning om.Han är också säker på , att GM hade jeans på sig och att dessa var smala , det fanns alltså inget spelrum mellan kroppen och byxorna som fladdrade vid GM:s springande...

Tyder inte på någon yrkesmördare enligt mig utan skulle mer tro på en pundare eller liknande.

För mig låter det som CP. En känsla jag får.
Citera
2020-07-31, 18:40
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
För mig låter det som CP. En känsla jag får.

Jag tror inte på CP men någon liknande och hittills okänd gärningsman.
Citera
2020-07-31, 18:41
Medlem
Citat:

Det har spekulerats om att det kan vara VG då han hade basketdojor och tajta jeans, och om jeansen fastnar på skorna så uppstår glipan.
Citera
2020-07-31, 18:46
Medlem
Hans von Hofsten ( bosatt i Täby 1986) ledde ett marinuppror under hösten 1985. 12 marinofficerare gick ut 10 november 1985 i SvD och sade att de inte hade förtroende för Palme när det gäller ubåtskränkningarna.

Två av dessa var örlogskapten Leif Nylander och kapten Peter Nyren. Har dessa 12 marinofficerare hörts av PU? Vet man någon av dessa hade relation till SE??
Det skulle vara superintressant om någon av dessa marinofficerare var med i Stay Behind.

https://blogg.vk.se/janhagglund/2020/06/14/del-tva-marinofficerare-moraliskt-ansvariga-for-mordet-pa-olof-palme/
Citera
2020-07-31, 18:47
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:

Detta är också intressant:

I förhöret 2020 hävdar LL att SE sprang efter mördaren. Inte efter poliserna.

I förhöret med Stigs ex-fru så berättar hon vad han sade till henne när han till slut kom hem på natten.

Stig sade då att han sprungit efter mördaren. Och att han inte vidtagit några andra åtgärder på platsen. När han kom hem var han inte chockad, utan närmast euforisk.

https://drive.google.com/file/d/1h52ysVXTanpq3HQSbBvllTRscnhCwrUL/view
Citera
2020-07-31, 18:51
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Det har spekulerats om att det kan vara VG då han hade basketdojor och tajta jeans, och om jeansen fastnar på skorna så uppstår glipan.

LL säger att han ser glipan (på minst 10cm) mellan skorna och byxorna.
Glipan som han ser och uppfattar som anklarna bör då varit ljusare än skorna och byxorna.

Skulle det vara typ höga basketdojor där byxorna fastnat upptill så skulle de i så fall varit ljusa på ett antal cm upptill och mörka nedtill . Någon typ av tvåfärgade basketdojor , men det tror jag knappt.

Kanske inte så sannolikt heller men någon typ av ljusa damasker skulle möjligen också kunna uppfattas som en glipa mellan skorna och byxorna. https://imgur.com/a/Nj1x7IP
Senast redigerad av HAARP 2020-07-31 kl. 19:02.
Citera
2020-07-31, 18:55
Medlem
Teori: Kan mördaren ha vänt på Palme innan han sköt?

Efter många olika uppgifter om hand på axeln innan skottet. Om det är höger hand på höger axel eller vänster på vänster.

Ett vittne uppfattar det som att mördaren håller om Palme, dvs höger hand på höger axel. Medan andra uppfattar att det är vänster hand på vänster axel.

Och läser man Anna Hages interjuv så blir det lite intressant:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EWOK2o/nyckelvittnets-palmeteckning-de-stod-i-en-klunga

Kan det möjligtvis vara så att mördaren lägger upp vänster hand på höger axel. Som då kan uppfattas som att man håller om Palme. Och i en snabb rörelse vänder på Palme så att han står öga mot öga med mördaren när skottet går av? Och efter vändningen uppfattar folk det som vänster hand på vänster axel.

Varför vända på Palme? Som en sista försäkran om att det verkligen är Palme. Eller för att man vill se honom i ögonen.

Efter skottet faller Palme bakåt. Möjligen går ner på knä och sen faller bakåt.
Citera
2020-07-31, 19:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Detta är också intressant:

I förhöret 2020 hävdar LL att SE sprang efter mördaren. Inte efter poliserna.

I förhöret med Stigs ex-fru så berättar hon vad han sade till henne när han till slut kom hem på natten.

Stig sade då att han sprungit efter mördaren. Och att han inte vidtagit några andra åtgärder på platsen. När han kom hem var han inte chockad, utan närmast euforisk.

https://drive.google.com/file/d/1h52ysVXTanpq3HQSbBvllTRscnhCwrUL/view

Exakt, SE är knappt sanningsenlig någonstans, spontant känns det som att han hade ett dilemma, att vara på mordplatsen direkt efter skotten samtidigt som han måste ha kommit fram en stund efter. Det kräver mer än en berättelse.

Oavsett vilken story han presenterar så stämmer det inte med mycket annat.

Han ändrar sin story över tid på några punkter men hela tiden ett mantra, tvekar knappast på sina minnesbilder när han berättar, förutom i ett fåtal passager när han säger sig vara osäker eller inte minns, inövade fraser, det är ett typiskt tecken på någon som talar osanning.

Att det ska vara ett sådant motstånd att misstänka att han har med mordet att göra på ett eller annat vis är för mig obegripligt.

Varför har man inte lyckats sätta dit honom då, tja, KP anser att man inte kan komma vidare, vad det beror på kan man endast gissa, kan finnas en mängd rimliga förklaringar, men något skumt med SE tycker jag att det är.

En slump att en mytoman som vill stå i rampljuset råkar befinna sig där och då, kan vara så, men hata slumpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in