2020-07-31, 15:08
Medlem
Finländska forskare: Ansiktsskydd ger märkbart skydd mot covid-19
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/07/31/finlandska-forskare-ansiktsskydd-ger-markbart-skydd-mot-covid-19
Citera
2020-07-31, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Men så har man ju också testat mindre.

Vilket är naturligt då folk inte har symptom i samma utsträckning. Människor blir inte förkylda på sommaren i speciellt ofta.
Varför är detta koncept så sjukt jävla svårt att begripa?
Citera
2020-07-31, 15:09
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Men så har man ju också testat mindre.

Så du menar att det springer runt massa covid-sjuka personer som inte testar sig? Därav färre fall?

Så kan det naturligtvis vara. Ska vi ha obligatorisk testning av hela befolkningen kanske.

Jag tror mer på att vi fångar upp i stort sett alla symptomatiskt smittade med den testningen vi gör.
Citera
2020-07-31, 15:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Intressant.
De rör ju å andra sidan på munnen ”överdrivet” för att förtydliga, kommer det luftstötar då? Vilken påverkan får handviftandet?

Såg inslaget på italiensk TV och nån i studion plockade upp det och rundade (på ett lättsamt sätt) av det med att vissa dialekter därnere i så fall skulle kunna vara mer ”spridande” ...
Det är kanske därför som Skåne klarat sig bra? 😂
Citera
2020-07-31, 15:10
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vad är det ni inte förstår. Det klart det kan komma om det behövs, självaste Tegnell och ju själv sagt det. Men varför göra det nu när det är en stadig nedgång?
För att det känns extra tryggt om staten ställer detta som krav?
Tydligen så kan man inte ta på sitt ett spottskydd efter eget huvud.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Därför att det borde ha gjorts för länge sedan.

Antar att du vill ha en fullskalig lockdown också?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag använde naturligtvis uttrycket i överförd betydelse. FB är ingen tävling.

Jag använde tävling i överförd betydelse om rätt eller fel och det är oväsentligt för mig om jag har fel när jag säger liten eller ingen överdödlighet och du säger 2000 och har rätt. För mig är det som sagt bara väsentligt att komma fram till att de allra flesta som dog/dör i C-19 har gjort det i stället för i något annat.

Framför allt är mitt fokus på virrpannorna som yrade om tiotusentals dödsfall och att varje död i C-19 är lika med överdödlighet eftersom de döda annars skulle ha levt många goda år till.

Citat:
Enligt SCB:s preliminära statistik har Sverige fram till och med v.29 haft en överdödlighet om drygt 2000 personer jämfört med föregående femårsperiod. Enligt SCB har dödsfallen underrapporterats de senaste veckorna varför dödstalet för året kommer att justeras upp.

Det är nog inga enorma mängder som eftersläpningen innehåller.

Citat:
Sedan en tid tillbaka har vi underdödlighet i Sverige, men det är normalt efter en period med så hög överdödlighet som vi hade under ett antal veckor i våras. (Innan pandemin hade vi också en period av underdödlighet.)

Jepp.

Citat:
Jag gissar att att överdödligheten under året som helhet kommer att hamna ungefär här där vi är nu, förutsatt att inte pandemin tar ordentlig fart igen. Det är omöjligt att ge ett entydigt svar.
En överdödlighet för helåret om 5000 personer jämfört med de senaste fem åren ser jag som osannolikt. Jag tror inte att 2020 kommer att sticka ut i statistiken som massdödens år.

Det svaret räcker för att jag ska betrakta det som tillräckligt entydigt efter omständigheterna.
Citera
2020-07-31, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Eh..?

Ja Belgien och Sverige har haft liknande svårighet att hantera sina utbrott. Liknande mängd introduktion av smittan och invandrartäta områden.

Norge och Sverige har inte haft det, på grund av att Norge inte haft lika många hemvändande resenärer med smittan.

men har inte heller samma spridning i den typ av områden där det tog fart i Sverige om det nu ens har några som är jämförbara.

Av dom 2 anledningarna är Belgien mer jämförbart.

Så det är ingen jävla kråka av Tegnell.

Norge kanske bara klarat sig bra för att dom hade en 1/10 av smittan som introduceras av resenärer jämfört med Sverige
Citera
2020-07-31, 15:12
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Antar att du vill ha en fullskalig lockdown också?
Vilken våt dröm: all lockdown, all the time.
Citera
2020-07-31, 15:12
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Brasiliens president säger att han har mögel i lungorna

källa: Bolsonaro

Hans fru Michelle Bolsonaro har covid-19.

Brazil's Bolsonaro says he has 'mold' in his lungs as his wife tests positive for Covid-19
Citat:
Brazil's President Jair Bolsonaro said on Thursday he felt weak and might have "mold in the lung" having spent weeks in isolation after catching Covid-19.
In his first Facebook live video since recovering from Covid-19, Bolsonaro said: "I've just taken a blood exam. I was a bit weak yesterday. They have also found a bit of an infection. I'm taking antibiotics now. It must have been those 20 days inside the house, we catch other things. I've caught mold, mold in my lungs. It must be that."
His wife, Michelle Bolsonaro, has also tested positive for Covid-19, according to a statement from the President's press office.
Citera
2020-07-31, 15:13
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Finländska forskare: Ansiktsskydd ger märkbart skydd mot covid-19
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/07/31/finlandska-forskare-ansiktsskydd-ger-markbart-skydd-mot-covid-19

Ja, det har varit känt länge. I Sydostasien har man använt munskydd i massor med år.
Sades ju tidigt under denna epidemi att munskydd är ett av de mest effektiva medlen för att bekämpa viruset.
Fast FHM kämpar för flocken.
Citera
2020-07-31, 15:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Psykopati

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det är nästan så det svartnar framför ögonen när man läser detta.

Kan man inte säga om 5700 döda är rätt eller fel idag, så lär man inte kunna avgöra det i morgon heller.

Uppenbarligen har vi att göra med en människa som fullständigt saknar moral.

PS. Glöm inte att arkivera "pärlan" på tegnellcitat.com.

Läs denna ”gamla” pärla till artikel. Här säger Tegnell själv att han stänger av och har ingen medkänsla. Mycket träffande.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/statsepidemiolog-anders-tegnell-sverige-har-valdigt-svart-att-acceptera-risker/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in