Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Jag använde naturligtvis uttrycket i överförd betydelse. FB är ingen tävling.
Jag använde tävling i överförd betydelse om rätt eller fel och det är oväsentligt för mig om jag har fel när jag säger liten eller ingen överdödlighet och du säger 2000 och har rätt. För mig är det som sagt bara väsentligt att komma fram till att de allra flesta som dog/dör i C-19 har gjort det i stället för i något annat.
Framför allt är mitt fokus på virrpannorna som yrade om tiotusentals dödsfall och att varje död i C-19 är lika med överdödlighet eftersom de döda annars skulle ha levt många goda år till.
Citat:
Enligt SCB:s preliminära statistik har Sverige fram till och med v.29 haft en överdödlighet om drygt 2000 personer jämfört med föregående femårsperiod. Enligt SCB har dödsfallen underrapporterats de senaste veckorna varför dödstalet för året kommer att justeras upp.
Det är nog inga enorma mängder som eftersläpningen innehåller.
Citat:
Sedan en tid tillbaka har vi underdödlighet i Sverige, men det är normalt efter en period med så hög överdödlighet som vi hade under ett antal veckor i våras. (Innan pandemin hade vi också en period av underdödlighet.)
Jepp.
Citat:
Jag gissar att att överdödligheten under året som helhet kommer att hamna ungefär här där vi är nu, förutsatt att inte pandemin tar ordentlig fart igen. Det är omöjligt att ge ett entydigt svar.
En överdödlighet för helåret om 5000 personer jämfört med de senaste fem åren ser jag som osannolikt. Jag tror inte att 2020 kommer att sticka ut i statistiken som massdödens år.
Det svaret räcker för att jag ska betrakta det som tillräckligt entydigt efter omständigheterna.