Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Haha 🤣 Du lämnar walkover. Tack, då vet vi det.
Om man aldrig har varit anmäld till någon tävling så behöver man inte göra det.
Citat:
Personligen har jag noll intresse av att diskutera enbart utifrån "tro, förmodan och tyckande" så som du gör.
Så vitt jag vet använder inte SCB eller andra "normalintervall" när det gäller befolkningsstatistik och dödsfall per år.
Det borde väl ha framgått från första början att det är jag som gör det. Det borde även stå klart för dig att jag väldigt tydligt i varje inlägg betonat att resultatet kommer i den officiella statistiken nästa år. Det kommer att tas fram uppgifter baserat på vedertaget sätt att räkna. Jag kan inte sitta i juli och göra dessa beräkningar varför jag nöjer mig med att berätta vad jag tror.
Citat:
Till skillnad från dig kan jag motivera varför vi sannolikt kommer att se ett hack i kurvan gällande medellivslängd. Med hack avses att antingen kommer det att ske en liten minskning eller bli status quo.
Bra då vet jag att du i alla fall inte tror på en liten ökning. Alltid något att hålla i minnet.
Citat:
Det som har hänt i år är att ett antal personer dött lite i förtid, vilket ger hacket i kurvan. De hade ändå dött av andra orsaker senare under året. Detta framgår av den preliminära statistiken för årets första del.
Ja där är vi i alla fall ense.
Citat:
När det gäller dödstalet för året kan man redan nu slå fast att det kommer att bli avsevärt mycket högre än förra året...
Då vore det spännande att veta vad som enligt dig är »avsevärt mycket högre«. Om det är låt säga 5000 så ligger det ju i så fall i mitt intervall.
Citat:
, men skillnaden kommer att bli mindre om man jämför med perioden 2015-2020.
Ja det är ju helt klart eftersom dessa siffror är kända och inget år mellan 2015 och 2018 låg under 90'.
Citat:
Enligt den senaste, preliminära statistiken från SCB är överdödligheten för innevarande år hittills avsevärt mycket lägre än de knappt 6000 personer som hittills avlidit av covid-19.
Ja, överdödlighet är inte lika med antalet döda.