Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Det heter gissningar och antaganden. Den som använder killgissningar gör det bara för att hävda att män är sämre samtidigt som de vill förnedra kontrahenten.
Personligen är jag fullständigt ointresserad att diskutera vem som har rätt och vem som har fel. Det förändrar ingenting. Jag står fast vid det jag sagt och ser det som en bra apporximation för att föra en diskussion om tro, förmodan och tyckande. De som sedan har uppdraget att göra beräkningar till den officiella statistiken kommer att ta fram de sanna värdena baserat på vedertagna metoder.
Det enda som är intressant för mig är att konstaterandet att C-19 håller sig inom någorlunda hanterbara nivåer vad gäller dödstal. Den som sätter likhetstecken mellan C-19 och massdöd är ute och cyklar.
Haha 🤣 Du lämnar walkover. Tack, då vet vi det.
Personligen har jag noll intresse av att diskutera enbart utifrån "
tro, förmodan och tyckande" så som du gör.
Så vitt jag vet använder inte SCB eller andra "
normalintervall" när det gäller befolkningsstatistik och dödsfall per år.
Till skillnad från dig kan jag motivera varför vi
sannolikt kommer att se ett hack i kurvan gällande medellivslängd. Med hack avses att antingen kommer det att ske en liten minskning eller bli status quo.
Det som har hänt i år är att ett antal personer dött lite i förtid, vilket ger hacket i kurvan. De hade ändå dött av andra orsaker senare under året. Detta framgår av den preliminära statistiken för årets första del.
När det gäller dödstalet för året kan man redan nu slå fast att det kommer att bli
avsevärt mycket högre än förra året, men skillnaden kommer att bli mindre om man jämför med perioden 2015-2020. Enligt den senaste, preliminära statistiken från SCB är överdödligheten för innevarande år hittills avsevärt mycket lägre än de knappt 6000 personer som hittills avlidit av covid-19.