2020-07-31, 12:37
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Mkt bra gissning men detta destilleri är i allra högsta grad aktivt. Till industrin har jag personligen skeppat råvaran

Jag drar till med Dumbarton utanför Glasgow.
Citera
2020-07-31, 13:10
Medlem
Citat:
Mkt bra gissning men detta destilleri är i allra högsta grad aktivt. Till industrin har jag personligen skeppat råvaran

Kramfors kanske?
Citera
2020-07-31, 14:43
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag drar till med Dumbarton utanför Glasgow.

Nej du va närmare sist!
Citera
2020-07-31, 14:46
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quangel
Kramfors kanske?

Nej, om man seglar tvärsöver vattendraget utanför, vars namn ger fysik-vibbar, så hamnar man i en topografisk motsats. Gäller även vattendjupet
Citera
2020-07-31, 17:22
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Nej, om man seglar tvärsöver vattendraget utanför, vars namn ger fysik-vibbar, så hamnar man i en topografisk motsats. Gäller även vattendjupet

Svår fråga, men jag drar till med en till gissning. Staden Vasa ligger vid en fjärd. Utanför staden i Storkyro/Iso-kyro så googlade jag till att det finns ett whiskydestilleri. men ingen direkt industri som jag tror du har fraktat material till.

Björneborg är ju mer industriellt och ligger också vid en fjärd. Hamnstad. Läste att de också hade whiskeytillverkning där. Det får bli Pori/Björneborg.
Citera
2020-07-31, 17:33
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Svår fråga, men jag drar till med en till gissning. Staden Vasa ligger vid en fjärd. Utanför staden i Storkyro/Iso-kyro så googlade jag till att det finns ett whiskydestilleri. men ingen direkt industri som jag tror du har fraktat material till.

Björneborg är ju mer industriellt och ligger också vid en fjärd. Hamnstad. Läste att de också hade whiskeytillverkning där. Det får bli Pori/Björneborg.

Du knäckte kvarken men missförstod mig lite på ledtråden. Resmålet jag söker är alltså på andra sidan. På hemmaisen har många svenska ishockeystjärnor fostrats
Citera
2020-07-31, 18:27
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Du knäckte kvarken men missförstod mig lite på ledtråden. Resmålet jag söker är alltså på andra sidan. På hemmaisen har många svenska ishockeystjärnor fostrats

...Timrå?
Citera
2020-07-31, 19:06
Medlem
Venators avatar
Citat:

Gävle? Mackmyra, Brynäs/Gavlerinken, mm...
Citera
2020-07-31, 19:17
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Gävle? Mackmyra, Brynäs/Gavlerinken, mm...

Skulle precis skriva Gävle, tur man uppdaterade Man får quiz-abstinens när man har dålig tillgång till internet, man vågar knappt posta svar heller när man inte vet när man blir uppkopplad nästa gång
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2020-07-31 kl. 19:46.
Citera
2020-07-31, 19:27
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Ja... självfallet... snyggt! Lät mig luras av någon Whisky-festival i Timrå, men inget destilleri (utom rom! https://www.maltermagasin.se/vivsta-destilleri-rom-fran-timra/ självfallet ingen äkta acricole - vore som att göra potatisbrännvin i Karibien... .):
Citera
2020-07-31, 19:35
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ja... självfallet... snyggt! Lät mig luras av någon Whisky-festival i Timrå, men inget destilleri (utom rom! https://www.maltermagasin.se/vivsta-destilleri-rom-fran-timra/ självfallet ingen äkta acricole - vore som att göra potatisbrännvin i Karibien... .):

Men whiskyn tillverkas i Mackamyra som ligger i Valbo, alltså inte staden Gävle, däremot kommunen.
Citera
2020-07-31, 20:31
Medlem
Venators avatar
Citat:
Men whiskyn tillverkas i Mackamyra som ligger i Valbo, alltså inte staden Gävle, däremot kommunen.

Jo, kan vara den så kallade Whiskybyn som rört till det, för den får nog räknas till Gävle stad och det var den jag utgick ifrån när jag svarade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in