2020-07-31, 08:26
Medlem
EdKempers avatar
Finns det någon information någonstans om hur många som är testade per kommun i Sverige?
Citera
2020-07-31, 08:26
Medlem
Ännu en spik i kistan på Tegnells anti-mask kampanj.

Petandet i ansiktet minskar hos personer som har burit munskydd under coronapandemin. Det visar en studie i den vetenskapliga tidskriften JAMA.

https://sverigesradio.se/artikel/7524483
Citera
2020-07-31, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Urvalet från Expressens artikel:

Tensta-gruppen:
29% kvinnor, 99% utländsk bakgrund, medelålder 50 år.

Norra Djurgårdsstads-gruppen:
58% kvinnor, 2% utländsk bakgrund, medelålder 37 år.

Jag behöver inte förklara för dig vad det får för effekter på antikroppsmätningarna. Med tanke på hur skevt de valt ut i de här avseendena, så skulle det inte förvåna mig om deltagarna i Tensta även hade väsentligt högre BMI. Jag skulle gå så långt som att kalla det forskningsfusk, att jämföra två grupper som aktivt valts ut för att ha olika etnicitet (på ett sätt som inte speglar området**) där invandrargruppen dessutom är 13 år äldre och innehåller hälften så många kvinnor.

Med det vi vet, om man vill ha ett objektivt mått på smittspridningen, och använda snabbtester för antikroppar för att mäta incidens, så måste man testa ett helt likvärdigt urval personer på båda ställena. Samma könsfördelning, ålder och helst även samma hudfärg. En forskare med heder hade sett till att urvalet i Tensta hade något fler kvinnor, svenskar och var något yngre, för att kunna utesluta det sambandet..

Sen måste personerna väljas ut helt slumpmässigt, för att vara säker på att de inte ingår i samma kluster. Det kan inte vara personer ur samma familj, trappuppgång, skolklass, fotbollslag m.m. Det blir extra viktigt om spridningen sker i kluster, som de hävdar. Hur de gjort urvalet vet jag inte, men det är uppenbarligen inte ett slumpmässigt urval.

**Notera att deras andel med utländsk bakgrund (minst en utlandsfödd förälder) kraftigt överdriver skillnaderna i demografi mellan de här områdena. I Tensta har 12% svensk bakgrund. Norra Djurgårdsstaden är helt nytt, och det saknas nog siffror för det, men området bör ha närmare en femtedel med utländsk bakgrund.

Håller med dig. Jag har även för mig att antalet deltagare i studien var väldigt få. Minns inte antalet, men minns att jag reagerade när jag läste det. Inte seriöst.

Blir besviken på Olsen. Hans sommarprat förstärkte den känslan.
Citera
2020-07-31, 08:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Urvalet från Expressens artikel:

Tensta-gruppen:
29% kvinnor, 99% utländsk bakgrund, medelålder 50 år.

Norra Djurgårdsstads-gruppen:
58% kvinnor, 2% utländsk bakgrund, medelålder 37 år.

Jag behöver inte förklara för dig vad det får för effekter på antikroppsmätningarna. Med tanke på hur skevt de valt ut i de här avseendena, så skulle det inte förvåna mig om deltagarna i Tensta även hade väsentligt högre BMI. Jag skulle gå så långt som att kalla det forskningsfusk, att jämföra två grupper som aktivt valts ut för att ha olika etnicitet (på ett sätt som inte speglar området**) där invandrargruppen dessutom är 13 år äldre och innehåller hälften så många kvinnor.

Med det vi vet, om man vill ha ett objektivt mått på smittspridningen, och använda snabbtester för antikroppar för att mäta incidens, så måste man testa ett helt likvärdigt urval personer på båda ställena. Samma könsfördelning, ålder och helst även samma hudfärg. En forskare med heder hade sett till att urvalet i Tensta hade något fler kvinnor, svenskar och var något yngre, för att kunna utesluta det sambandet..

Sen måste personerna väljas ut helt slumpmässigt, för att vara säker på att de inte ingår i samma kluster. Det kan inte vara personer ur samma familj, trappuppgång, skolklass, fotbollslag m.m. Det blir extra viktigt om spridningen sker i kluster, som de hävdar. Hur de gjort urvalet vet jag inte, men det är uppenbarligen inte ett slumpmässigt urval.

**Notera att deras andel med utländsk bakgrund (minst en utlandsfödd förälder) kraftigt överdriver skillnaderna i demografi mellan de här områdena. I Tensta har 12% svensk bakgrund. Norra Djurgårdsstaden är helt nytt, och det saknas nog siffror för det, men området bör ha närmare en femtedel med utländsk bakgrund.
Så du har läst studien före oss andra då. Annars lär den dyka upp här så småningom:

https://www.tandfonline.com/toc/ziee20/current

Låt oss vänta till dess innan vi fäller några omdömen. Men med tanke på utfallet vi sett i vilka som har dött och vilka som blivit sjuka och inlagda samt andra undersökningar så tror jag nog att de har rätt i antagandet att man ser en fläckvis distribution av antikroppar bland befolkningen i Stockholm. Det är inte ens kontroversiellt. Skulle tro att man t.o.m. får Anders Tegnell med i resonemanget. Det finns en klar socioekonomisk faktor och den ser man över hela världen speciellt i de länder där det sedan tidigare finns stora klasskillnader och segregation.

Och ja, BMI har med det att göra.
Citera
2020-07-31, 08:35
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag håller med dig till 100%.

Varför skulle det tex smitta mer på Gröna Lund än på en fullpackad badstrand?
Nog tyckte jag att det var lite lustigt när Trump hade stormöte häromsistens och det bara kom 1,500 personer i en lokal som enligt uppgift tog 12,000. Det visade sig att Trump-hatare och Demokrater hade gått samman och bokat alla biljetter och sedan struntat att gå dit. Småkreativt, tyckte jag och skrattade nog lite också.

Media gjorde sedan slag i saken och narrade Trump för att det bara var 1,500 personer som dök upp och menade att det var för att ingen är intresserad av Trump. Detta trots att man då visste att Demokraterna köpt upp alla biljetter.

Och som lök på gräddtårtan konstaterade man sedan glatt i media att ökningen av antalet nya fall av SARS-CoV-2 orsakats av just Trumps rally - personerna som besökte rallyt var dumma personer som inte respekterar reglerna om social distansering. Trump var själva orsaken till utbrottet, menade de.

Samtidigt stod det 6,000 personer utanför, tätt sammanpackade och skrek ut sitt hat mot Trump. För att inte nämna alla de stora BLM-demonstrationer som samlat 100-tusentals personer. Där har media glatt konstaterat att det INTE varit någon som helst spridning av SARS-CoV-2.

Läser man Amerikansk media inser man att COVID-19 är ett slagträ för en hel del falanger. Trump-hatare, frihetskämpar och Gud vet vad. Det är som en hysterisk freakshow. Och likadant i Sverige. Och i UK. Och de flesta andra länder.

Inget att se här, cirkulera...
Citera
2020-07-31, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
tusentals läkare har skapat en organisation där som säger att covid-19 är BLUFF och inte existerar

jag brukar inte köpa sånt trams, men det är svårt att ignorera detta pga att dom är så jävla många och har erfarenhet och beteer sig som normala människor...........

Det är ju fantastiskt hur du kan studsa från konspiration till konspiration utan en tillstymmelse av självreflektion.

Kanske dags att sluta knarka och lugna ner sig lite? Du är som en parodi på en paranoid pundare som ser konspirationer överallt.
Senast redigerad av Satya 2020-07-31 kl. 08:48.
Citera
2020-07-31, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Den ofarliga snuvan angriper hjärnan.

We're only just beginning to learn how Covid-19 affects the brain
Citat:
. One of the more puzzling aspects of the novel coronavirus is just how many organ systems are impacted through the course of the disease. We've heard about the heart, lungs and respiratory symptoms, but a growing mystery is its impact on the nervous system.
A report in April suggested more than a third of 214 Covid-19 patients studied experienced neurological complications ranging from loss of smell to stroke.
The virus can lead to neurological complications like delirium, brain inflammation, stroke and nerve damage. In a University College London study published earlier this month, 10 out of 43 patients had "temporary brain dysfunction" and delirium, while 12 had brain inflammation, eight had strokes and eight had nerve damage.
Another paper published last month in The Lancet Psychiatry looked at 153 patients in the UK and found even those younger than 60 could have psychosis, depression or strokes.

källa cnn
Där har du hittat ytterligare en likhet med säsongsinfluensan...😂 Dvs att hjärnan ev. kan påverkas.

Citat:
...Although influenza is considered to be a respiratory disease, it has been associated with neurological symptoms in some cases. However, the long-term effects of flu on the brain have not been studied.
.
.
The infections also activated the brain's immune cells in this region for an extended period and altered the expression of genes implicated in disorders including depression, autism and schizophrenia. These findings suggest that some strains of the flu may pose a threat to healthy brain function.
https://www.eurekalert.org/pub_releases/2018-02/sfn-fmi022218.php#:~:text=The%20infections%20also%20ac tivated%20the,threat%20to%20healthy%20brain%20 function.
Senast redigerad av jerka11 2020-07-31 kl. 08:53.
Citera
2020-07-31, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Den ofarliga snuvan angriper hjärnan.

We're only just beginning to learn how Covid-19 affects the brain
Citat:
. One of the more puzzling aspects of the novel coronavirus is just how many organ systems are impacted through the course of the disease. We've heard about the heart, lungs and respiratory symptoms, but a growing mystery is its impact on the nervous system.
A report in April suggested more than a third of 214 Covid-19 patients studied experienced neurological complications ranging from loss of smell to stroke.
The virus can lead to neurological complications like delirium, brain inflammation, stroke and nerve damage. In a University College London study published earlier this month, 10 out of 43 patients had "temporary brain dysfunction" and delirium, while 12 had brain inflammation, eight had strokes and eight had nerve damage.
Another paper published last month in The Lancet Psychiatry looked at 153 patients in the UK and found even those younger than 60 could have psychosis, depression or strokes.

källa cnn
Där har du hittat ytterligare en likhet med säsongsinfluensan...😂 Dvs att hjärnan ev. kan påverkas.

Citat:
...Although influenza is considered to be a respiratory disease, it has been associated with neurological symptoms in some cases. However, the long-term effects of flu on the brain have not been studied.
.
.
The infections also activated the brain's immune cells in this region for an extended period and altered the expression of genes implicated in disorders including depression, autism and schizophrenia. These findings suggest that some strains of the flu may pose a threat to healthy brain function.
https://www.eurekalert.org/pub_releases/2018-02/sfn-fmi022218.php#:~:text=The%20infections%20also%20ac tivated%20the,threat%20to%20healthy%20brain%20 function.
Citera
2020-07-31, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Så du har läst studien före oss andra då. Annars lär den dyka upp här så småningom:

https://www.tandfonline.com/toc/ziee20/current

Låt oss vänta till dess innan vi fäller några omdömen. Men med tanke på utfallet vi sett i vilka som har dött och vilka som blivit sjuka och inlagda samt andra undersökningar så tror jag nog att de har rätt i antagandet att man ser en fläckvis distribution av antikroppar bland befolkningen i Stockholm. Det är inte ens kontroversiellt. Skulle tro att man t.o.m. får Anders Tegnell med i resonemanget. Det finns en klar socioekonomisk faktor och den ser man över hela världen speciellt i de länder där det sedan tidigare finns stora klasskillnader och segregation.

Och ja, BMI har med det att göra.
Sluta förneka. Jag har läst Expressens teaser för studien:

https://www.expressen.se/nyheter/studien-bekraftar-fattigt-omrade-hardare-drabbat-/

Där de här siffrorna ingår i artikeln.
Citera
2020-07-31, 08:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Sluta förneka. Jag har läst Expressens teaser för studien:

https://www.expressen.se/nyheter/studien-bekraftar-fattigt-omrade-hardare-drabbat-/

Där de här siffrorna ingår i artikeln.
Men vad har du för invändningar mot dessa? Kvinnor och män smittas antagligen i lika stor utsträckning oavsett ålder. Ingen påstår heller att urvalet är stort. Man säger:
/.../– Det viktiga är ju att vi har svart på vitt att det är så pass stora skillnader i en så pass liten stad som Stockholm ändå är. Även om det är ett litet material i det här testet så är det så pass stora skillnader att vi kristallklart får statistisk signifikans, säger Åke Lundkvist.
Vi får vänta på studien och se vad han bygger det resonemanget på.
Citera
2020-07-31, 08:52
Medlem
Nu fick jag vatten på min kvarn. Har länge ansett att hålla distans är viktigare än att tvätta händerna, även om jag tycker att handtvätt är viktigt. Har tydligen stoppat både influensan och vinterkräket i år. Men inte coronan. Men om jag ska jämföra handtvätt med mask så skulle jag lyfta mask som viktigare vad gäller coronan.

Lyssnade på Mike Osterholm och fick stöd för min tes.
I slutet på denna podd. Preparing for the Fall.

https://www.cidrap.umn.edu/covid-19/podcasts-webinars/episode-18

Osterholm hänvisade till en artikel i the Atlantic ”We need to talk about ventilation” och den sammanfattar kunskapsläget riktigt bra.

Coronan är inte som mässling som smittar alla i byggnaden. Så smittsam är inte coronaviruset. Men viruset huserar inte bara i tunga droppar utan kan flyta runt i luften.

De lärde har snöat in sig på semantik om coronan är droppsmitta eller airborne. Vi kan låta den fortsätta att lyfta lön för det, men vi kan dra slutsatser från de case studies som hittills visar att viruset kan flyta runt och smitta inomhus. Exvis detta.

Benjamin Cowling, the head of epidemiology and biostatistics at the University of Hong Kong School of Public Health, points to a case at a restaurant in Guangzhou where a yet asymptomatic COVID-19 patient infected nine other people, many of whom were sitting at other tables but were in the direct line of the air conditioner, which was blowing air from one end of the restaurant to the other. Tables right next to the patient’s but not downwind did not have a single infected person, and closed-circuit camera videos from the day* show that the people at the infected tables didn’t interact with the patient at all. It was the air. Cowling’s colleagues analyzed the fluid dynamics of that outbreak, showing that the air conditioner blew the air in one direction, where it hit a wall, recirculated back, and was pushed out again, basically trapping the unlucky tables downwind, with the infected air going “round and round and round,” as Cowling described it to me.

För att rita en bild bortom det semantiska så är detta en bra beskrivning.

Don Milton, a medical doctor and an environmental-health professor at the University of Maryland, compares larger droplets “to the spray from a Windex dispenser” and the smaller, airborne particles (aerosols) “to the mist from an ultrasonic humidifier.” Clearly, it’s enough to merely step back—distance—to avoid the former, but distancing alone would not be enough to avoid breathing in the latter.

Alltså vilka åtgärder kan hindra coronaspridning nu då vi ska börja jobba på kontoret och ungarna ska snart till skolan. Min lista.

1. Håll distans
2. Mask inomhus och i bussar och tåg
3. Bra luftrenare
4. Fortsatt handtvätt

Läsvärt

https://www.theatlantic.com/health/archive/2020/07/why-arent-we-talking-more-about-airborne-transmission/614737/?utm_medium=social&utm_content=edit-promo&utm_campaign=the-atlantic&utm_source=twitter&utm_term=2020-07-30T13%3A20%3A28
Citera
2020-07-31, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Hon är ju emot vacciner och ansiktsmask. Hon säger att ett id-chip kommer att bli tvång snart.🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

Galning.

Skit i den första kvinnan i filmen. Du ska lyssna på den andra kvinnan, doktor Carrie, som sitter ensam framför sin mobilkamera och berättar för dig varför du inte ska ta nåt vaccin mot covid 19. Hon börjar sin redogörelse ca 03.30 in i filmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in