2020-07-30, 18:42
Medlem
Har lite svårt att tro att dagens nedgång beror på siffror från Tyskland eller USA. USA är knappt ner idag och ligger på plus den här veckan. Tyskland -7% och OMX -4.3% från toppen förra veckan.
Dollarn har försvagats och det påverkar dom flesta Europeiska bolag negativt.
Europa kan inte fortsätta överprestera USA samtidigt som dollarn försvagas. Man har ju fått dubbelt så bra avkastning på svenska börsen jämfört med USA dom senaste månaderna om man räknar med valutan.
Citera
2020-07-30, 18:49
Medlem
Som ser ut nu vill jag avvakta 4-5 veckor för se hur allt ser ut pga allt förmycket osäkerhet.

Visst ser jag någon riktig fynd på fall lär jag ta den trade men då ska det allt vara något riktig bra.

Dock kan jag tänka mig köpa SPX på dippen, har ändå exponering mot VIX som hedge. Frågan är mer kommer SPX hålla sin 3200 nivå eller inte. Förra dippen i mitten av Juni blev vi nere under 2950. Och då skulle jag säga verkligheten var betydlig mindre orolig än den är nu.

Visst får vi fall ner till 2950 kommer mina VIX vara en sedelpress men skulle ändå känns korkat gått in mer på SPX på 3200.

Råvaror och FX är betydligt mer optimalt just nu närmaste veckor tills man får klarhet i många högrisk händelser som kan hända på övriga marknaden.
Citera
2020-07-30, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kooomplexen
Makrosiffrorna, men min analys är att det är en överreaktion. Hela min portfölj har lämnat kungliga Q2-rapporter och trots det är allting massivt ner på dessa siffror. Det är bara rea på välfungerande bolag så som jag ser det. Om folk vill sälja bolag som tjänar pengar för att amerikanska snabbmatskjedjor går dåligt.. ok gör er grej.

NADDAQ är + och DJ håller på att vända -2% till +..

Imorgon blir en fin dag
Citera
2020-07-30, 21:44
Medlem
He he börsrusning bland småsparare på Avanza och gubbaktien Investor har blivit en folkaktie.

Detta måste vara den största bubblan på länge. Skiten ska ner ner ner!!!
Citera
2020-07-30, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Tror jag inte på. Du är för permabullish för att kunna hålla dig från att köpa direkt.

Jag har rätt eller hur?

Permabull. Absolut
Svårt att sitta på händerna - ja
Får utdelningar varje vecka + nysparande så jag brukar kasta in dom så fort det går men bara på röd dag
80 % av tiden går det upp så Time in the market är mitt huvudspår och nästan alltid utdelning
Ränta på ränta - 8 :e underverket du vet
Det funkar , jag lovar
Citera
2020-07-30, 22:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det rådde hård lockdown för ett par månader sedan. Typ bara sjukhus- och mataffärspersonal fick gå till jobbet. Klart att gdp dippar då.

Vid nästa siffra kommer det visa på stor återhämtning. Jag är själv på en stekig semesterort nu (tänk Cape cod) och hyr ett hus vid havet. Åkte in till den lilla staden igår och åt på en restaurang vid marinan. Det var full ruljangs kan jag meddela. Har inte sett så mycket old money och porschar på länge. Champagnen flödade och alla var glada. Restaurangen hade gjorts om till uteservering och folk bar mask när de inte satt vid borden, i övrigt var allt i princip som vanligt.

Jag har dessutom sett fler nya bilar än någonsin på sistone. Varje gång jag är ute och åker bil ser jag minst tre bilar med tillfälliga nummerskyltar från bilhandlaren i väntan på en formell nummerplåt från delstaten.

Men det finns orosmoln så klart. Jag hoppas att marknaden redan prisat in Biden. Och de 600 dollars som folk får varje vecka för att ligga i soffan slutar rulla ut imorgon som det ser ut. Då lär det kunna bli en del tråkigheter. Men samtidigt - jag ser knappt några alternativ till aktier. Har du tänkt ligga i cash medans centralbankerna pumpar ut biljon efter biljon i papperspengar och strösslar över latmaskarna?
"Marknaden har prisat in Biden", hur tänkter du där? Det var otänkbart i januari att Biden skulle vinna, nu är det bombsäkert, och kurserna är... samma?

Antal registrerade bilar i världen har sjunkit 20-30%. Vad du ser med dina egna ögon väger lätt mot statistik.

Å andra sidan såg jag precis ett reportage på CNN där en av de mer spännande siffrorna idag är att trots BNP-dipp på 30% så har amerikanen något mer pengar att röra sig med. Tack vare alla frivola bidrag från Trump och (Dem). Kanske är den siffran del-ansvarig för börsen. Liknande i Sverige, på Avanza i juni gjordes fler aktieaffärer än någonsin, 300.000 per dag.

Jag börjar tror att corona gjort folk deppiga, och för att bli lite gladare har de börjat gambla på börsen. Massor har gjort det samtidigt och då går det naturligtvis bra. Då kommer ännu mer pengar in. Tills bubblan spricker. För fundamenta säger att världen ligger riktigt risigt till och det tar 3-5 år innan vi ekonomiskt kommit tillbaka till januari 2020. Sedan måste vi börja återbetala trillions of dollars.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-30 kl. 22:05.
Citera
2020-07-30, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
"Marknaden har prisat in Biden", hur tänkter du där? Det var otänkbart i januari att Biden skulle vinna, nu är det bombsäkert, och kurserna är... samma?

Antal registrerade bilar i världen har sjunkit 20-30%. Vad du ser med dina egna ögon väger lätt mot statistik.

Å andra sidan såg jag precis ett reportage på CNN där en av de mer spännande siffrorna idag är att trots BNP-dipp på 30% så har amerikanen något mer pengar att röra sig med. Tack vare alla frivola bidrag från Trump och (Dem). Kanske är den siffran del-ansvarig för börsen. Liknande i Sverige, på Avanza i juni gjordes fler aktieaffärer än någonsin, 300.000 per dag.

Jag börjar tror att corona gjort folk deppiga, och för att bli lite gladare har de börjat gambla på börsen. Massor har gjort det samtidigt och då går det naturligtvis bra. Då kommer ännu mer pengar in. Tills bubblan spricker. För fundamenta säger att världen ligger riktigt risigt till och det tar 3-5 år innan vi ekonomiskt kommit tillbaka till januari 2020. Sedan måste vi börja återbetala trillions of dollars.

Jag läste idag på WSJ att genomsnittsamerikanen slutat konsumera och istället sparar i ladorna nu. Från att i genomsnitt spara 9% av nettolönen sparar de nu 25%(!). Så det kan nog ligga en del i vad du säger. Vad det betyder i långa loppet är svårt att säga.
Citera
2020-07-30, 22:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag läste idag på WSJ att genomsnittsamerikanen slutat konsumera och istället sparar i ladorna nu. Från att i genomsnitt spara 9% av nettolönen sparar de nu 25%(!). Så det kan nog ligga en del i vad du säger. Vad det betyder i långa loppet är svårt att säga.
Det är intressanta siffror, amerikanen är annars en storslösare. Ladorna kommer att gå till konsumtion och sjukvård vilket behövs med de största arbetslöshetstalen sedan 1930-talet och med Biden som kommande president med skattehöjnngar. Jag har svårt att se att det senare i år ska finnas något över privat att lägga på börsen. USA kommer nästa år tvärtom att vara fattigare än på kanske 10 år. De tre goda Trump-åren följdes av den största ekonomiska katastrofen i modern tid.
Citera
2020-07-30, 22:21
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbenXX
Facebook ska ner 10% på rapport.

Blev tvärtom.

+10%
Citera
2020-07-30, 22:36
Medlem
Fyfan att USA ger den där jävla Zuckerberg så stort spelrum.

Det är något jävligt skumt som händer nu.
Citera
2020-07-30, 22:57
Medlem
-The Bull is back.
Nu finns det bara en väg och det är norrut för kurserna.
Ser en tokpotential i Latinamerika.
Citera
2020-07-30, 23:13
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbenXX
Fyfan att USA ger den där jävla Zuckerberg så stort spelrum.

Det är något jävligt skumt som händer nu.

Vad menar du ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in