Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Det rådde hård lockdown för ett par månader sedan. Typ bara sjukhus- och mataffärspersonal fick gå till jobbet. Klart att gdp dippar då.
Vid nästa siffra kommer det visa på stor återhämtning. Jag är själv på en stekig semesterort nu (tänk Cape cod) och hyr ett hus vid havet. Åkte in till den lilla staden igår och åt på en restaurang vid marinan. Det var full ruljangs kan jag meddela. Har inte sett så mycket old money och porschar på länge. Champagnen flödade och alla var glada. Restaurangen hade gjorts om till uteservering och folk bar mask när de inte satt vid borden, i övrigt var allt i princip som vanligt.
Jag har dessutom sett fler nya bilar än någonsin på sistone. Varje gång jag är ute och åker bil ser jag minst tre bilar med tillfälliga nummerskyltar från bilhandlaren i väntan på en formell nummerplåt från delstaten.
Men det finns orosmoln så klart. Jag hoppas att marknaden redan prisat in Biden. Och de 600 dollars som folk får varje vecka för att ligga i soffan slutar rulla ut imorgon som det ser ut. Då lär det kunna bli en del tråkigheter. Men samtidigt - jag ser knappt några alternativ till aktier. Har du tänkt ligga i cash medans centralbankerna pumpar ut biljon efter biljon i papperspengar och strösslar över latmaskarna?
"Marknaden har prisat in Biden", hur tänkter du där? Det var otänkbart i januari att Biden skulle vinna, nu är det bombsäkert, och kurserna är... samma?
Antal registrerade bilar i världen har sjunkit 20-30%. Vad du ser med dina egna ögon väger lätt mot statistik.
Å andra sidan såg jag precis ett reportage på CNN där en av de mer spännande siffrorna idag är att trots BNP-dipp på 30% så har amerikanen något mer pengar att röra sig med. Tack vare alla frivola bidrag från Trump och (Dem). Kanske är den siffran del-ansvarig för börsen. Liknande i Sverige, på Avanza i juni gjordes fler aktieaffärer än någonsin, 300.000 per dag.
Jag börjar tror att corona gjort folk deppiga, och för att bli lite gladare har de börjat gambla på börsen. Massor har gjort det samtidigt och då går det naturligtvis bra. Då kommer ännu mer pengar in. Tills bubblan spricker. För fundamenta säger att världen ligger riktigt risigt till och det tar 3-5 år innan vi ekonomiskt kommit tillbaka till januari 2020. Sedan måste vi börja återbetala trillions of dollars.