2020-07-30, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Jag kan inte fallet men om de rövades från sina familjer på felaktiga grunder så är det rimligt med ett mycket stort skadestånd.
Socialtjänsten gjorde en utredning och så vitt jag förstår var det missförhållanden i familjen som låg till grund för omplaceringen. Jag tror mig också förstå att dom inte separerades från sina föräldrar i början, utan att hela familjen skickades till behandling.

Så utifrån vad jag vet så är det ingen som rövats från sin familj, och heller inte på felaktiga grunder.

Det hela känns som hitte-på. Jag hittar inga fakta som skulle kunna ge upphov till någon talan mot staten. Hade det varit socialtjänstens hantering dom hade klagat på så hade man begärt skadestånd av kommunen, inte staten.

Fast jag har inte alla fakta i fallet, så jag kan ha fel. Men jag har sökt utan att hitta något som skulle kunna ligga till grund för deras krav.
Citera
2020-07-30, 15:51
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Socialtjänsten gjorde en utredning och så vitt jag förstår var det missförhållanden i familjen som låg till grund för omplaceringen. Jag tror mig också förstå att dom inte separerades från sina föräldrar i början, utan att hela familjen skickades till behandling.

Så utifrån vad jag vet så är det ingen som rövats från sin familj, och heller inte på felaktiga grunder.

Det hela känns som hitte-på. Jag hittar inga fakta som skulle kunna ge upphov till någon talan mot staten. Hade det varit socialtjänstens hantering dom hade klagat på så hade man begärt skadestånd av kommunen, inte staten.

Fast jag har inte alla fakta i fallet, så jag kan ha fel. Men jag har sökt utan att hitta något som skulle kunna ligga till grund för deras krav.
Du kan börja med att läsa här

https://www.hemtrevligt.se/hemmetsjournal/artiklar/artiklar/20180803/vara-soner-misstanktes-for-mordet-pa-kevin1/

Snart kommer det en bok också

https://www.forum.se/bocker/225447/berattelsen-om-kevinfallet/
Citera
2020-07-30, 16:51
Avstängd
Men om mordet skedde för länge länge sen o de blev helt konstaterat oskyldiga
rätt nyligen skall preskriptionstiden naturligtvis börja löpa från detta datum.

Tidigare var de ju skyldiga o då får man inget skadestånd.

Det är bara för bröderna att förbanna att de är födda (o uppväxta) i ett sånt jävla
skitland som Ankdammen som låter den/de riktiga mördarna gå fria o sen slingrar sig
när det visar sig att de på lösa boliner utpekade mördarna är helt oskyldiga.
Citera
2020-07-30, 17:15
Medlem
Vobblers avatar
Inte alls förvånad, jag vet inget annat fall där såna skadestånd har betalats ut med tanke på omständigheterna.

Klart att det synd om grabbarna, de hade säkert en tuff uppväxt, i alla fall i byn. Men jag litar inte riktigt på dem, klart att de har minnesbilder om händelsen. I den åldern brukar man minnas traumatiska händelser.
Citera
2020-07-30, 18:37
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Inte alls förvånad, jag vet inget annat fall där såna skadestånd har betalats ut med tanke på omständigheterna.

Klart att det synd om grabbarna, de hade säkert en tuff uppväxt, i alla fall i byn. Men jag litar inte riktigt på dem, klart att de har minnesbilder om händelsen. I den åldern brukar man minnas traumatiska händelser.
Problemet är ju att de inte var med vid händelsen

https://parnassen.wordpress.com/2017/05/18/christian-7-ar-man-kan-inte-minnas-om-man-inte-vet-vad-som-hande-kevinfallet/

Citat:
Sens moral: Christian, 7 år, hade mer mer förstånd än alla i denna häxsoppa. Han säger i förhöret där han pressas i 4,5 timmar: Man kan inte minnas om man inte vet vad som hände!

Konstigare än så är det inte.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-07-30 kl. 18:46.
Citera
2020-07-30, 20:37
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan

Det begriper ju alla att Socialtjänsten ser det som sin uppgift att skilja barnen från föräldrarna om barnen anses skyldiga till mord? Kan du tänka dig ett scenario där socialtjänst inte hittar skäl att skilja barnen från föräldrarna under de omständigheterna?
Finns inte en mönsterfamilj i sverige som skulle överleva en beslutsam socialtjänst som sätter sin heder i att bryta upp en familj.
Citera
2020-07-30, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430

Det är bara för bröderna att förbanna att de är födda (o uppväxta) i ett sånt jävla
skitland som Ankdammen som låter den/de riktiga mördarna gå fria o sen slingrar sig

Du gjorde ett fel nu. Du använde logik. Något det inte finns något alls av inom det svenska rättsväsendet.
Citera
2020-07-30, 21:42
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430

Reglerna för preskription är gemensamma och mycket gamla, de härstammar från tidigt 1800-tal, och gäller för väldigt många fordringar på andra oavsett om det är på staten eller på andra.

De löper normalt från den tidpunkt då skadan uppkom och det finns väl i många fall skäl till att man inte kan behöva ansvara för saker som ligger långt tillbaka i tiden och där det kan vara svårt att avgöra omständigheterna kring vad som gått snett.

Men det får ju rätt konstiga konsekvenser i sådana här fall där det ligger i sakens natur att det kan dröja innan det hela upptäcks.

Så man borde defintivt ändra reglerna för preskription vid felaktig behandling som strider mot Europakonventionen så att preskription inte räknas från det tillfälle staten inleder brotten mot konventionen.
Citera
2020-07-30, 21:47
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Du gjorde ett fel nu. Du använde logik. Något det inte finns något alls av inom det svenska rättsväsendet.

Ja, alltså det finns nog logik bakom resonemanget om preskription av fordringar, men den får orimliga konsekvenser och man borde ändra på upplägget.

Man gjorde en statlig utredning som presenterades 2010 och där man häpnadsväckande nog kom fram till att det inte hade någon praktisk betydelse att ändra reglerna för preskription i fall med statens brott mot Europakonventionen. För den intresserade finns det resonemanget i avsnitt 6.6 här:

https://www.regeringen.se/49bb8a/contentassets/bdac54e028764f75abd7bc8793469e19/skadestand-och-europakonventionen-sou201087

Det var en slutsats som man kan konstatera var alldeles uppåt väggarna.
Citera
2020-07-30, 22:43
Medlem
Dom här killarna har blivit berövade sin barndom och hela sin uppväxt! Självklart borde dom vara berättigade till en rejäl ersättning från staten, eftersom man inte kan ge dom ett nytt liv!
Citera
2020-07-30, 23:10
Medlem
Citat:
De två bröderna i Kevinfallet får inget skadestånd efter att de som barn oskyldigt pekats ut som mördare. Beslutet motiveras med att preskriptionstiden gått ut.
Nu tycker Advokatsamfundet att preskriptionstiden i fall som det här ska ses över.

Eftersom bröderna var barn och inte kunde prövas som straffmyndiga gick de miste om möjligheten att vidta olika preskriptionsbrytande åtgärder, som att överklaga en dom.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/advokatsamfundet-se-over-en-lagandring

Äntligen lite tyngd och sakkunnighet som trycker på regeringen.
Citera
2020-07-30, 23:28
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/advokatsamfundet-se-over-en-lagandring

Äntligen lite tyngd och sakkunnighet som trycker på regeringen.
Ja vi får verkligen hoppas att det sunda förnuftet kommer att få spela en roll här.

Låter lovande med Per Bolunds kommentar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in