2020-07-30, 14:54
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Jag tänker inte avslöja vad jag arbetar med men man kan gör anmälningar som grannar anhörig mm om misstanke om våld i nära relation.
Då kan polisen höra personer sedan kanske man lägger ner ärendet och när det kommer nya saker görs nya anmälningar samt man kan öppna upp andra ärenden.
Sen göra om det berör personer som är under 18 år en orosanmälan till socialtjänsten.
Wilmas föräldrar hade fortfarande försörjningsplikt om sin dotter även om de verkar ha glömt det. Blir fortfarande upprörd över hur de skitit i sin dotter. Jag finner inget försvar över detta.

Jag kan avslöja (om de nu är viktigt?!) att jag arbetar inom Försvarsmakten fortfarande och att min yngsta grabb arbetar som polis. Så jag vet reglementet för insatser av när folk far illa och vad/vilka instanser som har vad som arbetsuppgift. Mer behöver inte sägas.

Sedan - har vi både en inre kompass av vad som vore korrekt och bra att agera. Den är lite olika - oss var till mans - eller hur? Vi är ense om att de i familjen borde ha gjort mer än vad som gjorts - men för den skull behöver man inte döma ut familjen som några onormala personligheter eller en totalt dysfunktionell familj. Tycker jag.

Familjen har drabbats av det ofattbara i och med vad som har hänt Wilma. 500 000 st andra familjer av våra 10 miljoner innevånare i Sverige har nog ännu mer större dysfunktionalitet än just Wilmas familj - kan jag tro.

Det du skriver "köper jag" - men inte att klanka ner mer på W's familj. Det räcker nu. Tycker du inte att de har fått ett så kallat kvitto nog på sin otillräcklighet? Du vet. Jag vet. Att de lider oerhört. Vi vet alla - även de - att de kunde gjort mer. Men nu blev det inte så. Utan W fick plikta med sitt liv.

Där tycker jag vi kan stanna i klander ... Familjen kommer att leva med det är i resten av sitt liv. De behöver inte mer propåer helt enkelt ... om hur de skulle ha handlat. De är för sent nu - eller hur?

Den som kastar första stenen - ska själv vara fri från skuld. Är du själv som ett helgon? Tror jag knappast ... Det är inte jag iaf. MEN jag kan kan se andras tillkortakommanden. Vi är alla människor och med det så menar jag: Vi kan alla göra fel. En del fel påverkar hela vårt liv och en del fel vi gör i livet - ångrar vi oss bittert men går inte att ha ogjorda.
Senast redigerad av CS128 2020-07-30 kl. 15:00.
Citera
2020-07-30, 14:59
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Jag kan avslöja (om de nu är viktigt?!) att jag arbetar inom Försvarsmakten fortfarande och att min yngsta grabb arbeta som polis. Så jag vet reglementet för insatser av när folk far illa och vad/vilka instanser som har vad som arbetsuppgift. Mer behöver inte sägas.

Sedan - har vi både en inre kompass av vad som vore korrekt och bra att agera. Den är lite olika - oss var till mans - eller hur? Vi är ense om att de i familjen borde ha gjort mer än vad som gjorts - men för den skull behöver man inte döma ut familjen som några onormala personligheter eller en totalt dysfunktionell familj. Tycker jag.

Familjen har drabbats av det ofattbara i och med vad som har hänt Wilma. 500 000 st andra familjer av våra 10 miljoner innevånare i Sverige har nog ännu mer större dysfunktionalitet än just Wilmas familj - kan jag tro.

Det du skriver "köper jag" - men inte att klanka ner mer på W's familj. Det räcker nu. Tycker du inte att de har fått ett så kallat kvitto nog på sin otillräcklighet? Du vet. Jag vet. Att de lider oerhört. Vi vet alla - även de - att de kunde gjort mer. Men nu blev det inte så. Utan W fick plikta med sitt liv.

Där tycker jag vi kan stanna i klander ... Familjen kommer att leva med det är i resten av sitt liv. De behöver inte mer klander helt enkelt ...

Jag tänker påpekandet varje gång jag finner behov av det i tråden då man inte gör så här mot ett barn. Varför skall jag vara tyst? Det var ju tystnaden som dödade henne.
Nej jag hoppas de lider rejält av skuld och inte bara sorg. Låter hårt men de är delaktiga i Wallet död. Han har ju fått livstid och det är kunder mesta man kan kräva. Deras straff är skuld och jag tycker inte synd om dem.
Citera
2020-07-30, 15:12
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Jag tänker påpekandet varje gång jag finner behov av det i tråden då man inte gör så här mot ett barn. Varför skall jag vara tyst? Det var ju tystnaden som dödade henne.
Nej jag hoppas de lider rejält av skuld och inte bara sorg. Låter hårt men de är delaktiga i Wallet död. Han har ju fått livstid och det är kunder mesta man kan kräva. Deras straff är skuld och jag tycker inte synd om dem.

Du får tycka vad du vill - jag tycker inte detsamma, det har du förstått. Men jag respekterar ATT du inte tycker som jag. Vi är olika alla människor ... så enkelt är det. Jag tycker det är bra att vi inte är lika i tankesättet - för det ger en diskussion som vi alla (jag, du - med flera) får oss att rannsaka och fundera lite över vad vi sätter som en värdegrund. Var och en för sig. Att man kan diskutera sådana saker och verkligen försöka tänka efter - vad vi tycker är viktigt för oss att leva efter. Bra så.

Du har - gett oss en diskussion i etik och moral tillika empati för vad som hänt i detta fall. Det uppskattar jag verkligen. Och en sak ska du veta - jag funderar på det du har skrivit (tro inte annat) och går igenom mitt tankesätt kontra dina kommentarer. Vi lär så länge vi lever heter det ju ... och jag tar till mig mycket av diskussioner - när man inte har lika åsikter. Bara man resonerar logiskt och inte far omkring med en massa "idiotiska uttryck, fördomar, svordomar och tillmälen" - för då låser jag mig i tänket.

Tackar för en bra diskussion- om hur vi tänker om det hela!
Citera
2020-07-30, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag kommer inte ihåg om grannen öppnade dörren när hon hörde tunga steg. Gjorde hon?
Jo jag är rätt säker på att grannen öppnat dörren och att denne va rätt säker på att stegen gick ner.
Citera
2020-07-30, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Domen har meddelats. Han fick livstid. Lär bli överklagad. Men enligt "Rättegången" har det inte med saken att göra (överklagandet alltså), utan det är byråkratin vad gäller ljudfilerna som fallerar just nu, om jag förstått rätt.

Nej, ljudfiler finns..och Rättegångskanalen på youtube har dem redan, sedan är det att de ska orka ladda upp dem, vilket tar 8 timmar utan redigering, med redigering ännu längre tid, eftersom de säger att de hoppas få upp dem fre eller lördag så har de dem med största säkerhet redan..
Senast redigerad av Tjejenduvillha 2020-07-30 kl. 15:38.
Citera
2020-07-30, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejenduvillha
Nej, ljudfiler finns..och Rättegångskanalen på youtube har dem redan, sedan ör det att de ska orka ladda upp dem, vilket kan ta 8 timmar utan redigering, med redigering ännu längre tid, eftersom de säger att de hoppas få upp dem för eller lördag så har de dem med största säkerhet redan..
Ok. Jag läste ett svar från Rättegången inne på YT där de sa att man inte fått dem och kommer nog kunna få den till helgen.
Citera
2020-07-30, 15:47
Medlem
DaNeShadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halteper
Tittade på foton på skadorna på badrumsgolvet. Fick lite funderingar. Borde det inte varit betydligt fler skador på golvet om han skulle delat upp kroppen i många små delar?

Nu verkar det som det är koncentrerat till några i en grupp med ungefär samma riktning vid markeringarna 1-4 och ytterligare en grupp vid 5-6. Låt säga att 1-4 är den delning vi redan vet om. Då borde det varit betydligt fler märken om man betänker att det skall till många delningar för att få det till smådelar.

Tycker mycket ser ut som planlöst hackande. För att dela något måste det ju till att man skär igenom så det borde vara många fler skärskador på mattan.

Var kan man se dessa bilder/ läsa om det? Domen jag läste hade inga bilder.
Citera
2020-07-30, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaNeShady
Var kan man se dessa bilder/ läsa om det? Domen jag läste hade inga bilder.
De finns i förundersökningsprotokollet. Länk till det finns i det första inlägget i tråden.
Citera
2020-07-30, 16:01
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag kommer inte ihåg om grannen öppnade dörren när hon hörde tunga steg. Gjorde hon?
Har för mig hen tittade ut på framsidan eller hörde att dörren på baksidan stängdes..kan ha fel
Citera
2020-07-30, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 11433.08
Asså.... allt det här e sjukt. Jag e svart och hela grejen föder bara rasism.
Jag skulle förstå om GM var svart men det här är jättekonstigt...

Svenskar lyssna. Jag är en sk invandrare.
Den här killen representerar inte alla oss.
Må Allah dömma honom....
nä han representerar inte alla invandrare. självklart inte.
T var säkert redan tidigt skadad av att plötsligt tas ifrån sin mamma.
Pappan plockade med grabben till Sverige och T fick en helt ny stand-in-mamma.
När också denna stand-in-mamma försvann, så kan man förstå att pojken måste ha påverkats av
dessa mödrar som bara försvann. Han skaffade sig en överlevnadsstrategi, ett pansar av duktighet och smarthet.
EN tredje mamma kom in i bilden, men om han verkligen knöt an känslomässiga band till henne är
inte troligt.
T har utmärkt sig genom att framstå som driven,smart och han dolde sitt störda inre.
Alla invandrare har inte samma kaotiska barndoms upplevelser som T.
Men en del invandrare har också beteendestörningar som kommer att visa sig i nära relationer
genom kontrollerande ,våld och separations-skräck.
Behovet att framstå som macho-man är ett tecken på att personen är rädd och därför har behovet att kontrollera och styra andra.
Det finns störda människor både män o kvinnor i alla länder.
Senast redigerad av moshes 2020-07-30 kl. 16:36.
Citera
2020-07-30, 16:30
Medlem
Typiskt vissa "män" att lägga allt ansvar på kvinnorna. Inte undra på att samhället ser ut som det gör då dessa "män" inte tar ansvar öht!
Citera
2020-07-30, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ok. Jag läste ett svar från Rättegången inne på YT där de sa att man inte fått dem och kommer nog kunna få den till helgen.

Såhär står det nu inne i community på Rättegången

"Rättegången
för 2 timmar sedan
Ljudet med Tishko (wilma rättegången) finns nu hos oss & vi jobbar på youtubematerialet. Vi satsar på att få ut ikväll!
#hålldiguppdaterad"

Och i nästa stund

"Rättegången
Rättegången
för 32 minuter sedan (redigerad)
Såhär börjar förhöret med Tishko: " Bara kort sagt så måste jag brutit mot fysikens lagar för att jag ska ha gjort mig skyldig till det här"...

Bisarrt..! Det blir oerhört intressant lyssning! Många konstiga uttalanden!

(Strul med Internet just nu men vi hoppas på att lösa det inom kort.)"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in