2020-07-30, 14:24
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Tittade snabbt och veckovis ser det ut som vi just nu ligger under förra veckans nivå av nya fall - om ingen oförutsett inträffar imorgon.
Intressant att Gotland har haft 0 nya fall både idag och i går.
Citera
2020-07-30, 14:26
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Hur ser Gotlands rapporteringsmönster ut? Rapporterar de dagligen?
Citera
2020-07-30, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Vad är målet med strategin?
Förutom att plana ut kurvan.
Vi har kommit så långt så vi bör kunna ha med flera delar att fokusera på i strategin.
Innebär uttalandet idag att fabriksgolv ska vara stängda och permittingar fortgå ända till nyår?
Det är en lång tid och det ser ut som övriga länder i Europa istället försöker starta upp igen.

Målet är att plana ut kurvan och det kan hålla i länge, som de har förklarat en miljard gånger.

Ja övriga länder börjar hålla lika öppet som sverige.
Citera
2020-07-30, 14:28
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Precis! det som vissa klarsynta dock påpekat här i tråden är att det inte är någon gigantisk skillnad i IFR för covid vs säsongsinfluensan (åtminstonde inte lite tuffare influensaår). Så där finns vissa likheter, kanske en faktor 2-3 skiljer IFR, till covid nackdel... Sedan finns även likheter avseende vilka som riskerar att dö av corona samt säsongsinfluensan (även vinterkräksjukan). Dvs äldre samt till viss del övriga riskgrupper. För övriga är risken att dö i corona i princip försumbar jmf med andra vardagliga risker.

Den ofarliga snuvan angriper hjärnan.

We're only just beginning to learn how Covid-19 affects the brain
Citat:
One of the more puzzling aspects of the novel coronavirus is just how many organ systems are impacted through the course of the disease. We've heard about the heart, lungs and respiratory symptoms, but a growing mystery is its impact on the nervous system.
A report in April suggested more than a third of 214 Covid-19 patients studied experienced neurological complications ranging from loss of smell to stroke.
The virus can lead to neurological complications like delirium, brain inflammation, stroke and nerve damage. In a University College London study published earlier this month, 10 out of 43 patients had "temporary brain dysfunction" and delirium, while 12 had brain inflammation, eight had strokes and eight had nerve damage.
Another paper published last month in The Lancet Psychiatry looked at 153 patients in the UK and found even those younger than 60 could have psychosis, depression or strokes.

källa cnn
Citera
2020-07-30, 14:29
Medlem
Vad tror ni om Anders Tegnell uttalande:

Citat:
"Frågan är om vi någonsin kommer återgå helt till det normala"
Citera
2020-07-30, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Kommer ju inte funka,

vårdpersonal som skyddar sig med skyddsutrustning mot smitta på jobbet,

ska åka lokaltrafik oskyddade tillsammans med gymnasieelever och studenter,

lärare på gymnasieskolor och universitetet -som för övrigt brukar va avsevärt äldre

ska jobba oskyddade i samma rum som ungdomar,

jomentjenare!
Det har ju funkat andra perioder när smittsamma sjukdomar har grasserat i samhället så finns ingen anledning att det inte skulle funka nu också när folk åtminstone försöker hålla avstånd och sjuka undviker att resa
Senast redigerad av Nibiru2011 2020-07-30 kl. 14:32.
Citera
2020-07-30, 14:30
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre

Nu är inte c19.se någon officiell källa, men enligt den står det +8 på Gotland idag.
Citera
2020-07-30, 14:35
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Vad tror ni om Anders Tegnell uttalande:

Nu vet jag inte sammanhanget han sa det i. Men att vi återgår till ett normalt läge är ju givet. Frågan är bara om det normalläget är samma som det gamla normalläget.

En del saker kommer att ändras permanent. Jag tror att det här var skjutsen som behövdes för att bli mer digital i arbetslivet. Fysiska möten kommer att minska, folk har märkt att man behöver inte resa iväg på kurs, det går att sköta online.

Jag hoppas verkligen att det inte blir ett nytt normalläge med covid-test vid ankomst till internationella flygplatser. Men de flesta förändringar som genomfördes efter 9/11 är normalläge idag.
Citera
2020-07-30, 14:37
Medlem
Hmmm. Är detta tecken på att Modernas vaccin är skit eller ska killen ut och röja under helgen?

See new Tweets
Conversation
Bill Mann
@TMFOtter
Moderna’s chief medical officer has now sold every last share he owned. $MRNA https://sec.gov/Archives/edgar/data/0001682852/000112760220022237/xslF345X03/form4.xml
2:59 AM · Jul 30, 2020 from Vienna, VA·Twitter for iPhone

https://twitter.com/TMFOtter/status/1288640232653561858
Citera
2020-07-30, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nu är inte c19.se någon officiell källa, men enligt den står det +8 på Gotland idag.

Stämmer med 8, står på helagotland nu med.
Citera
2020-07-30, 14:47
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Unga i Frankrike tar ansvar för smittspridningen

Festande ungdomar i Frankrike har tagit ansvar för smittspridningen i sommar. Flockimmunitet i Frankrike inom kort?

New flare-ups among young in France
Citat:
An outbreak among 18- to 25-year-olds at a seaside resort on the Brittany coast is increasing fears that the virus is flaring again in France.
With 72 infections mostly among that age group uncovered in a week of furious contact tracing, the cluster on the Quiberon peninsula was thought to have originated with a supermarket summer worker who partied with others at a nightspot.
The owners told the regional newspaper Ouest-France that they urged patrons to wear masks but also noted: “They’re young, on holiday or doing summer jobs, and they’d been drinking. They didn’t listen.”

källa guardian
Citera
2020-07-30, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Jobbat hemma sen Mars och har inga som helst problem med det.

* Slipper pendla 2h om dagen
* Betydligt friare, känner jag för och slappa på eftermiddagen eller spela lite kan jag jobba lite på kvällen ist.
* Kan koda näck eller i morgonrock om jag så önskar, och värma fisk i micron utan att någon får utbrott
* Kan lyssna på hur hög musik jag vill eller kolla på Netflix samtidigt om jag så önskar.
* Slipper va social med allt och alla.
* Kan koncentrera mig bättre eftersom inga extroverter som för massa väsen och ska prata om deras helg eller skratta högt åt allt finns i närheten.

Jag kan lätt fortsätta med detta året ut....

Jag ser gärna att man anammar mer vänlig inställning till hemarbete i Sverige, vi ligger som vanligt lite efter alla andra när det gäller sådant. Att slippa färdtiden varje dag gör att man sparar enorma mängder tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in