2020-07-30, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Förstod det, var mest förundras över att TT inte ställde denna uppenbara fråga själva.

Men då blir de ju obekväma, och det vill ingen svensk vara, inte ens svensk media.
Trots att det enkelt hade gått att hänvisa till regeringens utökade befogenheter att kunna fatta beslut utan att först passera gå (riksdagen)
Citera
2020-07-30, 13:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag är lite förvånad då detta försvårar den icke uttalande strategin att smitta ned folk.
Hur ska vi få immunitet i samhället om vi försvårar spridning?
Strategin nu är halvmesyrer tills vi är vaccinerade?
Så måste det ju bli eftersom de har insett att utan denna rekommendation är risken stor för att det blir som i våras eller värre. Även om folk nu verkar bli lindrigare sjuka än tidigare blir det ju katastrof om många som behöver sjukhusvård insjuknar samtidigt. Det blir ju svårt för sjukvården att hantera även om de flesta inte kräver respiratorvård.
Citera
2020-07-30, 13:43
Medlem
Sverige har då till och med igår redovisat 5730 avlidna och vi noterade att i de nya avlidna 28 ingick en kraftig klumpredovisning. Inte bra, men nu börjar man komma ifatt platz.se.

Danmark, Norge och Finland har tillsammans redovisat 1201 avlidna och det innebär att det har dött 4,77 gånger fler människor i corona i Sverige än i dessa länder. Skrämmande dåligt skött av Sverige men vi får vara glada trots allt att det börjar ljusna nu, äntligen.

Min känsla är att man idag rapporterar 7-11 nya döda i corona
Citera
2020-07-30, 13:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Enligt vissa här betydligt mildare än så, förkylning sprids som löpeld när folk möts igen efter semestrar och sommarlov, det är Covid-19 oförmöget till, åtminstone i Sverige... kanske i Norge
Och definitivt i Danmark.🤷🏼‍♀️
Citera
2020-07-30, 13:55
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det står inte uttryckligen. Men det står:

Antalet fall som redovisas i statistiken är baserat på laboratoriebekräftade fall anmälda enligt smittskyddslagen och redovisas enligt rapporteringsdatum, inklusive positiva prover tagna inom sentinelprovtagningen

Vilket jag tolkar som att det inte inkluderar antikroppstest, eftersom såvitt jag vet det inte är anmälningspliktigt enligt smittskyddslagen.
Hmm. Tack.

Här i UK gjorde vi SARS-CoV-2 och COVID-19 anmälningspliktigt. Är du verkligen säker på att smittskyddslagen inte kräver det?

Attans. Jag som försökta hitta en anledning till Sveriges märkliga förhållande mellan smittade och döda. Börjar faktiskt misstänka att god fysik och genetik spelar så pass stor roll att det slår igenom där...
Citera
2020-07-30, 13:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag har tyvärr ingen statistik över orsaken till att de las in på sjukhus, men en del var kanske friska och aktiva som las in för benbrott. Det kan ju även finnas en överrepresentation av covidsjuka eftersom det kan leda till magont och magproblem, något barn ibland tas in på sjukhus för. Sen finns ju exemplet med Kawasaki som förknippats med just coronaviruset. En ovanlig sjukdom som dock sägs ha ökat under pandemin och som typiskt drabbar barn. Så det går kanske på ett ut i slutändan.
Jag tror man undviker inläggningar i hög grad när det gäller barn. Kan man vårdas hemma sså gör man nog det. Alltså, flertalet av dessa har varit allvarligt sjuka tidigare och därmed skyddats killgissar jag.
Citera
2020-07-30, 14:00
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Hmm. Tack.

Här i UK gjorde vi SARS-CoV-2 och COVID-19 anmälningspliktigt. Är du verkligen säker på att smittskyddslagen inte kräver det?

Attans. Jag som försökta hitta en anledning till Sveriges märkliga förhållande mellan smittade och döda. Börjar faktiskt misstänka att god fysik och genetik spelar så pass stor roll att det slår igenom där...

Jo, covid-19 är anmälningspliktigt, det var ju det jag skrev och definitionen avsåg. Men smittskyddslagen "pliktar" ju smittsamma tillstånd. Antikroppstesterna påvisar inget vad gäller smittsamt tillstånd. Därav att det är PCR-testerna som går den officiella vägen och inkluderas i Sveriges statistik över antal fall.

Återigen, det är min tolkning av definitionen som FHM lämnar av statistiken.

FHM gjorde en ändring för några veckor sedan (tror det var v28, står i veckorapporterna), från att basera på positiva individer till positiva prov. Den ändringen har gått under radarn och borde rimligen ge visst utslag på antal fall om en individ testar positivt flera gånger. Hur mycket siar jag inte om.
Citera
2020-07-30, 14:01
Medlem
Otroligs avatar
Avlidna: 9
Nya fall: 318

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste torsdagssiffror avlidna: 9, 21, 18, 41, 21.
Fem senaste torsdagssiffror nya fall: 259, 385, 475, 947, 1556.
Citera
2020-07-30, 14:02
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jo, covid-19 är anmälningspliktigt, det var ju det jag skrev och definitionen avsåg. Men smittskyddslagen "pliktar" ju smittsamma tillstånd. Antikroppstesterna påvisar inget vad gäller smittsamt tillstånd. Därav att det är PCR-testerna som går den officiella vägen och inkluderas i Sveriges statistik över antal fall.

Återigen, det är min tolkning av definitionen som FHM lämnar av statistiken.

FHM gjorde en ändring för några veckor sedan (tror det var v28, står i veckorapporterna), från att basera på positiva individer till positiva prov. Den ändringen har gått under radarn och borde rimligen ge visst utslag på antal fall om en individ testar positivt flera gånger. Hur mycket siar jag inte om.
Ok. Perfekt.

Thx!
Citera
2020-07-30, 14:05
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Avlidna: 9
Nya fall: 318

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste torsdagssiffror avlidna: 9, 21, 18, 41, 21.
Fem senaste torsdagssiffror nya fall: 259, 385, 475, 947, 1556.

Bara gamla dödsfall idag också. Det "färskaste" från 23 juli.
Antal nya fall hade gärna fått vara lite lägre. Platå där?
Citera
2020-07-30, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fan va ja tycker synd om alla stackare som tydligen ska fortsätta knega hemma hela hösten. Själv är jag tillbaka på kontoret sen en tid tillbaka. I tre månader knegade jag hemma i min minilägenhet och höll fan på att klättra på väggarna. Tror det kommer odlas en hel del psykisk sjukdom ute i stugorna i höst. Men det kostar att ligga på topp!

Jobbat hemma sen Mars och har inga som helst problem med det.

* Slipper pendla 2h om dagen
* Betydligt friare, känner jag för och slappa på eftermiddagen eller spela lite kan jag jobba lite på kvällen ist.
* Kan koda näck eller i morgonrock om jag så önskar, och värma fisk i micron utan att någon får utbrott
* Kan lyssna på hur hög musik jag vill eller kolla på Netflix samtidigt om jag så önskar.
* Slipper va social med allt och alla.
* Kan koncentrera mig bättre eftersom inga extroverter som för massa väsen och ska prata om deras helg eller skratta högt åt allt finns i närheten.

Jag kan lätt fortsätta med detta året ut....
Citera
2020-07-30, 14:09
Avslutad
Mycket spännande nu ifall Danmark i eftermiddag kommer att meddela att ALLA svenskar får resa in

...eller om man fortsätter att spärra ute västgötarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in