2020-07-30, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Om vi gjort som våra grannländer hade vi inte haft det problemet.

Jo fast, i höst kommer vi ha noll fall och Norge kommer komma ikapp med 5000 döda. Så är det.
Citera
2020-07-30, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
lärare på gymnasieskolor och universitetet -som för övrigt brukar va avsevärt äldre

ska jobba oskyddade i samma rum som ungdomar!

Mitt universitet har distans i höst också förutom de som skriver sina uppsatser och studenter som går första året. I alla fall enligt deras senaste uttalande. Omtentaperioden om 2-3 veckor är också alla på distans.
Citera
2020-07-30, 13:05
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jo fast, i höst kommer vi ha noll fall och Norge kommer komma ikapp med 5000 döda. Så är det.
Hur ska det gå till hade du tänkt?
Citera
2020-07-30, 13:06
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ok.

En SIR-modell bygger i princip på tre parametrar
S=Susceptible (smittbara, mottagliga för sjukdom)
I= Infected (de som ÄR infekterade)
R= Recovered (de som har tillfrisknat)

Antalet smittbara ändras i negativ riktning (det blir mindre och mindre om man utgår från att man antingen avlider eller tillfrisknar efter en infektion och att man INTE kan återinfekteras). Notera att min modell faktiskt stöder modellering av en definierbar rate av återinfekterbarhet. Då blir antalet smittbara
Kod:
-smittbarhet(R)*smittbara*infekterade

Här är det intressanta:
R0 påverkas av antalet infekterade och smittbara och ändras således hela tiden. Det är inte konstant. Hur fort folk blir infekterade blir således:
Kod:
Infekterade'=R0*smittbara*infekterade -tillfrisknade*infekterade

Hur snabbt folk tillfrisknar blir således:
Kod:
Tillfrisknade'= +tillfrisknade*infekterade

Om du sedan ställer upp dessa funktioner en differentialekvation baserad på en tidsaxel så kan du modellera ganska enkelt hur dessa värden ändras i förhållande till varandra.

Du kan titta på min modell här som utgår från ett R0 på 2.2 och en befolkning på 6,700,000 samt 100 ursprungligen infekterade personer 1 Januari.
https://cdn-111.forumfiles.com/19a6e6J4od/cee05ad2-1596101177/Screenshot%202020-07-30%20at%2010.13.40.jpg

Titta nu vad som sker när jag ändrar ingångsvärdet för befolkning från 6.7 miljoner till 7.7 miljoner. Inte bara ökar antalet smittade men antalet smittade peakar mycket tidigare . Det beror på att R0 är inte konstant utan dynamiskt i förhållande till antalet smittbara personer som alltså är mycket större i det ena fallet.
https://cdn-106.forumfiles.com/P5q7e8J9o7/4e31f0b7-1596102129/Screenshot%202020-07-30%20at%2010.21.25.jpg

Tack. Jag ska kolla närmare ikväll när jag sitter framför en dator med tillgång till Matlab.

Hur länge placerar du folk i facket sjuka innan dom blir friska?
Citera
2020-07-30, 13:13
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Tack. Jag ska kolla närmare ikväll när jag sitter framför en dator med tillgång till Matlab.

Hur länge placerar du folk i facket sjuka innan dom blir friska?
12 dagar

Bör nog förtydliga här också. Det som initialt påverkas är hastigheten med vilken personer smittas. Det det som är en av de funktioner (Rate of change) som jag matar in i min differentialekvation. Hastigheten går alltså ned successivt allt eftersom antalet smittbara personer minskar. Till slut börjar antalet smittbara vara så lågt att den infekterade hinner tillfriskna innan det tidigare antal smittade (R0) uppnås. Till slut blir epidemin ohållbar och börjar dö ut helt och hållet. I min modell dyker det upp mindre antal smittade ända tills Mars nästa år. Då finns ändå 26,460,125 britter kvar som aldrig blivit infekterade.

Det betyder inte att modellen är korrekt, men rent matematiskt är det en teori. Man måste ladda på med mycket mer kött på den modellens ben om man skall komma i närheten av verkligheten, men det är förbluffande hur min modell reflekterar verkligheten i två viktiga avseenden:

1. Antal smittade vid en viss tidpunkt
2. Antal döda vid en viss tidpunkt (min modell anger 48,515 döda idag och det officiella antalet är 45,878)
3. När smittan peakade (min modell anger 23 April och den rapporterade officiella peaken är 22 April)

Det är i princip omöjligt att få dessa tre utgångsvärden att stämma med verkligheten annat än att man modellerar med vissa fasta ingångsvärden. För högt R0 så inträffar peak för tidigt, och tvärtom. För låg recovery rate så avlider för många och tvärtom. Det finns i princip bara EN sweetspot och det är den som du ser på den här bilden. Det intressanta är att OM de ingångsvärdena stämmer så skulle 40 miljoner britter redan varit infekterade.

https://cdn-111.forumfiles.com/58G6f9J7of/6bcb359d-1596110229/Screenshot%202020-07-30%20at%2012.46.16.png

Det låter helt omöjligt, tycker man kanske. Men problemet är som sagt att om man drar ned hastigheten på smittan så är det i princip omöjligt att justera övriga parametrar så att peak inträffar när den gjorde i April, gör man det så kommer peak i September-Oktober.

Jag TROR att det är en liknande modell som Tegnell & Co noterat och sedan agerat efter.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-07-30 kl. 13:51.
Citera
2020-07-30, 13:13
Medlem
Från dagens tegnell.

TT: Behövs det ny lagstiftning, exempelvis för att personal inom kollektivtrafiken ska kunna avvisa resenärer av smittskyddsskäl?

Tegnell – Lagstiftning tar tid, så här är det viktigt att branscherna själva tar fram rekommendationer som ska följas.

Min fråga: Hur ser man till att en rekommendation efterföljs om de inte har en laglig rätt att se till att den efterföljs?
Senast redigerad av matrix-191 2020-07-30 kl. 13:34. Anledning: Oklar fråga
Citera
2020-07-30, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
De kunde ju liksom valt att dubbla antalet bussavgångar. Men icke.

De kunde ratt bort trängselskatten med. Men icke.

De vill att människorna ska göra en massa saker men tänker inte hjälpa till en millimeter. Jättekonstigt.

Jag bor i en medelstor stad och för att en buss kring 8 på morgonen skulle kunna ta en sväng 2 hållplatser längre för att kunna släppa av behövdes det en helt ny buss som kostar skjortan att köpa in. Om de inte ljög så innebär det att man har maxat antalet bussar den tidsperioden då alla ska till skolan osv, och alla bussar är knökfulla den tiden trots kort mellan avgångarna. Så utan vakter av något slag kommer det vara omöjligt att hålla halvfulla bussar. Om nu inte regeringen är generös och kan ge pengar med kort varsel för inköp av flera bussar.
Citera
2020-07-30, 13:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vad menar du?

Att vi har låg smittspridning under sommaren beror på flera faktorer:

• Rörelsemönster
• Semester
• Folk är utomhus
• Antalet som varit sjuka

I höst kommer det ta fart igen, det är väl ganska självklart.

Men förmodligen och förhoppningsvis kommer vi få ett lugnare förlopp än i våras.

Detta på grund av de åtgärder som är i bruk och att en hel del människor redan varit sjuka är immuna.

Men inte på att skolorna håller stängt? För skolorna driver inte smittan i Sverige? Det sker bara i andra länder...
Citera
2020-07-30, 13:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Klart de smittar, det är det som är bra nu, vi har en hel massa barn och ungdomar som är immuna.
Hade vi klarat av att skydda de äldre på ett bättre sätt samt inte haft 2M invandrare hade alla nu sett att vår strategi är helt överlägsen. Nu blev det inte så.

Men det borde väl alla med en IQ-nivå över 80 förstått redan från början kan man tycka....? Man måste lägga en strategi efter de förutsättningar som råder. Inte hur man önskar att de skulle vara.
Citera
2020-07-30, 13:21
Medlem
Lyssnade lite och läser på SvD och de sa ju verkligen ingenting i denna presskonferens. Ingenting alls.

"allt fortsätter som vanligt" kan det summeras
Citera
2020-07-30, 13:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matrix-191
Från dagens tegnell.

TT: Behövs det ny lagstiftning, exempelvis för att personal inom kollektivtrafiken ska kunna avvisa resenärer av smittskyddsskäl?

Tegnell – Lagstiftning tar tid, så här är det viktigt att branscherna själva tar fram rekommendationer som ska följas.

Hur ser man till att en rekommendation efterföljs om de inte har en laglig rätt att se till att den efterföljs?

Ja, det blir ju svårt.🤷🏼‍♀️🤦🏼‍♀️
Citera
2020-07-30, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matrix-191
Från dagens tegnell.

Hur ser man till att en rekommendation efterföljs om de inte har en laglig rätt att se till att den efterföljs?

Vad var svaret på denna uppenbara följdfråga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in