Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptenstjärt
Tack. Jag ska kolla närmare ikväll när jag sitter framför en dator med tillgång till Matlab.
Hur länge placerar du folk i facket sjuka innan dom blir friska?
12 dagar
Bör nog förtydliga här också. Det som initialt påverkas är
hastigheten med vilken personer smittas. Det det som är en av de funktioner (Rate of change) som jag matar in i min differentialekvation. Hastigheten går alltså ned successivt allt eftersom antalet smittbara personer minskar. Till slut börjar antalet smittbara vara så lågt att den infekterade hinner tillfriskna innan det tidigare antal smittade (R0) uppnås. Till slut blir epidemin ohållbar och börjar dö ut helt och hållet. I min modell dyker det upp mindre antal smittade ända tills Mars nästa år. Då finns ändå 26,460,125 britter kvar som aldrig blivit infekterade.
Det betyder inte att modellen är korrekt, men rent matematiskt är det en teori. Man måste ladda på med mycket mer kött på den modellens ben om man skall komma i närheten av verkligheten, men det är förbluffande hur min modell reflekterar verkligheten i två viktiga avseenden:
1. Antal smittade vid en viss tidpunkt
2. Antal döda vid en viss tidpunkt (min modell anger 48,515 döda idag och det officiella antalet är 45,878)
3. När smittan peakade (min modell anger 23 April och den rapporterade officiella peaken är 22 April)
Det är i princip omöjligt att få dessa tre utgångsvärden att stämma med verkligheten annat än att man modellerar med vissa fasta ingångsvärden. För högt R0 så inträffar peak för tidigt, och tvärtom. För låg recovery rate så avlider för många och tvärtom. Det finns i princip bara EN sweetspot och det är den som du ser på den här bilden. Det intressanta är att OM de ingångsvärdena stämmer så skulle 40 miljoner britter redan varit infekterade.
https://cdn-111.forumfiles.com/58G6f9J7of/6bcb359d-1596110229/Screenshot%202020-07-30%20at%2012.46.16.png
Det låter helt omöjligt, tycker man kanske. Men problemet är som sagt att om man drar ned hastigheten på smittan så är det i princip omöjligt att justera övriga parametrar så att peak inträffar när den gjorde i April, gör man det så kommer peak i September-Oktober.
Jag TROR att det är en liknande modell som Tegnell & Co noterat och sedan agerat efter.