2020-07-30, 08:14
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast Stockholm har ju samma befolkningstäthet som Berlin.

Det var en helt annan fas i pandemin i våras. Jag håller med om att det går att smittas som turist i Spanien. Det är mycket väsentligt för en norrman, eftersom 100 importfall är katastrof i Norge.

Det är däremot helt oväsentligt för en svensk, eftersom 100 importfall inte ens skulle märkas. Dels så har vi redan tiotusentals smittade, minst. Dels så har vi en så hög grad av immunitet att det bara brinner ut tillsammans med våra nuvarande fall.
Sej det till de 100 Taxi chaufförer som ska köra hem dessa turister och tyvärr tål covid sämre en turisterna själva. Turister som har bokade plan som de inte vill missa fast de känner sig lite sjuka och hade feber i går. Efter ha varit på dessa drabbade platser i Spanien som är nattklubbar, barer och stränder, sådana platser som turister besöker.

Menar du på allvar att Tyskland som har 10 gånger större befolkningstäthet och 4 större städer en vi har inte alls har större befolkningstäthet?
Vi har mycket bättre grund förutsättningar en resten av världen och Europa samt Tyskland. Vi och resten av Skandinavien har det, så långt som vi vet i all fall. Att vi ligger bland de 10 värst drabbade länderna är förvånande. Vi borde luggigt liksom Norge som jag tror kniper plats 70 i all fall inte bland de 50 värst drabbade länderna. Att vi ligger så dåligt an bygger enbart på våran strategi, vi hade alla förutsättningar att klara detta bra.

Efter ha kontrollerat ser jag att det inte heller stämmer det du skriver. Berlin har en befolkningstäthet större en Stockholm.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-07-30 kl. 08:23.
Citera
2020-07-30, 08:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Men snälla rara, jag har inte skrivit att man inte har ett enda ADE-fall. Men du kan inte läsa, det är uppenbart.

Vad jag skrivit är att man inte har ett enda DOKUMENTERAT ADE-fall samt att man inte observerat fenomenet i djurförsök på apa. Och det här har jag alltså skrivit upprepade ggr. Men det klarar inte du av att läsa? För du är gravt ointelligent, skulle jag säga. Jag är dessutom helt övertygad om att du inte förstår mekanismen som sådan utan lever på att sitta och googla och kopiera. Jag har redan kommit på dig med att i princip kopiera texter. Och sedan nekar du till det. Du är så pinsam att det finns knappt ord.

För att att återigen adressera frågan:
ADE är en teoretisk möjlighet som i synnerhet vaccinytvecklare tar hänsyn till.
Den främsta orsaken till att de är halvskraja för ADE är - som du kanske googlat dig fram till - antikroppar (även monoklonala sådana) som INTE neutraliserar virus. Det är därför i princip samtliga vaccinutvecklare är noga med att i alla försök kontrollera att immunreponsen innehåller s.k. neutraliserande antikroppar. Om du läser mina tidigare inlägg så har jag i klartext redogjort för att man i försöken på rhesusmakakerna (Oxford) mätte upp neutraliserande antikroppar hos samtliga sex vaccinerade apor. Man dokumenterade också att inga tecken på ADE observerades. Det är dock ingen garanti för att ADE inte kan uppstå i människa.

Inget av de försök som pågår i Fas-2 eller senare har ännu uppvisat några tecken på ADE i någon Fas. Notera att tidiga Fas-1 försök med MERS och SARS avbröts på grund av TECKEN på ADE. Notera ordet tecken. Det finns således inget dokumenterat fall där heller.

Det enda man kan är att provocera fram fenomenet in vitro (in the dish) samt i försök på marsvin och katt.

Det skall också nämnas att i listan över vaccinutvecklare (SARS-CoV-2) finns ganska många vaccin där man helt enkelt plockat bort den receptor på antikropparna som binder till makrofager, vilket gör att ADE omöjliggörs helt och hållet.

Som sagt, ADE är något man skall ha respekt för, men det är ännu så länge en rent teoretisk övning och ett fenomen som man inte ens vet om den existerar annat än i ett provrör, och man har grymt bra koll på just detta och lär avbryta omgående vid minsta tecken på att fenomenet uppstår.
Jag vet vad ADE är, tack! Du säger fortfarande att det handlar om DOKUMENTERADE fall. Det är ju då konstaterade fall. I det har fallet är det irrelevant då man inte vet vad som orsakar cytokinstormar. Och fortfarande har man inge uppgifter om hur vaccinen fungerar i praktiken. Alltså när de vaccinerade möter smitta i verkligheten. Så några data finns inte av flera anledningar.

Däremot finns en hel del empiri från andra vacciner och de försöken mot SARS. Med tanke på att det också är just cytokinstormar som dödar i de flesta fall och att det på något sätt har med dysfunktion i immunförsvaret så bör väl förhållningssättet vara där efter. Du har ju iofs svårt med den dödsorsaken också. Men ändå.

Så resonemanget om att det inte kommer att vara några problem för att man inte har något DOKUMENTERAT fall är av flera skäl inte sant:

Is COVID-19 receiving ADE from other coronaviruses?
/.../We are just beginning to understand the dynamics of COVID-19 in humans and the impact of the virus on the individual. Further studies need to focus on how the virus interacts with the host leading to the wide variance in observed symptoms and the apparent geographically based discrepancy of severity between Hubei Province and the rest of the world. Should ADE be proven to be a mechanism of pathogenesis, both treatment regimens and vaccine development will need to take this phenomenon into consideration to ensure it is mitigated and in the case of a vaccine, avoided altogether.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7102551/

The potential danger of suboptimal antibody responses in COVID-19

https://www.nature.com/articles/s41577-020-0321-6

The Risks of Rushing a COVID-19 Vaccine
/.../Aside from questions of safety that attend any vaccine, there are good reasons to be especially cautious for COVID-19. Some vaccines worsen the consequences of infection rather than protect, a phenomenon called antibody-dependent enhancement (ADE). ADE has been observed in previous attempts to develop coronavirus vaccines. To add to the concern, antibodies typical of ADE are present in the blood of some COVID-19 patients. Such concerns are real. As recently as 2016, Dengavxia, intended to protect children from the dengue virus, increased hospitalizations for children who received the vaccine.
https://www.scientificamerican.com/article/the-risks-of-rushing-a-covid-19-vaccine/

Men vi har nu alla chansen att se vad en storskalig distribution av vector-vaccin mot SAR-CoV-2 för med sig. Om nu de ryska uppgifter stämmer ska de börja vaccinera befolkningen med just ett sådant vaccin. ADE behöver inte vara det dramatiska förloppet av dysfunktionella antikroppar. Det kan också sluta med att vaccinet helt enkelt inte fungerar trots kraftigt immunsvar i labbprover. Jag satsar på det sistnämnda bland saker som kan gå fel.

Men skulle det dyka upp ett enda misstänkt fall bland någon av vaccinkandidaterna tror jag nog att alla försök avbryts och om det gått så långt som till distribution att vaccinet dras tillbaka från marknaden.
Citera
2020-07-30, 08:16
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Nej, Sverige har inte många fler smittade än Spanien. Spanien har många fler smittade än Sverige.

Ungefär dubbelt så många ja, men 6 gånger högre population så Sverige är 3 gånger mer smittade per capita.
Citera
2020-07-30, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vad jag vet så har ALLA som lagts in på sjukhus av någon som helst anledning testats sedan i våras.
Dvs även barn.

De testade inte barnen på Kågeskolan i vart fall. Så man vet inte om de bidrog till smittan där, och det stod att man kanske skulle testa dem för antikroppar i efterhand men verkar ej ha gjorts då man inte heller testat lärarna där för det.
Citera
2020-07-30, 08:20
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Nu tittade inte jag på några bilder utan ägnade mig mer åt att tolka siffror.
Du kan ju titta lite på den här grafen så gramgår det kanske tydligare för dig som endast klarar att titta på bilder?

https://cdn-16.forumfiles.com/35o6c1J8oc/edff3445-1596089820/Screenshot%202020-07-30%20at%2007.06.30.png

Menar du att du tycker det ser ut som antalet infektioner sjunkit sedan April? Om du vill kan du få värde och medelvärde i exakta siffror?

Med tanke på den stroppighet du ger uttryck för när du inte ens klarar av att läsa inantill tvingas jag fråga: Är dum i huvudet?

Du påstod (av oklar anledning, antagligen efterblivenhet) att det har ökat successivt hela vägen. Vilket inte stämmer.

Kurvan var flack innan vi ökade testkapaciteten. Då ökade antal fallen tills dess att testskulden var så att säga betald.

Sen finner jag det även amusant att du har missförstått vad en graf är för något. På tal om att vara dum i huvudet då.
Citera
2020-07-30, 08:22
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ungefär dubbelt så många ja, men 6 gånger högre population så Sverige är 3 gånger mer smittade per capita.
Nej, Sverige har inte 3 gånger mer smittade per capita.

Sverige har (enligt worldometer...) 7,893 smittade per capita
Spanien har (enligt worldometer...) 7,008 smittade per capita

Så några tre gånger så många fler smittade per capita har inte Spanien, det kan vi väl vara överens om?

PS.
Spanien har inte 6 gånger högre population heller utan ungefär 4.6 gånger större population
Citera
2020-07-30, 08:22
Medlem
Björn Olsen: Jag trodde inte på munskydden
Professorn om sina misstag och önskan om att jobba för Folkhälsomyndigheten

Men de vetenskapliga studierna kring masker har knappast ändrats på så kort tid.

– Ojå. Det har kommit så många studier på detta. Man kanske inte kan utvärdera hur många procent munskydden hjälper till, men man kan se att åtgärderna tillsammans fungerar.

– Där har vi lärt oss väldigt, väldigt mycket.

Är det inte med risk att låta efterklok? I januari och mars hade vi inte den här kunskapen.

– Visst, visst. Men vi började ju förespråka munskydd lite längre fram när det började komma data på att detta fungerar. Det är det som är vetenskapen, man måste byta fot ibland. Vi vinner ny kunskap hela tiden.
Men inga nordiska länder har använt munskydd i någon större utsträckning.

– Nej, vi har ingen tradition av det i Skandinaviska länder. Återigen, det är inte en 100-procentig lösning. Men det ger additiva effekter.

Kommer vi att få se en ökad spridning i höst, tror du?

– Vi kommer inte att få se en ordentligt ökad spridning i Sverige, det tror jag inte. Men vi kan få regionala utbrott. Särskilt när vi samlas efter semestern.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70EQR4/bjorn-olsen-jag-trodde-inte-pa-munskydden
Citera
2020-07-30, 08:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Som alltid när alarmisten får slut på argument så faller man tillbaka på gamla hederliga Två Veckor™

Handlar ju inte om det. Handlar om att andra länder får ökad smittspridning i vågor. Handlar om att länder som tidigare varit relativt förskonade får ökad spridning vid skolstart. Sverige fick kraftigt avtagande smitta när vi gick på sommarlov och tog semester. Vad händer då när vi kör igång igen? Tror inte det är jättesvårt att räkna ut.
Citera
2020-07-30, 08:26
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Du påstod (av oklar anledning, antagligen efterblivenhet) att det har ökat successivt hela vägen. Vilket inte stämmer.

Kurvan var flack innan vi ökade testkapaciteten. Då ökade antal fallen tills dess att testskulden var så att säga betald.

Sen finner jag det även amusant att du har missförstått vad en graf är för något. På tal om att vara dum i huvudet då.
Haha, ja herredjävlar, man skall behöva diskutera med fåntrattar, idioter och treåringar hela dagen verkar det som...

Nej, det är korrekt, det har varit lite hack här och där, men på det stora hela så har antalet smittade ökat successivt ända fram till slutet på Juni.

Om du sedan vill diskutera orsaken till att det ökat är en helt annan sak, men jag förstår att du tvingas deflektera nu när du gjort bort dig.
Nolla.
Citera
2020-07-30, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Sej det till de 100 Taxi chaufförer som ska köra hem dessa turister och tyvärr tål covid sämre en turisterna själva. Turister som har bokade plan som de inte vill missa fast de känner sig lite sjuka och hade feber i går. Efter ha varit på dessa drabbade platser i Spanien som är nattklubbar, barer och stränder, sådana platser som turister besöker.

Menar du på allvar att Tyskland som har 10 gånger större befolkningstäthet och 4 större städer en vi har inte alls har större befolkningstäthet?
Vi har mycket bättre grund förutsättningar en resten av världen och Europa samt Tyskland. Vi och resten av Skandinavien har det, så långt som vi vet i all fall. Att vi ligger bland de 10 värst drabbade länderna är förvånande. Vi borde luggigt liksom Norge som jag tror kniper plats 70 i all fall inte bland de 50 värst drabbade länderna. Att vi ligger så dåligt an bygger enbart på våran strategi, vi hade alla förutsättningar att klara detta bra.
Det är bara att Googla. Stockholm och Berlins tätorter har båda runt fyratusen invånare/km2. Majoriteten av Sveriges befolkning bor i relativt tätbefolkade områden.

Det är oväsentligt för Sveriges pandemi med importfall. Vi har kraftigt fallande döds-/smittotal, med nuvarande grad av restriktioner. Eventuella importfall brinner ut med resten av pandemin.
Citera
2020-07-30, 08:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det var inte frågan. Att Sveriges smittotal sjunker är givetvis för immunitet, inte för stt skolorna har sommarlov. Vår kurva har sjunkit längs samma bana sedan april. Långt innan sommarlovet.

Glöm inte bort att vi har att göra med en klustersmitta. Mig veterligen är det dessutom en mycket liten minoritet av befolkningen som är immun. Men om du vet något annat får du gärna länka till den undersökningen. Men vi kommer ihåg att du alltså inte tror att smittan kommer öka igen under hösten. Det tror däremot jag. Vi får väl se vem som får rätt helt enkelt.
Citera
2020-07-30, 08:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nej, Sveriges smittotal ökade successivt ända fram till 29/06. Inget annat.

Vilket är ungefär 2-3 veckor efter skolorna slutade vilket stämmer tämligen väl beträffande det man vet rörande smittspridning inom familj och inkubationstider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in