2020-07-30, 05:00
Medlem
andersaanderssonas avatar
Anders Björkman var den person som befann sig närmast mordet. Lisbet undantagen.

https://drive.google.com/file/d/1XK81UzLmVR7rBwSJ8nnq_yY8m4v4diSV/view

Efter flera förhör under hypnos så är han fortfarande säker på att mördaren var iklädd mössa. Inte mycket till keps där. Samtidigt är det helt klart att han inte såg gärningsmannens ansikte.

Frågan är om det någonstans i övervakningsutredningarna som nu släpps talas om en man iklädd mössa mordkvällen? Ribbstickad sådan om jag förstår Bengtsson rätt. Samtidigt som AB talar om ett ytterplagg som var halvlångt.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-30 kl. 05:16.
Citera
2020-07-30, 05:57
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Oklart om Silversjö även spred PU-handlingar, men det här med utlämnat material tycks i vad som åsyftas ha skett i samband med det förtalsmål som CG Holm och Contra var åtalade och fälldes för hösten 1986, vilket Holm hade ådragit sig efter en text publicerad i Contra nr 6/1985 som handlar om precis det där fallet med esterna Raivo Roosna & Alex Lepajöe som Norlin pratar om i förhöret.

Texten hade titeln "Sovjet i Sverige" och var skriven av Jüri Lina, som ju också förekommer i Norlin-förhöret men felstavas "Juri Linna". Intressant att förintelseförnekaren, antisemiten och allmänna foliehatten Jüri Lina poppar upp, men han var dock knappast som Norlin tror tolk på sovjetiska ambassaden, eftersom han av Sovjet anklagats för högförräderi, men han var i vilket fall väldigt aktiv i Contra under hela 80-talet innan han fick kicken från det gänget pga hans grova antisemitism mm. (Silversjös senare parti Sverigedemokraterna brukade dock med glädje sälja hans böcker på 90-talet.)

Och sen dyker även Joel Haukka upp i Norlins förhör, och nu börjar det bli riktigt intressant och grumligt. Dels verkar det som att Norlin fått det om bakfoten att Haukka skulle "ingå i personkretsen" kring Jüri Lina (åtminstone inte längre) och skriva under pseudonymen "Simu Simonen" i Contra. För tvärtom verkar det vara så att Lina i sin text om Roosna & Lepajöe i Contra utpekar "Simo"/Haukka som en aktör för Sovjetiska ambassaden, KGB och ryska maffian (ja det är rörigt, men det är ju Jüri Lina som skriver).

Han beskriver bl.a. hur Lepajöe i Sverige blivit kontaktad av "Simo" (som bl.a. säger sig vara "gammal sjöman"), som utpekas söka upp alla sovjetiska flyktingar och på olika sätt försöka lura dem på uppdrag av KGB.

Oklart hur man ska få de här bitarna att hänga ihop, men det är intressant hur det här verkar vara en del i bakgrunden till den senare uthängningen av Joel Haukka. Fallet med Roosna & Lepajöe finns f.ö. även beskrivet i "Nordisk kriminalkrönika 1987".

Man kan också ha i huvet här att Säpo genom Alf Karlsson redan på våren 1985 hade läckt uppgifter till SvD om att Haukka var trolig KGB-agent. AK sa enligt SvD i januari 1985 att "Han kan vara dubbelagent, eventuellt i samröre med ryssarna". En annan Säpo-anställd (Stig Johansson?) sa våren 1985 att han är "en av Sveriges skickligaste dubbelagenter".

Intressant också att Stig Johansson i sin senare text om Palmeutredningen i Contra nr 4/1997 passar på att utmåla just Ulf Norlin som en läcka av material:

"När jag lämnade information i Palmeutredningen till Norlins grupp kunde jag läsa saken i tidningen kommande lördag. På måndagen gick jag upp till Norlin och påstod att någon från hans grupp läckt till medierna. Norlin hävdade då att jag tagit med mig den information som jag lämnat, vilket jag förnekade. Övriga inblandade höll med mig och vi kunde senare konstatera att att dokumenten fortfarande låg kvar i Norlins skåp."
Det visar sig att förtalsmålet som Silversjö engagerade sig i för Contras räkning handlade om Joel Haukka.

Haukka nämner själv i Aftonbladet 7 okt 1987 att han två år tidigare vunnit en tryckfrihetsrättegång där han utpekats som KGB-agent och det kan knappast vara något annat ärende än det som föranleddes av Jüri Linas text i Contra nr 6/1985.

Contra kommenterar i nr 6/1986 att de förlorade målet och nämner t.o.m. att en polis hjälpt dem:
https://imgur.com/a/vtQ6Z5Y

Så frågan är om Stig Johansson och Alf Karlsson faktiskt trodde att han var KGB/dubbelagent och därför läckte om det till media och till Contra, eller om det skedde för att förhindra hans spionage mot extremhögerkretsarna, Wallingatan, osv?
Citera
2020-07-30, 06:30
Medlem
Som sagt. Krister Petersson ljög en del på pressträffen. Han sade bland annat att flera undersökningar inom PU har kommit fram till att OP inte var övervakad på mordkvällen. Som ett faktum.

Jag påpekar återigen. När man hänger ut en ensamagerande gärningsman måste man bortse från alla tecken på övervakning. Samma taktik användes i målet mot CP.

Den här undersökningen/utredningen är utförd under hans tid som förundersökningsledare. Gällande WT. 20170905.

https://drive.google.com/file/d/10wphhhQ_KkUEmkZhLxhoLlcee_rarMUi/view

''Bedömningen av mönstret för iakttagelserna och det faktum att de inte gått att förklara blir att de kan vara en del av en övervakning av makarna Palme. Om så skulle vara fallet så är signalementsuppgifterna i de aktuella uppslagen sådana att den sammantagna bilden talar för en ljus person med europeiskt, svenskt, utseende.''

Bevis för att WT inte undersökts fullt ut. Samma PM. Minns DAs önskan om att utreda.

''I flera uppslag har det ej heller gjorts uppföljande utredningsåtgärder för att kontrollera uppgiftslämnarens uppgifter.''
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-30 kl. 06:41.
Citera
2020-07-30, 07:47
Medlem
Davys avatar
Kanske varit uppe tidigare i tråden.

Angående mordvapnet. Polisen anger följande alternativ:
Citat:
Kulorna kom från en revolver med kaliber .357 Magnum. Det är inte klarlagt exakt vilken typ av revolver mördaren använde. Det finns sju möjliga alternativ:

Smith & Wesson
Ruger
Taurus
Kassnar
Escordin
Llama
Ruby
https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/palmeutredningen/

1) Finns det tillgängliga uppgifter på hur många registrerade vapen på varje typ som fanns i Sverige 1986? Polisen borde i vart fall haft tillgång till detta.

2) Det vore högst intressant att korsköra den listan mot alla anställda i knarkspan, både tjänste och privata vapen. Samt även köra den mot samtliga som är statligt anställda. Vet inte om det är möjligt idag men bör ha varit fullt görbart 1986.

3) Är fokuset på en S&W ett sätt att undvika att fokus faller på de övriga vapenmärkena?
Citera
2020-07-30, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy

1) Finns det tillgängliga uppgifter på hur många registrerade vapen på varje typ som fanns i Sverige 1986? Polisen borde i vart fall haft tillgång till detta.

2) Det vore högst intressant att korsköra den listan mot alla anställda i knarkspan, både tjänste och privata vapen. Samt även köra den mot samtliga som är statligt anställda. Vet inte om det är möjligt idag men bör ha varit fullt görbart 1986.

3) Är fokuset på en S&W ett sätt att undvika att fokus faller på de övriga vapenmärkena?
3. Enligt Holmer var SW i särklass vanligast i Sverige. Och tillade att som spaningsledare måste man ha kraften att kunna ta beslut.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-30 kl. 08:17.
Citera
2020-07-30, 08:05
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Kallas inboxning (4pers så där ) och and äav de mördarteams som beskrivs av en av de få påstådda förstahandshands källorna till MOP (Chip Tatum)
Må vara, men jag ställer mig frågande om ett mord med 4 utplacerade skyttar någonsin har genomförts utanför fiktionens värld. Om vi har ett utländskt mördarteam så skall minst 5 personer + WT och 4 vapen fraktas till och från Sverige. Om det är ett inhemskt team, t.ex. inom polisen, så skall konspirationen hitta 4 personer som är villiga att mörda statsministern. Det är många. Ingen har sett WT-män på de 3 andra platserna 23:15-23:22. Och ingen inblandad har sagt ett pip.

Jag köper det inte.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-07-30 kl. 08:17.
Citera
2020-07-30, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram

Jag tror det är felsyn:Exekutörerna kan vara beordrade eller gör det bara för pengar. Sen kan det vara helt andra motiv högre upp.

En liten detalj bara. Men är exekutörerna beordrade eller betalda tror jag det helt utesluter svenskar, i varje fall svenskar med befattning inom polis eller militär. En order om att skjuta i ett sådant här fall kan bara ges till någon som är övertygad rent idémässigt och komma från någon som också är övertygad (och inte nödvändigtvis formellt överordnad). Annars funkar det inte, det finns inte enda "vanlig" polis som skulle ta en order om att skjuta statsministern som ren formell order.

Vid betalning: en svensk betald lönnmördare kan inte uteslutas förstås, men 3-4 stycken utplacerade på olika ställen som ska ha betalt när bara en kommer att utföra uppdraget? Känns mycket tveksamt.

Är det en grupp bakom mordet är jag helt övertygad om att de inblandade har gjort det helt på ideologisk basis.
Citera
2020-07-30, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Må vara, men jag ställer mig frågande om ett mord med 4 utplacerade skyttar någonsin har genomförts utanför fiktionens värld. Om vi har ett utländskt mördarteam så skall minst 5 personer + WT och 4 vapen fraktas till och från Sverige. Om det är ett inhemskt team, t.ex. inom polisen, så skall konspirationen hitta 4 personer som är villiga att mörda statsministern. Det är många. Ingen har sett WT-män på de 3 andra platserna 23:15-23:22. Och ingen inblandad har sagt ett pip.

Jag köper det inte.

Register över vapen fanns, ja. Men det är ju ganska dumt att använda ett lagligt vapen till ett sådant här mord (även om det iofs skulle förklara varför mördaren tog med sig vapnet från platsen). Borde vara mer sannolikt med ett olagligt vapen, t ex insmugglat från utlandet.

Farbror Barbro: kan bara instämma. Jag vet att vissa motståndsgrupper använde liknande taktik mot tyska officerare vid några tillfällen under WWII, men annars har jag inte hört talas om sådana upplägg.
Citera
2020-07-30, 08:29
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Förhör med Ture Utriainen.

https://drive.google.com/file/d/1SP0DkycQzSnKBK9mBBalYYxjtN5hYGb4/view

https://drive.google.com/file/d/1n9SVNwGhqCrbWKElV6qqmFSNQWh0LPP9/view

https://drive.google.com/file/d/1K0Cv3WiGUQSLuCMSsIiOLuA_-_5K2xzn/view

Fascinerande!

Då jag sökt mycket kring Tures bakgrund och kopplingar (jag vet t.o.m att han var flygrädd) så finner jag många lögner i hans utsagor.

T.ex. att hans flickvän skulle vara ”bortrest”. Hon var ju höggravid och födde bara några dagar senare.

I förhöret pratas det en del om Arla Gryning, vilket jag finner intressant.

Bekräftade att han var med i en skytteklubb, sannolikt Brunflos Pistolskytteklubb (som både Eino Hiltunen och Raimo Räsänen).

De pratar om den där bilden från Gotland där han skulle ha hävdat att Palmes mördare fanns med på (och att bilden var tagen sommaren 1986). ”Vittnet Bengt hade iaf hävdat detta i Aftonbladets artikelserie. ”Vittnet Bengt” = B*ngt K*rlström (och de jobbade ihop på Televerket).

Enligt en av Tures gamla flickvänner (som jag haft kontakt med) så har han sagt till henne att: ”Palme gör sig bättre som död än som levande”.

Ture bodde tidigare på samma adress i Täby som B*ngt H*llstenius (som i övrigt verkar vara bekant med Ingvar Grundborg). B*ngt bor idag på Gotland och håller själv på med svartkrutsskytte. Jobbade inom det militära och gått på Karlsborg.

Ture bekräftade även i förhöret att han kände bröderna Ainasoja (rånare i Mockfjärd). Varav den ena brodern, Lasse, hävdat att han levererat vapnet som Palme sköts med: https://mobile.twitter.com/new_worlds/status/494770255701745665
Citera
2020-07-30, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Lisbet var i chock. Hon fokuserade på att sin man signade ned livlös. Hennes vittnesmål blev inte bra. Man kan inte utesluta att Lisbet såg AB som var strax bakom OP.

Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Det är ju en sak att prata om fosterländska motiv i allmännhet men vad avses egentligen?

a) Är konspirationen begränsad till Sverige som många här vill få det till på oklara grunder?

b) Vem är det som har de fosterländska motiven: anstiftarna, organisatörerna , exekutörerna. Nu kan invändas att de tre grupperna i själva verket är samma personer, men hur vet vi det?

c) Kan det vara så att de fosterländska motiven är en täckmantel som anstiftarna driver för att engagera underliggande nivåer?

d) Vem har drivit kampanjerna mot OP och vem är anstiftare?

e) Svaret på ovanstående frågor beror delvis på vad man tror på "Natodokumentets" och FRankovich/P2-uppgifters äkthet

Den givna invändningen mot alla ovanstående frågor är att de är meningslösa. En konspiration menar många måste rullas upp underifrån genom att GM och medhjälpar smotiv först fastställs.

Jag tror det är felsyn:Exekutörerna kan vara beordrade eller gör det bara för pengar. Sen kan det vara helt andra motiv högre upp.
Knäckfrågan är naturligtvis hur man hittar förbindelselänkarna mellan nivåerna. Man försöker naturligtvis sopa igen alla spår om det nu skulle vara en omfattande konspiration.
Den nu farsartade retuschering av släppta SB-dokument menar jag skall ses i detta ljuset. Gåtan MOP behvöver alltså inte vara löst bara för att man kan ringa in fotfolket. Men kanske kan man få vägledning av som nån sa "att lögnen avslöjar lögnaren". En annan är vem som tjänar på MOP-anknutna personer förtida död.

Sammanfattningsvis tror jag att man måste arbeta både uppifrån och nerifrån samtidigt där man preciserar arbetshypoteser som sedan är vägledande för faktainsamlingen och analysen
Några konkreta frågor:
a) Var spanarna också en skyddsgrupp för GM eller finns GM bland någon av spanarna
b) Om GM hämtas från utlandet och/eller från "hemliga grupperingar" är det då inte utsiktslöst att tro att namn någonsin kan komma komma fram.

Med tanke på hur farsartat PU skötts måste det också till en massmedialt tryck för att:
* Minska retucheringen av släppta dokument. Publicera överklaganden och svar?
* påminna allmänhet pch myndigheter om den sjaskiga historien och att det nu måste till förändring
Allt måste naturligvis synkas med vilka uppgifter/slutsatser som släppta dokument ger.
Vilka skall ingå i denna hjärntrust: LGWP, GW, LB, PRo BONO-arbetande jurister Här behövs förmodligen också ekonomiska resurser

1990 så offentliggjordes det att att Stay Behind fanns i flera länder. De utreddes i flera länder men inte i Sverige.

Vi sitter här 30 år efteråt och vet inte en enda som varit med i svenska Stay Behind. Vi vet att Giesecke var ledaren mellan 1978-1990. Thule-chefen Lindencrona före honom. Måste vara massor som är i livet som varit med i Stay Behind. Varför tar ingen tag i detta och utreder SB i grunden. Någon grävande journalist, någon annan.

Det är pinsamt att sitta här och snacka och INGEN vet någon som var med i SB. Den upplöstes 1990 så någon hemlig organisation är den inte längre.
Citera
2020-07-30, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Fascinerande!

Då jag sökt mycket kring Tures bakgrund och kopplingar (jag vet t.o.m att han var flygrädd) så finner jag många lögner i hans utsagor.

T.ex. att hans flickvän skulle vara ”bortrest”. Hon var ju höggravid och födde bara några dagar senare.

I förhöret pratas det en del om Arla Gryning, vilket jag finner intressant.

Bekräftade att han var med i en skytteklubb, sannolikt Brunflos Pistolskytteklubb (som både Eino Hiltunen och Raimo Räsänen).

De pratar om den där bilden från Gotland där han skulle ha hävdat att Palmes mördare fanns med på (och att bilden var tagen sommaren 1986). ”Vittnet Bengt hade iaf hävdat detta i Aftonbladets artikelserie. ”Vittnet Bengt” = B*ngt K*rlström (och de jobbade ihop på Televerket).

Enligt en av Tures gamla flickvänner (som jag haft kontakt med) så har han sagt till henne att: ”Palme gör sig bättre som död än som levande”.

Ture bodde tidigare på samma adress i Täby som B*ngt H*llstenius (som i övrigt verkar vara bekant med Ingvar Grundborg). B*ngt bor idag på Gotland och håller själv på med svartkrutsskytte. Jobbade inom det militära och gått på Karlsborg.

Ture bekräftade även i förhöret att han kände bröderna Ainasoja (rånare i Mockfjärd). Varav den ena brodern, Lasse, hävdat att han levererat vapnet som Palme sköts med: https://mobile.twitter.com/new_worlds/status/494770255701745665
Ja, har sett att du är intresserad av honom. Och att folk ljuger i förhör är ingen nyhet. De ljuger även på pressträffar.
Citera
2020-07-30, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
1990 så offentliggjordes det att att Stay Behind fanns i flera länder. De utreddes i flera länder men inte i Sverige.

Vi sitter här 30 år efteråt och vet inte en enda som varit med i svenska Stay Behind. Vi vet att Giesecke var ledaren mellan 1978-1990. Thule-chefen Lindencrona före honom. Måste vara massor som är i livet som varit med i Stay Behind. Varför tar ingen tag i detta och utreder SB i grunden. Någon grävande journalist, någon annan.

Det är pinsamt att sitta här och snacka och INGEN vet någon som var med i SB. Den upplöstes 1990 så någon hemlig organisation är den inte längre.
Bevisar att många kan behålla en hemlighet. Vilket många hävdar är omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in