2020-07-30, 00:34
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Kloka ord från en som var tidigt ute med att ana ”fosterländska” motiv i MOP."

Det finns ett grundläggande perspektivfel som omärkligt smygit sig in i synen på Palmemordet. Tekniskt, juridiskt har det handlat om ett mord och ett mordförsök, men i det allmänna medvetandet har skotten på Sveavägen varit mordet på Olof Palme. I själva verket var det frågan om något som skulle blivit mordet på makarna Palme, men där ett av skotten av en ren slump missade sitt mål.

Vilken bild av mördaren hade istället tonat fram om också det andra skottet träffat? Kanske är det i själva verket så att detta andra skott säger mycket mer om mördaren än det dödande skottet mot Olof Palme. Varför skulle en "Palmehatare" ha önskat att mörda Lisbeth Palme som före mordet var förhållandevis anonym och inte var någon måltavla i hatkampanjerna mot Olof Palmes person?

Den bild som framträder i vittnenas berättelser visar istället en lugnt och metodiskt genomförd avrättning där skottet mot Lisbeth syftar till att röja ur vägen det enda vittne som skulle kunna se gärningsmannen på nära håll. Detta förklarar också varför gärningsmannen stannar kvar ett ögonblick, tillräckligt länge för att överväga och sedan avstå från ett tredje skott. Också detta uteblivna tredje skott säger egentligen mycket om mördaren - knappast var det en person som vid själva mordtillfället styrdes av sina känslor utan snarare en som hade dem under fullständig kontroll."

Wilhelm Agrell - Nationen söker en mördare

intressant, en fotnot bara, att gärningsmannen skulle dröjt finns inte i något av de tidiga förhören....kanske planterad historia.
Citera
2020-07-30, 00:37
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Ja, argumentet "Ingen visste vilken väg LOP skulle gå efter Grand, därför måste det vara en ensam galning." Håller inte på långa vägar.
Nej, men det är en stark indikation på att LOP förföljdes från Grand. Även om man tänker sig skyttar utplacerade både N och S om Grand så bör GM fått reda på att LOP korsar gatan. Det kan han få antingen genom att han förföljer eller via radio, men tidigast 23:17. Problemet med det senare alternativet är att vi har noll WT-observationer S längs Sveavägen, och likaledes noll WT-observationer N om Grand.

Således är det inte helt lätt att se hur en GM vid MP vet att LOP skall dit. Ett alternativ som förts fram är att man hade GM på båda sidor av Sveavägen. Men med den logiken, och det faktum att MP låg längs den minst sannolika vägen eftersom T-banenedgången var stängd, så borde man haft 2 + 2 = 4 GM utplacerade. Det överskrider med råge det rimliga antalet villiga mördare i min bok.

Ytterligare ett alternativ som framförts är att GM stod vid MP fastän man förväntade sig LOP på V sidan. Jag tycker det är ett svagt scenario; GM kan inte se LOP förrän de är 30-40 m från korsningen. Då skall han korsa gatan med 4-5 filer, kanske mot rött ljus, och hinna komma i position innan LOP når T-banan. Ingen vidare plan.
Citera
2020-07-30, 00:54
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
1986-03-07 diskuterar Palmegruppen de tips som då inkommit rörande WT-män:

1) Ulla S i Gamla stan.
2) Skelleftehamn.

och...

3) Ett tips om att det var fyra personer inblandade i mordet som kommunicerade med WT. Det aktuella tipset har ej gått att återfinna.

Det enda som finns förutom informationen om själva tipset är prassel med ett papper på ett ljudband och någon som säger på bandet "tipset kom in på ett sådant papper".

There is something rotten in the state of...
Ja en inte helt förvånande uppgift men fullständigt häpnadsväckande där den står i all sin klarhet i PM:et.

Tycker det finns ett flertal mycket intressanta och för mig nya uppgifter i den där sammanställningen. Kommer ta en stund att kolla den mot alla andra uppgifter, men den är oväntat matnyttig!
Citera
2020-07-30, 00:58
Medlem
Sammanställning avseende iakttagelser av personer utrustade med walkie-talkie

2017-11-22
https://drive.google.com/file/d/10wphhhQ_KkUEmkZhLxhoLlcee_rarMUi/view
Citera
2020-07-30, 01:03
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Hade Palme och Gorbatjov brevväxlat innan Moskvaresan och läst innehåll kan det vara en stressfaktor som inbjöd vissa att ta honom av daga. Motivbilden klarnar.
Gorbatjov verkar i de intervjuer som ges efter mordet, vara bekymrad och saknat att han aldrig fick träffa honom.
Moskvaresan verkar vara en utlösande faktor till mordet.
Dum fråga men hur kunde de ,nato, ta del av breven?
Palme borde vara smartare än skriva brev?

Ja, intressant är även USSRs ensidiga provstopsavtal (som fick CIA att sätt kaffet i vrångstrupen enlist avklassificerat material.
Citera
2020-07-30, 01:06
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TashunkeWitko
Agrell är en av de skarpaste "MOP-kommentatorerna" vi har, som detta citat visar. Synd att han inte får mer mediatid och uppmärksamhet för sina tankar och texter kring palmemordet, han är sylvass.

Det är ju en sak att prata om fosterländska motiv i allmännhet men vad avses egentligen?

a) Är konspirationen begränsad till Sverige som många här vill få det till på oklara grunder?

b) Vem är det som har de fosterländska motiven: anstiftarna, organisatörerna , exekutörerna. Nu kan invändas att de tre grupperna i själva verket är samma personer, men hur vet vi det?

c) Kan det vara så att de fosterländska motiven är en täckmantel som anstiftarna driver för att engagera underliggande nivåer?

d) Vem har drivit kampanjerna mot OP och vem är anstiftare?

e) Svaret på ovanstående frågor beror delvis på vad man tror på "Natodokumentets" och FRankovich/P2-uppgifters äkthet

Den givna invändningen mot alla ovanstående frågor är att de är meningslösa. En konspiration menar många måste rullas upp underifrån genom att GM och medhjälpar smotiv först fastställs.

Jag tror det är felsyn:Exekutörerna kan vara beordrade eller gör det bara för pengar. Sen kan det vara helt andra motiv högre upp.
Knäckfrågan är naturligtvis hur man hittar förbindelselänkarna mellan nivåerna. Man försöker naturligtvis sopa igen alla spår om det nu skulle vara en omfattande konspiration.
Den nu farsartade retuschering av släppta SB-dokument menar jag skall ses i detta ljuset. Gåtan MOP behvöver alltså inte vara löst bara för att man kan ringa in fotfolket. Men kanske kan man få vägledning av som nån sa "att lögnen avslöjar lögnaren". En annan är vem som tjänar på MOP-anknutna personer förtida död.

Sammanfattningsvis tror jag att man måste arbeta både uppifrån och nerifrån samtidigt där man preciserar arbetshypoteser som sedan är vägledande för faktainsamlingen och analysen
Några konkreta frågor:
a) Var spanarna också en skyddsgrupp för GM eller finns GM bland någon av spanarna
b) Om GM hämtas från utlandet och/eller från "hemliga grupperingar" är det då inte utsiktslöst att tro att namn någonsin kan komma komma fram.

Med tanke på hur farsartat PU skötts måste det också till en massmedialt tryck för att:
* Minska retucheringen av släppta dokument. Publicera överklaganden och svar?
* påminna allmänhet pch myndigheter om den sjaskiga historien och att det nu måste till förändring
Allt måste naturligvis synkas med vilka uppgifter/slutsatser som släppta dokument ger.
Vilka skall ingå i denna hjärntrust: LGWP, GW, LB, PRo BONO-arbetande jurister Här behövs förmodligen också ekonomiska resurser
Citera
2020-07-30, 01:07
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Som jag skrivit tidigare tycker jag gänget från Jämtland; E*no H*ltunen, R*imo R*sänen och T*re U*riainen (till längd, ålder, utseende och klädsel) verkar stämma väl överens med de tyngsta vittnesmålen runt Grand och Sveavägen/Tunnelgatan.

Känns som uppgifter om inblandning från kroater, tyskar, israeler, sydafrikaner och amerikaner kommer från Hans Holmérs förhör med Lisbeth Palme den 25:e mars 1986.

fast det var också så en medelålders mans standardutstyrel, och så en majoritet avgubbarna såg ut.
Citera
2020-07-30, 01:13
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
VG-gruppen höll koll på en restaurant i Frescati dit en finsk bandit vid namn Laskso enligt teorin levererade vapen som skulle varit avsett för VG, En flickvän till Viktor Gunnarsson skickade ett vykort till polisen med ett kryptiskt tips. När hon pressades i förhör medgav hon sig sett en revolver hemma hos VG. Detta hade hon innan MOP berättat för en väninna , men då av rädsla för VG inte vågat föra vidare till polisen.

En kvinna vid namn hade sett VG på Sveavägens KFC under mordkvällen. Vid den tidpunkt då denne påstått sig varit på Mon Cheri. Kärringen hade halvtaskig syn , svårt att se små foton. Men bland 200 uppförstoringar , plockade hon för ut femton, sedan sju-åtta och därefter VG . Utredarna blev jävligt förbannade när KG Svensson underkände kvinnan som vittne i Mars 1986.

Tack, tänk vad du vet!

Dokumenten som framkommer nu och då särskilt Säpo PM och det långa förhöret med Ulf Norlin berättar en del tycker jag.

Det du berättar nu och det Norlin-förhöret ger säger ju faktiskt att man nog inte kan avfärda VG så där utan vidare. Han kanske inte var GM även om signalementet stämmer hyfsat, men han kanske talade sanning i rättegången (tryckfrihetsmål?) då han sa nåt i stil med "varför ger ni er på mig, jag befinner mig ju bara i utkanten av komplotten/konspirationen/den här historien" eller nåt liknande.

Den massiva telefonboken behöver inte betyda så mycket. VG var en person som gjorde sig bekant med gud och alla människor och säkert bad om adresser och telefonnummer även av folk han snackat med en stund på någon bar.

Att Åke J Ek är med i telefonboken är däremot intressant. Där finns även allas vår legoknekt Ivan von Birchan.

Det ska bli intressant att se om vi kan pricka in VG:s exakta roll i sammanhanget. De aviserade förhören med VG kan säkert ge något.
Citera
2020-07-30, 01:18
Medlem
I-van-Toers avatar
Är det någon som vet ifall Anders Björkman och Inge Morelius någonsin träffat varandra och då diskuterat sina iakttagelser före och efter MOP? Man tycker ju att alla vittnen till en början borde hållas åtskilda åtminstone en viss tid, säg ett år. Men om sedan PU inte kommit någon vart att då sammanföra vissa vittnen för att vittnena kanske kan hjälpa varandra att minnas saker som de förträngt av olika anledningar. Om t ex IM säger till AB att "jag såg dig när du ställde dig i porten efter skotten och då gjorde du si och så och verkade rädd, det var ungefär mittemot reklampelaren", att AB då kanske minns något mer än bara att personerna framför honom gått i grupp i ca 5 meter. T ex om han minns hur utplacerade de först framrusande personerna var och vem som då rent fysiskt kan ha hamnat på inspelning av LAC-bandet (LL:s biltelefon eller AD:s taxiradio) med orden "han vart skjuten" och "huva/luva, mössa". Och viktigast av allt, är SE redan där eller kommer han några sekunder senare när Hage, Glantz m fl redan är där?

En annan sak jag undrar är varför AB tycker att de tre personerna från vänster (närmast huskroppen) till höger (Sveavägen) är en man och två kvinnor, d v s man, kvinna, kvinna och där AB tycker sig se mannen längst till vänster omfamna kvinnan i mitten? Varför tror AB att personen i pälsmössa är en kvinna? OP hade ingen kvinnlig motorik. Snarare överlägsen med bestämda steg och rörelser. Nu bortser jag helt och hållet ifrån att AB var mer än salongsberusad. Men oavsett graden av berusning så borde han ju krävts på svar av förhörare på den punkten. Jag tycker det är en märklig sak att säga i polisförhör när det uppenbart var OP i mitten, från den vinkeln han såg.
Citera
2020-07-30, 01:28
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Kloka ord från en som var tidigt ute med att ana ”fosterländska” motiv i MOP."

Det finns ett grundläggande perspektivfel som omärkligt smygit sig in i synen på Palmemordet. Tekniskt, juridiskt har det handlat om ett mord och ett mordförsök, men i det allmänna medvetandet har skotten på Sveavägen varit mordet på Olof Palme. I själva verket var det frågan om något som skulle blivit mordet på makarna Palme, men där ett av skotten av en ren slump missade sitt mål.

Vilken bild av mördaren hade istället tonat fram om också det andra skottet träffat? Kanske är det i själva verket så att detta andra skott säger mycket mer om mördaren än det dödande skottet mot Olof Palme. Varför skulle en "Palmehatare" ha önskat att mörda Lisbeth Palme som före mordet var förhållandevis anonym och inte var någon måltavla i hatkampanjerna mot Olof Palmes person?

Den bild som framträder i vittnenas berättelser visar istället en lugnt och metodiskt genomförd avrättning där skottet mot Lisbeth syftar till att röja ur vägen det enda vittne som skulle kunna se gärningsmannen på nära håll. Detta förklarar också varför gärningsmannen stannar kvar ett ögonblick, tillräckligt länge för att överväga och sedan avstå från ett tredje skott. Också detta uteblivna tredje skott säger egentligen mycket om mördaren - knappast var det en person som vid själva mordtillfället styrdes av sina känslor utan snarare en som hade dem under fullständig kontroll."

Wilhelm Agrell - Nationen söker en mördare

Mycket kloka ord av Agrell. Jag har alltid gillat honom sedan Norra Magasinet 1992. En av få som redan då kom med väldigt klarsynta kommentarer. Intelligent snubbe.

N. Magasinet -92. Utfrågningen
https://www.youtube.com/watch?v=3iibc3gDb70
https://www.youtube.com/watch?v=qy1io3WNyYM
https://www.youtube.com/watch?v=53dOjpny99I
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-07-30 kl. 01:32.
Citera
2020-07-30, 01:30
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Således är det inte helt lätt att se hur en GM vid MP vet att LOP skall dit. Ett alternativ som förts fram är att man hade GM på båda sidor av Sveavägen. Men med den logiken, och det faktum att MP låg längs den minst sannolika vägen eftersom T-banenedgången var stängd, så borde man haft 2 + 2 = 4 GM utplacerade. Det överskrider med råge det rimliga antalet villiga mördare i min bok.

.
Kallas inboxning (4pers så där ) och and äav de mördarteams som beskrivs av en av de få påstådda förstahandshands källorna till MOP (Chip Tatum)
Citera
2020-07-30, 01:38
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Är det någon som vet ifall Anders Björkman och Inge Morelius någonsin träffat varandra och då diskuterat sina iakttagelser före och efter MOP? Man tycker ju att alla vittnen till en början borde hållas åtskilda åtminstone en viss tid, säg ett år. Men om sedan PU inte kommit någon vart att då sammanföra vissa vittnen för att vittnena kanske kan hjälpa varandra att minnas saker som de förträngt av olika anledningar. Om t ex IM säger till AB att "jag såg dig när du ställde dig i porten efter skotten och då gjorde du si och så och verkade rädd, det var ungefär mittemot reklampelaren", att AB då kanske minns något mer än bara att personerna framför honom gått i grupp i ca 5 meter. T ex om han minns hur utplacerade de först framrusande personerna var och vem som då rent fysiskt kan ha hamnat på inspelning av LAC-bandet (LL:s biltelefon eller AD:s taxiradio) med orden "han vart skjuten" och "huva/luva, mössa". Och viktigast av allt, är SE redan där eller kommer han några sekunder senare när Hage, Glantz m fl redan är där?

En annan sak jag undrar är varför AB tycker att de tre personerna från vänster (närmast huskroppen) till höger (Sveavägen) är en man och två kvinnor, d v s man, kvinna, kvinna och där AB tycker sig se mannen längst till vänster omfamna kvinnan i mitten? Varför tror AB att personen i pälsmössa är en kvinna? OP hade ingen kvinnlig motorik. Snarare överlägsen med bestämda steg och rörelser. Nu bortser jag helt och hållet ifrån att AB var mer än salongsberusad. Men oavsett graden av berusning så borde han ju krävts på svar av förhörare på den punkten. Jag tycker det är en märklig sak att säga i polisförhör när det uppenbart var OP i mitten, från den vinkeln han såg.

Wall har ju intervjuat både IM och AB. Fråga honom på hans Bloggsida!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in