Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Exakt, han är det. En annan av hans favoriter är Peter Lundgren, han som åtalades för sexuella trakasserier och lämnade sin post som EU-parlamentariker.
Att denne HS skulle ha gillat Palme har jag svårt att föreställa mig.
Ja Silversjös Facebook-sida ser lika tokig ut som många andra SD-politikers, vilket ju gör en ganska dyster. Kan vara långt till Palmehat ändå förstås.
I vilket fall hajar man till när det framgår att han uppenbarligen var lierad med
Contra och lämnade ut material till dem. Finns många bitar i det här som är intressant.
Oklart om Silversjö även spred PU-handlingar, men det här med utlämnat material tycks i vad som åsyftas ha skett i samband med det förtalsmål som
CG Holm och Contra var åtalade och fälldes för hösten 1986, vilket Holm hade ådragit sig efter en text publicerad i Contra nr 6/1985 som handlar om precis det där fallet med esterna
Raivo Roosna &
Alex Lepajöe som Norlin pratar om i förhöret.
Texten hade titeln "Sovjet i Sverige" och var skriven av
Jüri Lina, som ju också förekommer i Norlin-förhöret men felstavas "Juri Linna". Intressant att förintelseförnekaren, antisemiten och allmänna foliehatten Jüri Lina poppar upp, men han var dock knappast som Norlin tror tolk på sovjetiska ambassaden, eftersom han av Sovjet anklagats för högförräderi, men han var i vilket fall väldigt aktiv i Contra under hela 80-talet innan han fick kicken från det gänget pga hans grova antisemitism mm. (Silversjös senare parti Sverigedemokraterna brukade dock med glädje sälja hans böcker på 90-talet.)
Och sen dyker även
Joel Haukka upp i Norlins förhör, och nu börjar det bli riktigt intressant och grumligt. Dels verkar det som att Norlin fått det om bakfoten att Haukka skulle "ingå i personkretsen" kring Jüri Lina (åtminstone inte längre) och skriva under pseudonymen "Simu Simonen" i Contra. För tvärtom verkar det vara så att Lina i sin text om Roosna & Lepajöe i Contra utpekar "Simo"/Haukka som en aktör för Sovjetiska ambassaden, KGB och ryska maffian (ja det är rörigt, men det är ju Jüri Lina som skriver).
Han beskriver bl.a. hur Lepajöe i Sverige blivit kontaktad av "Simo" (som bl.a. säger sig vara "gammal sjöman"), som utpekas söka upp alla sovjetiska flyktingar och på olika sätt försöka lura dem på uppdrag av KGB.
Oklart hur man ska få de här bitarna att hänga ihop, men det är intressant hur det här verkar vara en del i bakgrunden till den senare uthängningen av Joel Haukka. Fallet med Roosna & Lepajöe finns f.ö. även beskrivet i "Nordisk kriminalkrönika 1987".
Man kan också ha i huvet här att Säpo genom
Alf Karlsson redan på våren 1985 hade läckt uppgifter till SvD om att Haukka var trolig KGB-agent. AK sa enligt SvD i januari 1985 att "Han kan vara dubbelagent, eventuellt i samröre med ryssarna". En annan Säpo-anställd (Stig Johansson?) sa våren 1985 att han är "en av Sveriges skickligaste dubbelagenter".
Intressant också att
Stig Johansson i sin senare text om Palmeutredningen i Contra nr 4/1997 passar på att utmåla just
Ulf Norlin som en läcka av material:
"När jag lämnade information i Palmeutredningen till Norlins grupp kunde jag läsa saken i tidningen kommande lördag. På måndagen gick jag upp till Norlin och påstod att någon från hans grupp läckt till medierna. Norlin hävdade då att jag tagit med mig den information som jag lämnat, vilket jag förnekade. Övriga inblandade höll med mig och vi kunde senare konstatera att att dokumenten fortfarande låg kvar i Norlins skåp."