2020-07-29, 22:29
Medlem
ieshos avatar
Jag tycker att Donald Forsbergs vittnesmål är mycket givande. Man kan förstå att det finns de som vill tysta honom eller förlöjliga honom. Den bild han målar upp säger mig en hel del.

Han var nog ingen person som kunde lockas till direkt kriminalitet och har därför ingen direktinformation från de suspekta grupperna, men han målar upp en intressant helhetsbild.

De två personer från Barbrogruppen som han sett var tydligen lite äldre, eftersom de redan är döda. Eller så gick de en för tidig död till mötes som så många andra inblandade.
Citera
2020-07-29, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag märker att jag får gå upp på heltid.

Att plöja allt är en sak. Att läsa, förstå och analysera en annan.

Vi har ett stort jobb framför oss allihop som vill lösa mordet, dvs vi som genomskådat farsen för länge sen. Säpo PM är starkt liksom alla uppgifter om WT. Polisens mörkläggning av drygt 100 WT-observationer talande. Knarkspanarförhören intressanta. Vore bra om vi kan få fram alla där.

Ulf Norlin-förhöret mycket intressant tycker jag. Särskilt uppgifterna om VG/ryssutredningen och försöken från andra poliser att olagligt komma över sekretessbelagt material via nattliga kopieringar av förhör, inbrott etc. Den här Håkan S är ett nytt namn för mig. Värd att granska närmare tycker jag.

Åke Wedin?

Ser fram emot allt material om VG. Bra jobbat!

Ja vi ser nog alla att det äntligen rör på sig och att det bekräftar det i vart fall jag sett sedan långt mer än ett decennium och nu allt fler förstår är fullt av substans.

Vad var det Näss sa en gång, innan han drabbades av KGB stämpeln. Den ende som verkat bruka allvar i att kolla upp kollegor tidigt. - "Det finns mat i det här men det tog stopp!" Kanske såg han samma som vi nu ser.

Bara trollen är helt ointresserade av att faktiskt analysera fakta ,som bara väller fram i dokument efter dokument, och mässar sina mantra men vår tid är här nu oundvikligen. Ingen utredning kan obstruera och svepa bort längre inga fantasifulla teorier kan dränka flödet de flodvågen.

Även det som censuren svärtat kan vi avtäcka steg för steg.
Citera
2020-07-29, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag tycker att Donald Forsbergs vittnesmål är mycket givande. Man kan förstå att det finns de som vill tysta honom eller förlöjliga honom. Den bild han målar upp säger mig en hel del.

Ja givande är det har du rätt i när man fått fram att han ljuger och fabulerar om det han berättar. Fanns inga sambandsövningar, fanns inga samverkan med FMN. Exakt som jag sa.

Men du kommer naturligtvis att spinna på de galnaste av teorier som du gjort i alla år.. fjärrskott, slaktarens stjärna, P2 version Pizza, symboler och anagram etc etc.
Citera
2020-07-29, 22:55
Medlem
mvagrippas avatar
Kloka ord från en som var tidigt ute med att ana ”fosterländska” motiv i MOP."

Det finns ett grundläggande perspektivfel som omärkligt smygit sig in i synen på Palmemordet. Tekniskt, juridiskt har det handlat om ett mord och ett mordförsök, men i det allmänna medvetandet har skotten på Sveavägen varit mordet på Olof Palme. I själva verket var det frågan om något som skulle blivit mordet på makarna Palme, men där ett av skotten av en ren slump missade sitt mål.

Vilken bild av mördaren hade istället tonat fram om också det andra skottet träffat? Kanske är det i själva verket så att detta andra skott säger mycket mer om mördaren än det dödande skottet mot Olof Palme. Varför skulle en "Palmehatare" ha önskat att mörda Lisbeth Palme som före mordet var förhållandevis anonym och inte var någon måltavla i hatkampanjerna mot Olof Palmes person?

Den bild som framträder i vittnenas berättelser visar istället en lugnt och metodiskt genomförd avrättning där skottet mot Lisbeth syftar till att röja ur vägen det enda vittne som skulle kunna se gärningsmannen på nära håll. Detta förklarar också varför gärningsmannen stannar kvar ett ögonblick, tillräckligt länge för att överväga och sedan avstå från ett tredje skott. Också detta uteblivna tredje skott säger egentligen mycket om mördaren - knappast var det en person som vid själva mordtillfället styrdes av sina känslor utan snarare en som hade dem under fullständig kontroll."

Wilhelm Agrell - Nationen söker en mördare
Citera
2020-07-29, 22:58
Medlem
af-Sintistolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Lisbet var i chock. Hon fokuserade på att sin man signade ned livlös. Hennes vittnesmål blev inte bra. Man kan inte utesluta att Lisbet såg AB som var strax bakom OP.

LP var säkerligen svårt chockad och traumatiserad. Hennes offentliggjorda vittnesmål är mycket riktigt få och intetsägande. Samtidigt var hon en intelligent och kontrollerad person med mycket stor erfarenhet av det politiska spelet. Folket inom PU var i princip rädda för henne. Det tog två veckor innan det gjordes en husrannsakan i Palmes bostad. Dagboken lär vara undangömd alt. förstörd. LPs agerande, sannolika kunskap och intuition talar inte för en ensam, slumpartad GM. Jag tror att hon hade pekat ut SE utan problem om det gått till som du beskrev. Det är också tänkbart att hon utsattes för hot bortsett från att själv blivit beskjuten. Om SE ägnat sig åt påtryckningar hade han blivit haffad illa kvickt.

På 80-talet var Sverige ett relativt överskådligt samhälle och jag utgår ifrån att det fanns/finns material hos SÄPO som förklarar hela händelseförloppet. Dilemmat torde vara att det rör sig om hemligstämplade uppgifter som PU aldrig fick ta del av. Kanske var det bättre för Sveriges goda rykte att det aldrig fick utredas polisiärt?

KP:s utpekande av SE som ensam GM på lösa grunder och svaga indicier är sakligt sett att koka soppa på en spik. Regeringenschefen som tidigare varit CP-ivrare liksom MP verkar ju däremot helnöjda.

Personligen tror jag att substansen fanns eller möjligen finns att hitta i Mötesscenariot som beskrivet av Heimer och Wall m. fl.
Senast redigerad av af-Sintistolpe 2020-07-29 kl. 23:15. Anledning: Typo
Citera
2020-07-29, 23:04
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ja givande är det har du rätt i när man fått fram att han ljuger och fabulerar om det han berättar. Fanns inga sambandsövningar, fanns inga samverkan med FMN. Exakt som jag sa.

Men du kommer naturligtvis att spinna på de galnaste av teorier som du gjort i alla år.. fjärrskott, slaktarens stjärna, P2 version Pizza, symboler och anagram etc etc.
Så det fanns inga sambandsövningar? Ska vi tro på MUST menar du?

Det är tydligen känsligt med Barbro Sagnell, FMN och Donald Forsberg.
Citera
2020-07-29, 23:25
Medlem
ieshos avatar
Man ska inte glömma bort att det tycks som PKK-spåret förbereddes av personer på Säpo redan innan mordet och det är ju möjligt att Säpos PM kan ha varit skräddarsytt för att falskeligen tillskriva PKK mordet. Allmänhetens direkta observationer är betydligt mer intressanta.

Det som kommer från Säpo, MUST och PU är för osäker grundval. Snarare är de inblandade i mordet än de kommer att bidra till ett uppklarande. Flera personer har vittnat om att Säpo hade information på förhand och vi hade en överbefälhavare som dekorerades av USA/NATO/Stay Behind.
Citera
2020-07-29, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Kloka ord från en som var tidigt ute med att ana ”fosterländska” motiv i MOP." [Agrell-citat.]
Agrell är en av de skarpaste "MOP-kommentatorerna" vi har, som detta citat visar. Synd att han inte får mer mediatid och uppmärksamhet för sina tankar och texter kring palmemordet, han är sylvass.
Citera
2020-07-29, 23:48
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jag märker att jag får gå upp på heltid.

Att plöja allt är en sak. Att läsa, förstå och analysera en annan.

Vi har ett stort jobb framför oss allihop som vill lösa mordet, dvs vi som genomskådat farsen för länge sen. Säpo PM är starkt liksom alla uppgifter om WT. Polisens mörkläggning av drygt 100 WT-observationer talande. Knarkspanarförhören intressanta. Vore bra om vi kan få fram alla där.

Ulf Norlin-förhöret mycket intressant tycker jag. Särskilt uppgifterna om VG/ryssutredningen och försöken från andra poliser att olagligt komma över sekretessbelagt material via nattliga kopieringar av förhör, inbrott etc. Den här Håkan S är ett nytt namn för mig. Värd att granska närmare tycker jag.

Åke Wedin?

Ser fram emot allt material om VG. Bra jobbat!

VG-gruppen höll koll på en restaurant i Frescati dit en finsk bandit vid namn Laskso enligt teorin levererade vapen som skulle varit avsett för VG, En flickvän till Viktor Gunnarsson skickade ett vykort till polisen med ett kryptiskt tips. När hon pressades i förhör medgav hon sig sett en revolver hemma hos VG. Detta hade hon innan MOP berättat för en väninna , men då av rädsla för VG inte vågat föra vidare till polisen.

En kvinna vid namn hade sett VG på Sveavägens KFC under mordkvällen. Vid den tidpunkt då denne påstått sig varit på Mon Cheri. Kärringen hade halvtaskig syn , svårt att se små foton. Men bland 200 uppförstoringar , plockade hon för ut femton, sedan sju-åtta och därefter VG . Utredarna blev jävligt förbannade när KG Svensson underkände kvinnan som vittne i Mars 1986.
Senast redigerad av mvagrippa 2020-07-30 kl. 00:03.
Citera
2020-07-30, 00:10
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Han var nog ingen person som kunde lockas till direkt kriminalitet och har därför ingen direktinformation från de suspekta grupperna, men han målar upp en intressant helhetsbild.

De två personer från Barbrogruppen som han sett var tydligen lite äldre, eftersom de redan är döda. Eller så gick de en för tidig död till mötes som så många andra inblandade.
(om sant)En brand hann fick hemma efter ett uttalande är intressant.
Citera
2020-07-30, 00:19
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Exakt, han är det. En annan av hans favoriter är Peter Lundgren, han som åtalades för sexuella trakasserier och lämnade sin post som EU-parlamentariker.

Att denne HS skulle ha gillat Palme har jag svårt att föreställa mig.
Ja Silversjös Facebook-sida ser lika tokig ut som många andra SD-politikers, vilket ju gör en ganska dyster. Kan vara långt till Palmehat ändå förstås.

I vilket fall hajar man till när det framgår att han uppenbarligen var lierad med Contra och lämnade ut material till dem. Finns många bitar i det här som är intressant.

Oklart om Silversjö även spred PU-handlingar, men det här med utlämnat material tycks i vad som åsyftas ha skett i samband med det förtalsmål som CG Holm och Contra var åtalade och fälldes för hösten 1986, vilket Holm hade ådragit sig efter en text publicerad i Contra nr 6/1985 som handlar om precis det där fallet med esterna Raivo Roosna & Alex Lepajöe som Norlin pratar om i förhöret.

Texten hade titeln "Sovjet i Sverige" och var skriven av Jüri Lina, som ju också förekommer i Norlin-förhöret men felstavas "Juri Linna". Intressant att förintelseförnekaren, antisemiten och allmänna foliehatten Jüri Lina poppar upp, men han var dock knappast som Norlin tror tolk på sovjetiska ambassaden, eftersom han av Sovjet anklagats för högförräderi, men han var i vilket fall väldigt aktiv i Contra under hela 80-talet innan han fick kicken från det gänget pga hans grova antisemitism mm. (Silversjös senare parti Sverigedemokraterna brukade dock med glädje sälja hans böcker på 90-talet.)

Och sen dyker även Joel Haukka upp i Norlins förhör, och nu börjar det bli riktigt intressant och grumligt. Dels verkar det som att Norlin fått det om bakfoten att Haukka skulle "ingå i personkretsen" kring Jüri Lina (åtminstone inte längre) och skriva under pseudonymen "Simu Simonen" i Contra. För tvärtom verkar det vara så att Lina i sin text om Roosna & Lepajöe i Contra utpekar "Simo"/Haukka som en aktör för Sovjetiska ambassaden, KGB och ryska maffian (ja det är rörigt, men det är ju Jüri Lina som skriver).

Han beskriver bl.a. hur Lepajöe i Sverige blivit kontaktad av "Simo" (som bl.a. säger sig vara "gammal sjöman"), som utpekas söka upp alla sovjetiska flyktingar och på olika sätt försöka lura dem på uppdrag av KGB.

Oklart hur man ska få de här bitarna att hänga ihop, men det är intressant hur det här verkar vara en del i bakgrunden till den senare uthängningen av Joel Haukka. Fallet med Roosna & Lepajöe finns f.ö. även beskrivet i "Nordisk kriminalkrönika 1987".

Man kan också ha i huvet här att Säpo genom Alf Karlsson redan på våren 1985 hade läckt uppgifter till SvD om att Haukka var trolig KGB-agent. AK sa enligt SvD i januari 1985 att "Han kan vara dubbelagent, eventuellt i samröre med ryssarna". En annan Säpo-anställd (Stig Johansson?) sa våren 1985 att han är "en av Sveriges skickligaste dubbelagenter".

Intressant också att Stig Johansson i sin senare text om Palmeutredningen i Contra nr 4/1997 passar på att utmåla just Ulf Norlin som en läcka av material:

"När jag lämnade information i Palmeutredningen till Norlins grupp kunde jag läsa saken i tidningen kommande lördag. På måndagen gick jag upp till Norlin och påstod att någon från hans grupp läckt till medierna. Norlin hävdade då att jag tagit med mig den information som jag lämnat, vilket jag förnekade. Övriga inblandade höll med mig och vi kunde senare konstatera att att dokumenten fortfarande låg kvar i Norlins skåp."
Citera
2020-07-30, 00:19
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mm, visst, det är ungefär som att säga att det inte finns något bakom dörren när man inte har nyckeln för att låsa upp och titta.

Gott om litteratur?

Du får mer än gärna publicera länkar till den litteratur som beskriver svenska SB i detalj, om det finns.

Varför inte ta och citera lite ur denna informationsmassa om svenska SB som stöd för dina påståenden?
Svenska SB var minst 3 fraktioner ovetandes om varandra (och efter erfarenheter från WWII)
-en nazistanstruken
-en "officiell" med näringsliv, fack och SOSSE-regering
-en hardcore americofile

-----
tittar man på franska motståndsrörelsen så fanns en patriotisk kommunistisk oxå (Trotskyisktisk).
men har aldrig sett antydan om något sånt i MOP
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in