2020-07-29, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Om du inte kan få folk att trä tyg över truten på affären eller i kollektivtrafiken är det bara fånigt att propagera för munskydd i hemmet. Nog hajar du det?

om du inte propagerar för munskydd där största del av smittspridningen verkligen sker dvs i hem och på arbetsplatser, så är det bara fånigt att försöka propagera för att det ska användas på andra ställen där det ger mindre nytta tex affären eller kollektivtrafiken.

'jag vill inte ha ett samhälle där folk går runt med burkor på stan och tycker därför det är bättre att folk har på sig burkorna hemma där det verkligen gör nytta.
Citera
2020-07-29, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Där tycker nog folk olika. Jag tycker i alla fall inte att man ska införa förhållningsregler på samhällsnivå utan vetenskaplig evidens. Och att göra det nu, när det vi gör idag redan funkar bra, är ju helt uteslutet.

Varför infördes rekommendationen för ökad handhygien utan studier på befolkningsnivå i Sverige före rekommendationen?
Citera
2020-07-29, 18:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Helt sjukt!
Det är ett mantra man vevat från första stund och som man givetvis inte kan släppa.

Hon backas förstås upp - indirekt - av en förvirrad kolumnist på AB (Malin Wollin), som kryddar det med nån slags frihetsliknelsefilosofi. Undrar vad hon går på:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/pLobp6/jag-backar-om-munskydd-nar-tegnell-backar

Så dumt. Och det intressanta är, att en kolumnist som tyckte annorlunda, inte skulle få något spaltutrymme i PK-media idag.
Citera
2020-07-29, 18:08
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
om du inte propagerar för munskydd där största del av smittspridningen verkligen sker dvs i hem och på arbetsplatser, så är det bara fånigt att försöka propagera för att det ska användas på andra ställen där det ger mindre nytta tex affären eller kollektivtrafiken.

'jag vill inte ha ett samhälle där folk går runt med burkor på stan och tycker därför det är bättre att folk har på sig burkorna hemma där det verkligen gör nytta.
Låt oss skita i att blanda in burkor och miljöpartister i den här frågan, de får hanteras separat utan att det ska behöva bli ideologiska låsningar i en medicinsk fråga. Jag är varken muslimkramare eller Gretasupporter bara för att jag råkar ha mina åsikter om viruset. Jag anser tyvärr att din autistiska hållning i denna fråga är pinsam, oavsett om du har bra åsikter i övrigt.
Citera
2020-07-29, 18:17
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Då får du nog isolera sig hemma. Att åka bil är en risk, att röra sig över huvud taget är en risk. Stanna hemma så blir du svag och otränad, det är också en risk. Så svårt det här.
Jag vände mig endast mot att du skrev att det bara var en del som var i riskzonen. Det är att ljuga. Många historier på nätet visar annorlunda. Sedan är vi olika benägna att ta risker såklart.
Citera
2020-07-29, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Varför infördes rekommendationen för ökad handhygien utan studier på befolkningsnivå i Sverige före rekommendationen?

Tror du verkligen att det inte finns studier på handhygien och virus?
Citera
2020-07-29, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Så dumt. Och det intressanta är, att en kolumnist som tyckte annorlunda, inte skulle få något spaltutrymme i PK-media idag.

Vad snackar du om? Senast idag en stor debattartikel i Aftonbladet. Björn Olsen satt IGÅR och sommarpratade i P1.

De här mörkningarna och undanhållandet av åsikter är dina hjärnspöken.
Citera
2020-07-29, 18:22
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det tror jag, handhygien är ett viktigt verktyg i arsenalen, men det behöver inte utesluta alla andra metoder samtidigt. Att bara förlita sig på handhygien är som att rekommendera vantar på vintern men inte anse att en schysst jacka gör någon nytta.
Citera
2020-07-29, 18:28
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Där tycker nog folk olika. Jag tycker i alla fall inte att man ska införa förhållningsregler på samhällsnivå utan vetenskaplig evidens. Och att göra det nu, när det vi gör idag redan funkar bra, är ju helt uteslutet.
Vad är det som funkar bra i det vi gör nu?
De stängda skolor och arbetsplatserna?
Du vet de kommer inte vara stängda så länge till. När de öppnar skulle det vara bra med en slags plan för att inte få en ökning av smittan igen. Eller tycker du att vi ska fortsätta att hålla skolor och arbetsplatser stängda? Jag tror inte Tegnell är med på den. Om vi ska ha ett öppet samhälle med öppna skolor och arbetsplatser måste vi finna ett sätt som det är möjligt på.
Sjukvårds personalen har fått sin behövliga vila men de kommer inte orka hålla på som i våras hur länge som helst., i all fall inte till nästa sommar då vi stänger skolorna igen. Det blir vinter vi umgås mer inomhus igen, hur har vi tänkt och klara detta.

Vi planerar inget för hösten, det enda vi gör är att göra om samma misstag som vi gjorde under sportlovet. Låta hemvändande smittade turister ta taxi hem och sedan släppa deras smittade barn i skolorna och låta de själva gå smittade till jobben efter ha tagit spårvagnen dit.

Om vi tvingar på dem ett munskydd kanske både vi och taxi chaufförerna klarar oss.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-07-29 kl. 18:35.
Citera
2020-07-29, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH

På handhygien på befolkningsnivå i Sverige före rekommendationen?

Og dem har FHM henvist til hvor og hvornår?
Citera
2020-07-29, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
JUST NU: Norrmän väller in i Sverige.

Butikschefen: "inte hört en svensk röst."

Jag fattar ingenting. Utlänningar skulle ju inte våga besöka Sverige något mer. Ingen vettig människa skulle komma hit och riskera sitt liv. Vi var ju pestsmittade och stämplade. Sverigebilden var förlorad.. Ingen skulle vilja köpa något här..

Vojne vojne..

https://www.expressen.se/gt/just-nu-norrman-valler-in-i-varmland/
Vem ska de bli smittade av om det bara är norrmän i butiken? Det hördes ju ingen svensk röst.
Citera
2020-07-29, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Trollar du eller är du på riktigt? Detta är vad du länkade:
"Antalet tester minskade med ca 15 procent vecka 29 jämfört med föregående vecka. Testkapaciteten är god och minskningen antas bero på att färre personer kontaktar vården för provtagning samt att färre vård- och omsorgspersonal testas under semesterperioden."

Så jo, texten menar att minskningen beror på att den generella massan kontaktar sjukvården i mindre utsträckning just nu. Det står inte ett jävla ord om att det minskningen antas bero på just semester hos annat folk än hos just sjuk och omsorgspersonal. Just sjuk och omsorgspersonal testas förövrigt ofta extremt rigoröst jämfört med andra grupper i samhället.
Så minskningen skulle bero på minskningen,hehe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in