2020-07-28, 21:34
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Sent välkomnande till stadsquizen! Väntat på att du skulle hoppa in

Tve-eggat svärd det där... själv har jag alltid tyckt att ww2 är lite soft för att det är att-fri zon... )

Kidding! Vars håller att till btw? Du saknas oss!
Citera
2020-07-28, 21:39
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Tve-eggat svärd det där... själv har jag alltid tyckt att ww2 är lite soft för att det är att-fri zon... )

Kidding! Vars håller att till btw? Du saknas oss!

Venator är ju elit, så nu blir det en brittisk by baserat på deras SOE-Ale Håller med! att är ju i en klass för sig själv, Hall of Fame-klass..
Citera
2020-07-28, 23:34
Medlem
Venators avatar
Tack för ert vänliga välkomnande! Jag har tittat in här då och då, men alltid mötts av obegripliga gåtor med obskyra ledtrådar till ännu mer obskyra städer... Inte för att jag brukar skrämmas bort av elitism men det är nog ändå den mest korrekta beskrivningen. Hade vinnaren i de andra frågetrådarna axlat sin mantel som plikten kräver hade jag nog inte kommit in, men nu hade jag quiz-abstinens... '

Ja, att saknar jag men det finns också några andra mycket skarpa hjärnor i litteraturquizzen, som vi någon gång sett i den vanliga historietråden...

Ok, ny stad... Ingen SOE-ale denna gång. Nu ligger ju tråden under historia, men jag förstår det som att också aktuella händelser och element är legitima ledtrådar?

1. Polketten är första ledtråden!

2. Militären är tredje största arbetsgivare.

3. Några katastrofala händelser till trots finns fin gammal bebyggelse kvar.
Citera
2020-07-29, 01:42
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Tack för ert vänliga välkomnande! Jag har tittat in här då och då, men alltid mötts av obegripliga gåtor med obskyra ledtrådar till ännu mer obskyra städer... Inte för att jag brukar skrämmas bort av elitism men det är nog ändå den mest korrekta beskrivningen. Hade vinnaren i de andra frågetrådarna axlat sin mantel som plikten kräver hade jag nog inte kommit in, men nu hade jag quiz-abstinens... '

Ja, att saknar jag men det finns också några andra mycket skarpa hjärnor i litteraturquizzen, som vi någon gång sett i den vanliga historietråden...

Ok, ny stad... Ingen SOE-ale denna gång. Nu ligger ju tråden under historia, men jag förstår det som att också aktuella händelser och element är legitima ledtrådar?

1. Polketten är första ledtråden!

2. Militären är tredje största arbetsgivare.

3. Några katastrofala händelser till trots finns fin gammal bebyggelse kvar.

Stad som har brunnit (har jag för mig) och som har militär närvaro, skulle gissa på Eksjö i Småland.
Citera
2020-07-29, 01:47
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Stad som har brunnit (har jag för mig) och som har militär närvaro, skulle gissa på Eksjö i Småland.

Helt rätt, bra! Jag hann inte ens till ledtråden om Borgmästar Munthe som red på sin Brunte.

Brunnit mer än en gång, men det finns ändå gammal fin träbebyggelse kvar. Referensen om polketten är en visa som är nedtecknad (eller skriven?) av Albert Engström:

I Eksjö sta på Ränneslätt
där går en äkta bra polkett,
å likaså på Hulsfre slätt,
där dansar hvareviga flecka nätt.
Adelittan adelideli,
adelittan adelideli,
aderallalla, aderallalla
adelittan adelidela

Ack hör på denna stadsmusik,
den är så en kan blifva sjuk,
den låter som en trubbig knif
allt på en rostig spik.
Adelitan etc

En liten flicka nätt och grann,
som väger sju och nittio pund,
när hon i dansen svänger kring,
si, då darrar husets grund.
Adelittan etc.

Å när vi dansat salen rundt,
å månget glas i botten tömmt,
si då gånger vi på adelialej,
å ja feck följa med.
Adelittan adelideli,
adelittan adelideli,
aderallalla, aderallalla
adelittan adelidela

Tråden vidare till dig med äran och plikten, en ridtur med borgmästaren, eldsläckare och ostkaka!
Citera
2020-07-29, 10:09
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Helt rätt, bra! Jag hann inte ens till ledtråden om Borgmästar Munthe som red på sin Brunte.

Brunnit mer än en gång, men det finns ändå gammal fin träbebyggelse kvar. Referensen om polketten är en visa som är nedtecknad (eller skriven?) av Albert Engström:

I Eksjö sta på Ränneslätt
där går en äkta bra polkett,
å likaså på Hulsfre slätt,
där dansar hvareviga flecka nätt.
Adelittan adelideli,
adelittan adelideli,
aderallalla, aderallalla
adelittan adelidela

Ack hör på denna stadsmusik,
den är så en kan blifva sjuk,
den låter som en trubbig knif
allt på en rostig spik.
Adelitan etc

En liten flicka nätt och grann,
som väger sju och nittio pund,
när hon i dansen svänger kring,
si, då darrar husets grund.
Adelittan etc.

Å när vi dansat salen rundt,
å månget glas i botten tömmt,
si då gånger vi på adelialej,
å ja feck följa med.
Adelittan adelideli,
adelittan adelideli,
aderallalla, aderallalla
adelittan adelidela

Tråden vidare till dig med äran och plikten, en ridtur med borgmästaren, eldsläckare och ostkaka!

Tackar för ridturen. Småländsk ostkaka är mums och en eldskäckar kan komma väl till pass har man tyvärr fått erfara.

Då startar vi en ny resa.

1 Vi sätter oss i en 747 för att flyga till vår nästa City destination.

2 Staden kanske inte är känd för sin skönhet, däremot för sina skönheter. Vi kanske skulle passa på att resa dit där kärleken kanske väntar på oss kärlekskranka.
Citera
2020-07-29, 10:29
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Tackar för ridturen. Småländsk ostkaka är mums och en eldskäckar kan komma väl till pass har man tyvärr fått erfara.

Då startar vi en ny resa.

1 Vi sätter oss i en 747 för att flyga till vår nästa City destination.

2 Staden kanske inte är känd för sin skönhet, däremot för sina skönheter. Vi kanske skulle passa på att resa dit där kärleken kanske väntar på oss kärlekskranka.

Citat:
Got on board a westbound 747

Och då hamnar man i Southern California. Så, San Diego kanske?
Citera
2020-07-29, 10:40
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Och då hamnar man i Southern California. Så, San Diego kanske?

3 En bra gissning men tyvärr fel. Däremot har San Diego och vår stad åtminstone en gemensam nämnare.
Citera
2020-07-29, 11:39
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
3 En bra gissning men tyvärr fel. Däremot har San Diego och vår stad åtminstone en gemensam nämnare.

Spanska namn måhända? Slänger ivf in ett långskott (m tanke på många Miss World-vinnare) på Bogotá..?
Citera
2020-07-29, 11:40
Medlem
DeValeras avatar
4 Alla har glömt det möjligen, men härifrån kommer en teknisk innovation som har haft stor betydelse för industriproduktion.

5 Staden är starkt förknippad med en speciell yrkeskategori.

6 En superhjältes namn ger en stark ledtråd. En annan fiktiv huserade i staden under något decennium. Om än kanske något malplacerad.

7 Kanske inte stadens grundare, men en person som har haft betydelse för staden har haft ett yrke/ämbete/kall som ingår i stadens största industris ursprungliga namn.

8 När vi landar i staden kanske vi välkomnas med ett tervetuloa.
Citera
2020-07-29, 11:41
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Spanska namn måhända? Slänger ivf in ett långskott (m tanke på många Miss World-vinnare) på Bogotá..?

Bra gissning, många skönheter kommer från Colombia och grannlandet Venezuela, men inte rätt denna gång.
Citera
2020-07-29, 11:43
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Bra gissning, många skönheter kommer från Colombia och grannlandet Venezuela, men inte rätt denna gång.

Just det, det var Venezuela jag tänkte på... ...långskottet var mao tänkt på Caracas..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in