Citat:
Ursprungligen postat av
jerka11
Skillnaden är väl att vi haft en nedåtgående trend även innan "sommaren". Men personligen tror jag framförallt att det inte går att jämföra med normala förkylningar/influensor (som blossar upp efter sommaren) eftersom vi levt isolerade sedan larmet gick i mars till skillnad från vanliga år. Semestereffekten borde i så fall börjat verka redan då, min känsla är tom att vi träffas mer nu på semester än än innan. Om inte grundskolorna är en mkt stor spridningskälla samtidigt som vi fortsätter jobba hemma +övriga restriktioner efterlevs tror jag inte på att corona kommer spridas som en löpeld igen under hösten. Den som överlever får se.
Kågeskolan i Skellefteå är ju ett exempel på hur smittspridning skedde där, så de har bidragit till viss del iaf. Inför hösten har inte FHM kommit med någon påminnelse om att de som kan ska fortsätta jobba hemma, därför kommer många företag öppna upp på sina håll efter semestrarna.
Fler på arbetsplatser + gymnasie och universitetsöppnande kommer ge högre belastning på kollektivtrafiken jämfört med sommaren