2020-07-29, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du har inga uppgifter utan litar helt till din godtyckliga bedömning baserad på vad du ser på TV...?

OK.
Om 90 procent av de skydd man ser folk bära i i verkligheten och i media är av enklare typ så speglar det rätt bra vad folk använder och som sagt många som bär mask har sällan skydd för ögonen.
Citera
2020-07-29, 09:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursäkta, men att begära att en genomsnittlig pannbiff på en uteservering i Stockholm faktiskt skulle läsa och förstå ett dylikt dokument är som att kasta fram en violin till en bergsgorilla i Rwanda och förvänta sig att han kommer spela Paganinis violinkonsert.

Man måste nog peka med hela handen.
Jag har redan postat utdrag ur artikeln. Det var mer riktat mot den postarens inlägg jag svarade på. Jag föreställer mig nämligen att hen kan läsa artiklar av den kategorin. Det har hen visat förut att hen är kapabel till.

Citera
2020-07-29, 09:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Restriktioner och förbud är påfrestande. Förståelsen för dessa är som minst när smittoläget som bäst.

Dina liknelser tänker jag inte ens kommentera. Billig argumentationsteknik.

Jag tycker inte det är ett dugg påfrestande med munskydd i butiker etc. Det är ju bara bra eftersom det minskar spridningsrisken. Tycker mig även märkt att användningen har ökat en smula. Borde vara krav på det i offentliga och publika miljöer i inomhusmiljö. Utomhus däremot är nyttan mindre, om det nu inte är extremt trångt men det ska det ju inte vara. Synd att FHM inte ser nyttan. Sverige är tämligen ensamma numera i sin syn på munskydd. I alla fall från myndighetshåll. Men det är väl som vanligt. Alla andra länder gör fel. Sen att vi har betydligt fler döda per capita kan alltid skyllas på otur eller regionerna....
Citera
2020-07-29, 09:43
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Om 90 procent av de skydd man ser folk bära i i verkligheten och i media är av enklare typ så speglar det rätt bra vad folk använder och som sagt många som bär mask har sällan skydd för ögonen.
Så vad du menar är att om man inte har ett 100%-igt skydd så blir man per automatik smittat alternativt smittar andra? En gammal t-shirt som begränsar 10% hjälper inte alls, i synnerhet eftersom man inte har något skydd för ögonen, är det så du menar?
Citera
2020-07-29, 09:46
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har redan postat utdrag ur artikeln. Det var mer riktat mot den postarens inlägg jag svarade på. Jag föreställer mig nämligen att hen kan läsa artiklar av den kategorin. Det har hen visat förut att hen är kapabel till.

Jag tänkte mer att det här är ett diskussionsforum där man kan förvänta sig en bredare publik och inte en plattform för privat korrespondens...

Citera
2020-07-29, 09:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursäkta, men att begära att en genomsnittlig pannbiff på en uteservering i Stockholm faktiskt skulle läsa och förstå ett dylikt dokument är som att kasta fram en violin till en bergsgorilla i Rwanda och förvänta sig att han kommer spela Paganinis violinkonsert.

Man måste nog peka med hela handen.

Se där. Enkla kirurgskydd minskar överföringen med över 50%. Det lär vara betydligt met än vad vår icke existerande flockimmunitet någonsin lär komma upp i utan vaccin. Om alla bar N95 eller FFP2 masker skulle vi kunna trycka ned smittan till ett minimum. Det hade väl varit fint? Men jag oroar mig för skolorna nu i höst. De utgör en smitthärd.
Citera
2020-07-29, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
De 23 har blivit 27 och vill ha en ny strategi!!
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/e8be0y/obegripliga-inslaget-i-kampen-mot-pandemin

Först drar man alarmistens älsklingsargument att våra totala dödsfall kraftigt överstiger våra grannars. För att ändra på det behövs en ny strategi? De 27 sitter kanske och menar att den nya strategin är att hoppas att det går åt helvete för våra grannar, för våra dödstal går ju inte att göra något åt genom en ny strategi.

Ok, lite seriöst. De vill ha munskydd, det är lösningen. Men som Tegnell säger, varför ändra strategin just nu när alla data går åt rätt håll. Om det börjar röra på sig igen, då får man fundera på nästa drag. Munskydd är inte uteslutet, ens för Tegnell.
Inledningen är mest intressant, de konstaterar att yngre i princip kan leva som vanligt medan äldre, 70+ måste isolera sig. Nu vet jag inte om friska 70+ behöver det men låt gå då. Det handlar alltså om rättvisa och solidaritet, kan inte jag leva som vanligt ska ingen annan få göra det heller. Ungefär som att alkohol helst ska förbjudas för att en del inte kan hantera det.
Citera
2020-07-29, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Givetvis.

Jag häpnar över alla som envist hävdar att det inte innebär något skydd för bäraren. "Det saknas evidens" är mantrat som upprepas.

Alla som har den minsta utbildning på åtminstone gymnasienivå förstår att naturlagarna gäller även i det här fallet. Fibrer och kapillärer skapar mängder av ytor där ytkemiska krafter skapar adhesionskrafter för droppar, aerosoler och virus. De attraheras helt enkelt av fiberytorna och fastnar där.

Visst är det så att differenstrycket vid inandning skapar en kraft som i viss mån kan övervinna adhesionskrafterna, men många partiklar fastnar ändå i masken. Jag säger absolut inte att det är ett heltäckande skydd, det vore en falsk säkerhet att tro att man kan utsätta sig för en hostande superspridare, men det ger definitivt en minskad risk jämfört med att gå utan mask.

Tro mig, jag är högskoleutbildad i fibermaterialteknik och har jobbat 35 år med kapillära fibernätverk.
Problemet med de flesta enklare masker är att det blir glipor på sidorna där smittopartiklar lättare tar sig in och att folk har svårt att låta bli att pilla sig i ansiktet och tror att handskar inte kan sprida smittopartiklar vidare
Citera
2020-07-29, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Skillnaden är väl att vi haft en nedåtgående trend även innan "sommaren". Men personligen tror jag framförallt att det inte går att jämföra med normala förkylningar/influensor (som blossar upp efter sommaren) eftersom vi levt isolerade sedan larmet gick i mars till skillnad från vanliga år. Semestereffekten borde i så fall börjat verka redan då, min känsla är tom att vi träffas mer nu på semester än än innan. Om inte grundskolorna är en mkt stor spridningskälla samtidigt som vi fortsätter jobba hemma +övriga restriktioner efterlevs tror jag inte på att corona kommer spridas som en löpeld igen under hösten. Den som överlever får se.

Kågeskolan i Skellefteå är ju ett exempel på hur smittspridning skedde där, så de har bidragit till viss del iaf. Inför hösten har inte FHM kommit med någon påminnelse om att de som kan ska fortsätta jobba hemma, därför kommer många företag öppna upp på sina håll efter semestrarna.
Fler på arbetsplatser + gymnasie och universitetsöppnande kommer ge högre belastning på kollektivtrafiken jämfört med sommaren
Citera
2020-07-29, 09:52
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Problemet med de flesta enklare masker är att det blir glipor på sidorna där smittopartiklar lättare tar sig in och att folk har svårt att låta bli att pilla sig i ansiktet och tror att handskar inte kan sprida smittopartiklar vidare
Inget av dina tre argument motsäger att en mask ger ett bättre skydd för bäraren än att inte bära den.
Citera
2020-07-29, 09:57
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Som har tagits upp flera gånger i tråden, ex.vis så rekommenderar WHO att alla som arbetar inom sjukvården, alla i sjukhusen, all personal och då alltså även t.ex. städare använder munskydd hela tiden.
WHO rekommenderar även att människor använder munskydd i offentliga miljöer. Undersökningar vilka har länkats flera gånger visar att viruset sprids betydligt mindre runt en smittad person som använder munskydd.

Länka gärna till en forskningsartikel publicerad i en väletablerad vetenskaplig tidskrift, samt granskad av etablerade forskare inom forskningsfältet, så skall jag ta dina påståenden på allvar om munskydd för allmänheten.
Citera
2020-07-29, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Inget av dina tre argument motsäger att en mask ger ett bättre skydd för bäraren än att inte bära den.
Det är inte säkert. Hört talas om bakterier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in