2020-07-29, 09:08
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Dagens presskonferens,

ja nog slingras det alltid, det saknas data,

yada yada yada,

hela världen har fel munskydd är skit,

bla bla bla,

asymptomatisk smittspridning inget att diskutera,

kollektivtrafik blir man inte smittad i,

resande är ofarligt,

det är ingen nämvärd risk att någon tar med sig smitta hem till Sverige,

det låter ju precis likadant som det lät i februari,

5.733 dödsfall senare (https://c19.se/).

Tegnell har uppenbarligen inte lärt sig någonting,

alternativt är ironin i Sauks framträdande sanning

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2748007045446394&id=115481450 140212&__tn__=%2As-R

problemen i äldreomsorgen var verkligen inte deras ansvar.

Nej, det var och är inte FHM:s ansvar. Därifrån har man ju, i åratal, gett anvisningar och råd om basala hygienrutiner till t.ex äldreomsorgen.

Det den halvtaskiga actionskådespelaren Sauks sk "prestation" skulle vem som helst, fast omvänt förstås, klara av.
Citera
2020-07-29, 09:08
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Ja, jag hade också burit mask om jag hade jobbat på IVA. Men personalen på den vanliga vårdcentralen använder inte mask. För att inte tala om miljoner andra arbetare.

Som har tagits upp flera gånger i tråden, ex.vis så rekommenderar WHO att alla som arbetar inom sjukvården, alla i sjukhusen, all personal och då alltså även t.ex. städare använder munskydd hela tiden.
WHO rekommenderar även att människor använder munskydd i offentliga miljöer. Undersökningar vilka har länkats flera gånger visar att viruset sprids betydligt mindre runt en smittad person som använder munskydd.
Citera
2020-07-29, 09:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
När folk är lediga ja, ungefär som att vi inte har så mycket förkylning under sommaren men sedan på hösten när alla träffas igen och spenderar mer tid inomhus (och även i kollektivtrafiken) då det sprids som en löpeld. Jag förstår inte hur man inte kan se skillnaden

Exakt. Och det är vad jag befarar kommer att ske även med Covid19. Risken känns i vart fall uppenbar. Frågan om munskydd kommer som ett brev på posten. Tegnell tycker den frågan är överspelad eftersom smittan nu minskar. Har den minskat verkar han tro att den aldrig kan öka. Förstå den logiken den som kan? Känns bara som att det är 100% prestige som styr detta nu. Även om vi skulle få okontrollerad smitta och tiotusentals döda i höst lär inte FHM ändra på något. De skulle bara ta det som intäkt för att vi snart blir immuna....
Citera
Medlem
Citat:
När folk är lediga ja, ungefär som att vi inte har så mycket förkylning under sommaren men sedan på hösten när alla träffas igen och spenderar mer tid inomhus (och även i kollektivtrafiken) då det sprids som en löpeld. Jag förstår inte hur man inte kan se skillnaden

Men om vi hade haft munskydd hade de berott på munskydden och inte på ledigheten eller?
Citera
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Orsaken till att vi inte har munskydd eller rekommenderar dessa tror jag beror på att de är svåra få tag på eftersom det helst bör bara en FPP3 mask, det skulle inte vara jämnställt om bara vissa fick tag i dessa eller inte alla har råd med dessa. Eftersom de är dyrare är det inget man delar ut gratis heller det blir för dyrt för samhället. Säger man att dessa är bra och skyddar och minskar risken för smitta skulle folk näst intill kunna döda för att få tag i dessa.
Ligger mycket i det. Sverige är besatt av rättvisa och jämlikhet. Skulle FHM ha rekommenderat klassade filtermasker skulle diverse lobbyorganisationer och politiserade opinionsbildare startat ett drev att "utsatta grupper har inte råd". Typ, "ansiktsmasker har blivit en klassmarkör" hade man fått läsa av Anders Lindberg i AB.

Själv är jag ganska säker på att vi i Sverige snart kommer att rätta in oss i munskyddsfållan. Kan dröja till slutet av året, men vi kommer dit om världen inte får bukt med viruset. Och då blir det rejält, Sverige kommer snarast då att bli världsbäst på det. Ungefär som folk drar på sig blå skoskydd på vårdcentralen och cykelhjälm, kommer vi lydigt att anamma de nya reglerna. "Man måste ju vara solidarisk".
Citera
2020-07-29, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
De 23 har blivit 27 och vill ha en ny strategi!!
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/e8be0y/obegripliga-inslaget-i-kampen-mot-pandemin

Först drar man alarmistens älsklingsargument att våra totala dödsfall kraftigt överstiger våra grannars. För att ändra på det behövs en ny strategi? De 27 sitter kanske och menar att den nya strategin är att hoppas att det går åt helvete för våra grannar, för våra dödstal går ju inte att göra något åt genom en ny strategi.

Ok, lite seriöst. De vill ha munskydd, det är lösningen. Men som Tegnell säger, varför ändra strategin just nu när alla data går åt rätt håll. Om det börjar röra på sig igen, då får man fundera på nästa drag. Munskydd är inte uteslutet, ens för Tegnell.

Konstigt. Jag trodde de 22/26/27 martyrerna tystades ner och inte fick komma till tals? Gräddfil in i de stora tidningarna och Pastor Olsen får sitta och prata oemotsagd i radio i en timme.
Citera
2020-07-29, 09:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej, det var och är inte FHM:s ansvar. Därifrån har man ju, i åratal, gett anvisningar och råd om basala hygienrutiner till t.ex äldreomsorgen.

Det den halvtaskiga actionskådespelaren Sauks sk "prestation" skulle vem som helst, fast omvänt förstås, klara av.
Du har rätt! Det är politikernas ansvar. Hade vi haft handlingskraftiga politiker som t.ex. Angela Merkel som faktiskt självständigt kan läsa akademiska studier så kanske situationen varit annorlunda. Nu har man i vanlig svensk ordning lämpat över ansvaret på varandra, myndighetsexperter och politiker på olika nivåer. Ingen blir då ansvarig i slutändan.
Citera
2020-07-29, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
De 23 har blivit 27 och vill ha en ny strategi!!
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/e8be0y/obegripliga-inslaget-i-kampen-mot-pandemin

Först drar man alarmistens älsklingsargument att våra totala dödsfall kraftigt överstiger våra grannars. För att ändra på det behövs en ny strategi? De 27 sitter kanske och menar att den nya strategin är att hoppas att det går åt helvete för våra grannar, för våra dödstal går ju inte att göra något åt genom en ny strategi.

Ok, lite seriöst. De vill ha munskydd, det är lösningen. Men som Tegnell säger, varför ändra strategin just nu när alla data går åt rätt håll. Om det börjar röra på sig igen, då får man fundera på nästa drag. Munskydd är inte uteslutet, ens för Tegnell.
Och de hänvisar återigen till den där hopplöst dåliga studien på staden Jena i Tyskland.

Den som inte ser de tekniska bristerna med den studien borde få sin professorstitel återkallad.
Citera
2020-07-29, 09:22
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Som har tagits upp flera gånger i tråden, ex.vis så rekommenderar WHO att alla som arbetar inom sjukvården, alla i sjukhusen, all personal och då alltså även t.ex. städare använder munskydd hela tiden.
WHO rekommenderar även att människor använder munskydd i offentliga miljöer. Undersökningar vilka har länkats flera gånger visar att viruset sprids betydligt mindre runt en smittad person som använder munskydd.

Ja, men det har ingenting med mask att göra. Det är två helt olika produkter.
Citera
2020-07-29, 09:23
Medlem
Citat:
Skillnaden är väl att vi haft en nedåtgående trend även innan "sommaren". Men personligen tror jag framförallt att det inte går att jämföra med normala förkylningar/influensor (som blossar upp efter sommaren) eftersom vi levt isolerade sedan larmet gick i mars till skillnad från vanliga år. Semestereffekten borde i så fall börjat verka redan då, min känsla är tom att vi träffas mer nu på semester än än innan. Om inte grundskolorna är en mkt stor spridningskälla samtidigt som vi fortsätter jobba hemma +övriga restriktioner efterlevs tror jag inte på att corona kommer spridas som en löpeld igen under hösten. Den som överlever får se.
Citera
2020-07-29, 09:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Och de hänvisar återigen till den där hopplöst dåliga studien på staden Jena i Tyskland.

Den som inte ser de tekniska bristerna med den studien borde få sin professorstitel återkallad.
Ja, det är en miss. De borde istället hänvisa till denna sammanställning av forskningsläget:

Particle sizes of infectious aerosols: implications for infection control

https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S2213-2600%2820%2930323-4

Det skulle ge mer tyngd åt argumenten.
Citera
2020-07-29, 09:25
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Exakt. Och det är vad jag befarar kommer att ske även med Covid19. Risken känns i vart fall uppenbar. Frågan om munskydd kommer som ett brev på posten. Tegnell tycker den frågan är överspelad eftersom smittan nu minskar. Har den minskat verkar han tro att den aldrig kan öka. Förstå den logiken den som kan? Känns bara som att det är 100% prestige som styr detta nu. Även om vi skulle få okontrollerad smitta och tiotusentals döda i höst lär inte FHM ändra på något. De skulle bara ta det som intäkt för att vi snart blir immuna....

Jodå. Munskydd kan bli aktuellt har man sagt. Tex i kollektivttrafiken i höst. Men så länge det går åt rätt håll finns det ingen mening att spela ut alla korten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in