2020-07-29, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
De andra länderna du nämner har ju en helt annan samhällssmitta än vad Sverige har?

Dock anser jag att de snarast borde införa munskyddsrekommendationer.

Fair enough.
Jag respekterar din åsikt i ämnet såklart.
Citera
2020-07-29, 08:07
Medlem
Citat:
Jag anser att medierna varit för flata och inte ställt kritiska frågor samt uppföljningsfrågor.

Så här säger Olof Ehrenkrona, SvD:

”Olof Ehrenkrona, ledarskribent på Svenska Dagbladet, instämmer i att medierna låtit flera åsikter komma till tals, men han är kritisk till det klimat som rådde under pandemins första månad.

– Man fick inte uttala sig kritiskt om man inte var epidemiolog på Folkhälsomyndigheten. En pandemi berör hela samhället och det är väldigt många som har kunskaper som är relevanta för att bekämpa en pandemi.

Dubbla budskap från myndigheter
Båda är eniga om att ovissheten under pandemins första skälvande veckor ledde till någon form av krigsjournalistik. Men när dammet väl lagt sig skötte sig de flesta aktörer bra, enligt Anders Lindberg. Men Olof Ehrenkrona hade bland annat velat se mer fördjupning om de etiska problemen med flockimmunitet.

– Man fick också känslan av att myndigheterna hade dubbla budskap, väldigt mycket dubbla budskap, utan att journalisterna ställde frågor och grävde på det sätt som vi har varit vana vid.”

Svt.se

Bra och nyanserat uttalande av herr Ehrenkrona tycker jag, speciellt gällande frånvaron av grävande journalistik i samband med otydlighet från myndigheter.
Citera
2020-07-29, 08:09
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vår regering borde verkligen fundera på hur man ska göra framåt.

Antag att vi får en våg nr 2 med ett muterat virus på liknande sätt som spanska sjukan som är rejält mer dödligt mot yngre och vuxna, alltså inte mest äldre och multisjuka mm som nu. Överlever vi med de tafatta regler FHM nu satt upp?
Man kan läsa ganska ofta här i tråden att viruset är ofarligt och att det är som en förkylning. Som du påpekar skulle en mutation kunna bli oerhört farlig. Dels på grund av att viruset skulle kunna ändra beteende och inriktning, men också för att all vaccinutveckling skulle tvingas backa tillbaka till ruta 1.

När man låter ett virus härja fritt får viruset fler chanser att mutera. Det är ytterligare en anledning till att man skulle lagt all kraft på att begränsa spridningen istället för att försöka rädda ekonomin.
Citera
2020-07-29, 08:09
Medlem
Herr_Greens avatar
Citat:
Jag anser att medierna varit för flata och inte ställt kritiska frågor samt uppföljningsfrågor.

Så här säger Olof Ehrenkrona, SvD:

”Olof Ehrenkrona, ledarskribent på Svenska Dagbladet, instämmer i att medierna låtit flera åsikter komma till tals, men han är kritisk till det klimat som rådde under pandemins första månad.

– Man fick inte uttala sig kritiskt om man inte var epidemiolog på Folkhälsomyndigheten. En pandemi berör hela samhället och det är väldigt många som har kunskaper som är relevanta för att bekämpa en pandemi.

Dubbla budskap från myndigheter
Båda är eniga om att ovissheten under pandemins första skälvande veckor ledde till någon form av krigsjournalistik. Men när dammet väl lagt sig skötte sig de flesta aktörer bra, enligt Anders Lindberg. Men Olof Ehrenkrona hade bland annat velat se mer fördjupning om de etiska problemen med flockimmunitet.

– Man fick också känslan av att myndigheterna hade dubbla budskap, väldigt mycket dubbla budskap, utan att journalisterna ställde frågor och grävde på det sätt som vi har varit vana vid.”

Svt.se

Är inte svenska medier allmänt lata just nu? Oavsett om det handlar om att granska Metoo, BLM eller FHM. Vi ska godhetsknarka och inte granska eller ställa obekväma frågor. Gärna hitta en syndabock.
Citera
2020-07-29, 08:19
Medlem
Orsaken till att vi inte har munskydd eller rekommenderar dessa tror jag beror på att de är svåra få tag på eftersom det helst bör bara en FPP3 mask, det skulle inte vara jämnställt om bara vissa fick tag i dessa eller inte alla har råd med dessa. Eftersom de är dyrare är det inget man delar ut gratis heller det blir för dyrt för samhället. Säger man att dessa är bra och skyddar och minskar risken för smitta skulle folk näst intill kunna döda för att få tag i dessa.
Citera
2020-07-29, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Orsaken till att vi inte har munskydd eller rekommenderar dessa tror jag beror på att de är svåra få tag på eftersom det helst bör bara en FPP3 mask, det skulle inte vara jämnställt om bara vissa fick tag i dessa eller inte alla har råd med dessa. Eftersom de är dyrare är det inget man delar ut gratis heller det blir för dyrt för samhället. Säger man att dessa är bra och skyddar och minskar risken för smitta skulle folk näst intill kunna döda för att få tag i dessa.

De är väl antagligen bäst, men bär alla någon form av munskydd så minskas ändå smittspridningen. Man ser ju olika varianter av munskydd bland befolkningen där man har infört krav, och det har bevisligen hjälpt.
Citera
2020-07-29, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
De är väl antagligen bäst, men bär alla någon form av munskydd så minskas ändå smittspridningen. Man ser ju olika varianter av munskydd bland befolkningen där man har infört krav, och det har bevisligen hjälpt.

Även sveriges rekommendationer har bevisligen hjälpt
Citera
2020-07-29, 08:34
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Jag skulle säga att en N95 är ett bra och billigare alternativ. Notera att man inte är ute efter att skydda bäraren av masken för smitta utan att reducera dels antalet droplets som sprids vid exhalering (respiratory virus transmission) men också hur LÅNGT dessa droplets sprids.
Citera
2020-07-29, 08:37
Medlem
Beaver14s avatar
Nu finns teststatistik avseende vecka 30.

Antal test (PCR): 59143
Antal positiva: 1550 (2,6%)

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/genomforda-tester-for-covid-19/

Testningen fortsätter att minska, efterfrågan tycks saknas. Det kanske blir fart på det igen efter semestrarna när arbetare "tvingas" testa sig vid symptom. Andelen positiva minskar ganska mycket dock.

https://covidstatistik.se/provtagningar#antal-veckovis
Citera
2020-07-29, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Även sveriges rekommendationer har bevisligen hjälpt

När folk är lediga ja, ungefär som att vi inte har så mycket förkylning under sommaren men sedan på hösten när alla träffas igen och spenderar mer tid inomhus (och även i kollektivtrafiken) då det sprids som en löpeld. Jag förstår inte hur man inte kan se skillnaden
Citera
2020-07-29, 08:45
Medlem
antoneriks avatar
Citat:

En mask är tung att använda en längre tid, det gör man inte en hel arbetsdag. Det är därför de flesta länder använder munskydd i offentliga miljöer. Om FHM hade rekommenderat munskydd i offenliga miljöer så hade det funnits munskydd att köpa på macken. Precis som med handsprit. Pandemin har pågått ett halvår och tillverkarna har ställt om till en astronomisk efterfrågan.
Citera
2020-07-29, 08:49
Medlem
gloffgloffs avatar
"– Jag fick veta att de inte fanns någon plan. Mormor skulle inte få komma till sjukhus för hon var inte prioriterad – det hade Socialstyrelsen och regionen bestämt. Familjeläkarna hade fått skarpa direktiv från Region Stockholm att inte skicka några äldre med covid-19 till sjukhus, fick jag veta, säger dotterdottern "

"Thomas Lindén, avdelningschef vid kunskapsstyrning för hälso- och sjukvård vid Socialstyrelsen, säger att det var för att skydda patienterna under pandemin som rekommendationen att minska antalet fysiska läkarbesök på äldreboenden tillkom.
"

Vilket skitsnack! Är det för att skydda patientera de inte ges syrgas också?

"– Man kan inte fatta ett beslut om att inleda palliativ vård utan att träffa patienten. Då har man brutit mot de bestämmelser som finns. "

De bestämmelser som finns -nu -är det de bestämmelser som fanns då?

Triage dokumentet har ju uppdaterats.

Britta Wennberg, 93, smittades och fick palliativ vård – avled ensam på sitt rum på påskafton
https://www.dn.se/sthlm/britta-wennberg-93-smittades-och-fick-palliativ-vard-avled-ensam-pa-sitt-rum-pa-paskafton/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in