Citat:
Ursprungligen postat av
K.Blomkvist
Det var Baban, Peshtiuan
Förhör med Baban, Peshtiuan; 2019-11-23 14:05 diarienr: 5000-K1449768-19
FUP sidan 647:
När vi är framme går vi in. Det är hans mamma som är hemma och två av hans bröder.
Mamman hade varit på en resa i Iran. Mamman hade varit hemma en vecka men Tishko hade
inte varit hemma och hälsat på henne under den veckan. Hans mamma tittar på Tishko och
säger "Tack vare Lanko och Peshtiuan så får jag se dig. Jag har varit borta en hel månad.
Hade det inte varit för de här så hade inte du träffat din mamma". Sen satt vi där, hon bjöd på
te och frågade om hon skulle laga nåt. Vi satt och pratade. Vi sa att vi redan ätit. Tishko går
och leker med sin yngsta lillebror. Så börjar han prata med sin mamma. Han frågar: "Hur
hade din resa varit?". Hon säger att hon inte mår bra pga av honom. Han frågar varför. Hon
svarar: "Flickans mamma har varit hemma hos oss".
Mamman börjar ställa frågor till Tishko. "Har ni bråkat, har det hänt henne något, vad har
hänt med flickan?" Han säger att "Vi har bråkat och jag har sparkat ut henne från lägenheten".
Tishko säger att han inte vet någonting om henne och att han inte vill veta någonting om det.
Sen vet jag inte hur jag ska säga men vi började prata om annat. Så kom hans pappa hem.
Tishkos far kommer hem. Tishko går fram för att krama pappan men på något sätt avvisar
pappan honom och han ser väldigt arg ut. Tishko säger till sin pappa "Hur mår du?" men
pappan svarar direkt: "Var är flickan?"
Sen sitter Tishko och lovar och försäkrar sin far att han bråkat med flickan men att han vet
inget om henne. "Du ljuger, du måste veta något", säger hans far. "Ingen har sett henne sen
dess", säger pappan. Men Tishko lovade och försäkrade om att han inte visste något om
henne. Han berättade att de bråkat och när de har bråkat tidigare och han har sagt att hon ska
gå ut, så har hon gjort det men sen kommit tillbaka. Denna gång sa han att "Nu vill jag inte ha
dig tillbaka här".
När vi satt så placerade sig hans pappa mitt på golvet och stirrade på Tishko.
Plötsligt frågar hans far. "Hur har du fått det här såret på handen?" Med detsamma tittar jag
och Lanko på hans hand. Eftersom jag satt bredvid honom så tittar jag på hans hand och jag
ser en rispa, en skråma på handryggen. När pappan frågar om såret säger Tishko att det var
när han försökte byta lampan hemma hos sig som han fick det.
Vilken hand var det du såg såret, skråman på?
Jag är lite osäker men jag tror högerhanden. Peshtiuan visar att Tishko satt till vänster om
honom och att det var den hand närmast honom.
Men jag är lite osäker, det var troligen höger hand.
Tishkos far blir arg på honom på grund av detta. Då började mamman gråta. Det kändes
väldigt jobbigt att vi befann oss hos familjen när de har det så jobbigt, så Lanko frågade om
vi skulle gå ut. Vi gick ut och rökte. När vi var färdiga så ville vi inte gå in igen. Tishko
öppnar dörren. Han säger att hans mamma vill att vi ska komma in och dricka te.
När vi går in den säger pappan att bilen som vi skulle köra är fulltankad. Lanko säger att det
är bäst vi åker för det var så pass sent. Detta var vid 20.00-tiden. Vi frågade till och med om
han ville ha skjuts hem och det sa han att han ville.
Vi sa hej då till familjen. Vi kör Tishko till hans hem. Vi lämnar honom, säger hej då och
lämnar honom. Vi kör bilen, en röd bil. Lankos bil lämnas kvar hos Tishkos far som är en
Audi A4 silver. Sen körde vi tillbaka till Alingsås. Vi stannade inte på vägen.
Röda bilen? Vad är det för bil?
En Ford.
Vem körde?
Lanko. Jag har inget körkort.
Vad har du för kläder den här kvällen?
En jacka en blå, ett par byxor, jeans, med färgprickar på och en tröja med märket FILA
Nu fick du lite att titta på.
Är det Thisko biologiska morsa dom är hos, eller styvmorsa?
Har vart oklart flera gånger hur det är med det.
Ber om ursäkt om jag missat nåt.
Undrar vad hon gjorde i Iran. Dom vart ju kurder, dom är väl inte bra polare med Iran.