2020-07-28, 19:53
Avslutad
Att religiösa tror att någon gud gett oss fri vilja är absurt, men ateister som brukar vara mer verklighetsförankrade.
Hur tänker ni som inte tror på gud men på fri vilja? Libertariansk fri vilja, dvs att vårt medvetande kan styra våra handlingar och dessutom att den undermedvetna hjärnan skulle kunna handla fritt från kausalitet?
Hur tänker ateister som tror på fri vilja?
Bara snabbt förklara en gång för alla så att vi kan lösa den här frågan med fri vilja.
Citera
2020-07-28, 20:02
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattesilver
Att religiösa tror att någon gud gett oss fri vilja är absurt, men ateister som brukar vara mer verklighetsförankrade.
Hur tänker ni som inte tror på gud men på fri vilja? Libertariansk fri vilja, dvs att vårt medvetande kan styra våra handlingar och dessutom att den undermedvetna hjärnan skulle kunna handla fritt från kausalitet?
Hur tänker ateister som tror på fri vilja?
Bara snabbt förklara en gång för alla så att vi kan lösa den här frågan med fri vilja.

Deras enda argument för att fri vilja existerar tycks vara att det känns som jag kan fatta mina egna beslut och därför har jag fri vilja. Men endast en känsla av detta är ett mycket svagt argument, det känns som jorden är platt och därför tror jag det.
Citera
2020-07-29, 02:14
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Deras enda argument för att fri vilja existerar tycks vara att det känns som jag kan fatta mina egna beslut och därför har jag fri vilja. Men endast en känsla av detta är ett mycket svagt argument, det känns som jorden är platt och därför tror jag det.

Det kan också vara ett starkt argument om vi accepterar att den fria viljan endast är just känslan och inget annat. Det är inte helt tydligt vad den fria viljan skulle vara förutom denna känsla.

En platt jord däremot är något väl definierat; vi vet exakt vad som menas och vad som ska bedömas.
Citera
2020-07-29, 03:07
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det kan också vara ett starkt argument om vi accepterar att den fria viljan endast är just känslan och inget annat. Det är inte helt tydligt vad den fria viljan skulle vara förutom denna känsla.

En platt jord däremot är något väl definierat; vi vet exakt vad som menas och vad som ska bedömas.

Om vi börjar använda känslor som bevis för något är vi farligt ute, då pratar vi om ren tro och inget mer. Tro kan man förstås få göra om man vill men det håller inte för en seriös debatt om saken.

Jag har anlagt ett mer filosofiskt angreppssätt för att argumentera att den fria viljan inte existerar. Det visar bl.a. att vi kan ha en känsla av fri vilja trots att vi är totalt styrda. Det slår dessutom hål på argumentet att känslan ar fri vilja skulle innebära att vi har det. Just detta tankexperiment (med inopererat chip) är dock i sig inte ett bevis för att fri vilja inte existerar, endast att känslan av det inte styrker det.

Andra resonemang jag fört fram visar dock på det omöjliga i att fri vilja kan existera, om vi med fri vilja menar att vi inte är slav under vår vilja och måste följa den. Jag ser inga motargument som kan fälla den argumentationen.

Sedan har det också gjorts en del forskning som mäter impulserna i hjärnan. Jag är inte helt insatt i detta men det tycks stödja att sänder ut signaler om att agera strax innan hjärnan har bestämt sig för att den vill detta. Eftersom jag inte har satt mig in i detta kan jag inte beskriva det bättre än så men en googling leder säkert fram till mer fakta om det.
Citera
2020-07-29, 04:33
Medlem
We-Are-Ones avatar
Det är ett farligt tankesätt i en tid då människan är specifikt frånkopplad naturen.

Tappar du insikten att du styr ditt liv, så leder det till en olycklig sinnesstämning.

Världen ser ut som den gör inklusive alla hemskheter eftersom Gud gav oss specifikt fri vilja och eget ansvar över våra handlingar.
Citera
2020-07-29, 06:15
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av We-Are-One
Det är ett farligt tankesätt i en tid då människan är specifikt frånkopplad naturen.

Tappar du insikten att du styr ditt liv, så leder det till en olycklig sinnesstämning.

Världen ser ut som den gör inklusive alla hemskheter eftersom Gud gav oss specifikt fri vilja och eget ansvar över våra handlingar.

Det är snarare att hålla fast vid felaktiga föreställningar och förneka sanning som är en farlig väg. Men att tanken att sanningen är farlig låg säkert till grund för de religiösas förnekelse att jorden var rund också.

Att fri vilja inte existerar är heller inte detsamma som att inte bestraffa onda gärningar. Det går utmärkt att bestraffa dessa trots att man inte tror på fri vilja.
Citera
2020-07-29, 07:23
Medlem
We-Are-Ones avatar
Citat:
Det är snarare att hålla fast vid felaktiga föreställningar och förneka sanning som är en farlig väg. Men att tanken att sanningen är farlig låg säkert till grund för de religiösas förnekelse att jorden var rund också.

Att fri vilja inte existerar är heller inte detsamma som att inte bestraffa onda gärningar. Det går utmärkt att bestraffa dessa trots att man inte tror på fri vilja.

Det är det som är ditt problem, du anser dig sitta på svaren.
Enbart ett öppet sinne har förmågan att hitta rätt.

Doktriner är dogma som vi blir utsatta för under vår tid i samhället, är något som kan vara skönt att luta sig tillbaka på och om man hoppas tillräckligt mycket så kan man uppleva dem som en absolut sanning.

Om du inte har uppmärksammat fenomenet, så vill jag förmedla att vi lever i en tid fullproppad av propaganda och hjärntvätt.
Att vetenskapen skulle vara annorlunda från alla andra områden i samhället är ett önsketänk.

Det räcker med att undersöka fenomenet Out Of Body Experience så kommer du inse att medvetandet inte existerar fysiskt och att det alltså finns en annan verklighet.
Citera
2020-07-29, 07:24
Medlem
We-Are-Ones avatar
Citat:

Doktriner är dogma som vi blir utsatta för under vår tid i samhället, det är något som kan vara skönt att luta sig tillbaka på och om man hoppas tillräckligt mycket så kan man uppleva dem som en absolut sanning.

Om du inte har uppmärksammat fenomenet, så vill jag förmedla att vi lever i en tid fullproppad av propaganda och hjärntvätt.
Att vetenskapen skulle vara annorlunda från alla andra områden i samhället är ett önsketänk.

Det räcker med att undersöka fenomenet Out Of Body Experience så kommer du inse att medvetandet inte existerar fysiskt och att det alltså finns en annan verklighet.
Citera
2020-07-29, 07:31
Medlem
Citat:
Det enda OBE bevisar är att hjärnan fortfarande är aktiv någon stund efter klinisk död.
Citera
2020-07-29, 07:44
Medlem
We-Are-Ones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
Det enda OBE bevisar är att hjärnan fortfarande är aktiv någon stund efter klinisk död.

Alla tusentals upplevelser där medvetandet har besökt en främmande plats och personen kan beskriva denna plats helt korrekt och detaljrikt utan att fysiskt ha befunnit sig där.

Dessa avfärdar man såklart. Eftersom man redan är övertygad om att inget existerar utanför det fysiska.
Det blir ett cirkel-resonemang som aldrig leder till någon förståelse.
Citera
2020-07-29, 07:47
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Jag har lagt fram argumentation för mina slutsatser i tidigare inlägg. Bemöt gärna den argumentation om du har motargument. Det är så man kommer framåt i sökande efter svar, inte bara genom att säga jag tror/tror inte utan att lägga fram argument eller bemöta andras.
Citera
2020-07-29, 07:49
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Alla tusentals upplevelser där medvetandet har besökt en främmande plats och personen kan beskriva denna plats helt korrekt och detaljrikt utan att fysiskt ha befunnit sig där.

Dessa avfärdar man såklart. Eftersom man redan är övertygad om att inget existerar utanför det fysiska.
Det blir ett cirkel-resonemang som aldrig leder till någon förståelse.

Även om man inte skulle avfärda detta så har jag svårt att se hur detta skulle vara argument för fri vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in