2020-07-28, 19:06
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har inte sett någon validerad studie på det. Bara teorier.
Men låt oss ändå anta att det stämmer. Varför får då länder som också likt Sverige drabbats hårt av Corona en andra våg? Varför skulle inte Sverige få det?
Du kan inte bli immun om du inte varit infekterad av viruset...en andra våg kommer rimligen drabba dem som ännu inte blivit smittade.
Citera
2020-07-28, 19:07
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Hans kritik vilar inte på vetenskaplig grund. Och även om hans kritik var vetenskaplig så borde den riktas mot regeringen. Precis som Jimmie gjorde när han kritiserade Tegnell har han helt missförstått hur statsapparaten fungerar.

Hans expertis är dessutom fästingar och fåglar, så råd som faktiskt är grundade i hans vetenskapliga expertis borde tas med en nypa salt innan de appliceras på människor.

Det luktar mer som att han använder sin titel för att svinga lite i media (tyvärr så funkar det, iochmed att han svingar i media kommer han ha större namnkännedom och ha större chans att få finansiering i framtiden).

På precis samma sätt är inte heller Olsen ensam.
Kritiken mot FHM och den svenska regimen kommer från många. Både forskare och andra experter och vanligt folk.

Citat:
Nej, det finns inget vetenskapligt stöd för sådana påståenden. Det man har märkt är att när man har mask-krav så är det fler sjuka som rör på sig, vilket verkar ha en större negativ effekt än munskydden positiv.

Källa?

Det lär nog bli krav på munskydd även i Sverige framemot hösten. Det kommer mer och mer.

Citat:
Krav på munskydd införs på Sundsvall-Timrå Airport

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/krav-pa-munskydd-pa-sundsvall-timra-airport
Citera
2020-07-28, 19:07
Medlem
Citat:
Du refererade väl till teorin från Karolinska? Har jag blandat ihop dig med någon annan ber jag om ursäkt.
Nej jag refererar inte till den studien. Jag refererar till immunologi allmänt.

Jag menar att man kan ha immunitet utan att uppvisa antikroppar. Det har visat sig att patienter har antikroppar mot SARS-CoV-2 i svalget, utan att man kunnat påvisa dem i venblod, exempelvis.(Tyvärr hittar jag inte studien nu.)

Dessutom försvinner antikroppar alltid (eller i alla fall oftast) efter en viss tid. Då bärs minnet av virus av en B-minnescell som snabbt tillverkar nya antikroppar om viruset som minnescellen har minne för kommer tillbaka. Detta kallas för sekundärsvar.

Antalet som har påvisbara antikroppar är en lägstanivå för antalet som är immuna.

EDIT: B-celler: https://sv.wikipedia.org/wiki/B-cell
Senast redigerad av NurseRatched 2020-07-28 kl. 19:09.
Citera
2020-07-28, 19:08
Medlem
Citat:
Nej. Det var i februari.

Citat:
PÅSTÅENDE: “Ingen risk att svenskarna kan sprida Corona-viruset. Risken är obefintlig”/Anders Tegnell, 2 februari.

Citatet handlar om de första upptäckta fallen av corona i Kina och kommer från en intervju i Aftonbladet den 2 februari. Sverige evakuerade 11 svenskar och kontrollerna var rigorösa. Samtliga resenärer (totalt 250 europeer) testades inför resan och de med symptom fick vänta. Vid mellanlandning testade man igen och en tredje gång när man landade i Sverige. Därefter sattes samtliga i 14 dagars “frivillig karantän”, eftersom “erfarenhet visar att tvångsåtgärder inte för med sig följsamhet”. Det är i den här kontexten som Tegnell kommentarer följande:

“Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen. De har dessutom suttit helt isolerade i sina hem i Wuhan”

Så du felciterar han hur som, men du hade rätt att det var i februari är ett annat felcitat jag tänkte på.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Är det för att lura alla dumma människor som inte förstår att "inte bra nog" betyder "för dåligt"?
Inte bra nog betyder att något är bra, men inte tillräckligt bra.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Är men det verkar vara extremt ovanligt att det inträffar eller hur?

Jag vet inte. Vi ska ju komma ihåg att det bara var några månader sedan sjukdomen nådde Sverige. Nästan ingen har haft sjukdomen längre än sex månader tillbaks. De flesta inte ens tre-fyra månader.
Citera
2020-07-28, 19:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du kan inte bli immun om du inte varit infekterad av viruset...en andra våg kommer rimligen drabba dem som ännu inte blivit smittade.

Vaccin är ju en lösning visserligen....
Citera
2020-07-28, 19:10
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Du menar att om Finland tack vare restriktioner lyckats hålla nere smittan både en och två gånger så är det ändå inte något skäl att kritisera Tegnell? Det är ju det faktum att han avfärdat tanken på "en hård nedstängning" som gjort att vi hamnat där vi är, med mer än tio gånger så många döda som Finland. Eller hur tänker du?

Sverige har klarat sig bra. Det behövdes rensas lite.
Citera
2020-07-28, 19:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Inte bra nog betyder att något är bra, men inte tillräckligt bra.

Nej det behöver verkligen inte betyda att något är bra. Däremot betyder det alltid att något är för dåligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Hur man framstår i en tvåminutersintervju är i allra högsta grad viktigt - det vet t ex varje politiker.

Den här krönikan av Hakelius visar på vad FHM är. Läs och begrunda:

https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/en-fyrkantig-myndighet-blev-livsstilsseminarium-/

Intressant att du tar upp det där om tävling. Så här uttryckte sig statsvetaren Bo Rothstein om vår strategi och förhållningssätt:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mgXb2/sverige-har-nu-hogst-dodlighet-i-varlden-i-covid-19

Jag är helt överens med BR - det har från Sveriges sida inte handlat om nåt annat än ett politiskt skådespel ...

Vad alla tyckare tycker offentligt skiter jag i, alla har åsikter.

Morbida galningar på FB, skeva journalister, politiker osv., de får tycka och tänka vad de vill och jag skiter i vilket. Så länge tjänstemän inte låter sitt arbete påverkas av alla jäkla bittra tyckare.

Tjänstemän på FHM skiter nog fullständigt i hur folk på FB uppfattar deras arbete, eller vad någon avdankad bitter och spotlight-kåt läkare tycker.

Det känns som att i ert resonemang så sitter myndigheter och arbetar med att se så bra ut i media som möjligt. Tydligen så lägger de även möte efter möte för att hitta "ursäkter" för deras "misslyckade strategi".

Ni har en skev verklighetsuppfattning och ni borde inse att verkligheten är oftast enklare än vad era komplexa konspirationer är.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Vaccin är ju en lösning visserligen....
Ja, givetvis, men i dagsläget känns det som att en möjlig immunitet sannolikt orsakats av en ren infektion, just pga att det inte finns något vaccin på marknaden...
Citera
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Tack, jag var ju sjuk nu i våras så då hoppas jag på immunitet nu när hösten kommer.

Blir man sjuk av ADE och cytokinstormar?

man dör av ADE och cytokinstormar

det finns en stor risk att din "immunitet" kommer skapa ADE och cytokinstormar när hösten kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in