2020-07-28, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Det kommer en andra våg hit också men Tegnell vill inte inse det.

Det är väl precis vad han har tjatat om i 5 månader nu? Att vi kommer få leva med detta virus länge, kanske för alltid, och just därför har han föreslagit mindre åtgärder som håller en längre tid. Din jävla träskalle.
Citera
2020-07-28, 18:21
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Tänk om vi haft en kalkrygg som Olsen som statsepidemiolog istället? Varenda beslut han hade tagit hade varit det som var bekvämast för hans person. Tegnell må inte vara ofelbar men det finns nog inte många med hans mod i landet, eller världen för den delen.
Hmmm ...
Han har nog inget annat val än att köra på, nu handlar det bara om att rädda ansiktet genom att spela oberörd och hålla på sin linje. Även en blind höna hittar ett korn, så nåt kommer han att träffa rätt på - om än med en efterkonstruktion.

Observera också att strategin är inget annat än politiskt utformad, och han har makten bakom ryggen som backar upp honom.
Citera
2020-07-28, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Den förpestade och ständiga diskussionen om munskydd

Jag har förhållit mig ganska neutral i frågan. Vill folk ha det så gärna för mig, jag vill dock inte se någon lagstiftning som skulle tvinga på mig ett munskydd bara för att jag ska vistas utanför dörren. (kom igen när vi snackar nivåer som spanska sjukan)

MEN, efter att idag ha gjort ett par ärenden på stan och observerat relativt många med munskydd under de timmar jag var ute så har jag ändrat uppfattning.

Jag köper helt FHMs skepsis mot någon allmän rekommendation av munskydd. Vid åtminstone 80% av de jag observerade med munskydd så flög det där skyddet av och på konstant. Vissa hade endast skyddet över munnen, vissa lät det hänga från ena örat stor del av tiden, många fingrade konstant på det. En klar majoritet av de kanske 70-80pers jag observerade totalt kunde absolut inte använda ett munskydd så som det är tänkt.

Det otäcka i det hela var även att de som tafatt använde något typ av munskydd, det var även de personerna som minst tillämpade någon typ av distans eller försiktighet.

Statistiskt säkerställd observation? Absolut inte, men fan en klar fingervisning om hur ett sådant krav/rekommendation skulle kunna spela ut.

Jag ser hellre att folk håller avstånd utan munskydd, än att en stor andel med bristfällig munskyddsbärande inte håller avstånd.

Det är främst de äldre som använder munskydd i Stockholm. Säkert 98% av fallen.
Jag tycker lite synd om dem pga att de tror sig vara skyddade - mot bättre vetande.

Själv skulle jag definitivt satsa på rejält skydd om jag var rädd för smittan för inte ens då om tvånget blev ett faktum kan man tvinga folk att använda skyddet RÄTT.. och då skyddas ju ändå inte de sjuka och gamla.

Jag älskar när Tegnell svarar på frågan "varför inte munskyddstvång" att i så fall skulle han vilja se FAKTA innan han ändrade sin uppfattning i saken. :-)
Citera
2020-07-28, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Hmmm ...
Han har nog inget annat val än att köra på, nu handlar det bara om att rädda ansiktet genom att spela oberörd och hålla på sin linje. Även en blind höna hittar ett korn, så nåt kommer han att träffa rätt på - om än med en efterkonstruktion.

Observera också att strategin är inget annat än politiskt utformad, och han har makten bakom ryggen som backar upp honom.

Snacka om att behöva välja mellan pest och kolera..

Om det visar sig att Sveriges väg är den rätta vägen då måste du antingen berömma Tegnell/FHM eller svetsaren.. ;-)
Citera
2020-07-28, 18:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Hmmm ...

Mer och mer pekar på att våran strategi är den rätta så han lär inte behöva rädda ansiktet. Däremot hade det varit väldigt enkelt för honom att överge strategin när Storbritannien sprang iväg med svansen mellan benen tack vare Bozo Ferguson.

Det är väl jättebra om politikerna backar upp experterna? Borde dom motarbetas eller vad menar du?
Citera
2020-07-28, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag tänker på hur ett land skulle hantera ytterligare en nedstängning och vilka effekter det lär få. Men hey, det kanske kommer ett vaccin i februari. Låt oss öppna och stänga , öppna och stänga ifall ifall.

Svenskar kommer ses som övermänniskor med sin höga immunitet.

Ja tänk om det verkligen svängde så att vi om något år ses som viking ubermenschen.
Den ironin hade jag onekligen kunnat finna roande mitt i allt jävla elände.
Citera
2020-07-28, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Kan mycket väl stämma, de nya fallen är från de senaste dagarna och de större regionerna brukar mig veterligen rapportera senare i veckan.

Jag skall studera gapet mer för jag tycker det avtar lite väl fort. Ökar gapet så är det något gravt fel i rapporteringen.
Citera
2020-07-28, 18:28
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Få testar sig om de inte misstänker smitta på ett eller annat sätt. Mao är det totalt ointressant.

Antalet på IVA har planat ut. Märkligt sammanträffande.
Citera
2020-07-28, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag skall studera gapet mer för jag tycker det avtar lite väl fort. Ökar gapet så är det något gravt fel i rapporteringen.
Såklart! Stämmer inte kartan så är det fel på terrängen
Citera
2020-07-28, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Den 28 juli 2020 rapporterar man 2 avlidna med covid-19.
Detta är inte korrekt enligt dig?

Nej det är troligen en underrapportering på grund av semestrar. Jag får inte ihop detta att det avtar helt plötsligt, onaturlig kurva för Sverige.
Citera
2020-07-28, 18:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ja tänk om det verkligen svängde så att vi om något år ses som viking ubermenschen.
Den ironin hade jag onekligen kunnat finna roande mitt i allt jävla elände.

Världens gränser är hermetiskt tillslutna men svenskar får fri lejd. Dom enda turistpengar andra länder får in kommer från svenskarnas plånböcker och Sverige tar hand om all turistnäring från resten av världen då det är det enda säkra landet att besöka. Om man nu aktar sig för andra smittade turister då vill säga.
Citera
2020-07-28, 18:31
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tegnell påstår att de inte har begått några misstag eftersom misstag gör man mer eller mindre avsiktligt?

Alltså är det faktum att så många äldre har dött inget misstag. Hur ska man annars tolka det han säger?
Har varit inne på det tidigare om att det mer är frågan om en läpparnas bekännelse ställd inför faktum. Samtidigt har man fått diskussionen att handla om brister i äldreomsorgen och inte om strategin.
Bristerna torde dock ha varit kända för FHM innan pandemin ...
Citat:
Tegnell erkänner – de äldre har inte skyddats bra nog
https://www.svd.se/tegnell-erkanner--de-aldre-har-inte-skyddats-bra-nog

Notera dock glidningen (om rubriken ”citerar” honom). ”... inte bra nog ...” är en byråkratisk omskrivning i syfte att nedtona misslyckandet.

Nån skrev i tråden om att AT är modigast i världen - tycker han snarare är en karikatyr av en principfast byråkrat ur nån pilsnerfilm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in