Citat:
Ursprungligen postat av
trumpetfanfar
Den förpestade och ständiga diskussionen om munskydd
Jag har förhållit mig ganska neutral i frågan. Vill folk ha det så gärna för mig, jag vill dock inte se någon lagstiftning som skulle tvinga på mig ett munskydd bara för att jag ska vistas utanför dörren. (kom igen när vi snackar nivåer som spanska sjukan)
MEN, efter att idag ha gjort ett par ärenden på stan och observerat relativt många med munskydd under de timmar jag var ute så har jag ändrat uppfattning.
Jag köper helt FHMs skepsis mot någon allmän rekommendation av munskydd. Vid åtminstone 80% av de jag observerade med munskydd så flög det där skyddet av och på konstant. Vissa hade endast skyddet över munnen, vissa lät det hänga från ena örat stor del av tiden, många fingrade konstant på det. En klar majoritet av de kanske 70-80pers jag observerade totalt kunde absolut inte använda ett munskydd så som det är tänkt.
Det otäcka i det hela var även att de som tafatt använde något typ av munskydd, det var även de personerna som minst tillämpade någon typ av distans eller försiktighet.
Statistiskt säkerställd observation? Absolut inte, men fan en klar fingervisning om hur ett sådant krav/rekommendation skulle kunna spela ut.
Jag ser hellre att folk håller avstånd utan munskydd, än att en stor andel med bristfällig munskyddsbärande inte håller avstånd.
Det är främst de äldre som använder munskydd i Stockholm. Säkert 98% av fallen.
Jag tycker lite synd om dem pga att de tror sig vara skyddade - mot bättre vetande.
Själv skulle jag definitivt satsa på rejält skydd om jag var rädd för smittan för inte ens då om tvånget blev ett faktum kan man tvinga folk att använda skyddet RÄTT.. och då skyddas ju ändå inte de sjuka och gamla.
Jag älskar när Tegnell svarar på frågan "varför inte munskyddstvång" att i så fall skulle han vilja se FAKTA innan han ändrade sin uppfattning i saken. :-)