2020-07-28, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Noterar att målstolpen flyttas.

Du tror inte att jämförelser mellan Sverige och grannländerna är mer rättvisande än t.ex. med Spanien? Du tror inte att våra grannländers vassare restriktioner i inledningen på pandemin påverkat resultatet hittills?
Förstår inte, Danmark eller något av våra grannländer är inte genom pandemin än, ska vi prata om hurvida deras strategi funkar i det långa är det väl rättvist att jämföra med andra länder som har använt samma strategi, tex Spanien (eller Israel, Japan, Australien osv). Sveriges strategi baseras på ett långsiktigt hållbart sätt att tackla pandemin, det är mer troligt att Sveriges dödstal kommer sakta ner långsamt hela tiden och att en eventuell andra våg här kommer bli mildare. Det är
inte troligt att en lockdown någonsin blir aktuell i Sverige. Våra grannländer kan dock uppleva en andra våg som är minst lika stark som den första var, då är frågan om dom ska tackla den som dom gjorde första gången och stänga ner allt, eller om dom ska använda Sveriges strategi med fler dödsfall som resultat. I min mening är varje lockdown ett gravt misslyckande med stora kostnader för samhället, ekonomiskt men även i folkhälsa på lång och kort sikt.

Ska man tala om dödsfall som hittills kommit från pandemin i de nordiska länderna anser jag att våran stora invandring är en förklaring till det, då dessa grupperna är överrepresenterade bland allvarliga covid-fall. Hade varit intressant att få en siffra på hur många av de svenska dödsfallen som består av just de grupperna, som de flesta troligtvis vet har vi mycket större andel av dessa grupperna än våra grannländer vilket borde spegla sig i dödsfallen oavsett vilka åtgärder vi hade vidtagit.
Citera
2020-07-28, 18:11
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Inte i samma områden som drabbats tidigare.

Jo, samma områden. Katalonien var bland de första som drabbades i mars.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Du menar att om Finland tack vare restriktioner lyckats hålla nere smittan både en och två gånger så är det ändå inte något skäl att kritisera Tegnell? Det är ju det faktum att han avfärdat tanken på "en hård nedstängning" som gjort att vi hamnat där vi är, med mer än tio gånger så många döda som Finland. Eller hur tänker du?

Jag tänker på hur ett land skulle hantera ytterligare en nedstängning och vilka effekter det lär få. Men hey, det kanske kommer ett vaccin i februari. Låt oss öppna och stänga , öppna och stänga ifall ifall.

Svenskar kommer ses som övermänniskor med sin höga immunitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Ok. Tack för svaret.

Helt otroligt att de måste ha "utbildning i tv" så att folk som har testat sig skulle kunna läsa av svaret - OCH förstå innehållet. Och sen står det inte ens så som man sa i tv.. ;-)
Då har ssk eller bma inte skött sig. Det är vår uppgift som vårdpersonal att undervisa patienter.
Citera
2020-07-28, 18:12
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tegnell är ju en herre med stålpungkulor...

Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Tegnell må inte vara ofelbar men det finns nog inte många med hans mod i landet, eller världen för den delen.

När beundran övergår i avgudadyrkan som övergår i ren homoerotik.
Citera
2020-07-28, 18:14
Avslutad
Citat:
När beundran övergår i avgudadyrkan som övergår i ren homoerotik.

Du kan alltså inte erkänna vilket oerhört tryck Tegnell stått emot? Hade du klarat det?
Citera
2020-07-28, 18:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ingen "undersökning" kommer någonsin att kunna påvisa något sådant. Hur hade du tänkt att det skulle gå till? Vilka parametrar och vilken metodologi skulle du använda?

Tja, man har väl påvisat en ökad dödlighet i vissa befolkningsgrupper under ekonomisk och social depression och recession. Dödlighet hos befolkningen mäts ju hela tiden hos befolkningen. Dessutom tog det ca 10 år för Finland att ta sig ur finanskrisen 2008. För Sverige tog det bara ca 2 år. Många, inklusive mig själv, märkte, överhuvudtaget inte, av den krisen annat än genom nyheterna.
Citera
2020-07-28, 18:15
Medlem
Den förpestade och ständiga diskussionen om munskydd

Jag har förhållit mig ganska neutral i frågan. Vill folk ha det så gärna för mig, jag vill dock inte se någon lagstiftning som skulle tvinga på mig ett munskydd bara för att jag ska vistas utanför dörren. (kom igen när vi snackar nivåer som spanska sjukan)

MEN, efter att idag ha gjort ett par ärenden på stan och observerat relativt många med munskydd under de timmar jag var ute så har jag ändrat uppfattning.

Jag köper helt FHMs skepsis mot någon allmän rekommendation av munskydd. Vid åtminstone 80% av de jag observerade med munskydd så flög det där skyddet av och på konstant. Vissa hade endast skyddet över munnen, vissa lät det hänga från ena örat stor del av tiden, många fingrade konstant på det. En klar majoritet av de kanske 70-80pers jag observerade totalt kunde absolut inte använda ett munskydd så som det är tänkt.

Det otäcka i det hela var även att de som tafatt använde något typ av munskydd, det var även de personerna som minst tillämpade någon typ av distans eller försiktighet.

Statistiskt säkerställd observation? Absolut inte, men fan en klar fingervisning om hur ett sådant krav/rekommendation skulle kunna spela ut.

Jag ser hellre att folk håller avstånd utan munskydd, än att en stor andel med bristfällig munskyddsbärande inte håller avstånd.
Citera
2020-07-28, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Verkar ju dragit iväg i flera länder nu som genomgår en andra våg. Spanien tex. Varför skulle vi inte få en andra våg i Sverige?
Det kommer en andra våg hit också men Tegnell vill inte inse det.
Citera
2020-07-28, 18:16
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Svenskar kommer ses som övermänniskor med sin höga immunitet.

Übermenschen, ja. Låter bekant. Och logiskt, för det brukar vara de som resonerar i såna termer som gärna offrar gamla, svaga och andra Untermenschen för det allmännas bästa. För den goda sakens skull. För flockimmunitet.
Citera
2020-07-28, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Det kommer en andra våg hit också men Tegnell vill inte inse det.
Du kanske skulle slå honom en signal?
Citera
2020-07-28, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Olsen äter bara viltkött om jag inte minns fel. Mest pga den överdrivna antibiotika-användningen i den globala köttindustrin.

Inte lyssnat på sommarpratet då de alltid är så jävla tradiga men vettigt av Olsen.

Överlag är det inte personerna som kom hem från Alperna (eller vart nu viruset kom ifrån) som fått in ett virus i Sverige utan hela världens trasiga efterblivna dekadens.

Hade det inte funnits så inihelvete med kineser, hade folk uppskattat sin nära omvärld, hade länder satsat på att producera lokalt (inte bara mat utan allt), inte exploaterat sönder djur och natur hade vi inte haft en pandemi över huvud taget.

Detta har jag för övrigt hävdat sedan i mars. Fick då skit av FB-pöbeln för att jag var Tegnellian eller vad det nu var. Nu lär det bli annat ljud i skällan och hela tråden har väl plötsligt alltid tyckt det Olsen säger i sitt sommarprat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in