2020-03-03, 21:33
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ehuru
GM tattarsläkt

Fjant

Det är en allmän missuppfattning att ”Lind”-namn skulle vara ”tattarnamn” (romer). Under tidig industrialisering valde många med ”sson” namn att byta efternamn när de började jobba inom industrier. Sson var bönder.
Man gick till prästen och talade om att man ville byta efternamn. Varpå prästen bara ändrade i kyrkböckerna. Att man valde Lindklingande land kan förmodligen härledas till att Linden historiskt har klassats som ett heligt träd. Bladen användes som föda under svältår. Att sedan många romer vald att byta namn på samma sätt är inte så märkligt och därifrån kommer missuppfattningen
Citera
2020-03-11, 14:53
Medlem
https://mitti.se/nyheter/meningslost-minnet-efter/?view=app

10 mars 2020 skulle Peter Plax ha fyllt år 17 år.
För att minnet av tonåringen från Danderyd inte ska handla om ett meningslöst mord vill hans föräldrar nu hitta sätt att hedra sin sons minne.

Äntligen är stipendiet officiellt. Så fint av Peters föräldrar och hans bästis föräldrar. Ett fantastiskt sätt att hedra minnet av honom.
Citera
2020-03-12, 18:20
Medlem
Någon som vet hur det går för Jack?
Citera
2020-04-08, 22:25
Medlem
housemannens avatar
- Någon som vet hur en teoretisk vanlig dag ser ut för Jack?
- Sitter man bara inburad och får hjälp någon gång i veckan, eller är det intensivt 10 timmarspass som gäller?
- Består behandlingen i att bara trycka ner en massa tabletter i honom eller handlar det om övningar?
- Har han tillgång att studera på gymnasienivå nu och universitetsnivå efter det när det blir dags för det?
- Träffar han andra medfångar eller får han sitta i isolering mycket?
- Vad är det för sorts anstalt han sitter på? En rättspsyk för ungdomar eller en helt vanlig?
- Och vart ligger den här anstalten?
- Sist, men inte minst - är sannolikheten att han någonsin kommer ut stor eller liten?

Helt sjukt vilken fantastiskt tragisk händelse detta är. För alla. Jag blir nere i en hel dag varje gång jag sätter mig in i det här. Har nästan svårt att hantera det själv och vill egentligen bara krama om alla och på något sätt spola tillbaka tiden. Riktigt jobbigt.
Citera
2020-04-08, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av housemannen
- Någon som vet hur en teoretisk vanlig dag ser ut för Jack?
- Sitter man bara inburad och får hjälp någon gång i veckan, eller är det intensivt 10 timmarspass som gäller?
- Består behandlingen i att bara trycka ner en massa tabletter i honom eller handlar det om övningar?
- Har han tillgång att studera på gymnasienivå nu och universitetsnivå efter det när det blir dags för det?
- Träffar han andra medfångar eller får han sitta i isolering mycket?
- Vad är det för sorts anstalt han sitter på? En rättspsyk för ungdomar eller en helt vanlig?
- Och vart ligger den här anstalten?
- Sist, men inte minst - är sannolikheten att han någonsin kommer ut stor eller liten?

Helt sjukt vilken fantastiskt tragisk händelse detta är. För alla. Jag blir nere i en hel dag varje gång jag sätter mig in i det här. Har nästan svårt att hantera det själv och vill egentligen bara krama om alla och på något sätt spola tillbaka tiden. Riktigt jobbigt.
Varsågod, google is your friend: https://www.rattspsykiatristockholm.se/om-oss/sa-har-fungerar-rattspsykiatrisk-vard/kontakt/
Citera
2020-04-08, 23:58
Medlem
Håller med, hemskt fall! Jag har fått mardrömmar flertals gånger (konstigt jag vet). Jag har själv ett slags tvångssyndrom liksom Jack, städmani då alltså. Tänk vad sjukt att vissa människor känner ett måste att behöva döda för att lätta på trycket/det inre måstet eller var det nu var för motiv. Jag har det själv rätt jobbigt att allt måste vara rent i mitt hem. Kan inte föreställa mig hans hjärna...

Jag tror eller vet nog att han sitter på rättspsykiatrin helix i Huddinge i Stockholm. Hans rutiner är väl säkert som ”vanligt”, han studerar sina gymnasiala studier där. De har egna rum och sitter där majoriteten av dagen, ensamma. Spelar säkert spel, pingis samt tittar på tv med personal. Gruppmöten med andra intagna o.s.v.
Citera
2020-05-12, 10:40
Medlem
MeggieClearys avatar
Jag vet tyvärr inte hur man länkar men häromdagen var det en artikel i Expressen där Peters pappa berättade hur tiden efter mordet på sonen har varit. Han beskrev ingående hur han tappade fotfästet totalt, man kunde nästan känna en liten bit av hans smärta.
Han nämnde inte mördaren med ett enda ord. Jag tänker mej att hatet mot mördaren borde flöda men han kanske inte ville smutsa ner artikeln som handlade om sorgen över sonen. Sonen som blev mördad av en kompis, helt enligt en plan.
Citera
2020-05-12, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag vet tyvärr inte hur man länkar men häromdagen var det en artikel i Expressen där Peters pappa berättade hur tiden efter mordet på sonen har varit. Han beskrev ingående hur han tappade fotfästet totalt, man kunde nästan känna en liten bit av hans smärta.
Han nämnde inte mördaren med ett enda ord. Jag tänker mej att hatet mot mördaren borde flöda men han kanske inte ville smutsa ner artikeln som handlade om sorgen över sonen. Sonen som blev mördad av en kompis, helt enligt en plan.
Skulle tro att pappan inte vill slösa ord och tankar på sonens baneman. Att hata tar energi och det gynnar inte någon som behöver kravla sig ur den djupa sorg en förälder måste uppleva i den här situationen. Läste artikeln du nämner, och det gladde mig att Dm*itri är på väg upp.

https://www.expressen.se/kultur/ondskan-vann-nar-min-son-mordades/
Senast redigerad av Picasso2 2020-05-12 kl. 12:16.
Citera
2020-05-13, 10:20
Medlem
Finns förundersökningen att hitta någonstans?
Citera
2020-07-25, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Varför maska hans namn? Det förekommer överallt i tråden. Samhällelig dubbelmoral att BO namn offentliggörs. Dessutom är den unge mannen numera en dömd mördare.

Bilder på Jack Lindblom:
https://forumbilder.com/i/rd8g

Släpps förhoppningsvis aldrig ut i samhället igen.
Citera
2020-07-26, 13:36
Medlem
Pappan till offret har släppt sin bok ”Peter, Tid av Dmitri Plax”! Om ni alla kan och har möjlighet så köp den/beställ den!
Citera
2020-07-28, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Släpps förhoppningsvis aldrig ut i samhället igen.
Han vårdas på rättspsykiatrin med tung medicinering. På en säkerhetsklass 2-avdelning. Det innebär att han alltid har två vårdare/vakter med sig när han är ute och rör på sig i lokaliteterna. Han kan bli utskriven om fem år. Eller aldrig någonsin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in