2020-07-27, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag har väldigt bra koll på det här.
Nej det har du ju uppenbarligen inte vilket du visar gång på gång. Att referera till skakiga färska otillförlitliga hörsägenrapporter är inte seriöst. Att folk som blir eller redan är allvarligt lungsjuka kan få skador på lungorna är rätt självklart och gäller inte bara vid C19.
Citera
2020-07-27, 21:53
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej det har du ju uppenbarligen inte vilket du visar gång på gång. Att referera till skakiga färska otillförlitliga hörsägenrapporter är inte seriöst. Att folk som blir eller redan är allvarligt lungsjuka kan få skador på lungorna är rätt självklart och gäller inte bara vid C19.
Eehh..va!?
Vad svamlar du nu om?

Frågan var i vilken omfattning COVID-19 patienter har kvarstående skador på lungorna efter att de tillfrisknat.

Och då kommer du som den ointelligenta dummerjönsfåne du är och menar att "Att folk som blir eller redan är allvarligt lungsjuka kan få skador på lungorna är rätt självklart och gäller inte bara vid C19"?

Och sedan menar du att jag är oseriös som hänvisar till inofficiella siffror - samtidigt som jag påpekar att de är inofficiella.

Är du helt dum i huvudet?

Jag tar det igen:
De initiala rapporterna från den forskning som pågår i ämnet pekar på att 20-30% av de som vårdats på sjukhus får bestående skador på lungorna.

Herregud...
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-07-27 kl. 21:55.
Citera
2020-07-27, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Så kan det ju vara. Men är det bara det du bygger iden på att vi har en underdödlighet. Jag har länkat denna sida innan men gör det igen.
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Sverige ligger nästan längst ner på sidan. De veckor som är markerade med orange är icke ännu färdigställda p.g.a. fördröjning i rapporteringen. De färdiga veckorna sträcker sig till vecka 25 eller 26, lite svårt att se. Men då har vi ännu inte fått en underdödlighet utan ligger på gränsen till att ha överdödlighet. Mins att jag sett en kurva som Socialstyrelsen hade på deras hemsida för ett tag sedan där vecka 25 visade på en underdödlighet. Det var då jag insåg att Svenska myndigheter gärna visar upp dessa kurvor med icke färdiga veckor. Denna vecka ligger nu några veckor senare inte alls på en underdödlighet utan visar på att vi ligger på gränsen till överdödlighet. Man måste vara försiktig med att dra slutsatser på icke fullständiga kurvor. De sluttar alltid ner till underdödlighet, har alltid gjort det och kommer alltid att göra det. Eller sitter du inne med någon info som inte jag har?

Denna sida brukar uppdateras i slutet av varje vecka, på fredagar kanske. Därför tar jag mig en sväng inom varje helg typ och ser hur utvecklingen än så länge ser ut.
Jag har inte detaljstuderat statistiken. Jag menar bara att vi sannolikt har en viss underliggande underdödlighet som resultat av den ganska kraftiga överdödligheten bland äldre-äldre och multisjuka tidigare i år.

Någon annan ifrågasatte hur Sverige kunde ha underdödlighet nu, trots att det dör några om dagen i corona, och jag menade bara att säga att det skulle vara helt normalt om det är så.
Citera
2020-07-27, 22:01
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag pratade inte om döende. Jag pratade om boende som hade lunginflammation, urinvägsinfektion, influensa eller liknande UTAN att vara redo för döden i övrigt. Då försöker man naturligtvis med antibiotikadropp, antivirala, syrgas etc. på sjukhus först.

Javisst! Det gör man ju alltid. Fast det mesta av dessa problem behandlas ju fortfarande väl på äldreboendet.
Citera
2020-07-27, 22:04
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag har inte detaljstuderat statistiken. Jag menar bara att vi sannolikt har en viss underliggande underdödlighet som resultat av den ganska kraftiga överdödligheten bland äldre-äldre och multisjuka tidigare i år.

Någon annan ifrågasatte hur Sverige kunde ha underdödlighet nu, trots att det dör några om dagen i corona, och jag menade bara att säga att det skulle vara helt normalt om det är så.
Ok, Jag förstår. Det kan ju hända att vi har en underdödlighet nu men det kommer vi ju inte veta fören om en månad. Till slut får vi nog en, för det låter ju rimligt att man får det efter att många i riskgrupper dött liksom äldre, så då håller jag med dig i ditt påstående.

Men att vi har någon underdödlighet kan i vart fall jag inte urskilja. Men det verkar som om många tror att vi har de p.g.a. de icke fullständiga kurvorna som våra kära myndigheter visar upp.
Citera
2020-07-27, 22:14
Medlem
Citat:
Överläkaren: ”Vi har 1100 procent fler döda än Norge”
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/overlakaren-vi-har-1100-procent-fler-doda-an-norge/
"Länder med högsta dödstalen.
Sverige 5:a på "värstalistan" i världen
Kan någon journalist ...få Tegnell att bara erkänna hur dåligt vi ligger till.
(Källa John Hopp..inst) norsk tidning."
https://twitter.com/Sessan2020/status/1287768807822577672
Citera
2020-07-27, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det verkar vara väldigt många med tanke på att det bara är knappt 80.000 som bekräftats smittade.
Ja, det låter mycket med 260000. Skulle gärna få veta mer kring det. Tydligen försäkringskassans siffror kring sjukskrivningar sen mars som gäller luftvägssymptom.
Citera
2020-07-27, 22:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Javisst! Det gör man ju alltid. Fast det mesta av dessa problem behandlas ju fortfarande väl på äldreboendet.

Nja, tyvärr är sanningen den, att på de flesta äldreboenden i landet, så har man inte kompetensen att ge syrgas. Jag vet inte hur många boenden som kan ge dropp, men det färre än hälften, och dessutom beroende av om en sjuksköterska är i tjänst. Det har blivit väldigt illa med enklare medicinsk vård på svenska äldreboenden (till skillnad från t.ex. norska). Gränsen brukar gå vid det som går att ge per os (alltså näringsdrycker och mediciner genom munnen, vilket förutsätter att den boende är vid medvetande och har sväljreflexen kvar), samt förfyllda engångs-injektionssprutor på rutin (t.ex. insulin och blodförtunnande). Allt utöver det, måste den gamle skickas in till sjukhus för.

(På de riktigt dyra privata äldreboendena, där den boende (eller hans/hennes barn) betalar hela eller nästan hela kostnaden själv, kan det förstås se annorlunda ut.)
Citera
2020-07-27, 22:17
Medlem
virvelbaggs avatar
Varför ökar smittan i Spanien?

Tegnell tror att det är för att de har öppnat upp.

Kan det inte bara vara det uppenbara, turism!! Vi har ju samma problem på Gotland.

Är detta första uttalandet Tegnell gör denna vecka? Han ligger lågt!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-om-lokala-utbrotten-i-europa
Citera
2020-07-27, 22:17
Medlem
Citat:
Ok, Jag förstår. Det kan ju hända att vi har en underdödlighet nu men det kommer vi ju inte veta fören om en månad. Till slut får vi nog en, för det låter ju rimligt att man får det efter att många i riskgrupper dött liksom äldre, så då håller jag med dig i ditt påstående.

Men att vi har någon underdödlighet kan i vart fall jag inte urskilja. Men det verkar som om många tror att vi har de p.g.a. de icke fullständiga kurvorna som våra kära myndigheter visar upp.
Jag håller med om att man inte kan dra några långtgående slutsatser om nuvarande dödligheten, på veckostatistiken. Vi verkar nu befinna oss inom normalspannet. Det går inte att säga så mycket mer än så.
Citera
2020-07-27, 22:19
Medlem
Citat:
Varför ökar smittan i Spanien?

Tegnell tror att det är för att de har öppnat upp.

Kan det inte bara vara det uppenbara, turism!! Vi har ju samma problem på Gotland.

Är detta första uttalandet Tegnell gör denna vecka? Han ligger lågt!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-om-lokala-utbrotten-i-europa

1. Öppna upp innebär mer turism.
2. Det är måndag.
Citera
2020-07-27, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Eehh..va!?
Vad svamlar du nu om?

Frågan var i vilken omfattning COVID-19 patienter har kvarstående skador på lungorna efter att de tillfrisknat.

Och sedan menar du att jag är oseriös som hänvisar till inofficiella siffror - samtidigt som jag påpekar att de är inofficiella.

Jag tar det igen:
De initiala rapporterna från den forskning som pågår i ämnet pekar på att 20-30% av de som vårdats på sjukhus får bestående skador på lungorna.
Suck var inbillade du dig att jag skrev ”inoffiiciella” ? Menade du initiala så är du mer förvirrad än jag trodde ens du var kapabel till att vara. Du är verkligen oseriös och i princip helt hopplös att du jobbar med detta är antingen en toklögn eller så ville de ha någon med Mr Beans kvalifikationer för att sköta ett sopjobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in