2020-07-27, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
världen är fullkomligt galen och har tappat allt förnuft. I Vietnam förflyttar dom 200000 personer i en massiv flygkampanj för att dom hittat 4 smittade.
Det verkar finnas beslutsfattare även i Sverige som åtminstone stundtals blivit besmittats av den globala coronahysterin.

Jag var i vålådalen förra veckan där en familj tydligen hade fått "förkylningssymptom". En stor räddningsaktion drogs igång!slutade med att de blev hämtade med helikopter (trots mycket fina vägar finns dit). Helt sinnessjukt...
Senast redigerad av jerka11 2020-07-27 kl. 17:20.
Citera
2020-07-27, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Arbetar du för Google får du fortsätta att jobba hemifrån t om juni 2021.

”Amerikanska nätjätten Google tillåter dess anställda att fortsätta arbeta hemifrån fram till och med juni 2021 på grund av coronapandemin, skriver affärstidningen Wall Street Journal .

Googles chef Dundar Pichai skriver i ett mejl till medarbetarna att beslutet är globalt, och gäller samtliga anställda "som inte har positioner som kräver kontorsnärvaro".

Beslutet berör omkring 200 000 anställda. (TT)

Att ni inte förstår vad det är som försiggår när jättar som Google, Facebook, Apple och Siemens tillåter folk att jobba hemifrån tillsvidare. De håller på att bygga upp en infrastruktur som gör arbetet oberoende av plats så att det kan outsourcas till låglöneländer. Folk som jobbar med IT och utveckling borde vara livrädda för detta.

Detta hsr INGET med ett fjantvirus och göra. Viruset är ett svepskäl för att forma om samhället och sätta en sista dolkstöt i det som vi idag kallar för medelklass. Och medelklassen hejar på utvecklingen. Tragiskt!
Citera
2020-07-27, 17:16
Medlem
"Står klart för mig att Folkhälsomyndigheten drivs av övertygelse mot ett mål. Plockar in data som passar, avfärdar annat. Livsfarligt.

Masker? Inga bevis!
Immunitet & dessutom i 6 månader? Inga bevis behövs!

Svåra sviter? De är "ej insatta"
Flock- och T-cellsimmunitet? Säkert!"
”Masker gör att folk inte håller avstånd.” Inga bevis.

”Masker gör att folk går ut sjuka.” Inga bevis.

”Vi agerar evidensbaserat.”
https://twitter.com/jorgenponder/status/1287485254194941954
https://twitter.com/miabjornsdotter/status/1287651443009179648

Det gör att vårdpersonal smitter ner mer personer, dom har blod på sina händer!
Citat:
En fru skriver att hennes man m. ALS fick sepsis, blev behandlad på avdelning där även C19 behandlades. När de skulle få fortsatt vård hemma ville hon att personalen skulle bära munskydd. De sa att de inte fick. Inte fick. Förstår ni hur galet detta är? C19 smittar innan symtom.
https://twitter.com/lo_malin/status/1287661853989101579

Citat:
Fysioterapeut nekar munskydd vid behandling av min mor (högriskpatient)när hon efter olycka skulle behandlas pga av ryggsmärta. När jag följde upp detta som journalist + dotter gick det helt plötsligt bra med munskydd. Vad gör patienter +angehöriga som inte har någon som hjälper?
https://twitter.com/suzanneforsstrm/status/1287676072859971584
Citera
2020-07-27, 17:19
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Det verkar finnas beslutsfattare även i Sverige som åtminstone stundtals blivit besmittats av den globala coronahysterin.

Jag var i vålådalen förra veckan där en familj hade tydligen fått "förkylningssymptom". En stor räddningsaktion drogs igång!slutade med att de blev hämtade med helikopter (trots mycket fina vägar finns dit). Helt sinnessjukt...
Vägarna är fina men det tar ändå flera timmar att köra till närmaste sjukhus i Östersund. Helikoptern löser samma uppgift på en havtimme. Slipper blockera ambulanser i flera timmar, som kan behövas bättre på andra platser.
Citera
2020-07-27, 17:21
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Att ni inte förstår vad det är som försiggår när jättar som Google, Facebook, Apple och Siemens tillåter folk att jobba hemifrån tillsvidare. De håller på att bygga upp en infrastruktur som gör arbetet oberoende av plats så att det kan outsourcas till låglöneländer. Folk som jobbar med IT och utveckling borde vara livrädda för detta.

Detta hsr INGET med ett fjantvirus och göra. Viruset är ett svepskäl för att forma om samhället och sätta en sista dolkstöt i det som vi idag kallar för medelklass. Och medelklassen hejar på utvecklingen. Tragiskt!
Du är ju paranoid till max. Stackars dig, det måste vara påfrestande?
Citera
2020-07-27, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Även sveriges tal över smittade innefattar samma tidsrymd.
Jo,var bare lidt usikker på om personen jeg svarede ,var klar over at danmarks tal var indsamlet over 3 dage,og at tallet for smittede er svagt faldende i forhold til sidste uge.
Senast redigerad av Esrum 2020-07-27 kl. 17:50.
Citera
2020-07-27, 17:28
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Ledare i VLT, tyvärr bakom betalvägg.
Citat:
Balázs Göransson: Tegnell behöver också granskas – Mediernas bevakning av corona ger vibbar av Vietnamkriget
Jämförelsen till Vietnamkriget härrör sig till att allmänintresset var stort och medierna hann knappt med att granska informationen, utan basunerade ut den info regeringen kablade ut. Liknande har det varit här med presskonferenserna och ATs stora roll där.

I ledaren gavs tre exempel på missledande info från Tegnell & Co som inte följdes upp av medierna. Minns inte exemplen (läste papperstidningen på annan plats), men jag kände igen det från sånt som diskuterats i tråden.

Obs! Kommentarer som ”Hö-hö-hö, hur kan man jämför coronan med Vietnamkriget? Alarmisterna går ju bananas. Hell Tegnell - vår befriare!”, undanbedes.
Citera
2020-07-27, 17:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Haha, jag är paranoid ja. Det kommer från en fjant som varit livrädd för en förkylning i 7 månader.

Ta på dig mask och var tyst.
Jag själv är inte rädd för att bli smittad, jag är orolig för att jag ska smitta någon i min närhet som inte överlever om de utvecklar covid-19.

Det är stor skillnad.
Citera
2020-07-27, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej det gör det nog inte däremot så kanske det stämmer på de som fått intensivvård behandling som hamnat i respirator. Något inte alla C19 sjuka råkat ut för.
Du menar att 20-30 procent av de IVA-vårdade får långvariga komplikationer?
Citera
2020-07-27, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Vägarna är fina men det tar ändå flera timmar att köra till närmaste sjukhus i Östersund. Helikoptern löser samma uppgift på en havtimme. Slipper blockera ambulanser i flera timmar, som kan behövas bättre på andra platser.
Haha, kul att du försöker försvara beslutet. Om man gasar på tar det drygt en timme till Östersund. Men enklast hade varit att be dem ta bilen och åka hem istället, idioter!
Citera
2020-07-27, 17:32
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11

Jag var i vålådalen förra veckan där en familj tydligen hade fått "förkylningssymptom". En stor räddningsaktion drogs igång!slutade med att de blev hämtade med helikopter (trots mycket fina vägar finns dit). Helt sinnessjukt...

Kan tänka mig att akutsjukvården har ganska lite att göra nu så det är lite kul träning för dom. Det har lagts in 1 person på IVA under fem dagar nu på grund av Covid.
Citera
2020-07-27, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Du menar att 20-30 procent av de IVA-vårdade får långvariga komplikationer?
Det återstår att se men respiratorer i sig skadar relativt ofta lungorna speciellt på de som redan har lungskador.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in