2020-07-27, 08:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Detta är ett viktigt perspektiv.

Detta virus är inte läskigt pga att många människor dör utan för att det sprids så lätt. Ju längre detta löper kommer det bli mer tydligt hur fattiga länder är de som kommer ta mest skada, som vanligt. Att stänga ner samhällen i I-länder är ett skämt. Det betyder att man inte kan kommunicera med sin befolkning. Att bygga en strategi med munskydd är på gränsen till ett skämt pga alla osäkerheter i det.

Allt som allt har Sverige gjort det mesta rätt. Att äldrevården var piss redan innan på sina håll är en annan sak.

Mitt fetade, hur tänker du här? Om viruset inte är farligt pågrund av att folk dör och blir svårr sjuka utan för att det sprids så lätt?

Om det endast är pga att det sprids så lätt som det är farligt så spelar det väl ingen roll för dem som blir smittade? Enligt dig kommer de ju inte att dö eller bli svårt sjuka, viruset är ju bara farligt eftersom det sprids så lätt.

Användaren som du citerade tog upp rökning och HIV. De sjukdommarna har man ju möjlighet att undvika på olika enklare sätt. Det är ju inte riktigt samma sak med corona.

Dessutom är procentandelen äldre som har dött i våra grannländer lika hög som i Sverige. De höga dödstalen hos oss beror på den stora samhällsspridningen. Sverige har valt fel strategi som släppte smittan lös i samhället.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-07-27 kl. 08:26.
Citera
2020-07-27, 08:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Verkar som alltfler länder får något som kan liknas med en andra våg nu. Tyskland, Kina och Spanien. Även i slutet av förra veckan anades en sådan tendens i Sverige. Vi får se nu under veckan hur det utvecklas, men känns klart oroande. Att vi får en andra våg däremot upplever jag inte som konstigt, men jag trodde den skulle komma senare under hösten.
Det räknas som klusterutbrott och inte riktigt som en andra våg. Det kommer vi att få se men förhoppningsvis i de länder som nu har kontroll så kommer dessa att begränsas.

Dit hör inte Sverige på tal om det, tyvärr.
Citera
2020-07-27, 08:29
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Med death rate så menar du CFR?
Det beror ju i väldigt stor grad på hur man testar.
USA testar ju galet mycket.
Ja, med death rate avser jag CFR.
USA skiljer sig förvisso från de flesta länderna i Europa (bortsett från Portugal, Grekland, Tyskland och Island) i det att man har öppen testning (även för asymtomatiska patienter), men rent statistiskt så testar de inte så pass mycket att det kan motivera deras mycket låga CFR.

Citat:
Det är för närvarande samma strain i Europa och i USA såvitt jag vet.
I själva verket är nog mitt ordval fel, det finns bara en strain. De mutationer som jag talar om benämns snarare som "clades". Det finns för närvarande fem sådana:
19A
19B
20A
20B
20C

Den dominanta mutationen i USA är 20C. I UK har vi haft väldigt liten förekomst av just den mutationen (20C är den överlägst minst förekommande varianten här). Istället är det 20A som dominerar i UK. I princip exakt samma siffror har man i Italien där man har extremt liten förekomst av 20C medan majoriteten av fall är 20A.

Låt mig lista ett par länder fördelat på respektive dominerande mutation:

19A
Kina
Korea
Japan
Taiwan
Indonesien
Filippinerna

19B
Thailand

20A
Storbritannien
Italien
Spanien
Frankrike
Belgien
Tyskland
Indien
Saudi Arabien
Sydafrika

20B
Brasilien
Bangladesh
Sverige

20C
USA
Norge
Danmark
Finland

Tittar man på det statistiskt framgår ett klart mönster. Det går naturligtvis inte att fastställa något exakt förhållande (i synnerhet som det alltid verkar finnas ett lika extremt undantag), men det är uppenbart misstänkt att extremerna verkar klumpa ihop sig så att den minst dödliga mutationen är 19B (som är mest utbredd i sydostasien) och den mest dödliga är 20A.

Det går naturligtvis att diskutera de olika mutationernas smittningsgrad på samma sätt.

EDIT:
Det smög sig in ett fel i statistiken, ändrat nu
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-07-27 kl. 08:41.
Citera
2020-07-27, 08:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
En Op-Ed som lite förvånande är publicerad i Forbes. Jag har precis varit inne på detta i dagarna om att vi får nog förvänta oss att ändra på vår livsstil inför detta virus kanske på ett mer genomgripande sätt än när HIV-viruset dök upp:

The Pandemic Really Has Changed The World Forever
As new coronavirus cases spread in many countries since the end of lockdown in mid-June, it’s clear we don’t understand this pandemic. The rush to restart the economy is leading, earlier than expected, to a sharp increase in the spread of the virus and in the number of deaths, portending an even more serious crisis than before.

The mismanagement that led us, last February and March, to overlook the ruthless spread of the disease and to fail to understand the exponential nature of its transmission is being played out again: the irresponsible calls by many governments for a return to normality, combined with the inability of people to understand the importance of preventive measures, are sparking new outbreaks associated with, for example, pockets of immigrant workers in the Persian Gulf or seasonal workers in Spain, restaurants, family gatherings or nightlife. Habits that were part of our previous normality, situations in which it is very difficult or almost impossible to maintain the necessary precautions to avoid an infection, and which reflect the real problem: we still think that the pandemic is just passing through. We’re not facing a second wave: we’re still in the first, and the way we do most things remains unchanged.

The appearance of a highly infectious virus that previously did not affect human beings and now does is not some temporary setback. It’s not “magically going away” and is now part of our environment, is among us, and will remain so for a long time. Ignoring the advice of scientists or blaming them for holding back the return to normal is simply creating the conditions for a more serious and sustained crisis. There is no point in restarting vital economic sectors, if after fourteen days — when the cycle of infection is completed — we will simply all have to go back into lockdown.
/.../
What should we do when faced with a virus that incompatible with our economic model? Given that the virus won’t change its habits, and that any vaccine we are able to come up with won’t be a magic bullet, the only alternative is to change our economic model. Change our way of life. Start thinking that many of the things we did before March of this year are gone for the foreseeable. Nightclubs, bars? We won’t be going out late for some time. Important sectors of the economy? Sure, but not worth sacrificing lives for. We’re talking about scales of values, not convenience or profit and loss accounts.
/.../
There will be no return to normality. The pandemic requires us to redesign the economy, rethink our obsession with growth, find ways to protect the most vulnerable, use apps we can trust to trace our contacts, share research and learning, and redesign everything to put people, not profits first.
/.../
This pandemic goes far beyond masks, hydro-alcoholic gels or lockdowns. The change we need won’t come overnight. But the sooner we understand it, the sooner we can demand that politicians design and implement it, the sooner we can start dealing with it, and the sooner we may realize that, though we don’t yet believe it, the world has changed, before our eyes, in a few months. And when your world changes, if you insist on continuing to do things as before, it’s not going to end well.
https://www.forbes.com/sites/enriquedans/2020/07/26/the-pandemic-really-has-changed-the-worldforever/#51562d6836a6

Här är artikelförfattarens blogg och vid en snabb koll verkar han vara en balanserad man i sina åsikter:

Enrique Dans
On the effects of technology on people, companies and society

https://medium.com/enrique-dans

Mycket tänkvärt!
Citera
2020-07-27, 08:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Verkar som alltfler länder får något som kan liknas med en andra våg nu. Tyskland, Kina och Spanien. Även i slutet av förra veckan anades en sådan tendens i Sverige. Vi får se nu under veckan hur det utvecklas, men känns klart oroande. Att vi får en andra våg däremot upplever jag inte som konstigt, men jag trodde den skulle komma senare under hösten.
Ja, det verkar så. Eftersom våra dödstal och nya fall inte ligger på en mycket låg nivå får man nog se ” en andra våg” här som en fortsätttning på den första?🤷🏼‍♀️
Citera
2020-07-27, 08:50
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
USA skiljer sig förvisso från de flesta länderna i Europa (bortsett från Portugal, Grekland, Tyskland och Island) i det att man har öppen testning (även för asymtomatiska patienter), men rent statistiskt så testar de inte så pass mycket att det kan motivera deras mycket låga CFR.

I själva verket är nog mitt ordval fel, det finns bara en strain. De mutationer som jag talar om benämns snarare som "clades". Det finns för närvarande fem sådana:
19A
19B
20A
20B
20C

Den dominanta mutationen i USA är 20C. I UK har vi haft väldigt liten förekomst av just den mutationen (20C är den överlägst minst förekommande varianten här). Istället är det 20A som dominerar i UK. I princip exakt samma siffror har man i Italien där man har extremt liten förekomst av 20C medan majoriteten av fall är 20A.

19A
Kina
Korea
Japan
Taiwan
Indonesien
Filippinerna

19B
Thailand

20A
Storbritannien
Italien
Spanien
Frankrike
Belgien
Tyskland
Indien
Saudi Arabien
Sydafrika

20B
Brasilien
Bangladesh
Sverige

20C
USA
Norge
Danmark
Finland

Tittar man på det statistiskt framgår ett klart mönster. Det går naturligtvis inte att fastställa något exakt förhållande (i synnerhet som det alltid verkar finnas ett lika extremt undantag), men det är uppenbart misstänkt att extremerna verkar klumpa ihop sig så att den minst dödliga mutationen är 19B (som är mest utbredd i sydostasien) och den mest dödliga är 20A.

Det går naturligtvis att diskutera de olika mutationernas smittningsgrad på samma sätt.

EDIT:

vad vill du kalla det som presenteras i denna kartläggning då? kika exempelvis på sida 17

är det mini-clades?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/ebbcb3e865eb4e7d8cbe195859c544d7/helgenomsekvensering-av-svenska-sars-cov-2-som-orsakar-covid-19.pdf
Citera
2020-07-27, 08:58
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang

19A
19B
20A
20B
20C

19A
Kina
Korea
Japan
Taiwan
Indonesien
Filippinerna

19B
Thailand

20A
Storbritannien
Italien
Spanien
Frankrike
Belgien
Tyskland
Indien
Saudi Arabien
Sydafrika

20B
Brasilien
Bangladesh
Sverige

20C
USA
Norge
Danmark
Finland

EDIT:

Har du tagit hänsyn till vilka åldersgrupper som blir smittade när du jämför CFR mellan länderna?

Tror det är svårt att dra några slutsatser utifrån CFR. Det är så mycket som skiljer mellan länderna:
• Folkhälsa
• Testning
• Åldersfördelning
• Nivån av vård
Citera
2020-07-27, 09:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det verkar så. Eftersom våra dödstal och nya fall inte ligger på en mycket låg nivå får man nog se ” en andra våg” här som en fortsätttning på den första?🤷🏼‍♀️

Sant. Det är väl en definitionsfråga förstås. Men ser man en markant ökning av nya fall och sjukhusinläggningar är det kanske ändå befogat att tala om en andra våg?

Läser nu att Vietnam väljer att evakuera 80 tusen turister efter att man upptäckt några nya Covid19 fall. Känns onekligen som att de flesta andra länder ser betydligt mer allvarligt på smittan än vad svenska myndigheter gör. I vart fall vidtar man helt andra åtgärder.
Citera
2020-07-27, 09:04
Medlem
virvelbaggs avatar
Ok, jag väntar med spänning!!
Kommer Tegnell komma med lika häpnadsväckande uttalande och ge lika många intervjuer även denna vecka?
Vad kan han komma att hitta på? Vilka länder kommer han provocera, hur många löpsedlar kommer han hamna på?
Det blir svår att toppa förra veckan, den var oslagbar!
Citera
2020-07-27, 09:05
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
vad vill du kalla det som presenteras i denna kartläggning då? kika exempelvis på sida 17

är det mini-clades?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/ebbcb3e865eb4e7d8cbe195859c544d7/helgenomsekvensering-av-svenska-sars-cov-2-som-orsakar-covid-19.pdf
Man avser samma sak. Varför man använder andra namn än de som används internationellt vet jag inte. Det man benämner GH/B.1 i dokumentet är 20B i mitt inlägg. Verkar det som, men jag är inte helt säker, måste läsa igenom det där och korskolla...
Citera
2020-07-27, 09:06
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Har du tagit hänsyn till vilka åldersgrupper som blir smittade när du jämför CFR mellan länderna?

Tror det är svårt att dra några slutsatser utifrån CFR. Det är så mycket som skiljer mellan länderna:
• Folkhälsa
• Testning
• Åldersfördelning
• Nivån av vård
Ja, det är helt riktigt. Och sedan saker som befolkningstäthet, kultur och socialt beteende som spelar in, så du har helt rätt, det är omöjligt att dra några slutsatser.
Citera
2020-07-27, 09:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Do you mean that rain can make it easier for the virus to spread?
Borde det inte vara tvärtom? Regnet får ”viruset” att falla till marken snabbare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in