Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptenstjärt
Med death rate så menar du CFR?
Det beror ju i väldigt stor grad på hur man testar.
USA testar ju galet mycket.
Ja, med death rate avser jag CFR.
USA skiljer sig förvisso från de flesta länderna i Europa (bortsett från Portugal, Grekland, Tyskland och Island) i det att man har öppen testning (även för asymtomatiska patienter), men rent statistiskt så testar de inte så pass mycket att det kan motivera deras mycket låga CFR.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptenstjärt
Det är för närvarande samma strain i Europa och i USA såvitt jag vet.
I själva verket är nog mitt ordval fel, det finns bara
en strain. De mutationer som jag talar om benämns snarare som "clades". Det finns för närvarande fem sådana:
19A
19B
20A
20B
20C
Den dominanta mutationen i USA är 20C. I UK har vi haft väldigt liten förekomst av just den mutationen (20C är den överlägst
minst förekommande varianten här). Istället är det 20A som dominerar i UK. I princip exakt samma siffror har man i Italien där man har extremt liten förekomst av 20C medan majoriteten av fall är 20A.
Låt mig lista ett par länder fördelat på respektive dominerande mutation:
19A
Kina
Korea
Japan
Taiwan
Indonesien
Filippinerna
19B
Thailand
20A
Storbritannien
Italien
Spanien
Frankrike
Belgien
Tyskland
Indien
Saudi Arabien
Sydafrika
20B
Brasilien
Bangladesh
Sverige
20C
USA
Norge
Danmark
Finland
Tittar man på det statistiskt framgår ett klart mönster. Det går naturligtvis inte att fastställa något exakt förhållande (i synnerhet som det alltid verkar finnas ett lika extremt undantag), men det är uppenbart misstänkt att extremerna verkar klumpa ihop sig så att den minst dödliga mutationen är 19B (som är mest utbredd i sydostasien) och den mest dödliga är 20A.
Det går naturligtvis att diskutera de olika mutationernas smittningsgrad på samma sätt.
EDIT:
Det smög sig in ett fel i statistiken, ändrat nu