2020-07-27, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Då får Eriksson steppa upp till något som inte existerar. Det går inte rent tidsmässigt att få till det och då en klient gjort klart att han var i lägenheten hela tiden utan ett kort tag, så tror jag inte ens Eriksson är kapabel. TR skriver underförstått att dom få förklaringarna som finns är rent trams. Någon annans spår finns inte och tiden för att döda, stycka och sedan städa, frakta delar/kropp efter sig räcker inte till helt enkelt. Dom är inte så smarta dom här mördarna direkt.

Däremot ser jag en liiiiten öppning för en liten ändring i HR, men jag nöjer mig med livstid också.
Men något frikännande finns inte med i en sannolik bild i detta fallet det är rena önsketänkandet.
Det är därför Johan Eriksson är den han är medan du och jag skriver på Flashback. Man ska aldrig underskatta riktigt skickliga juristers kreativitet.
Citera
2020-07-27, 15:17
Medlem
Karmapoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Detta kommer ju gå upp i hovrätten, och hovrätten kommer sänka straffet. Ibland undrar man vad dessa jävla jurister i hovrätten egentligen har för arbetsuppgifter? Står det i tjänstebeskrivningen att de ska sänka straffet per automatik?

Sakta i backarna nu!
Nu är det ju så att HR inte alltid sänker straffen - utan även tvärtom.
I detta fall tror jag att de kommer att fastställa TR dom.

3 aktuella fall:

Joakim Durhan
I mars 2020 så skärpte HR straffet för alla 3 männen som mördade honom.
TR frikände dem för mord och dömde dem i stället för grovt vållande till annans död.
HR dömde alla 3 för mord och fängelse i 16-17 år.
https://www.expressen.se/nyheter/krim/anettes-son-joakim-mordad-av-tre-man/

Barbara Jarl, ”Cyanidkvinnan”
TR dömde henne till 16 år. I aug 2019 skärpte HR det till 18 år.
https://www.expressen.se/nyheter/krim/svea-hovratt-forlanger-straffet-mot-barbara-jarl/

Magnus Natschki
Hans mördare dömdes till 10 år i TR. I mars 2019 skärpte HR det till 14 år.
https://www.expressen.se/gt/mordarens-sista-ord-till-magnus-36-forlat-mig-/
Citera
2020-07-27, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ytmamz
Kan man hoppas på utvisning med? Han är väl inte Svensk medborgare?

Nej han blev svensk medborgare 2014.
Citera
2020-07-27, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Mmmm - jag firar - gör du? Men du har nog rätt i att du ser ett scenario om att han ska ta livet av sig? Tror inte han klarar utav det ens ... det har vi blivit varse redan. Det gick ju galet - då han drack två eller liknande -tvål.

Näää du. Nu har han en dom på livstid. Tack och Lov.

Han sätts/sitter säkert under bevakning nu när dom fallit, så det lär nog inte bli något självmord.
Citera
2020-07-27, 15:19
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ytmamz
Skulle hovrätten korta ner domen då man har hittat hennes avhuggna huvud i hans garderob och det var hans flickvän, det hade varit grovt tjänstefel och hovrätten hade förlorat all kredibilitet framöver.

Det blir inte tydligare vem som har begått mordet, och stackars Wilma och hennes familj har åtminstone fått lite rättvisa även om de aldrig får deras dotter tillbaka.

Som i fallet Lotta Rudholm (2016). Mördaren fick ändrat sitt livstidsstraff till 18 år tack vare överklagan. sedan 2/3 på det. Ute om 8 år, 2028 närmare bestämt.
Annars hade han fått sitta ett bra tag till.
Citera
2020-07-27, 15:20
Medlem
Om han byter ombud och tex tar advokat Johan Eriksson i Hovrätten är han en fri man till hösten.
Citera
2020-07-27, 15:21
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Han sätts/sitter säkert under bevakning nu när dom fallit, så det lär nog inte bli något självmord.

Nu gör han kanske det, men inte flera år framåt. Han kommer passa på när tillfälle ges i så fall, och tillfällen kommer.
Citera
2020-07-27, 15:22
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karmapolis
Sakta i backarna nu!
Nu är det ju så att HR inte alltid sänker straffen - utan även tvärtom.
I detta fall tror jag att de kommer att fastställa TR dom.

3 aktuella fall:

Joakim Durhan
I mars 2020 så skärpte HR straffet för alla 3 männen som mördade honom.
TR frikände dem för mord och dömde dem i stället för grovt vållande till annans död.
HR dömde alla 3 för mord och fängelse i 16-17 år.
https://www.expressen.se/nyheter/krim/anettes-son-joakim-mordad-av-tre-man/

Barbara Jarl, ”Cyanidkvinnan”
TR dömde henne till 16 år. I aug 2019 skärpte HR det till 18 år.
https://www.expressen.se/nyheter/krim/svea-hovratt-forlanger-straffet-mot-barbara-jarl/

Magnus Natschki
Hans mördare dömdes till 10 år i TR. I mars 2019 skärpte HR det till 14 år.
https://www.expressen.se/gt/mordarens-sista-ord-till-magnus-36-forlat-mig-/

Helt sant. Det är bara livstidsdömda som inte har något att förlora att dra det så långt de kan.
Citera
2020-07-27, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MallanGunnan
Vart hittar jag den rättspsykiatriska undersökningen? I FUPen?
Den torde väl vara sekretessbelagd.
Citera
2020-07-27, 15:23
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Att ha ett avhugget huvud i en låda i en garderob, kan väl knappast rubriceras "transport styckning"!

Var skall huvudet förvaras, till dess han lyckats göra sig av med det då, för att falla under kriteriet transportstyckning?
Citera
2020-07-27, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Nu gör han kanske det, men inte flera år framåt. Han kommer passa på när tillfälle ges i så fall, och tillfällen kommer.

Jag kan inte bry mig mindre, och många som just den här figuren finner sig i anstaltslivet så småningom.
Han är nog mest skamsen inför sin släkt som han ljög för och som han drog in i detta, men dom kommer säkert på besök så är det avklarat. Någon annan skam har han ju inte. Så han hävdar fortsatt sin oskuld i detta och tar straffet med stöd från sin familj.
Citera
2020-07-27, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Som i fallet Lotta Rudholm (2016). Mördaren fick ändrat sitt livstidsstraff till 18 år tack vare överklagan. sedan 2/3 på det. Ute om 8 år, 2028 närmare bestämt.
Annars hade han fått sitta ett bra tag till.

Bara svenska hovrätten som är snowflakes och ger kallblodiga mördare chansen att begå samma brott om igen, att ge mördare andra chansen kan de göra i fängelset.
En kallblodig mördare förblir en kallblodig mördare oavsett hur länge den sitter inne, hade detta varit i utlandet så hade de fått ruttna i fängeleset som de gjort sig förtjänta utav för att tagit en oskyldig persons liv men här i Sverige ska vi krama om dem och gulla med dem. Skrämmande.
Sverige är verkligen bakvänt när det kommer till rättssystem.
Senast redigerad av ytmamz 2020-07-27 kl. 15:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in