Citat:
Ursprungligen postat av
Scrip7
Att jämföra Bale som inte vill spela fotboll, Özil som blivit petad, Sanchez som blivit petad, med De Gea som spelade varenda PL match för United den här säsongen är bara löjligt. När det gäller pengar så kommer ingen konkurrent/medspelare i klubben att tänka så då de förhoppningsvis vet exakt hur mycket han har betytt för klubben och deras framgångar.
Vid tillfället som kontraktet gavs så var han världens bästa målvakt. Han har fortfarande matcher där han visar att han är bäst i världen men tyvärr lite för många misstag också för att fortfarande kalla honom det. Vi vet vilken nivå han håller när han är som bäst. Det krävs bara lite finjustering i självförtroendet och hårdträning och han är tillbaka igen.
Haha! Jomen tjena, Bruno Fernandes kommer tänka: "ja men det är OK att jag tjänar 70k i veckan medan de Gea tjänar 375k per vecka, för David var bra för 3 år sen!". Djup insyn i fotbollsproffs psykologi där!
Så funkar det självklart inte. Den spelare som tjänar bäst men som inte levererar på planen kommer skapa problem för klubbens lönestruktur. När nästa stjärna ska förlänga sitt kontrakt kommer agenten trycka på att "om ni har råd att ge X till spelare Y, förtjänar min spelare MINST lön Z!".
de Gea är inte där än att han bänkas för Henderson. Men United har ett problem där, vare sig du vill medge det eller inte. Antingen kommer man behöva skeppa iväg Henderson och låta de Gea spela ut kontraktet, eller så petar man de Gea och så sitter världens bäst betalda målvakt på bänken and going nowwhere pga lönen.
Och nej, DdG var
verkligen inte världens bästa målvakt när han kritade på nya kontraktet. September 2019. Då hade hans stjärna dalat rejält, han hade en skakig säsong bakom sig. Plats 13 i ligan på Clean Sheets, plats 7 i räddningsprocent, 54 insläppta på 38 matcher.
Det sjuka är att DdG redan var världens bäst betalda målvakt vid tillfället - men agenten lyckades öka lönen från 200k per vecka till 375k per vecka, trots att han inte presterat som förr. Att United gick med på detta tydde på enorm desperation att behålla en av få spelare som hållit världsklass (men inte gjorde det just för stunden).
Jag skrev det då, jag skriver det igen - en modest löneökning till typ 225k, ett år kortare kontrakt - de Gea hade inte fått en bättre deal av någon annan (ingen av de stora klubbarna hade behov). Men United var så pass kortsiktiga att de bara slantade upp, precis som man gjorde med Alexis.
Det var inkompetent hanterat och att gräva en grop åt sig själva. Vi får se när man faller i gropen, om det blir redan till nästa säsong.
Det finns självklart en chans att DdG skärper till sig och börjar prestera på högsta nivå igen, men gör han inte det kan han ändå skratta gott hela vägen till banken medan United får pröjsa.