Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Vårdpersonalens agerande och insjuknade kan vara vägledande i denna diskussion.
Under våren användes oftast visir eller skyddsglasögon (inte tättslutande mask).
Hade viruset varit luftburet hade nog personalen smittats i högre utsträckning än vad som skedde, och de primitiva lokaler vi använde, hade inte fungerat.
Jag jobbade i en hårt drabbad region (som gästjobbare iofs) och såg allt inifrån. Vi försökte använda täta masker, med fläktar i, men de gick fan inte att jobba i.
Fläkten lät för högt.
Det slarvades fö med skydden. Personal sket ibland i skyddsutrustning. Det gjorde både läkare och sjuksköterskor.
Precis. Skulle vilja se en studie. Det skrevs om någon internationell rapport om döda vårdpersonal men hittar inte den nu. I Kina fick de eld i baken i december då vårdpersonalen som tog hand om ett gäng från Wuhan-torget insjuknade. Tror det var drygt 10 från personalen som var i kontakt med torgsäljare. Antar att personalen var vaccinerade mot vanlig influensa, och de insåg att de drabbats av något nytt.
Man skulle kunna börja dra slutsatser. Exempelvis om det skiljer sig mellan höga och låga virushalter i luften. Hjälper luftrenare? Kina köpte ett gäng sådana från Europa i alla fall men har inte sett någon rapport om läget blev bättre. Det finns redan teorier om att om man utsätts för höga virushalter riskerar man att få svårare sjukdom då kroppens försvarssystem inte klarar av att hålla undan.
Om virusmängden är viktig då kan även ansiktsmasker hjälpa då de minskar virusmängden man får och att man då får lindrigare sjukdom.
Man skulle även kunna resonera kring vilka i vårdpersonalen som klarat sig bra och vilka blivit sjuka på samma arbetsplatser. Har vissa bättre motståndskraft än andra? Varför? Underliggande sjukdomar?
Personligen kommer jag inte gå på körövningar eller fotbollsmatcher där folk sjunger och skriker, och därmed sprider smitta. Viruset kommer att styra oss många år. Folk har börjat anpassa sitt liv redan märker jag. Inga släktkalas på restauranger utan på landet där man kan hålla avstånd. Folk verkar inte vilja sälja sina villor och flytta in till stan, tomter går åt som smör i solsken. Begagnade bilar går åt också. Kan tänka mig att de som kan flyttar till villa eller radhus och skaffar bil. Golfklubbar har fått många nya medlemmar. Verkar som att en del försöker virussäkra sina liv.