2020-07-27, 09:33
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Skolbarn kan visst driva smittan! I "söndagssoffan Covid-19 myter och fakta" berättar Cecilia Naucler om detta vid denna tidpunkt https://youtu.be/kMh6x_sSPwk?t=3567
Det här var känt för länge sedan. Det kan bli riktigt obehagligt i höst när i princip samtliga länder siktar på att öppna skolorna igen...
Citera
2020-07-27, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, nu har du fått något om bakfoten. Vilka döda celler angrips av vad? En hypotes är en obalans mellan Th1/Th2 som utlöser cytokinstormen där för lite och för sen utsöndring av interferon är en anledning. Det handlar alltså om dysfunktion i immunförsvaret där antikroppar och T-celler misstänks vara inblandade. De första organ som angrips är lungorna.
Vet du hur stor procent av de som kräver sjukhusvård, drabbas av cytokinstorm (har litet ont om tid just nu och hinner inte riktigt leta information)?
Citera
2020-07-27, 09:47
Medlem
"Spanien kan ha nästan 60 procent högre dödstal i covid-19 än vad dom officiella siffrorna visar."

Ups...

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/spaniens-dodstal-kan-vara-betydligt-hogre-an-siffror-visar/
Citera
2020-07-27, 09:49
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det här var känt för länge sedan. Det kan bli riktigt obehagligt i höst när i princip samtliga länder siktar på att öppna skolorna igen...
Instämmer! Är det en begränsad smittspridning i upptagningsområdet till skolan så kan argumenten för att hålla skolan öppen väga tyngre än vice versa men med utbredd smittspridning så kommer skolorna bidra kraftigt till smittspridningen.

Israel hade spårat smittspridningen under ett par veckor och de flesta smittades i hemmet medan skolan utgjorde den näst största sektorn för smittspridningen..

65% smittades i hemmet
10% i skolor
https://www.i24news.tv/en/news/coronavirus/1594137047-report-65-8-of-virus-infections-in-israel-occur-at-home

Att andelen som smittades i hemmen var så pass hög torde väcka vissa frågetecken kring FHM:s råd att du skall gå till jobbet om du är symptomfri även om andra familjemedlemmar är sjuka.
Citera
2020-07-27, 09:50
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Han kommer att göra en Trump och chocka alla med munskyddstvång.
Munskydd rekommendation från Tegnell….har lite svårt att tro på det.
Om vi får det så tror jag det kommer från regeringen liksom besöksförbudet på ålderdomshem kom från regeringen och inte FoHM. Han vill säkert få rätt om sina 3200 döda och ja, då blir det svår om vi får ett rekommendation med munskydd.

Men vi har ju fler grannländer, kanske något svidande uttalande om Danmark eller Finland?
Eller varför inte att vi nu har en immunitet på 50%.

Att han kommer sega något häpnadsväckande som skapar löpsedlar tror jag men vad det skulle vara är helt omöjligt för mig att sia om för vem vet vilka förflugna ord som kommer ut och som han sedan tappert måste försvara.
Citera
2020-07-27, 09:51
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Nej, nu har du fått något om bakfoten. Vilka döda celler angrips av vad? En hypotes är en obalans mellan Th1/Th2 som utlöser cytokinstormen där för lite och för sen utsöndring av interferon är en anledning. Det handlar alltså om dysfunktion i immunförsvaret där antikroppar och T-celler misstänks vara inblandade. De första organ som angrips är lungorna.
Jag ser att du läst och kopierat lite ur Francesca Coperchini's papper? Haha, var inte orolig, jag skall inte skvallra på dig... *fniss*

Rent konkret är det en möjlig teori, men det är INTE det förlopp som observerats i Brittisk sjukvård, där är det lunginflammation som utlöser händelseförloppet inte en initial cytokinstorm som du vill få det till.
Citera
2020-07-27, 10:00
Medlem
Imnshos avatar
Nej, nu har det gått en vecka där dom knappt sagt nåt om flockimmunitetsläget i Stockholm och Sverige. Jag saknar Brittons exakta förutsägelser om det datum då vi uppnått detta Shangri-La. Tegnell verkar också att ha tacklat av i den frågan. Hur många har vi nu med antikroppar och hur många har T-celler? Johan Carlsson på FHM sa ju för två veckor sedan att det i Stockholm var 20% för vardera, vilket han summerade additivt till 40%.

Vi kräver uppdatering om flockimmunitetsläget - NU!!!

Sedan saknar jag uttalanden från experter som Wold, Löfvén, Hallongren och Ann Linde. Gärna lite råd om hur jag tvättar händerna på bästa sätt och när norskjävlarna får sin andra våg.
Citera
2020-07-27, 10:04
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Instämmer! Är det en begränsad smittspridning i upptagningsområdet till skolan så kan argumenten för att hålla skolan öppen väga tyngre än vice versa men med utbredd smittspridning så kommer skolorna bidra kraftigt till smittspridningen.

Israel hade spårat smittspridningen under ett par veckor och de flesta smittades i hemmet medan skolan utgjorde den näst största sektorn för smittspridningen..

65% smittades i hemmet
10% i skolor
https://www.i24news.tv/en/news/coronavirus/1594137047-report-65-8-of-virus-infections-in-israel-occur-at-home

Att andelen som smittades i hemmen var så pass hög torde väcka vissa frågetecken kring FHM:s råd att du skall gå till jobbet om du är symptomfri även om andra familjemedlemmar är sjuka.

Det visar ju precis det som man säger.
De flesta blir smittade hemma, inte på sina arbetsplatser eller i skolan.
Citera
2020-07-27, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vårdpersonalens agerande och insjuknade kan vara vägledande i denna diskussion.

Under våren användes oftast visir eller skyddsglasögon (inte tättslutande mask).

Hade viruset varit luftburet hade nog personalen smittats i högre utsträckning än vad som skedde, och de primitiva lokaler vi använde, hade inte fungerat.

Jag jobbade i en hårt drabbad region (som gästjobbare iofs) och såg allt inifrån. Vi försökte använda täta masker, med fläktar i, men de gick fan inte att jobba i.

Fläkten lät för högt.

Det slarvades fö med skydden. Personal sket ibland i skyddsutrustning. Det gjorde både läkare och sjuksköterskor.

Precis. Skulle vilja se en studie. Det skrevs om någon internationell rapport om döda vårdpersonal men hittar inte den nu. I Kina fick de eld i baken i december då vårdpersonalen som tog hand om ett gäng från Wuhan-torget insjuknade. Tror det var drygt 10 från personalen som var i kontakt med torgsäljare. Antar att personalen var vaccinerade mot vanlig influensa, och de insåg att de drabbats av något nytt.

Man skulle kunna börja dra slutsatser. Exempelvis om det skiljer sig mellan höga och låga virushalter i luften. Hjälper luftrenare? Kina köpte ett gäng sådana från Europa i alla fall men har inte sett någon rapport om läget blev bättre. Det finns redan teorier om att om man utsätts för höga virushalter riskerar man att få svårare sjukdom då kroppens försvarssystem inte klarar av att hålla undan.

Om virusmängden är viktig då kan även ansiktsmasker hjälpa då de minskar virusmängden man får och att man då får lindrigare sjukdom.

Man skulle även kunna resonera kring vilka i vårdpersonalen som klarat sig bra och vilka blivit sjuka på samma arbetsplatser. Har vissa bättre motståndskraft än andra? Varför? Underliggande sjukdomar?

Personligen kommer jag inte gå på körövningar eller fotbollsmatcher där folk sjunger och skriker, och därmed sprider smitta. Viruset kommer att styra oss många år. Folk har börjat anpassa sitt liv redan märker jag. Inga släktkalas på restauranger utan på landet där man kan hålla avstånd. Folk verkar inte vilja sälja sina villor och flytta in till stan, tomter går åt som smör i solsken. Begagnade bilar går åt också. Kan tänka mig att de som kan flyttar till villa eller radhus och skaffar bil. Golfklubbar har fått många nya medlemmar. Verkar som att en del försöker virussäkra sina liv.
Citera
2020-07-27, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Nej, nu har det gått en vecka där dom knappt sagt nåt om flockimmunitetsläget i Stockholm och Sverige. Jag saknar Brittons exakta förutsägelser om det datum då vi uppnått detta Shangri-La. Tegnell verkar också att ha tacklat av i den frågan. Hur många har vi nu med antikroppar och hur många har T-celler? Johan Carlsson på FHM sa ju för två veckor sedan att det i Stockholm var 20% för vardera, vilket han summerade additivt till 40%.

Vi kräver uppdatering om flockimmunitetsläget - NU!!!

Sedan saknar jag uttalanden från experter som Wold, Löfvén, Hallongren och Ann Linde. Gärna lite råd om hur jag tvättar händerna på bästa sätt och när norskjävlarna får sin andra våg.
Jag saknar Cecilia Nauclers spådomar om den exponentiella ökningen av coronadöden...
Citera
2020-07-27, 10:35
Medlem
Tillssons avatar
Ett sjukhus i Rio Grande City, Texas, USA är helt övermannat av Covid-19-sjuka patienter. Nu funderar man på att skicka hem sjuka så att de får dö hemma.

Citat:
"Unfortunately, Starr County Memorial Hospital has limited resources and our doctors are going to have to decide who receives treatment, and who is sent home to die by their loved ones,"

https://edition.cnn.com/2020/07/24/us/texas-starr-county-hospital-coronavirus/index.html
Citera
2020-07-27, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Tyvärr har nog regn ingen eller i varje fall väldigt liten påverkan på smittan. Detta eftersom de allra flesta smittas inomhus, vad jag förstår.

De "allra flesta" kanhända men det finns väl också många bevis på motsatsen. Fotbollspubliken i Milano, BLM-demonstrationer ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in