2020-07-27, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Min teori är att du har fördomar.
Inget är så enkelt, det går inte att packa i hopp folk p.g.a. en åsikt och sedan lägga ett valfritt paket med andra åsikter på dem. Vi människor fungerar inte så och absolut inte sådana personer som inte gillar att blint följa utan alltid måste bilda sig sin egen uppfattning.
Jag gillar inte Trump, har aldrig gjort det, han är en stor bebis som alltid måste hävda sig.
Jag har aldrig röstat på Sd, däremot gillade jag att i min ungdom vara ute och slås mot dem på den tiden deras anhängare var nazister.
Jag tycker inte man ska offra varken miljö eller människoliv för ekonomin.
Och jag tycker att vi kvinnor ska ha samma lön för samma arbete och att vår regering inte är feministisk, hur kan den vara det när den inte kan acceptera en kvinnlig ledare, Vi är unika på det viset, till och med Pakistan har haft en kvinnlig Premiärminister redan år 1988.

Passar jag in i din mall eller?, nej för din mall är bygd på fördomar.

Detta är väl den mest hjärndöda tråden i flashbacks historia pga att detta är ett "nytt fenomen". Samma gäller generellt kring SD/invandring på detta forum, framförallt de senaste åren. Det är mycket impuls och lite eftertanke, det är inte svårt att ringa in.
Citera
2020-07-27, 03:40
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Min teori är att du har fördomar.
Inget är så enkelt, det går inte att packa i hopp folk p.g.a. en åsikt och sedan lägga ett valfritt paket med andra åsikter på dem. Vi människor fungerar inte så och absolut inte sådana personer som inte gillar att blint följa utan alltid måste bilda sig sin egen uppfattning.
Jag gillar inte Trump, har aldrig gjort det, han är en stor bebis som alltid måste hävda sig (inte helt olik Tegnell).
Jag har aldrig röstat på Sd, däremot gillade jag att i min ungdom vara ute och slås mot dem på den tiden deras anhängare var nazister.
Jag tycker inte man ska offra varken miljö eller människoliv för ekonomin.
Och jag tycker att vi kvinnor ska ha samma lön för samma arbete och att vår regering inte är feministisk, hur kan den vara det när den inte kan acceptera en kvinnlig ledare, Vi är unika på det viset, till och med Pakistan har haft en kvinnlig Premiärminister redan år 1988.

Passar jag in i din mall eller?, nej för din mall är bygd på fördomar.
Har kollat lite bland dina senaste poster och min uppfattning är att du inte är AI, du har åsikter om det jag skrev men du varvar det med annat.

Det man märker i denna tråd är att relativt mångas inlägg enbart riktar in sig på dessa två saker och det mals om och om till leda.

Angående fördomar så är min uppfattning att det är något jordens alla människor har men i mindre eller större omfattning i ett brett spann.
Senast redigerad av Revej 2020-07-27 kl. 03:42.
Citera
2020-07-27, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Detta är väl den mest hjärndöda tråden i flashbacks historia pga att detta är ett "nytt fenomen". Samma gäller generellt kring SD/invandring på detta forum, framförallt de senaste åren. Det är mycket impuls och lite eftertanke, det är inte svårt att ringa in.

Det mest hjärndöda är nog ändå:

1) ta in miljoner bidragstagare från tredje världen
2) inte rekommendera munskydd

I den ordningen. Och de som är tillräckligt smarta för att inse #1 trots massiv propaganda i decennier från MSM är nog ofta samma personer som inser #2. Dvs folk som kan tänka själva.
Citera
2020-07-27, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

I den ordningen. Och de som är tillräckligt smarta för att inse #1 trots massiv propaganda i decennier från MSM är nog ofta samma personer som inser #2. Dvs folk som kan tänka själva.

Det är mest lustigt när du listar två punkter så och kopplar dem samman. Problemet är snarare att invandringen lett till att invandrare dör i covid-19 pga usel struktur, man har bunkrat dem i förorter. Om man ska hålla sig till ämnet.
Citera
2020-07-27, 04:03
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

Munskydd är rekommenderat sedan dag ett ifall du har symtom och måste vara ute bland folk. Absolut inte förbjudet för någon att ha munskydd.

Men vad är då din motivering till munskydd HarryWinston?

Jag förutsätter att du tror munskydden hjälper genom att rädda liv.
Hur effektiva är skydden där, räddas ett liv om 10k använder munskydd eller det krävs 50k kanske? Och hur länge hade detta livet kvar?

Coronaviruset från Wuhan kommer vara med oss i flera år framöver och vi i Sverige har inte så förorenad luft att det motiverar munskydd, det kan givetvis skydda även mot annat, orkar vi hålla på med dessa dag in och dag ut och av vilken anledning?

Om vi drar ditt resonemang vidare, att exempelvis 1 person räddas om 10k bär munskydd, bör vi inte då implementera detta inom andra områden, det finns en mängd andra åtgärder vi skulle kunna göra som hade räddat betydligt fler liv med långt mindre ansträngning?

Vi kan ju dra vidare det enkla exemplet med munskydd, korrekt använt kan vi förutsätta att det tillför ett extra skydd. Vad är anledningen till att du inte då pratar om ögonskydd eller visir? Det tillför ju också, korrekt använt, en ökning av skydd.

Om du med 50k munskyddsbärare kan rädda ett liv kanske det räcker med 30k som har munskydd+ögonskydd. Och kanske 25k som kompletterar med handskar.

Då måste det vara hela det paketet du förespråkar?

Du får gärna utveckla dina tankar kring munskyddens förträfflighet, det måste ju finnas något som stödjer dina teorier mer än att "alla andra" har implementerat det?

Munskydd har sedan dag ett varit vanligt förekommande i Latinamerika, verkar det ha bromsat smittspridningen tycker du?

USA har det som krav sedan en tid tillbaka, tycks det hjälpa något?

Givetvis inte helt enkelt att veta, det enda som är säkert är omaket med munskydd och att man egentligen inte kan oinföra det om man använder samma argument, det kan naturligtvis lika bra skydda riskgrupperna från influensa och annat, rent teoretiskt och om än marginellt.
Citera
2020-07-27, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Munskydd är rekommenderat sedan dag ett ifall du har symtom och måste vara ute bland folk. Absolut inte förbjudet för någon att ha munskydd.

Men vad är då din motivering till munskydd HarryWinston?

Jag förutsätter att du tror munskydden hjälper genom att rädda liv.
Hur effektiva är skydden där, räddas ett liv om 10k använder munskydd eller det krävs 50k kanske? Och hur länge hade detta livet kvar?

Coronaviruset från Wuhan kommer vara med oss i flera år framöver och vi i Sverige har inte så förorenad luft att det motiverar munskydd, det kan givetvis skydda även mot annat, orkar vi hålla på med dessa dag in och dag ut och av vilken anledning?

Om vi drar ditt resonemang vidare, att exempelvis 1 person räddas om 10k bär munskydd, bör vi inte då implementera detta inom andra områden, det finns en mängd andra åtgärder vi skulle kunna göra som hade räddat betydligt fler liv med långt mindre ansträngning?

Vi kan ju dra vidare det enkla exemplet med munskydd, korrekt använt kan vi förutsätta att det tillför ett extra skydd. Vad är anledningen till att du inte då pratar om ögonskydd eller visir? Det tillför ju också, korrekt använt, en ökning av skydd.

Om du med 50k munskyddsbärare kan rädda ett liv kanske det räcker med 30k som har munskydd+ögonskydd. Och kanske 25k som kompletterar med handskar.

Då måste det vara hela det paketet du förespråkar?

Du får gärna utveckla dina tankar kring munskyddens förträfflighet, det måste ju finnas något som stödjer dina teorier mer än att "alla andra" har implementerat det?

Munskydd har sedan dag ett varit vanligt förekommande i Latinamerika, verkar det ha bromsat smittspridningen tycker du?

USA har det som krav sedan en tid tillbaka, tycks det hjälpa något?

Givetvis inte helt enkelt att veta, det enda som är säkert är omaket med munskydd och att man egentligen inte kan oinföra det om man använder samma argument, det kan naturligtvis lika bra skydda riskgrupperna från influensa och annat, rent teoretiskt och om än marginellt.

Det börjar bli riktigt jobbigt att argumentera med er flat earthers. En sjuåring inser ju att om man bär på ett luftvägsvirus så kommer man utsöndra mindre virus om man har ett munskydd över näsan och munnen. Det är inte svårare än så.

Nu vänder kurvan nedåt i Texas efter att de infört munskydd. Och i Japan och Hongkong har munskydd varit i princip den ända åtgärden. Hur många dödsfall har de i Hongkong? 10 stycken eller nåt trots att det bor 7.5 miljoner människor på en yta mindre än Stockholm och ligger en 4-timmars tågresa från Wuhan.

Jag måste bara fråga (vill förstå er regimlakejer). Är du en av dem som tror att importera en miljon somalier vore en vinstaffär för Sverige?
Citera
2020-07-27, 05:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Äntligen börjar du komma in i matchen "arbetet", det var nog det första vettiga jag läst från dig!

Jag undrar en annan sak.

Många här på Flashback gastar om munskydd och dessa förträfflighet.

Många gastar även om strategier och lockdown och att allt regering och myndigheter gjort hittills varit tvärtom det man borde ha gjort.

Jag tror också att många som har den första åsikten även har den andra, dock inte alla, korrekt?

Frågan är då om dessa personer är samma som röstar SD, den berömda femtedelen, eller om det numera är närmre fjärdedelen.

Eller har Kina eller annan valfri fientlig nation kommit så långt att de har AI som kan skriva så bra svenska, och till och med, till synes, besvara frågor?
Eller det är till och med någon massrektrytering som sker, vad är i så fall moroten?

Många av ovanstående gillar kanske även Trump, gör man det kanske man gör det till sport att "gå emot strömmen", som exempel är all media fake och alla forskningsrapporter felaktiga, det är när de stora killarna pratar man istället ska vässa öronen.

Vet inte om du arbetet har någon teori om detta, eller någon annan kanske?
Jag är ingen munsskyddstaliban så du får fråga någon annan. Jag vet bara att världen har förändrats och nu ber t.o..m. Trump att folket ska bära munskydd sedan en vecka tillbaka när social distance är svårt eller omöjligt att upprätthålla.

Och så har vi naturligtvis den nyligen publicerade rapporten i the Lancet som gått igenom forskningsläget och konstaterat att SARS-CoV-2 förutom att spridas i droppar även gör det i aerosoler. Man får betrakta teorierna att det inte gör det som utdaterade enl. den:

Particle sizes of infectious aerosols: implications for infection control

https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S2213-2600%2820%2930323-4

Den artikeln får med det betraktas lite som ett rättesnöre och man får väl utgå från den när man diskuterar munskyddens vara eller icke-vara, eller hur?

Jag skulle tro att man delvis inför munskydd som regel även i Sverige under hösten.
Citera
2020-07-27, 06:08
Medlem
arbetets avatar
En Op-Ed som lite förvånande är publicerad i Forbes. Jag har precis varit inne på detta i dagarna om att vi får nog förvänta oss att ändra på vår livsstil inför detta virus kanske på ett mer genomgripande sätt än när HIV-viruset dök upp:

The Pandemic Really Has Changed The World Forever
As new coronavirus cases spread in many countries since the end of lockdown in mid-June, it’s clear we don’t understand this pandemic. The rush to restart the economy is leading, earlier than expected, to a sharp increase in the spread of the virus and in the number of deaths, portending an even more serious crisis than before.

The mismanagement that led us, last February and March, to overlook the ruthless spread of the disease and to fail to understand the exponential nature of its transmission is being played out again: the irresponsible calls by many governments for a return to normality, combined with the inability of people to understand the importance of preventive measures, are sparking new outbreaks associated with, for example, pockets of immigrant workers in the Persian Gulf or seasonal workers in Spain, restaurants, family gatherings or nightlife. Habits that were part of our previous normality, situations in which it is very difficult or almost impossible to maintain the necessary precautions to avoid an infection, and which reflect the real problem: we still think that the pandemic is just passing through. We’re not facing a second wave: we’re still in the first, and the way we do most things remains unchanged.

The appearance of a highly infectious virus that previously did not affect human beings and now does is not some temporary setback. It’s not “magically going away” and is now part of our environment, is among us, and will remain so for a long time. Ignoring the advice of scientists or blaming them for holding back the return to normal is simply creating the conditions for a more serious and sustained crisis. There is no point in restarting vital economic sectors, if after fourteen days — when the cycle of infection is completed — we will simply all have to go back into lockdown.
/.../
What should we do when faced with a virus that incompatible with our economic model? Given that the virus won’t change its habits, and that any vaccine we are able to come up with won’t be a magic bullet, the only alternative is to change our economic model. Change our way of life. Start thinking that many of the things we did before March of this year are gone for the foreseeable. Nightclubs, bars? We won’t be going out late for some time. Important sectors of the economy? Sure, but not worth sacrificing lives for. We’re talking about scales of values, not convenience or profit and loss accounts.
/.../
There will be no return to normality. The pandemic requires us to redesign the economy, rethink our obsession with growth, find ways to protect the most vulnerable, use apps we can trust to trace our contacts, share research and learning, and redesign everything to put people, not profits first.
/.../
This pandemic goes far beyond masks, hydro-alcoholic gels or lockdowns. The change we need won’t come overnight. But the sooner we understand it, the sooner we can demand that politicians design and implement it, the sooner we can start dealing with it, and the sooner we may realize that, though we don’t yet believe it, the world has changed, before our eyes, in a few months. And when your world changes, if you insist on continuing to do things as before, it’s not going to end well.
https://www.forbes.com/sites/enriquedans/2020/07/26/the-pandemic-really-has-changed-the-worldforever/#51562d6836a6

Här är artikelförfattarens blogg och vid en snabb koll verkar han vara en balanserad man i sina åsikter:

Enrique Dans
On the effects of technology on people, companies and society

https://medium.com/enrique-dans
Citera
2020-07-27, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
En Op-Ed som lite förvånande är publicerad i Forbes. Jag har precis varit inne på detta i dagarna om att vi får nog förvänta oss att ändra på vår livsstil inför detta virus kanske på ett mer genomgripande sätt än när HIV-viruset dök upp:

The Pandemic Really Has Changed The World Forever
As new coronavirus cases spread in many countries since the end of lockdown in mid-June, it’s clear we don’t understand this pandemic. The rush to restart the economy is leading, earlier than expected, to a sharp increase in the spread of the virus and in the number of deaths, portending an even more serious crisis than before.

The mismanagement that led us, last February and March, to overlook the ruthless spread of the disease and to fail to understand the exponential nature of its transmission is being played out again: the irresponsible calls by many governments for a return to normality, combined with the inability of people to understand the importance of preventive measures, are sparking new outbreaks associated with, for example, pockets of immigrant workers in the Persian Gulf or seasonal workers in Spain, restaurants, family gatherings or nightlife. Habits that were part of our previous normality, situations in which it is very difficult or almost impossible to maintain the necessary precautions to avoid an infection, and which reflect the real problem: we still think that the pandemic is just passing through. We’re not facing a second wave: we’re still in the first, and the way we do most things remains unchanged.

The appearance of a highly infectious virus that previously did not affect human beings and now does is not some temporary setback. It’s not “magically going away” and is now part of our environment, is among us, and will remain so for a long time. Ignoring the advice of scientists or blaming them for holding back the return to normal is simply creating the conditions for a more serious and sustained crisis. There is no point in restarting vital economic sectors, if after fourteen days — when the cycle of infection is completed — we will simply all have to go back into lockdown.
/.../
What should we do when faced with a virus that incompatible with our economic model? Given that the virus won’t change its habits, and that any vaccine we are able to come up with won’t be a magic bullet, the only alternative is to change our economic model. Change our way of life. Start thinking that many of the things we did before March of this year are gone for the foreseeable. Nightclubs, bars? We won’t be going out late for some time. Important sectors of the economy? Sure, but not worth sacrificing lives for. We’re talking about scales of values, not convenience or profit and loss accounts.
/.../
There will be no return to normality. The pandemic requires us to redesign the economy, rethink our obsession with growth, find ways to protect the most vulnerable, use apps we can trust to trace our contacts, share research and learning, and redesign everything to put people, not profits first.
/.../
This pandemic goes far beyond masks, hydro-alcoholic gels or lockdowns. The change we need won’t come overnight. But the sooner we understand it, the sooner we can demand that politicians design and implement it, the sooner we can start dealing with it, and the sooner we may realize that, though we don’t yet believe it, the world has changed, before our eyes, in a few months. And when your world changes, if you insist on continuing to do things as before, it’s not going to end well.
https://www.forbes.com/sites/enriquedans/2020/07/26/the-pandemic-really-has-changed-the-worldforever/#51562d6836a6

Här är artikelförfattarens blogg och vid en snabb koll verkar han vara en balanserad man i sina åsikter:

Enrique Dans
On the effects of technology on people, companies and society

https://medium.com/enrique-dans

Ännu ett körsbär
Citera
2020-07-27, 07:42
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melonfarmer90
Någon som vet om man får svar direkt på ett coronatest?
Kanske snudd på OT men testar här då det är mer läsare i denna tråden.
En vecka tror jag det tar innan man får svar.
Citera
2020-07-27, 08:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
En vecka tror jag det tar innan man får svar.

Gjorde test på VC på måndagen och fick telefonsamtal på onsdagen !
Citera
2020-07-27, 08:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Verkar som alltfler länder får något som kan liknas med en andra våg nu. Tyskland, Kina och Spanien. Även i slutet av förra veckan anades en sådan tendens i Sverige. Vi får se nu under veckan hur det utvecklas, men känns klart oroande. Att vi får en andra våg däremot upplever jag inte som konstigt, men jag trodde den skulle komma senare under hösten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in