2020-07-27, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Vad jag skulle vilja veta var hur de var beväpnade i just dessa fall och hur det såg ut med andra spaningar samt vem som Nässen beskrev som den skolkande vid mordplatsen?

Ow* P*rsson (enkel-v i folkbokföringen) i stödpatrullen är född i Föllinge. Avliden 2015.

https://drive.google.com/file/d/1F3j_kXaRkTy7AWJMCnzfWYNVLu4IGNr7/view
Citera
2020-07-27, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig

Angående samtalet så är det konstigt om någon skulle minnas att personen får ha en trevlig semester om det skulle vara fel dag.
[....]
Han travar tillbaka mot Skandia och bankar på dörren och berättar upprört att Statsministern blivit skjuten borta i korsningen. Sedan ringer han sin fru och berättar att han kommer hem med nattbussen till Täby.
Ena väktaren tycker att han ska ta taxi, men Skandiamannen tar bussen hem.

Jag ställer mig tvivlande till att en person som förhörs tre månader efteråt kan vara så säker på vad som sades just då, även om det nu blev en väldigt speciell kväll.

För det första: SE jobbade ofta över och träffade därför väktarna ofta, det är därför rimligt att anta att SE nämnt semestern tidigare

För det andra: SE återkom senare på kvällen och talade då mest om mordet (givetvis), men att semestern kan ha berörts är sannolikt; SE och väktarna talade ju om ifall han skulle ta taxi hem.

För det tredje: väktaren AK:s uppgift är ju att de önskade honom skön semester, vilket pekar på att det inte var ett samtal.

För det fjärde: Enligt personer som arbetade på Skandia var HO ingen man förde samtal med ("ett samtal med HO varade aldrig mer än 30 sekunder" uppgav någon i tråden).

För det femte: efter semestern och fram till förhören med väktarna i början av juni hade SE och väktarna träffats flera gånger.

Sammantaget kan inte den ena väktaren HO:s uppgift om samtal tas som absolut sanning. Snarare tyder det mesta på att det inte var något samtal, utan bara en glad semesterönskan. Även om möjligheten till att det var ett samtal inte helt kan uteslutas.
Citera
2020-07-27, 00:35
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Frågan ’är var den här polisbils - armadan kommer ifrån. Finns vad jag vet ingen polisstation därute och granndistrikten hölls ju på Gösta Welanders order oinformerade fram till rikslarmet, 0205.

FRA ligger ju ute på Lovön bortom Drottningholm. Ska man åka in till stan därifrån så åker man ju till Brommaplan och sedan Drottningholmsvägen mot Alvik och Tranebergsbron. Men förmodligen så har den här "armadan" istället något med LT:s lägenhet att göra.
Citera
2020-07-27, 00:37
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Frågan ’är var den här polisbils - armadan kommer ifrån. Finns vad jag vet ingen polisstation därute och granndistrikten hölls ju på Gösta Welanders order oinformerade fram till rikslarmet, 0205.
Precis. Spekulationen kring det här har ju baserats från det märkliga i att en "armada" polisbilar kör i ilfart in mot stan i nära anslutning till mordet, trots att inget larm borde ha nått dem om det inte var så att de tillhörde citypolisen, men att det om så var fallet inte finns några spår av denna aktivitet i IM-listor och annat.

Som märklighet måste den ses som fortsatt ouppklarad, inte minst nu när det 33 år efteråt kommer en första bekräftelse på händelsen.
Citera
2020-07-27, 00:38
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folken1
Ow* P*rsson (enkel-v i folkbokföringen) i stödpatrullen är född i Föllinge. Avliden 2015.

Det var då som fan. Jag som var beredd på att slänga bort det där med Föllinge.

Finns någon annan info om denne Persson?
Citera
2020-07-27, 00:50
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:

Mycket intressant. Då är kanske Höllinge/Föllinge löst då?
Citera
2020-07-27, 01:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kortvågsradio är det uppenbara alternativet. Inom svenska försvaret talar vi då ca 2-30 MHz. Den bärbara enheten på 80-talet hette RA-195 och var en amerikansktillverkad apparat, lite mindre än UKV-modellen RA-146 som förekommer i Vietnam-filmer. Det är inte riktigt WT vi talar om, men Norrmalm-Vasastan skulle nog funka med endera av ovanstående, särskilt om man är utomhus.

http://www.fht.nu/armen_sb_radio_latt_ra_195.html

Problemet med dessa är att de är analoga (AM resp. FM om jag minns rätt) och saknar kryptering. För RA-195 fanns en enklare digital text-sändningsmaskin, DART, tänkt till FJ och liknande (blev känd genom den 2:a (?) Coq Rougue-filmen när Hamilton tänker sig att kommunicera från Beirut med en dylik). Den hade heller inget krypto, utan man använde kodord (två eller tre-ställiga?).

Edit: RA-195 skall det vara!
Edit 2: jag ser att RA-146 kunde kompletteras med ett (analogt?) krypto, men enbart den apparaten är större än en WT!
Jag har märkt att UKV studsar på bergväggar, gäller detsamma för KV? Är det empiriskt att KV fungerar bättre i stadsmiljö än UKV eller finns det en förklaring?
Citera
2020-07-27, 01:13
Medlem
bartrams avatar
[quote=mvagrippa|72390672]

"Desinformation om Sovjets svaghet och dess fredavsikter fanns det gott om. Det var sådant som quislingen Arne Treholt torgförde när han utan att blinka förrådde sitt land. När muren föll chockades väst av den goda standarden hos de pansardivisioner som skulle strömmat genom Fuldagapet.

Sovjet har alltid haft gott om desinformatörer i väst som velat informera om fredsavsikterna. Såna som påstod att U-137 var en felnavigering, att anfallet i Afghanistan var en fredshandling och att förtrycket i sovjetrepublikerna och i vasallstaterna bara var en bit på vägen till arbetarnas lyckorike
."

Holmström (Dolda alliansen) säger att Wp planerade att använda sig av taktiska kärnvapen vid ett angrepp mot Väst (inklusive Sverige) .Det hade blivit ett Ragnarök.
OP visste naturligtvis om detta vilket var bakgrunden till idén om kärnvapenfria Zoner och gemensam säkerhet . Om detta sen är en del av motivbilden till MOP kommer vi aldrig att få reda på
Citera
2020-07-27, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Mycket intressant. Då är kanske Höllinge/Föllinge löst då?

I den bemärkelsen att det med mycket stor sannolikhet är denne som Nässén syftade på i alla fall. Hur väl det sedan är med sanningen överensstämmande är ju en annan sak.

Det väcker ju även frågan vilken spaning han i så fall agerade stöd till kring Tunnelgatan kort innan 23.21 om nu Maggan & Co dragit redan 22.30?
Citera
2020-07-27, 01:30
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
I den bemärkelsen att det med mycket stor sannolikhet är denne som Nässén syftade på i alla fall. Hur väl det sedan är med sanningen överensstämmande är ju en annan sak.

Det väcker ju även frågan vilken spaning han i så fall agerade stöd till kring Tunnelgatan kort innan 23.21 om nu Maggan & Co dragit redan 22.30?

Jo, det var det jag menade. Att det då endast stämmer vem Nässén syftade på och att det tydligen fanns en sådan person med smeknamnet "Föllinge". Men vad den här Owe P. sysslade med på Tunnelgatan tidigare på kvällen blir nog svårare att få fram. Bra grävt iallafall.
Citera
2020-07-27, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag vet inte om kan dra några slutsatser kring följande men det är i varje fall lite om ambulanserna mm.
Ni får granska och värdera kritiskt.

"Fråga även hur länge de gjorde insatser på gatan innan de lastar och åker till sjukhuset.
Det kan jag redan svara på - upp till fyra minuter.

Den andra ambulansen, som kom efter larm, tyckte att de borde ta kroppen eftersom DE hade en defibrillator (nytt i bilarna då), men eftersom man bara hade lyckats få Palme att ta ca 3-4 bloddränkta andetag, så ansågs en defibrillator som överflödig. Det var redan kört och han var redan inlastad i den första ambulansen.

Att göra sitt yttersta, oavsett förutsättningarna, är faktiskt standard. Kan kanske inte påstå att man ger manuell hjärtmassage till någon som kommer in utan huvud, men det är fan i mig snudd på!
Så det faktum att man försökt få igång Palmes hjärta via handkraft är faktiskt mer standard än något annat. Detta oavsett hur död han var redan när han träffade marken.

Lisbet Palmes skottskada:
Men Chr*st*r, som är en av tre som verkligen sett Lisbeths skada, intygade idag att märket (eller snarare märkena) satt på skulderbladen och INTE emellan

Ett intressant citat men varifrån kommer det.??
Citera
2020-07-27, 01:39
Medlem
Citat:

Mycket bra. Owe var ingen ungdom vid tiden för MOP, han var nästan 46 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in