2020-07-26, 22:34
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
Men kära Farbror,

du gör en tankevurpa. Vad svensk militär använde är helt väl ändå helt ovidkommande för vad underrättelsetjänster, speciellt avancerade underrättelsetjänster som CIA och KGB använde på åttiotalet. Du tror kanske att FRA, ett av världens mer avancerade signalspaningsförband, använde klartext i kommunikationen?redan

Den svenska armen var för övrigt så teknologiskt förbisprungen redan på åttiotalet att vi som verkade i den liksom många omvärldsobservatörer såg ut som fågelholkar när vi insåg hur illa det stod till. Vi hade jättemycket på papperet, i ett skymningsläge föga.
Som jag skrev, svensk militär hade inte krypterad radio för röstkommunikation 1986, och definitivt inte bärbar. Att svensk polis skulle haft digitala krypterade WT kan uteslutas.

Vad gäller USA/NATO så är det svårare att säga något definitivt, men bärbar digitalteknik kraftfull nog för kryptering var kanske tillgänglig på experimentstadiet 1986. Vad gäller dina favoriter inom WP så kan vi lugnt utesluta bärbar, krypterad digital-radio 1986.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-07-26 kl. 22:37.
Citera
2020-07-26, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Varför är SE pålitlig i just den här frågan?

Nej, du håller dig inte till fakta. Det är inte fakta att ett samtal inte ägt rum.

” viktigt vittne” är bara påhittat. Fabulering. Att SE inte nämnde samtal med väktare är FAKTA. Inget samtal har hållits med väktare.
Citera
2020-07-26, 22:38
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
” viktigt vittne” är bara påhittat. Fabulering. Att SE inte nämnde samtal med väktare är FAKTA. Inget samtal har hållits med väktare.
Varför litar du på SE i den här frågan? Det måste du ju kunna svara på.
Citera
2020-07-26, 22:39
Bannlyst
Iesho,

menar du att OP fimpades av sin egen favoritsnut? Man får väl betrakta det som bara ett i raden av alla stollepåståenden som du har en förmåga att ösa ur dig. Det kommer säkert fler, felkällan är outsinlig...
Citera
2020-07-26, 22:41
Medlem
Citat:
Om ordväxlingen är korrekt, alltså om det är tre olika repliker mellan två personer, då frågade den första personen hur det var "där uppe" redan när han visste att OP var skjuten. Han var inte chockad och tyckte inte att händelsen var anmärkningsvärd. Varför? Det finns ingen rimlig förklaring hur man än vrider och vänder på det.

Samtalet blir logiskt om den sista repliken var en fråga.
Mycket märkligt samtal, eller hur?
Är vittnesmålet trovärdigt, eller?....
Citera
2020-07-26, 22:41
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Som jag skrev, svensk militär hade inte krypterad radio för röstkommunikation 1986, och definitivt inte bärbar. Att svensk polis skulle haft digitala krypterade WT kan uteslutas.

Vad gäller USA/NATO så är det svårare att säga något definitivt, men digitalteknik kraftfull nog för kryptering var kanske tillgänglig på experimentstadiet 1986. Vad gäller dina favoriter inom WP så kan vi lugnt utesluta bärbar, krypterad digital-radio 1986.
Du verkar ha erfarenhet av radiokommunikation. Hur skulle radiokommunikation på Stockholms gator omgivna av relativt höga hus kunna ordnas så att det inte blev radioskuggor här och där?
Citera
2020-07-26, 22:43
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
Iesho,

menar du att OP fimpades av sin egen favoritsnut? Man får väl betrakta det som bara ett i raden av alla stollepåståenden som du har en förmåga att ösa ur dig. Det kommer säkert fler, felkällan är outsinlig...
Holmér kan ha varit Palmes favorit utan att Palme var Holmérs favorit.
Citera
2020-07-26, 22:52
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Varför nämner inte SE den korta ordväxlingen som ALG vittnar om? Det vet vi inte. Det enda vi vet är att SE inte vill berätta för polisen att han pratat med väktarna!
ALG var inte vid receptionen då SE lämnade byggnaden så hon kan inte vittna om det ...

Det är kanske AK du tänker på? - hon sa som jag skrev tidigare enbart : "vi önskade honom trevlig semester och allting".
Citera
2020-07-26, 23:08
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Jag syftade inte på SE, utan rent allmänt att någon förr eller senare stöter ihop med OP och mördar honom. Hur länge OP skulle behöva leva och hur mycket han skulle behöva vistas utomhus utan livvakter vet jag inte, men min poäng är att det inte är osannolikt att något osannolikt händer om tillräckligt många chanser ges. SE hade jag inte ens i tankarna när jag skrev det jag skrev. Jag menar att man inte kan argumentera för en ensam GM på det sättet i det här mordet, eftersom man då väljer att blunda för den fakta kring mordet som finns.

Jag förstår. Jag håller med om ditt resonemang om att sådana tillfälligheter som förefaller osannolika inträffat ibland på grund av den stora mängden händelser i världen och att det förstås då absolut kan vara en faktor också vid Palmemordet.
Citera
2020-07-26, 23:09
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
ALG var inte vid receptionen då SE lämnade byggnaden så hon kan inte vittna om det ...

Det är kanske AK du tänker på? - hon sa som jag skrev tidigare enbart : "vi önskade honom trevlig semester och allting".
Ja ursäkta, jag menar AK. Det vi vet är att SE säger att han inte pratat med någon av dem. Om man litar mer på SE bör man ha en väldigt bra förklaring. Det räcker inte med att väktarna förhördes senare. HO minns vad de samtalade om och både han och AK säger att ett samtal ägde rum. Enligt HO pratade han med SE även när AK inte var där.
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-07-26 kl. 23:13.
Citera
2020-07-26, 23:17
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
1.Något som talar emot att SE stämplar ut och går ut bakvägen, knäpper OP och går in bakvägen och ut i entrén och pratar bort ett par minuter med HO och AK i lugn och ro, går sedan ut på Sveavägen och LL ser SE komma långt efter mordet?

Ja. Sunt förnuft.
Citera
2020-07-26, 23:19
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Mycket märkligt samtal, eller hur?
Är vittnesmålet trovärdigt, eller?....
Jag uppfattar honom som trovärdig, både intrycket han ger och det han berättar. Han hade kunnat berätta något smaskigare om han velat ljuga. Jag gissar att den sista repliken var en fråga, men det är mycket osäkert, det finns flera möjligheter. Om den sista repliken var en fråga betyder det ungefär "Är ni klara?".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in