2020-07-26, 20:56
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Cytokinstormen ger sig på lungorna först. Sedan sprider sig det till andra organ, ja.
Haha, nu får du för f-n ge dig....vilken otrolig amatör du är. Helt sjukt. Till och med en snickare skulle kunna googla fram hur det ligger till. "Lunginflammationen orsakas av cytokinstormen"...Haha, ja herredjävlar...

Lyssna nu på mig:
Det som orsakar 99% av alla dödsfall orsakas av att COVID-19-patienten får först Lunginflammation, sedan ARDS, därefter Interstitial Lunginflammation, därefter börjar organen falera på grund av syrebrist (konsolidering i lungorna). De döda cellerna angrips av immunförsvaret som triggar en cytokinstorm.

Ungefär så.

Allt startas av lunginflammationen. Det är den som är problemet. Det är den man vill undvika. Ok?
Citera
2020-07-26, 21:04
Medlem
Det förefaller nu vara, efter Svenska förhållanden, mycket låg dödlighet. Under lördag--söndag har platz.se och c19.se rapporterat endast 1 ny död och då står båda sajterna på 5725. Gapet är ovanligt litet, endast 28 avlidna personer. Det var från region Skåne som den nya döde kom.

Jag har svårt att tro, känner det på mig, att man kommer med någon stor siffra i morgon. Jag gissar på 10 nya döda. Når det inte upp till 10 så ropar jag FEJK, blir det över 10 är det rätta utrycket SKANDAL.

Enligt sajterna är det bara 50 personer på IVA.
Citera
2020-07-26, 21:19
Medlem
Om det finns fler än jag som läser den här tråden för att få tips om vad professionella anser om covid-19 kan jag tipsa om

https://youtu.be/kMh6x_sSPwk

Svenska läkare och professorer med lite djupare kunskap och analyser är de typiska FB-besökarna.
Citera
2020-07-26, 21:19
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, så tycks det vara. Blodkärlen och vävnaden runt alveolerna ("interstitium") blir så inflammerade pga cytokinstormen att syreupptagningen slutar att fungera. Även andra delar av kroppen kan drabbas:

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/06/fler-obduktioner-ska-oka-forstaelsen-av-hur-coronaviruset-dodar/

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2020/06/radiologisk-och-histologisk-bild-for-en-okad-forstaelse-vid-covid-19/

Men vad är nu detta ?
Det här hade vi ju uppe i April, då en läkare i N.Y tyckte att insjuknandet med C19 mer liknade HAPE då dom trots fullt ös på respiratorerna inte kunde lösa syre och koloxidproblemen, man talade då om att detta var en kopia på höghöjdssjuka (HAPE) och började använda mediciner för detta med vanlig syrematning typ näsgrimma, vilket gav mycket bättre resultat. När man nu läser länkarna till läkartidningen slås jag av att dom verkar ligga 2 1/2 månad efter här hemma...?

Tråden om ARDS: (FB) NYC Läkare: "This is not ARDS" - Är vi ute och cyklar ang. COVID-19?
Video med doktorn: https://www.youtube.com/watch?v=k9GYTc53r2o&feature=youtu.be
Doktorns twitterkonto: https://twitter.com/cameronks
Citera
2020-07-26, 21:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag förstår detta VÄLDIGT bra.

Nu är du ute och cyklar igen. Helt otroligt hur du kan göra bort dig gång på gång på gång när vem som helst kan googla fram information som visar hur fel du har. Rapporten från försöken med Rhesus-makakerna visade att vaccinet triggar:
1. Antikroppar (IgG)
2. Neutraliserande antikroppar
3. T-celler

Vad av det här är det du inte vill förstå? Vad är det som gör att ljuger och hittar på istället för att läsa innantill? Trovärdighet NOLL. Det är faktiskt helt otroligt att du tillåts fortsätta din desinformationsverksamhet här. Herregud...

Man har ett färdigt vaccin och försöken visar att det fungerar. Det är inte JAG som menar det, det är forskarna som publicerat rapporten som menar det. Du verkar minst sagt trög som inte fattar det. Herregud...

Ja, nu räknar du upp den verkliga eliten inom gebitet, jag är inte ett dugg förvånad att du sätter pengarna på Tegnell-spekulationer framför publicerade resultat. Herregud...

Ja, verkligen, speciellt med tanke på att Astra Zeneca inte utvecklar något vaccin, så där får man verkligen önska dem lycka till, där har du rätt i något till sist.
Du visar verkligen inte att du vet hur det fungerar när du påstår att man har ett färdigt vaccin som fungerar. Jag lägger ner det här nu då du inte ens verkar förstå målet med vaccinet. Du kan testa det hur mycket du vill på rhesusapor men det är hur det sedan fungerar hos människan som är avgörande. Och det vet man inte.

Tillsammans med alla frågetecken kring immunitet och tidigare erfarenheter av vaccin mot coronavirus så tecknar det en bild av en process med många och kanske svåra hinder att överkomma.
Citera
2020-07-26, 21:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jo, det är intressant för du tror att vaccinet har en effekt mot sjukdomen. Det enda man vet är halva vägen d.v.s. att det producerar antikroppar. Det är dessa som sedan ska möta viruset s.a.s. Idag efter fas II vet man inget om det då man inte kan säga om någon har exponerats då man inte kan utföra kontrollerade experiment.

Bara det att man inte vet hur länge antikroppar kvarstår är ett av hindren och de har visat sig försvinna ganska fort. T-cellsimmunitet är inte helt förstått.

Det kan ju vara så att vaccinet ger immunitet i låt oss säga hälften av försökspersonerna. Man kan inte säger något förrän man har tillräckligt många att det statistiskt kan klargöras. Släpper man igenom ett sådant vaccin. Väldigt tvivelaktigt faktiskt. Det måste ge bättre skydd.

Färdigt är vaccinet i det att formulan har fastställts och att den inte får ändras för då får man börja om från början.

Och det är många vacciner som inte kommer längre.

Det är liksom det enda jag har sagt här.

Jag brukar hålla med dig i den här tråden, men nu tycker jag att du resonerar konstigt. Även om vaccinet bara skulle ge 50 procents skydd, så är det oerhört mycket bättre än inget skydd alls.

Jag tror att vi så småningom kommer att uppnå flockimmunitet, men då genom ett patchwork av mer eller mindre ofullständiga vacciner (kanske flera stycken samtidigt), immunitet efter genomgången naturlig infektion, samt de få lyckliga som verkar vara medfött immuna eller helt enkelt har ett allmänt immunförsvar av toppklass.

Till det kommer vi att kunna lägga bättre och bättre behandlingsmetoder och mediciner, för det fåtal som ändå kommer att drabbas varje år (precis som vissa fortfarande drabbas av gamla sjukdomar som mässlingen, TBC och lunginflammation p.g.a. pneumokocker). Kan vi sedan dessutom komma ihåg lite av det vi lärt oss om vikten av att stanna hemma när vi är sjuka, hålla våra barn hemma när de är sjuka, tvätta händerna ofta, försöka hålla lite avstånd under vintersäsongen, att inte peta oss i ögonen och suga på fingrarna utan att tvätta dem innan o.s.v. - så kommer vi att kunna leva med coronan, med bara en handfull dödsoffer varje säsong. Tror jag.
Citera
2020-07-26, 21:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Haha, nu får du för f-n ge dig....vilken otrolig amatör du är. Helt sjukt. Till och med en snickare skulle kunna googla fram hur det ligger till. "Lunginflammationen orsakas av cytokinstormen"...Haha, ja herredjävlar...

Lyssna nu på mig:
Det som orsakar 99% av alla dödsfall orsakas av att COVID-19-patienten får först Lunginflammation, sedan ARDS, därefter Interstitial Lunginflammation, därefter börjar organen falera på grund av syrebrist (konsolidering i lungorna). De döda cellerna angrips av immunförsvaret som triggar en cytokinstorm.

Ungefär så.

Allt startas av lunginflammationen. Det är den som är problemet. Det är den man vill undvika. Ok?
Nej, nu har du fått något om bakfoten. Vilka döda celler angrips av vad? En hypotes är en obalans mellan Th1/Th2 som utlöser cytokinstormen där för lite och för sen utsöndring av interferon är en anledning. Det handlar alltså om dysfunktion i immunförsvaret där antikroppar och T-celler misstänks vara inblandade. De första organ som angrips är lungorna.
Citera
2020-07-26, 21:45
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Du visar verkligen inte att du vet hur det fungerar när du påstår att man har ett färdigt vaccin som fungerar. Jag lägger ner det här nu då du inte ens verkar förstå målet med vaccinet. Du kan testa det hur mycket du vill på rhesusapor men det är hur det sedan fungerar hos människan som är avgörande. Och det vet man inte.

Tillsammans med alla frågetecken kring immunitet och tidigare erfarenheter av vaccin mot coronavirus så tecknar det en bild av en process med många och kanske svåra hinder att överkomma.
Haha, men snälla rara - jag refererar till en rapport från djurförsöken som KLART visar att vaccinet triggade en immunrespons och då är det väl inte mer än rätt att man diskuterar den. Du kan ju diskutera bromsskivorna på din bil om du vill här (det är möjligen DET du gör), men det har lika lite med sakfrågan att göra som hur det aktuella viruset fungerar på människor. Rapporten visar att vaccinet triggade en immunrespons (samma immunrespons som DU påstod inte existerade (du ljög...!)). Och detta TROTS att jag i princip bifogat resultaten. Du verkar faktiskt helt blåst. En bluff.

Rapporten visade också att man hittade gRNA hos samtliga apor och sgRNA hos EN apa. Bland annat. I själva verket publicerade man en hel hoper med information som man samlat under försöken, och ändå påstår du att DET ENDA man vet är att vaccinet är säkert? Och sedan påstår du i subtila ordalag att man "nämner" lite av detta enbart för att man skall få fortsätta.

Haha, du är rolig du, dagens garv runt fikabordet på jobbet i morgon...
Citera
2020-07-26, 21:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag brukar hålla med dig i den här tråden, men nu tycker jag att du resonerar konstigt. Även om vaccinet bara skulle ge 50 procents skydd, så är det oerhört mycket bättre än inget skydd alls.

Jag tror att vi så småningom kommer att uppnå flockimmunitet, men då genom ett patchwork av mer eller mindre ofullständiga vacciner (kanske flera stycken samtidigt), immunitet efter genomgången naturlig infektion, samt de få lyckliga som verkar vara medfött immuna eller helt enkelt har ett allmänt immunförsvar av toppklass.

Till det kommer vi att kunna lägga bättre och bättre behandlingsmetoder och mediciner, för det fåtal som ändå kommer att drabbas varje år (precis som vissa fortfarande drabbas av gamla sjukdomar som mässlingen, TBC och lunginflammation p.g.a. pneumokocker). Kan vi sedan dessutom komma ihåg lite av det vi lärt oss om vikten av att stanna hemma när vi är sjuka, hålla våra barn hemma när de är sjuka, tvätta händerna ofta, försöka hålla lite avstånd under vintersäsongen, att inte peta oss i ögonen och suga på fingrarna utan att tvätta dem innan o.s.v. - så kommer vi att kunna leva med coronan, med bara en handfull dödsoffer varje säsong. Tror jag.
Jag är synnerligen tveksam till det. Det får nog röra sig om mer om man ska släppa igenom det. Kom ihåg med vektorvacciner är risken påtaglig att man blir immun mot vaccinet så ytterligare doser funkar nog inte. Jag tror dock att man får fram ett vaccin till slut men det kommer att vara tidsbegränsat och inte ge en livslång immunitet. Jag tror att det kommer att användas i situationer för att få kontroll på stora utbrott. Någon allmän vaccinering tror jag inte att vi får se.
Citera
2020-07-26, 21:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Haha, men snälla rara - jag refererar till en rapport från djurförsöken som KLART visar att vaccinet triggade en immunrespons och då är det väl inte mer än rätt att man diskuterar den. Du kan ju diskutera bromsskivorna på din bil om du vill här (det är möjligen DET du gör), men det har lika lite med sakfrågan att göra som hur det aktuella viruset fungerar på människor. Rapporten visar att vaccinet triggade en immunrespons (samma immunrespons som DU påstod inte existerade (du ljög...!)). Och detta TROTS att jag i princip bifogat resultaten. Du verkar faktiskt helt blåst. En bluff.

Rapporten visade också att man hittade gRNA hos samtliga apor och sgRNA hos EN apa. Bland annat. I själva verket publicerade man en hel hoper med information som man samlat under försöken, och ändå påstår du att DET ENDA man vet är att vaccinet är säkert? Och sedan påstår du i subtila ordalag att man "nämner" lite av detta enbart för att man skall få fortsätta.

Haha, du är rolig du, dagens garv runt fikabordet på jobbet i morgon...
Men är du helt snurrig? Vad jag har sagt hela tiden är att ett immunsvar inte är lika med ett fungerande vaccin. Alltså att det fungerar mot sjukdomen. Jag har aldrig sagt att man inte sett något immunsvar. Och det är det här du inte förstår att det är en lång väg fram till ett fungerande vaccin därifrån.
Citera
2020-07-26, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Men vad är nu detta ?
Det här hade vi ju uppe i April, då en läkare i N.Y tyckte att insjuknandet med C19 mer liknade HAPE då dom trots fullt ös på respiratorerna inte kunde lösa syre och koloxidproblemen, man talade då om att detta var en kopia på höghöjdssjuka (HAPE) och började använda mediciner för detta med vanlig syrematning typ näsgrimma, vilket gav mycket bättre resultat. När man nu läser länkarna till läkartidningen slås jag av att dom verkar ligga 2 1/2 månad efter här hemma...?

Tråden om ARDS: (FB) NYC Läkare: "This is not ARDS" - Är vi ute och cyklar ang. COVID-19?
Video med doktorn: https://www.youtube.com/watch?v=k9GYTc53r2o&feature=youtu.be
Doktorns twitterkonto: https://twitter.com/cameronks

Ja, men sent skall syndarna vakna.

"Our findings show the presence of viral elements within endothelial cells and an accumulation of inflammatory cells, with evidence of endothelial and inflammatory cell death. These findings suggest that SARS-CoV-2 infection facilitates the induction of endothe- liitis in several organs as a direct consequence of viral involvement (as noted with presence of viral bodies) and of the host inflammatory response. In addition, induction of apoptosis and pyroptosis might have an important role in endothelial cell injury in patients with COVID-19. COVID-19-endotheliitis could explain the systemic impaired microcirculatory function in different vascular beds and their clinical sequelae in patients with COVID-19. This hypothesis provides a rationale for therapies to stabilise the endothelium while tackling viral replication, particularly with anti- inflammatory anti-cytokine drugs, ACE inhibitors, and statins.7–11 This strategy could be particularly relevant for vulnerable patients with pre- existing endothelial dysfunction, which is associated with male sex, smoking, hypertension, diabetes, obesity, and established cardiovascular disease, all of which are associated with adverse outcomes in COVID-19."

https://www.thelancet.com/pdfs/journals/lancet/PIIS0140-6736(20)30937-5.pdf

https://en.wikipedia.org/wiki/Endotheliitis
Citera
2020-07-26, 21:58
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Men är du helt snurrig? Vad jag har sagt hela tiden är att ett immunsvar inte är lika med ett fungerande vaccin. Alltså att det fungerar mot sjukdomen. Jag har aldrig sagt att man inte sett något immunsvar. Och det är det här du inte förstår att det är en lång väg fram till ett fungerande vaccin därifrån.
Nej, jag har inte sagt något av det du skriver nu. Du ljuger igen. Ljuger och ljuger.

Det är forskarna som publicerat rapporten, inte jag. Jag hänvisar bara till det som står i rapporten. Sjunker det in? Det verkar inte så...

Herregud...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in