Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Jo, det är intressant för du tror att vaccinet har en effekt mot sjukdomen. Det enda man vet är halva vägen d.v.s. att det producerar antikroppar. Det är dessa som sedan ska möta viruset s.a.s. Idag efter fas II vet man inget om det då man inte kan säga om någon har exponerats då man inte kan utföra kontrollerade experiment.
Bara det att man inte vet hur länge antikroppar kvarstår är ett av hindren och de har visat sig försvinna ganska fort. T-cellsimmunitet är inte helt förstått.
Det kan ju vara så att vaccinet ger immunitet i låt oss säga hälften av försökspersonerna. Man kan inte säger något förrän man har tillräckligt många att det statistiskt kan klargöras. Släpper man igenom ett sådant vaccin. Väldigt tvivelaktigt faktiskt. Det måste ge bättre skydd.
Färdigt är vaccinet i det att formulan har fastställts och att den inte får ändras för då får man börja om från början.
Och det är många vacciner som inte kommer längre.
Det är liksom det enda jag har sagt här.
Jag brukar hålla med dig i den här tråden, men nu tycker jag att du resonerar konstigt. Även om vaccinet bara skulle ge 50 procents skydd, så är det oerhört mycket bättre än inget skydd alls.
Jag tror att vi så småningom kommer att uppnå flockimmunitet, men då genom ett patchwork av mer eller mindre ofullständiga vacciner (kanske flera stycken samtidigt), immunitet efter genomgången naturlig infektion, samt de få lyckliga som verkar vara medfött immuna eller helt enkelt har ett allmänt immunförsvar av toppklass.
Till det kommer vi att kunna lägga bättre och bättre behandlingsmetoder och mediciner, för det fåtal som ändå kommer att drabbas varje år (precis som vissa fortfarande drabbas av gamla sjukdomar som mässlingen, TBC och lunginflammation p.g.a. pneumokocker). Kan vi sedan dessutom komma ihåg lite av det vi lärt oss om vikten av att stanna hemma när vi är sjuka, hålla våra barn hemma när de är sjuka, tvätta händerna ofta, försöka hålla lite avstånd under vintersäsongen, att inte peta oss i ögonen och suga på fingrarna utan att tvätta dem innan o.s.v. - så kommer vi att kunna leva med coronan, med bara en handfull dödsoffer varje säsong. Tror jag.