2020-07-26, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
nä den visar att det går uppåt

Exakt vad baserar du din fantastiska graf på? Enligt alla sidor så har vi nu det lägsta 7-dagars avseende nya fall sedan 27 mars..

Sitter du inne på hemliga siffror som inte ens regionerna själva har tillgång till?
Citera
2020-07-26, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
El País: Spanska dödstalet kan vara 60 procent högre
”Genom att sammanställa regionala siffror för både bekräftade och misstänkta fall konstaterar tidningen att det verkliga dödstalet kan vara 44 868, betydligt högre än den officiella siffran på 28 432. Det skulle göra dödstalet i Spanien till det näst högsta i Europa, efter Storbritannien.”

https://omni.se/el-pa-s-spanska-dodstalet-kan-vara-60-procent-hogre/a/mRXzm1
En gissning: det är inte det sista landet vi kommer att få läsa dylika rapporter om.
Citera
2020-07-26, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men förstår du inte att man inte kan utläsa något av ev. spontansmitta under fas II. Hur ska man kunna göra det? Man vet inget om vilka som exponerats och antalet försökspersoner är så lågt så att det inte går att statistiskt utläsa det. Det gör man i fas III där antalet försökspersoner mycket kraftigt ökas samtidigt som man väljer att lägga försöket på en plats där smittan härjar.

Inte ens efter det är man helt säker på att ha ett fungerande vaccin. Även om inga försökspersoner smittats så är urvalet inte så brett då man bara tar in fullt friska försökspersoner även då. Slutlig svar kanske man har i fas IV då man prövar vaccinet på en normalpopulation av den storleken att man även har typ äldre personer med.

Och inte ens då är man 100%.

Och så går vaccinutveckling till för alla vacciner. Influensavaccinet tas snabbt fram då man har prototypvacciner färdiga. Men även där garanterar man inte att de fungerar för det kan man inte. Det räcker att en stam uppvisar en variant. en ny genotyp så blir vaccinet mindre verksamt.

Här har vi dessutom ett helt nytt virus som vi aldrig lyckats ta fram ett vaccin tidigare emot. Man har också en hel del frågor och man är verkligen ute på okänd terräng när det gäller immunitet och hur det fungerar plus en del annat som jag tidigare tagit upp.

När nu utvecklarna går ut med att man så långt har ett fungerande vaccin betyder det bara att man kan fortsätta försöken. Annars skrotar de dem. Det säger inte mycket mer när man nämner immunsvar och antikroppar än att man kan gå vidare. Det är däremot enorma pengar och viss prestige med i bilden och du kommer inte att få någon forskare, något bolag att säga något annat än att det ser lovande ut och fungerar ända tills man står inför faktum med ett misslyckat vaccin. Den dagen den sorgen s.a.s.

Och som sagt, hindren är många. Man har nu testat på en synnerligen utvald grupp unga friska människor utan några underliggande sjukdomar. Nu går man in i fas III med mångdubbelt flera men fortfarande friska människor i sina bästa år.

Det räcker med någon eller några incidenter eller att flera blir smittade trots allt för att man ska skrota projektet.

Det är därför jag säger att vägen är lång innan man har ett fungerande vaccin.

Eftersom du bara hittar på, så länkar jag svar på det fetade.

Fas 3
I fas 3 studerar man stora patientgrupper, mellan 200 och 3000 individer eller ännu fler, för att bekräfta en behandlings effekt och säkerhet i jämförelse med standardbehandling eller placebo under en längre tidsperiod. Den dos som används är den som man i tidigare fas funnit vara mest lämplig. Patientgrupperna ska, så långt det är möjligt, likna den grupp som den färdiga behandlingen ska användas på (exempelvis avseende kön, vikt och ålder). Man gör även så kallade interaktionsstudier där man tittar på hur patienter som står på en annan samtidig behandling reagerar på den aktuella substansen.
Citera
2020-07-26, 18:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Då finner du nog denna också intressant:

https://www.nature.com/articles/s41586-020-2550-z
Tack!
Citera
2020-07-26, 19:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är mig veterligen ingen som påstått att man utläser något av spontansmitta. Det är något du fått för dig. Det också, får man väl konstatera.
Det är du som påstår att man har ett fungerande vaccin nu efter fas II. Hur då? Hur vet man det?

Citat:
Jaha. Menar du att det skulle råda någon tveksamhet på det här området?
Que???

Citat:
Nej, man har inga 'prototypvacciner färdiga. Vad man har är en vaccinplattform som man utgår ifrån för att använda som vektor för att leverera det paket som innehåller den aktuella patogenen för att trigga en B- och T-cellrespons mot den transgeniska antigenen. Att tekniken med virala vektorer ofta inte ger ett fullgott skydd är känt sedan tidigare.
Vad jag vet använder man avdödade vacciner mot influensan. Vektorvacciner har den nackdelen att du blir immun mot vaccinet efter första injektionen.

Citat:
Mja, det du gör är att du sitter och spekulerar baserat på antaganden som inte bara är grovt felaktiga, du bortser dessutom från empirisk fakta (antingen på grund av att du inte kan läsa, eller att du helt inte förstår vad du läser). Dina påståenden om att "det enda man vet är att det är säkert" är smått pinsamma, faktiskt.
Vilka empiriska fakta? Hur tror du reaktionen skulle bli om man sa att man är osäker. Vid minsta tvekan får man inte gå vidare. Här är artikeln om Oxfordvaccinet. Det enda man säger i den är att vaccinet ger en stark immunrespons. D.v.s. mätbara antikroppar. Och det är inte samma som att vaccinet fungerar som det ska mot viruset i en situation där man utsätts för smitta. Försök att förstå denna basala skillnad. Och här lägger jag till allt av de tveksamheterna man har med denna för vaccinutvecklarna okända virusfamilj.

Citat:
Jaha? Man kan naturligtvis sitta och killgissa, som du gör, alternativt kan man läsa de publikationer som finns och så utgår man från resultatet som redovisas. Det kan naturligtvis bli så att man skrotar vaccinet, men det är inte det som står i de papper som publicerats. Och det är inte "nämner" det handlar om, man har publicerat samtliga resultat gällande immunrespons, det är bara du som inte vill se dem.
Det står inget i någon publikation om det du påstår; att vaccinet ger skydd mot SARS-CoV-2.

Citat:
Återigen: du sitter och svamlar utan att någon som helst koll på vad du pratar om. Jag skulle säga att du har en uppenbar agenda med ditt desinformerande. Fas-2-försöken testades INTE på "en grupp unga friska människor utan några underliggande sjukdomar". Och det var inte något femtiotal personer. Om jag inte har helt fel vaccinerade man 543 personer med vaccinet. Man inkluderade även personer äldre än 70 år samt barn så unga som fem är.
Jag har ingen mer agenda mer än att tala om att man inte har ett fungerande vaccin efter fas II. Alltså ett som man vet fungerar i verkligheten. Man vet bara att det ger ett immunsvar.

Citat:
Man har inte haft några incidenter ännu. Jag tror att din definition på fungerande vaccin är HELT annan än de forskare som är inblandade. Här handlar det om att förhindra att folk dör i lunginflammation. För egen del känns det som att en influensaliknande sjukdomsbild skulle vara överkomlig så länge man kan förhindra den lunginflammation som startar processen i vilken 99% av de avlidna varit roten.
Och jag som trodde den huvudsakliga dödsorsaken var en utlöst hyperinflammation d.v.s. cytokinstorm.
Citera
2020-07-26, 19:16
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Det är du som påstår att man har ett fungerande vaccin nu efter fas II. Hur då? Hur vet man det?
Nej, nu ljuger du igen. Ljuger och ljuger och ljuger. Tröttsamt....

Vad forskarna på Oxford University påstår i rapporten är att vaccinet triggar en immunrespons. Resultaten redovisas i det papper som publicerats på The Lancet.

Forskarna på Oxford University. Forskarna. OK?

Herregud...
Citera
2020-07-26, 19:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Eftersom du bara hittar på, så länkar jag svar på det fetade.

Fas 3
I fas 3 studerar man stora patientgrupper, mellan 200 och 3000 individer eller ännu fler, för att bekräfta en behandlings effekt och säkerhet i jämförelse med standardbehandling eller placebo under en längre tidsperiod. Den dos som används är den som man i tidigare fas funnit vara mest lämplig. Patientgrupperna ska, så långt det är möjligt, likna den grupp som den färdiga behandlingen ska användas på (exempelvis avseende kön, vikt och ålder). Man gör även så kallade interaktionsstudier där man tittar på hur patienter som står på en annan samtidig behandling reagerar på den aktuella substansen.
Men nu pratar vi om fas II och 500 utvalda försökspersoner. Man utsätter inte dessa för medveten smitta och underlaget är för litet för att dra några slutsatser om skydd i vardagssituationer då man inte vet om någon varit exponerad.

Det vet man inte heller i fas III då man fortfarande inte kan utsätta någon för en kontrollerad smitta. Men där är antalet så stort att man kan dra slutsatser om skydd förutsatt att gruppen befinner sig i ett område där smittan finns och att det statistiskt är sannolikt att någon exponeras.
Citera
2020-07-26, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Ok, but the winter dry season cannot be compared with the Swedish winter. People rarely experience minus degrees in Brazilian big cities sich as Sao Paulo or Rio de Janeiro.

Absolutely, but the virus does not necessarily have to be affected by temperature to be seasonal. It could be tied to things like pollen and rainfall. You brought up America, but I believe their protests and air conditioning is behind their increase.
Citera
2020-07-26, 19:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, nu ljuger du igen. Ljuger och ljuger och ljuger. Tröttsamt....

Vad forskarna på Oxford University påstår i rapporten är att vaccinet triggar en immunrespons. Resultaten redovisas i det papper som publicerats på The Lancet.

Forskarna på Oxford University. Forskarna. OK?

Herregud...
Men det är ju precis det jag har försökt säga ända sedan igår. Har det slutligen gått in i din skalle detta? Fantastiskt!

Då kan vi väl vara överens om att man inte har något testat och klart vaccin och jag menar att det kommer vi inte att ha före årsskiftet.

Det räcker med en drift i spike-proteinet som man inte har räknat med för att vaccinet inte blir verksamt eller ännu värre utlöser t.ex. ADE. Och med tanke på att övriga HCoV har visat sig kunna göra det med tiden och runda immunförsvaret så är det inte en obetydlig risk:
Citera
2020-07-26, 19:23
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Och jag som trodde den huvudsakliga dödsorsaken var en utlöst hyperinflammation d.v.s. cytokinstorm.
Jag tror du får läsa mitt inlägg igen som du kommenterade utan att förstå vad du läste.

Först och främst är det inte cytokinstorm som är den huvudsakliga dödsorsaken. Dessutom påpekade jag att lunginflammation är det som startar processen i vilken 99% av de avlidna varit roten.

Den direkta dödsorsaken (jag orkar inte redogöra för hur man fyller i en dödsattest igen, jag har gjort det ett dussin ggr känns det som) är ALDRIG cytokinstorm. Ett tillstånd som leder till den direkta dödsorsaken är COVID-19. Den vanligaste direkta dödsorsaken relaterad till COVID-19 här i England är Interstitial Lunginflammation.
Citera
2020-07-26, 19:26
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Men det är ju precis det jag har försökt säga ända sedan igår. Har det slutligen gått in i din skalle detta? Fantastiskt!

Då kan vi väl vara överens om att man inte har något testat och klart vaccin och jag menar att det kommer vi inte att ha före årsskiftet.

Det räcker med en drift i spike-proteinet som man inte har räknat med för att vaccinet inte blir verksamt eller ännu värre utlöser t.ex. ADE. Och med tanke på att övriga HCoV har visat sig kunna göra det med tiden och runda immunförsvaret så är det inte en obetydlig risk:
Vaccinet är klart och man kommer inte ändra någonting. OM vaccinet godkänns är det exakt samma vaccin som man inledde Fas1-försöken med.

Vaccinet är inte testat och godkänt, nej, och det verkar småtramsigt att försöka diskutera en sådan sak eftersom det är uppenbart även för en golvmopp.
Citera
2020-07-26, 19:26
Medlem
Citat:
Men nu pratar vi om fas II och 500 utvalda försökspersoner. Man utsätter inte dessa för medveten smitta och underlaget är för litet för att dra några slutsatser om skydd i vardagssituationer då man inte vet om någon varit exponerad.

Det vet man inte heller i fas III då man fortfarande inte kan utsätta någon för en kontrollerad smitta. Men där är antalet så stort att man kan dra slutsatser om skydd förutsatt att gruppen befinner sig i ett område där smittan finns och att det statistiskt är sannolikt att någon exponeras.

Du pratade om fas 3. Där påstod du att det bara var fullt friska unga individer.

Verkligheten är att fas 3 skall innefatta en grupp som är så lik ”slutkonsumenten” som möjligt. Gärna med pågående medicinering mot div sjukdomar osv. Det tolkar jag knappast som att den bara innehåller unga, helt friska individer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in