2020-07-26, 00:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Just att hålla avstånd och begränsa sociala kontakter är ju just de saker som gång på gång visats vara det mest effektiva för att begränsa smittspridningen. Smitta finns ju redan i princip överallt, fast i en stadigt sjunkande nivå. Om den lokala byhålan har 1000 personer varav 10 är smittade, spelar du ju väldigt liten roll om det kommer dit 100 sommargäster varav 1 är smittad.

Hur går det till då?

Mitt fetade.

Dessa 100 sommargäster rör sig annorlunda i den lilla byn med 1000 invånare varav 10 är smittade. En utav sommargästerna är smittad. Det är ju inte helt otroligt att fler sommargäster smittas samt att de i sin tur smittar fler än de tio vilka redan var smittade?

Det är väl naivt att påstå att det inte spelar någon roll? Så tänker jag i alla fall, men det gör kanske inte du?

Du kan ju läsa om hur det är på Gotland som har invaderats av turister. 37% av de som testats positivt jobbar inom restauranbranchen och man menar att det är troligt att de smittats av gäster/turister.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-07-26 kl. 00:22. Anledning: Stavning
Citera
2020-07-26, 00:14
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Jag tror du skulle bli förvånad över hur lite folk lägger tid på att fundera på hur smittan sprids eller inte. Folk följer de råd som ges och dom som sitter och slår i bordet till frukosten för att inte munskydd rekommenderas är nog ytterst få.
Jag är inte alls förvånad, tvärtom!
Citera
2020-07-26, 00:16
Medlem
ganglere2s avatar
Jag tror att sannolikheten är stor att krav på munskydd i offentliga miljöer kommer även i Sverige under hösten.
Citera
2020-07-26, 00:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Jag förstår inte hur man kan vara så trög?

Vaccin -> människa -> utsätts för smittkälla (ofrivilligt) -> inte infekterad -> bra vaccin.
Vaccin -> apa -> utsätts för smittkälla -> infekterad -> dåligt vaccin.
Du har inte förstått hur det går till.
Citera
2020-07-26, 00:26
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Covid 19 är ett hjärnspöke.
Det finns inget virus.
Va? Hur kom du fram till det?
Citera
2020-07-26, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
det är ingen apokalyps och inga lik kommer staplas runt byhålorna, men om ungefär två veckor kommer det vara övertydligt även för dig att våren bara var ett lite förspel inför hösten.. från och med nu kommer vi bara klättra uppåt både vad det gäller antalet smittade och antalet döda per dag..

vi har precis varit nere och vänt på botten, bättre än så här blir det inte! från och med nu kommer det bara bli värre

kollade i mitt covid-excelark nu där jag har en egen formel baserad på extremt komplicerade sammanslagningar av olika siffror från olika delar av världen, och jajamen, när jag plussar ihop rutorna ser jag klart och tydligt att vi börjar uppgången från "sommarsvackan" redan nu, faktiskt lite tidigare än jag hade räknat ut från början.

Ok jag pratade lite förhastad. Glömt att det är Två Månader(TM) som gäller nuförtiden. Jag är fortfarande lite fast i vårens gamla förlegade tankemönster.
Citera
2020-07-26, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Är du dum i huvudet?

Pröva så här istället:

Vaccin -> människa -> infekterad av pathogen (frivilligt eller ej) -> infekterad -> immune response -> pathogen destroyed
Vaccin -> apa -> infekterad av pathogen -> infekterad -> immune response -> pathogen destroyed

Ok? Hur går det med trögheten?

Okej jag ger mig. Jag blev alldeles convinced nu av ditt världsvana sätt att blanda Swedish och engelska words.

Om man utsätts för en patogen som immunförsvaret hinner hantera utan att infektion hinner inträda är blir man inte infekterad. Om man skrapar upp armen lite lätt så har du garanterat massa bakterier i såret. Det är ju dock inte ett infekterat sår, för ditt immunförsvar kommer med största sannolikhet att hantera det innan du blir infekterad.
Citera
2020-07-26, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det här visste vi eller kunde ana åtminstone. Samtidigt har man insett att t.ex. IVA-patienter inte är så smittsamma som man trodde. Men att det skulle vara problem vid diagnostisering vet jag inte. När viruset tagit sig ner i lungorna lär man väl bli rätt sjuk, eller? (video):

Virustestet kan visa negativt provsvar – trots covid-infektion
En betydande andel av de PCR-tester som mäter pågående infektion av covid-19 visar “falskt negativt” resultat. Nu manar experter de som testar sig att tolka de negativa resultaten med försiktighet.

I en stor studie från Johns Hopkins universitet i USA kunde forskare visa att risken för att PCR-tester gav ett “falsk negativt” resultat varierade stort med på vilken sjukdomsdag som man topsade patienten i näsa och hals. På den tredje sjukdomsdagen med symptom, då testerna var som säkrast, visade de fortfarande fel 20 procent av fallen. Man bör alltså inte lita helt på ett negativt PCR-resultat.

Varför en så stor andel av PCR-testerna visar “falskt negativt” beror framförallt på att den smittade personen inte alltid bär på viruset i näsa eller hals vid den tidpunkt då man toppsas. På så vis kan man inte heller genom upptäcka viruset.
/.../
I maj vårdades Nils Bergstrand i tre dygn på Danderyds sjukhus för “misstänkt” covid-19. Efter att Nils kommit in till en närakut med för låg syremättnad i blodet skickades han med ilfart till Danderyd, där genomfördes två PCR-tester genom topsning i svalg och näsa. Vid båda tillfällen testade Nils negativt trots att han uppvisade alla symptom på smittan.

– Jag blev orolig, för jag trodde att det skulle vara tydligt med testet, säger Nils Berstrand.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/virustestet-kan-visa-negativt-provsvar-trots-covid-infektion

Därmed ännu viktigare att testa tidigt.
Citera
2020-07-26, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Mitt fetade.

Dessa 100 sommargäster rör sig annorlunda i den lilla byn med 1000 invånare varav 10 är smittade. En utav sommargästerna är smittad. Det är ju inte helt otroligt att fler sommargäster smittas samt att de i sin tur smittar fler än de tio vilka redan var smittade?

Det är väl naivt att påstå att det inte spelar någon roll? Så tänker jag i alla fall, men det gör kanske inte du?

Du kan ju läsa om hur det är på Gotland som har invaderats av turister. 37% av de som testats positivt jobbar inom restauranbranchen och man menar att det är troligt att de smittats av gäster/turister.

Med de 10 redan smittade kan ju smitta övriga 990 (så många är det ju inte pga. den immunitet vi börjar bygga upp men men) exakt lika mycket som sommargästerna.

Det som gör skillnad är ju om ingen smitta finns, eller om det är otroligt stor skillnad i smittförhållanden och otroligt många människor kommer. Om det finns 10 smittade och det kommer 100 sommargäster varav 50 är smittade så blir det givetvis värre lokalt. Dock kommer det ju inte att bli värre på nationell nivå då dessa smittade onekligen flyttat någonstans ifrån, då de inte är på sin hemort och kan smitta ner folk längre. Undantaget från detta är ju dock dock om en viss flockimmunitet byggts upp på hemorten, och endast en helt naiv befolkning finns på den tillresta orten. Då kan det ju bli "värre". Men eftersom det absurda scenariot där 50% av de tillresta är smittade aldrig kommer hända är det troligen ingen större risk.
Citera
2020-07-26, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag tror att sannolikheten är stor att krav på munskydd i offentliga miljöer kommer även i Sverige under hösten.

Inte en chans att det händer.
Citera
2020-07-26, 02:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Vi i Skåne är ju inte alls immuna pga låg smittspridning så här skulle du ju kunna bli ett utbrott. Förhoppningsvis har de lärt sig skydda äldreboenden och dyl så då blir nog inte smittan så kännbar i sjukvården.

Det har de inte, Staffanstorp gjorde helt rätt från början, men sen slappnade man av och fick in det på ett äldreboende. Jävla klantskallar, vi hade noll smittade, nu x antal. Klåpare!
Citera
2020-07-26, 02:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/experternas-kritik-mot-svenska-masstesterna/

Smittskyddsläkare över hela landet (det är fler än vad som nämns i den här artikeln), motarbetar antikroppstestning i sina län, fastän Regeringen nu faktiskt har lovat det och tar nästan hela kostnaden. Så uselt!

Det känns konstigt att för en gångs skull hålla med Tegnell:

"Statsepidemiolog Anders Tegnell säger till SvD att antikroppstesterna inte i sig hindrar smittspridning. Men att de har visat sig ha positiva effekter för enskilda individer och arbetsplatser."

Klart att det blir stora fördelar, om människor kan börja leva som vanligt igen, gå till jobbet, resa och konsumera. I alla fall för en tid. Om en arbetsplats kan få fungera normalt, utan åtgärder mot smittspridning som kanske drar ner produktionen, om man vet att alla där är immuna.

Samt att en smittskyddsläkare, tycker man, borde vilja veta hur långt flockimmuniteten kommit i hans län, och inte minst VAR den finns respektive inte finns (vilka stadsdelar eller byar). Så kan han lägga planer efter det.

Att det sedan kan finnas ytterligare personer som är immuna än de som upptäcks, är ju bara en bonus. Det vore värre om det vore tvärtom (att testerna gav falskt positiva resultat).

Jag håller nog faktiskt med läkarna, då antikropparna försvinner ganska omgående så är frågan om vad testerna egentligen säger, på tapeten. Sen ställer jag gärna det i relation till vår vansinniga invandringspolitik där vi inte får valuta för pengarna. Det är människor som har betalat skatt som vill ha testerna och det ska de få. Sen vad det säger, ja det får framtiden utvisa. Politikerna borde avskedas omgående!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in