Citat:
Ursprungligen postat av
.Dostoj.
Jag har ställt denna fråga men inte fått ngt svar. Vore intressant med några kunniga i detta:
Vad är att föredra: Att ha utvecklat antikroppar eller att ha aktiverat T-celler.
Ngn som vet?
nu är jag hög som ett hus så pratar säkert strunt, men det finns ju massa olika t-celler som fungerar på olika sätt..
om du syftar på det ospecifika immunförsvaret så är det nog att föredra framför t-celler som känner igen virus och bygger specifika antikroppar för det.
ett aktivt immunförsvar (som jag tror du syftar på med t-celler) är nog att föredra av den enkla anledningen att det snabbare kan slå ut viruset innan det får fäste och hela kroppen börjar bli infekterad.
får viruset fäste, antikroppar börjar byggas, ett krig börjar utspela sig i din kropp, så är det fler saker som kan gå fel, till exempel ADE.
t-celler kan ju anpassa sig till det virus du drabbas av, om dina t-celler är oskuld så att säga.. däremot, har du en gång byggt upp antikroppar, och har gamla minnes t-celler som är beredda att göra nya antikroppar om du blir smittad på nytt.. så är det inte så bra om du skickar samma antikroppar på den nya infektionen.. då biter dom inte på viruset, också försöker den skicka mer och mer antikroppar, som inte fungerar (fast dom funkade på första infektionen) och istället dör du.
fifan måste dra en lina tjack innan jag kan förklara det här bättre