2020-07-25, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Varför behövs ett vaccin i svenska överarmar? Ni har ju flockimmunitet så det behövs inte.

Sverige var ett exempel, Helge.

Oavsett nationalitet på överarmen så är vaccinet inte klart på långa vägar.
Citera
2020-07-25, 16:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/experternas-kritik-mot-svenska-masstesterna/

Smittskyddsläkare över hela landet (det är fler än vad som nämns i den här artikeln), motarbetar antikroppstestning i sina län, fastän Regeringen nu faktiskt har lovat det och tar nästan hela kostnaden. Så uselt!

Det känns konstigt att för en gångs skull hålla med Tegnell:

"Statsepidemiolog Anders Tegnell säger till SvD att antikroppstesterna inte i sig hindrar smittspridning. Men att de har visat sig ha positiva effekter för enskilda individer och arbetsplatser."

Klart att det blir stora fördelar, om människor kan börja leva som vanligt igen, gå till jobbet, resa och konsumera. I alla fall för en tid. Om en arbetsplats kan få fungera normalt, utan åtgärder mot smittspridning som kanske drar ner produktionen, om man vet att alla där är immuna.

Samt att en smittskyddsläkare, tycker man, borde vilja veta hur långt flockimmuniteten kommit i hans län, och inte minst VAR den finns respektive inte finns (vilka stadsdelar eller byar). Så kan han lägga planer efter det.

Att det sedan kan finnas ytterligare personer som är immuna än de som upptäcks, är ju bara en bonus. Det vore värre om det vore tvärtom (att testerna gav falskt positiva resultat).
Jag håller med smittläkarna av flera orsaker och har varit inne på det förut. Kan förstå att den enskilda individen är mer intresserad av det men:
  1. Antikroppstester är fortfarande inte helt tillförlitliga.
  2. Flera studier varnar för att dela ut "pass" då man inte vet något säkert om immunitet.
  3. Antikropparna verkar försvinna snabbare än vad man har trott.

Dessutom ur smittskyddssynpunkt är det viktigare med PCR för att ha koll på smittläget. Jag menar att den provtagningen riskerar att hamna i skymundan vilket gör att vi får en felaktig bild av läget. Jag vet bland annat att Örebro inte riktigt har kommit igång med allmän PCR. Vet norrmännen om det? Vad gör de när de kommer på det?
Citera
2020-07-25, 16:22
Medlem
Var ju någon norsk smittskydds-kärring som menade på att norrmännen "skulle glömma Sverige i år". Just nu trängs norrmännen i Värmland...
Citera
2020-07-25, 16:26
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Sverige var ett exempel, Helge.

Oavsett nationalitet på överarmen så är vaccinet inte klart på långa vägar.
Hehe, ja om du tror att de kommer koka ihop ett nytt recept så misstar du dig alldeles. Vaccinet är klart och går nu in i näst fas av kliniska försök. I Brasilien, om jag inte har helt fel.

Jag vet inte hur du menar att vaccinet inte är KLART?
Citera
2020-07-25, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag håller med smittläkarna av flera orsaker och har varit inne på det förut. Kan förstå att den enskilda individen är mer intresserad av det men:
  1. Antikroppstester är fortfarande inte helt tillförlitliga.
  2. Flera studier varnar för att dela ut "pass" då man inte vet något säkert om immunitet.
  3. Antikropparna verkar försvinna snabbare än vad man har trott.

Dessutom ur smittskyddssynpunkt är det viktigare med PCR för att ha koll på smittläget. Jag menar att den provtagningen riskerar att hamna i skymundan vilket gör att vi får en felaktig bild av läget. Jag vet bland annat att Örebro inte riktigt har kommit igång med allmän PCR. Vet norrmännen om det? Vad gör de när de kommer på det?

Löfven menade ju tidigare i veckan att nu är vi uppe 100k tester per vecka, antikropps testerna inräknade. Dock så har PCR testerna minskat i antal, antalet låg under 70k vecka 29.

Löfven kunde lika gärna ha räkna med klamydia-tester också. De är väl ungefär lika relevanta i sammanhanget.

Olyckligt....
Citera
2020-07-25, 16:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Fel. Du får läsa på lite om testfaser.

Fel igen. Du får läsa den publicerade artikeln.
Är du inte klok människa? Jag vet exakt vad som görs i olika testfaser med vaccin. Det skulle inte ens tillåtas att man utsätter försökspersoner för en samhällsfarlig smitta.

Gå nu till https://www.medrxiv.org/ och välj någon av alla de antikropps- och immunnitetsstudier som finns där och läs noga. De flesta handlar om att ta fram underlag för vaccinforskningen eller åtminstone en del av studierna ger den information som en del av frågeställningarna:

Single-cell landscape of immunological responses in COVID-19 patients
/.../Taken together, this integrated, multi-cellular description in our study lays the
foundation for future characterization of the complex, dynamic immune responses to
SARS-CoV-2 infection. The transcriptomic data, coupled with detailed TCR- and BCRbased lineage information, can serve as a rich resource for deeper understanding of
peripheral lymphocytes in COVID-19 patients and pave the way for rationally designed
therapies as well as development of SARS-CoV-2-specific vaccines.
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.07.23.217703v1

Så länge landskapet ser ut som det gör med alla frågetecken kring immunitet så vet man inte om vacciner kommer att vara verksamma och hur länge eller om de är rent av skadliga för individen. Det är liksom det man nu testar.
Citera
2020-07-25, 16:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"Experter kritiserar Sveriges generösa strategi för testning av antikroppar mot covid-19.
– Det är många miljarder kronor man pumpar in i detta till kanske ingen nytta, säger smittskyddsläkaren Bengt Wittesjö."

https://www.svd.se/kritik-mot-generosa-antikroppstestningen

Exakt, anti-kroppstester är inget staten skall stå för.

Men vill företag eller privatpersoner betala för det så visst.

Men sedan vill Tegnell ändå ha in resultaten. Det har han sagt! Det är också ganska fult att privatpersoner ska betala till vinstdrivande företag, för att hjälpa till med detta!
Citera
2020-07-25, 16:34
Medlem
Citat:
Hehe, ja om du tror att de kommer koka ihop ett nytt recept så misstar du dig alldeles. Vaccinet är klart och går nu in i näst fas av kliniska försök. I Brasilien, om jag inte har helt fel.

Jag vet inte hur du menar att vaccinet inte är KLART?

Ja du skriver ju det själv "kliniska försök".

Klart att användas i större skala är det inte.

Av de 100+ vaccin som man jobbar på just nu så lär bara en handfull bli tillräckligt effektiva.

Vilket det blir återstår att se.

Jag föreslår att du anmäler dig genast som försökskanin.

Citera
2020-07-25, 16:38
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Är du inte klok människa? Jag vet exakt vad som görs i olika testfaser med vaccin. Det skulle inte ens tillåtas att man utsätter försökspersoner för en samhällsfarlig smitta.
Jag är väldigt klok.

Lite så här i förbiseende får jag då påpeka att själva poängen med Fas 2 är att man VILL utsätta folk för smitta. Annars är försöket rent meningslöst.

Att du inte förstår detta är fullständigt obegripligt.
Citera
2020-07-25, 16:42
Medlem
Citat:
Comments?

https://www.ox.ac.uk/news/2020-07-20-new-study-reveals-oxford-coronavirus-vaccine-produces-strong-immune-response

Jag har skrivit kommentar här:
(FB) Coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symtom vid återinfektion
Citera
2020-07-25, 16:48
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Jag har skrivit kommentar här:
(FB) Coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symtom vid återinfektion
Jaha. Fast det där är ju en okunnig journalists tolkning av rykten som spreds i samband med Fas-1-försöken. Rykten som dessutom sågades direkt av de inblandade forskarna. Nu finns det Fas-2-publikationer i Lancet och det känns värdefullare att diskutera dem...faktiskt.
Citera
2020-07-25, 16:52
Medlem
Citat:
Jaha. Fast det där är ju en okunnig journalists tolkning av rykten som spreds i samband med Fas-1-försöken. Rykten som dessutom sågades direkt av de inblandade forskarna. Nu finns det Fas-2-publikationer i Lancet och det känns värdefullare att diskutera dem...faktiskt.

Det är inga rykten, ALLA apor blev infekterade fast att de fick vaccinet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in