2020-07-25, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu räknar man ju visserligen med att fyra miljoner doser ska räcka till två miljoner invånare. Två doser per skalle således.

Å andra sidan kanske det räcker ändå, eftersom 99% verkar vara rädda för att ta ett "framhastat" vaccin.
Var det inte 2 x 4 miljoner doser?
Citera
2020-07-25, 14:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Var det inte 2 x 4 miljoner doser?

Jo, banne mig.. :-) Kan nästan ta gift på att det stod annorlunda förut.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sveriges-vaccinsamordnare

Tror de uppdaterat. Handlar alltså om fyra miljoner personer.
Blir dessa personer vaccinerade har vi nästan flockimmunitet efteråt.
Citera
2020-07-25, 14:39
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Verkar som smittan ökar på varenda kontinent nu, inkl den europeisk. Även i Sverige tycks fallen börjat öka igen. Frågan är om det bara är smärre variation i Sverige, eller början på en andra våg. Om det är en andra våg vi ser, började den faktiskt något tidigare än vad jag trodde.

Man får dock se vart fallen ökar.

Alla flygplatser har ju test när man kommer in som räknas med. Att man har öppnat för semester gör ju att folk rester mer och då ökar även testningen där den ej är valbar.

Sedan kan man se att det ökar på andra ställen som t ex Spanien där unga nu verkar skita i vilket.
Citera
2020-07-25, 14:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Hur resonerar ni i tråden? Kommer ni att ta ett vaccin om det finns tillgängligt i början av nästa år? Förutsatt att ni blir erbjudna alltså. Tänker kanske framförallt på det här Astra-vaccinet.

Själv tänker jag att det alltid finns risker med ett vaccin, men att det onekligen finns risker med att coronainfektion också. Har ett vaccin testats kliniskt i alla tre faser och inga allvarligare biverkningar kunnat konstaterats, samtidigt som man nu allt av döma får en positiv respons vad gäller antikroppar. Ja, då har jag lite svårt att se varför man inte skulle vaccinera sig, men har uppfattat det som att många resonerar annorlunda. Man är rädd för långsiktiga biverkningar. Frågan är om ev sådana är värre än långsiktiga effekter av en fullt gången infektion? Jag tror inte det förhåller sig så.
Citera
2020-07-25, 14:44
Medlem
Citat:
Verkar som smittan ökar på varenda kontinent nu, inkl den europeisk. Även i Sverige tycks fallen börjat öka igen. Frågan är om det bara är smärre variation i Sverige, eller början på en andra våg. Om det är en andra våg vi ser, började den faktiskt något tidigare än vad jag trodde.
I Sveriges fall rör det sig förmodligen om ett ökat antal fall nu pga allt resande under semestrarna. Alla Stockholmare som ska till Gotland, Öland osv, ställen som har varit rätt förskonade från Corona kommer att få en kraftig ökning nu.
Citera
2020-07-25, 14:48
Medlem
Citat:
Hur resonerar ni i tråden? Kommer ni att ta ett vaccin om det finns tillgängligt i början av nästa år? Förutsatt att ni blir erbjudna alltså. Tänker kanske framförallt på det här Astra-vaccinet.

Själv tänker jag att det alltid finns risker med ett vaccin, men att det onekligen finns risker med att coronainfektion också. Har ett vaccin testats kliniskt i alla tre faser och inga allvarligare biverkningar kunnat konstaterats, samtidigt som man nu allt av döma får en positiv respons vad gäller antikroppar. Ja, då har jag lite svårt att se varför man inte skulle vaccinera sig, men har uppfattat det som att många resonerar annorlunda. Man är rädd för långsiktiga biverkningar. Frågan är om ev sådana är värre än långsiktiga effekter av en fullt gången infektion? Jag tror inte det förhåller sig så.
Jag var en av dem som vägrade ta Svininfluensa vaccinet. Den här gången kommer jag dock ta vaccinet om jag blir erbjuden. Dels för att jag är äldre nu men också för att jag tillhör en sk riskgrupp.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om du inte brister i din läsförståelse så borde du kunna läsa att det var dig jag avsåg, ingen annan.

Svepande. Vilka är de, hur många är de och vad är väldigt länge?

Du har ingen fullständigt bild över detta och plockar bara från enstaka uppgifter (vars värde man kan ifrågasätta) som du sedan försöker göra till allmängiltig sanning.

Just precis!

Det är ju du som inte kan läsa, jag syftar inte på mig själv utan det är två andra användare vilka jag upplever sansade!

Jag är INTE alltid sansad.

Du är precis så korkad som jag trodde.🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️
Citera
Medlem
Citat:
Vi i Skåne är ju inte alls immuna pga låg smittspridning så här skulle du ju kunna bli ett utbrott. Förhoppningsvis har de lärt sig skydda äldreboenden och dyl så då blir nog inte smittan så kännbar i sjukvården.
Citera
2020-07-25, 14:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Vi i Skåne är ju inte alls immuna pga låg smittspridning så här skulle du ju kunna bli ett utbrott. Förhoppningsvis har de lärt sig skydda äldreboenden och dyl så då blir nog inte smittan så kännbar i sjukvården.

Tror egentligen inte att det finns immunitet på någon större geografisk plats i Sverige. Bor i Stockholm. Möjligen finns det immunitet på Järva-fältet, men inte på så många andra ställen runt om i Sverige.
Citera
2020-07-25, 14:53
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Intressant artikel om mediebevakningen för coronasmittan:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/nar-smittan-kom-till-on-sa-blev-vrango-ett-skrackexempel-i-medierapporteringen/
Verkligen. När då medierna publicerar stora rubriker om att vi inte har någon överdödlighet får det den effekten att många struntar i att följa rekommendationerna.

Det är ju ingen fara längre.
Citera
2020-07-25, 14:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Jag var en av dem som vägrade ta Svininfluensa vaccinet. Den här gången kommer jag dock ta vaccinet om jag blir erbjuden. Dels för att jag är äldre nu men också för att jag tillhör en sk riskgrupp.

Jag tror att du resonerar klokt, men vi kommer väl att få veta mer om vaccinet under hösten. Finns ju dessutom mer än en vaccinkandidat och de tycks fungera på lite olika sätt.
Citera
2020-07-25, 14:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Just precis!

Det är ju du som inte kan läsa, jag syftar inte på mig själv utan det är två andra användare vilka jag upplever sansade!

Jag är INTE alltid sansad.

Du är precis så korkad som jag trodde.🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

Nej, jag är inte korkad. Det är du som inte fattar att de två citaten jag gjorde i mitt inlägg handlar om dig. Det vill säga ditt svammel om långtidssjuka ska ses i relief mot att du inte är nyanserad. Jag skiter väl i vad du tycker om andra postare eftersom du inte är rätt person att göra den bedömningen.

Återigen har du spelat bollen i eget mål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in