2020-07-25, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det blir de naturligtvis. Men grejen är att en rapport från första kvartalet är intetsägande när det gäller den ekonomiska konsekvenserna av pandemin och nedstängningar.

Det är den ni lyfter fram av någon märklig anledning.

Gör VI? Kan inte minnas att jag någonsin lyft fram den som bevis på något..
Jag anser att det är alldeles för tidigt att få fram bevis för något än.. Tiden lär utvisa
Citera
2020-07-25, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Eftersom vi i andra halvan av juni hade en underdödlighet så kan man lugnt säga att det går helt ok. Även om vi tittar på månadspar historiskt och jämför med april-maj som var de månaderna med högst dödlighet per hundratusen, så finns det hundratals månadspar som var värre än april-maj 2020. Så även då gick det helt ok. Mellan 2000 och 2009 finns det 9(!) månadspar där det dog fler människor än april-maj 2020. Flera gånger varje decennium så kommer influensavågor som tar flera tusen äldre i ett svep under några månader.

Det finns alltså inget att höja på ögonbrynen åt, förutom den ogrundade hysterin.
Underdödlighet? alla avlidna får inte ens rätt diagnos, hur många obduceras, många ospecifika infektioner bland äldre avlidna enligt flera instanser och bekanta i Stockholm/Uppsala.
Sen är det så att vi på något sätt kanske är mer försiktiga just nu och även mindre stress leder till färre olyckor och sjukdomsfall.
Citera
2020-07-25, 11:00
Medlem
Citat:
Coronapandemin gav fladdermusen ytterligare en törn i ett redan skamfilat rykte. På flera håll i världen (Indien, Rwanda, Peru och Indonesien) jagas nu fladdermöss av rädsla för att nattdjuret är smittspridare.

Men Rydell menar det är en missuppfattning att fladdermöss sprider smitta i högre utsträckning än andra djur.
– Hittills har fladdermusen aldrig spridit smitta till människan i Sverige. Fladdermusen biter inte folk utan det är folk som äter fladdermöss som i så fall sprider smittan, säger han.

Det skygga nattdjuret spelar en viktig roll i ekosystemet, bland annat för dess pollinering och att den äter insekter och skadedjur, och om den försvinner kan det få stora konsekvenser för ekosystem världen över.

Snart kan vi tacka kineserna för förändringar i ekosystemet.
Citera
2020-07-25, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johio
Underdödlighet? alla avlidna får inte ens rätt diagnos, hur många obduceras, många ospecifika infektioner bland äldre avlidna enligt flera instanser och bekanta i Stockholm/Uppsala.
Sen är det så att vi på något sätt kanske är mer försiktiga just nu och även mindre stress leder till färre olyckor och sjukdomsfall.

Mindre stress under pandemin?
Citera
2020-07-25, 11:08
Medlem
Citat:

Du menar att underdödligheten är pga felaktiga diagnoser?
Citera
2020-07-25, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Mindre stress under pandemin?
A många människor upplever mindre stress då de har fått ett avbrott i en sjukt stressig vardag, läst och hört flera som sagt att det här var bra för dem personligen behövligt men sett i det stora hela är de en tragedi och enorm psykisk påfrestning för många.
Citera
2020-07-25, 11:14
Medlem
Citat:

Därtill så har en del äldre dött ett par månader tidigare än vad de skulle gjort utan den här förkylningen.

Min poäng är att konsekvenserna av denna smittan inte på något sätt är unika, och då krävs inte heller några unika åtgärder. Vad vi ser är att en total lockdown så som andra länder har gjort, leder till färre dödsfall och skulle ha gjort det även ett vanligt influensa-år. Till enorma kostnader. Om alla hade kört på som vanligt så hade det blivit något värre än ett vanligt influensa-år. Sådana har vi haft förr och sådana kommer att komma fler. Det man hoppas att folk tar med sig ur detta är att tex inte lämna sjuka barn på dagis och sköta sin hygien bättre. Då kan vi minska dödligheten även av influensan.
Citera
2020-07-25, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du menar att underdödligheten är pga felaktiga diagnoser?
Nej men kanske att den "normala dödligheten" är mindre då så många just nu är mer försiktiga och typ isolerar sig mer så minskar även andra smittor typ kräksjuka och infektioner men att däremot cov19 står för en stor del av de som avlider men att alla inte fått rätt diagnos då det saknas resurser för att utreda det och då får det diagnosX ospecifik infektion men jag vet inte har ingen aning bara liten fundering;-)
Citera
2020-07-25, 11:21
Medlem
Citat:
Därtill så har en del äldre dött ett par månader tidigare än vad de skulle gjort utan den här förkylningen.

Min poäng är att konsekvenserna av denna smittan inte på något sätt är unika, och då krävs inte heller några unika åtgärder. Vad vi ser är att en total lockdown så som andra länder har gjort, leder till färre dödsfall och skulle ha gjort det även ett vanligt influensa-år. Till enorma kostnader. Om alla hade kört på som vanligt så hade det blivit något värre än ett vanligt influensa-år. Sådana har vi haft förr och sådana kommer att komma fler. Det man hoppas att folk tar med sig ur detta är att tex inte lämna sjuka barn på dagis och sköta sin hygien bättre. Då kan vi minska dödligheten även av influensan.
Tiden får utvisa, och ja många äldre kanske får en skjuts till mindre lidande men nu är det så att det här viruset inte enbart drabbar äldre.
Citera
2020-07-25, 11:24
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Va fan! Det är ju just det han skriver. Folk köpte bilar Q4 2019 pga den kommande bonus malus. Detta kommer påverka bilförsäljningen hela 2020 mer eller mindre, men förstås mest Q1
Då läser du himla illa. Han sa nämligen att

"Bilförsäljningen rasade p.g.a. corona."

Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Mycket av det som sägs stämmer inte. Bilförsäljningen rasade p.g.a. corona. Men det var rusning sista kvartalet 2019 på grund av nya ännu värre malusskatter. Och effekten av den sitter nog i hela året.

Och jag påpekade att

"Det behöver inte ha någonting med corona att göra."

Folk borde snarare vara extra angelägna att skaffa bil för att slippa ta buss, tåg, spårvagn eller tunnelbana pga smittrisken.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-07-25 kl. 11:29.
Citera
2020-07-25, 11:32
Medlem
Citat:
Eftersom vi i andra halvan av juni hade en underdödlighet så kan man lugnt säga att det går helt ok. Även om vi tittar på månadspar historiskt och jämför med april-maj som var de månaderna med högst dödlighet per hundratusen, så finns det hundratals månadspar som var värre än april-maj 2020. Så även då gick det helt ok. Mellan 2000 och 2009 finns det 9(!) månadspar där det dog fler människor än april-maj 2020. Flera gånger varje decennium så kommer influensavågor som tar flera tusen äldre i ett svep under några månader.

Det finns alltså inget att höja på ögonbrynen åt, förutom den ogrundade hysterin.

Bra med perspektiv. Perspektiv kan vara bra för hysteriker/alarmister att ta del av.
Citera
2020-07-25, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Då läser du himla illa. Han sa nämligen att

"Bilförsäljningen rasade p.g.a. corona."

Och jag påpekade att

"Det behöver inte ha någonting med corona att göra."

Folk borde snarare vara extra angelägna att skaffa bil för att slippa ta buss, tåg, spårvagn eller tunnelbana pga smittrisken.

Sorry! Fel av mig.
Min hjärna läste vad jag utgick ifrån att han skrev. Dvs att bilförsäljningen var kass Q1 pga nya bonus/malus. Det trodde jag att alla förstod...men uppenbarligen inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in