2020-07-24, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du kan inte räkna så, eftersom det är sommar nu. Det kommer att ta fart igen i höst, tillsammans med säsongsflunsorna, vinterkräksjukan och den bakteriebetingade lunginflammationen. Vad får dig att tro att just coronaviruset ska fungera annorlunda?
Det är klart man kan räkna så. Tror jag det kommer bli exakt så? Nej, men det är en fingervisning om vart kurvorna just nu pekar.

Redan i april använde jag precis samma sorts beräkning för att sätta sextusen döda totalt. Jag tycker den beräkningen har åldrats väldigt bra.
Citera
2020-07-24, 21:51
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Den 11:e mars ansåg Tegnell att vi hade peakat, eller att peaken låg väldigt nära i tid.

Slutsatsen var ”välgrundad” då ingen som insjuknat, oavsett sjukdomssymtom, testades för Covid-19 om inte denne återvänt från skidsemester i Italien.

Samtidigt pågick en hög allmän samhällsspridning av viruset.

Fast hade han fel i att vi peakade 11 mars? Peaken i dödafall kom ju 5 veckor senare så det var ju inte så tokigt att peaken i smittan var 4-5 veckor tidigare.
Citera
2020-07-24, 21:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Här kom den!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

"De senaste två veckorna har Sverige haft en underdödlighet, det vill säga att färre än normalt dött."

Nu väntar jag bara på att någon "begåvad" skribent här på Flashback använder detta som intäkt för att Covid 19 räddar liv. "Ja, men vi har ju ingen överdödlighet, utan en underdödlighet...."

Flera förklaringar tror jag, t.ex.:

- vissa dog lite tidigare, av coronan

- coronaåtgärderna har skyddat mot andra sjukdomar också, varav vissa kan vara dödliga för äldre och sköra

- folk har överlag tagit bättre hand som sin hälsa (t.ex. avstått från alkohol, försökt sluta röka, ätit mer balanserat, varit ute i naturen i stället för inne på lokal), vilket kanske redan har hunnit påverka dödligheten i t.ex. hjärtinfarkt, stroke, KOL och astma en smula. Samt naturligtvis alkoholrelaterade olyckshändelser

- folk har varit ute mindre i stadsmiljö, rest mindre, träffat vänner i mindre utsträckning, inte gått på nattklubb, dansställe, pub, klubb, restaurang, teater o.s.v. på kvällen och natten som de skulle ha gjort annars. Det har gjort att det också har blivit färre rån, krogslagsmål, slagsmål mellan suparbröder, överfall och liknande brott. Samt naturligtvis färre trafikolyckor
Citera
2020-07-24, 21:54
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sveriges dödstal halveras med ganska exakt en månad. Det är en trend som har stått fast i minst två månader.

Om exakt den trenden står sig, så kommer vi få ytterligare 482 döda (totalt 6158 dödsfall). Vi når nollpunkten om 104 dagar, den femte november.

Ni verkar ha glömt bort säsongsvariationerna som alla virus har.

Kan nu alla som kör sina matematiska mallar prova att knappa in data som visar +92C för C19 istället för +70C som gäller för andra vanliga virus, och till detta ta SMHI:s data på marknära ozon till hjälp. När vi kommer till mitten av Augusti kommer både temperaturer och ozonnivåerna att sjunka igen. Eftersom de flesta inte bär masker och många slutat med att hålla avstånd är risknivån extremt hög då. 1:a smällen åt fel håll kan bli den 24/8 efter skolstart, då så gott som 100% av våra skolor har undermåliga ventilationssystem som kan sprida smittan i klassrummen, samt 5/11 som är 5 dar efter att höstloven slutat.

Så passa nu istället på att bygga upp imunförsvaret, hösten 2020 kan bli mycket otrevlig.
Citera
2020-07-24, 21:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är klart man kan räkna så. Tror jag det kommer bli exakt så? Nej, men det är en fingervisning om vart kurvorna just nu pekar.

Redan i april använde jag precis samma sorts beräkning för att sätta sextusen döda totalt. Jag tycker den beräkningen har åldrats väldigt bra.

Fast 6000 döda totalt är ju redan passerat. Och vi har inte sett andra halvlek än. Tegnell, Hallengren och Löfven är dessutom fortfarande vid makten...
Citera
2020-07-24, 22:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det tickar på med dödsfallen. USA och Brasilien redovisar över tusen per dag och kurvorna ser inte ut att vända. Indiens kurvor ser fortfarande ut att vara på väg uppåt. Med 1,4 miljarder invånare är det väl intet annat att vänta. Deras enda hopp är att befolkningen är ung, för samma drakoniska statskontroll som i Kina lär de inte ha.

På nyheterna skrev de nu att vi har underdödlighet i Sverige, kanske ger det oss skäl till att fundera över om det var meningsfullt med alla åtgärder.

Det är hemskt att säga det, men känslan man får är att de som dog oftast var människor som ändå var i slutet av sina liv.

Samtidigt finns det kritik som påpekar att åldringsvården misslyckades, och att fler hade kunnat överleva.

Det fetmarkerade skulle jag omformulera till: Samtidigt finns det {befogad] kritik som påpekar att äldreomsorgen är ett misslyckande som nu avslöjats och att det indikerar att många dött alltför tidigt inom omsorgen redan före C-19.
Citera
2020-07-24, 22:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Fast 6000 döda totalt är ju redan passerat. Och vi har inte sett andra halvlek än. Tegnell, Hallengren och Löfven är dessutom fortfarande vid makten...

Jaså? Dagens notering är 5697.
Citera
2020-07-24, 22:05
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det fetmarkerade skulle jag omformulera till: Samtidigt finns det {befogad] kritik som påpekar att äldreomsorgen är ett misslyckande som nu avslöjats och att det indikerar att många dött alltför tidigt inom omsorgen redan före C-19.

Det är helt ok för mig, och det är uppenbart att vi måste se över regler för upphandling.

Det måste gå att skapa privata alternativ med förmåga att stoppa viruset.

Som det nu har varit har pengarna bara försvunnit in i ett antal entreprenörers fickor.
Citera
2020-07-24, 22:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är helt ok för mig, och det är uppenbart att vi måste se över regler för upphandling.

Det måste gå att skapa privata alternativ med förmåga att stoppa viruset.

Som det nu har varit har pengarna bara försvunnit in i ett antal entreprenörers fickor.

Nu är det ju minst lika illa ställt med den äldreomsorg som kommunerna driver själva.
Citera
2020-07-24, 22:09
Medlem
vinlands avatar
Citat:

Vi kanske ska räkna som i hockey, 3 perioder, vi är då inne nu i pausen efter 1:a halvlek. 2:a inträder i August runt 1 vecka efter skolstart. Sen har vi då något som kallas för mutationer, där t.ex Värmland visat sig ha en helt egen mutation i hela världen, så vi leker med tanken att någon Värmlänning tar tåget till stan och släpar med sig denna mutation (de fick ju grönt ljus till Norge bara för ett par dagar sen)
Anta att Värmlands-mutationen sen sprider sig i stan, hur går det då för alla de som haft C19 under våren och frisknat till, får dom då smaka storsläggan typ mr. cykotinstorm eller bara uppleva ännu en c19 "förkylning", eller kommer ett sedvanligt förkylningsvirus att trigga något hos de som redan haft c19 där det gamla c19 då ligger kvar i saliven...
Senast redigerad av vinland 2020-07-24 kl. 22:13.
Citera
2020-07-24, 22:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Vi kanske ska räkna som i hockey, 3 perioder, vi är då inne nu i pausen efter 1:a halvlek. 2:a inträder i August runt 1 vecka efter skolstart. Sen har vi då något som kallas för mutationer, där t.ex Värmland visat sig ha en helt egen mutation i hela världen, så vi leker med tanken att någon Värmlänning tar tåget till stan och släpar med sig denna mutation (de fick ju grönt ljus till Norge bara för ett par dagar sen)
Anta att Värmlands-mutationen sen sprider sig i stan, hur går det då för alla de som haft C19 under våren och frisknat till, får dom då smaka storsläggan eller bara uppleva ännu en c19 "förkylning"

De flesta virus muterar sig svagare och vissa muterar bort sig fullständigt som exempelvis A-H2N2 (Asiaten). Det kom aldrig någon andra våg.
Citera
2020-07-24, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Västra Götaland rapporterar Onsdagar och Fredagar. Men det är inte hugget i sten och vid helgdagar kan de komma lite ur balans osv. Detta är lätt att se om man kollar på c-19 på Västra Götalands kurva för inrapporterade döda idag.

De senaste två veckorna verkar FoHM ha velat komma lite ikapp. Men de vill inte lägga dödsfall på Tisdagar och Torsdagar. En vild gissning, jag tror att de slänger in 10 extra dödsfall (av dessa som de valt att inte rapportera tidigare) nu på måndag. Det är den säkraste dagen för dem att använda om de inte väljer att sega att de kör mot dödsregistret för då kan de ju välja vilken dag som helst.

Jag kan tänka mig att det blir som denna vecka. Måndag högt pga gamla dödsfall. Tisdag lågt för då är det ju presskonferans. Onsdag högt p.g.a. Västra Götaland. Torsdag lågt p.g.a. presskonferans. Fredag Högt p.g.a. västra Götaland.

Jag tror att det var just p.g.a. Västra Götaland som man valde att lägga presskonferenserna på Tisdag och Torsdag.

Tack för informationen. Det är nog som du säger. Men jag tror inte man startar högt på måndag. Onsdag är den dag då man lägger ut lite extra. Men jag skall studera detta mer. Eftersläpningen är nog fortfarande stor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in