2020-07-24, 17:38
Medlem
Beaver14s avatar
Har ni 45 minuter över så är en bra diskussion på Lockdown TV med två brittiska epidemiologer. De diskuterar flera olika aspekter av viruset, tidsstämplar finns i beskrivningen.
https://youtu.be/Z3plSbCbkSA

För att sammanfatta deras diskussion.

• Beslut att bära mask eller inte har ingen evidensbaserad grund.
• Viruset beter sig säsongsbetonat, försvinner inte men blir mindre viralt med hög luftfuktighet. (T.ex syns lägre dödlighet i Florida jmf New York)
•Pga ovan lär det inte försvinna och lockdown/supression är inte långsiktigt hållbar strategi.
• Att UK drabbades så hårt beror bl.a på tidpunkten då viruset introducerades och att många då nyligen haft förkylningar vilket på kort sikt påverkar immunsystemet negativt. Dessutom var 2019 ett år då väldigt få äldre dog och UK hade alltså ett "överskott" av mottagliga äldre. (Rätt likt Sverige)
• Lockdowns, så som de genomförts, har inte skyddat de mest sårbara. Ska de göras så måste de göras ordentligt och organisera (och betala) människor som bor på det äldreboende de jobbar på under lockdownperioden (6-8 veckor)
• Sensationsjournalism försvårar riktiga lösningar.
• Inga tecken på att policymakers lär sig av misstag som görs.
Citera
2020-07-24, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Om alla som kräver obligatoriskt munskydd skulle använda munskydd skulle halva Sverige ha det nu. Ändå är det sällsynt att man ser mer än 2-3 procent som konsekvent använder munskydd. Ni får ha munskydd om ni vill, det är inte förbjudet (men ni ser fåniga ut).
Jag tror många resonerar som jag: Varför ska jag bära munskydd för din skull, när du inte gör detsamma för mig?
Citera
2020-07-24, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja men då förstår jag... Du är en siffertrixare...

Vill bara påminna om att jag har kämpat hela våren här på FB mot folk som hävdar att IFR är minst 1% eller (helst) mer, och även tidigare än så mot folk som hävdat en CFR på 20%...

Att det finns många som inte borde dött av COVID-19 kan jag hålla med om. Men de de borde väl snarare ha diagnosen "morfin-överdos/syrgasbrist"?. Likväl hade de aldrig dött om COVID inte funnits. Så vad är då dödsorsaken? Men den typen av vård-etiska frågor är kanske klokast att exkludera i det här fallet.

MEN man kan nog med "säkerhet" anta att det finns ett antal personer som dött av COVID utan att få diagnosen, så det lär jämna ut sig. Just den frågan utreds förresten av IVO så vi kanske får svar.

Jag har räknat på IFR sedan vecka 18 utifrån de publicerade antikroppsstudierna. Och IFR har inte förändrats speciellt mycket i Sthlm och har legat på mellan 0.6 och 0.8% hela tiden.

Antalet döda minskar förvisso nu men det gör även antalet nya smittade. Så det vill till att det smittas minst 200 på varje nytt dödsfall för att vi skall komma ner i IFR. Med 10 döda om dagen i snitt gör det minst 2000 nya smittade om dagen. Det blir knappt även om man räknar med att vi fångar 10% av fallen.

Alltså nu vet jag inte var du bor men det finns rätt många överviktiga etniska svenskar om röker och har allmänt dålig hälsa utanför Stockholms förorter också. Skillnaden är väl snarare att de haft turen att inte smittas ännu. Blodgrupper, genetiska faktorer och D-vitamin nivåer blir nog överkurs i den här kontexten. Jag misstänker att det behövs mer forskning.

Ska kolla lite på mobilteten, verkar användbart.
Vet du varför de boende inte får syrgas på sina äldreboenden?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag tror att vi haft en minskad virusspridning i Sverige redan före semestrarna.

Finns dessutom inget bättre sätt att sprida klustersmitta, från ett socialt kluster till ett annat socialt kluster, än att kraftigt öka resandet inom landet. Där får FHM högt betyg.

Annars har du nog rätt, på något sätt.
Vad är ett socialt kluster?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att ha underliggande sjukdomar som exempelvis diabetes eller vara överviktig, eller vara 72 år gammal innebär inte att man bara har några månader kvar att leva. Vill minnas att bland annat Socialstyrelsen skattat att de som dött i snitt förlorat över 10 levnadsår. Dvs, det finns en varians mellan några månader och 50 år.
Du svarar ju inte ens på min fråga? Vet du vilka som enligt statistiken riskerar svårast infektion vid covid-19?
Citera
2020-07-24, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Förresten, är det inte semester i Sverige nu?
Citera
2020-07-24, 17:43
Medlem
Citat:
Förresten, är det inte semester i Sverige nu?
Sorry, läsfel av mig...
Citera
2020-07-24, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Har ni 45 minuter över så är en bra diskussion på Lockdown TV med två brittiska epidemiologer. De diskuterar flera olika aspekter av viruset, tidsstämplar finns i beskrivningen.
https://youtu.be/Z3plSbCbkSA

För att sammanfatta deras diskussion.

• Beslut att bära mask eller inte har ingen evidensbaserad grund.
• Viruset beter sig säsongsbetonat, försvinner inte men blir mindre viralt med hög luftfuktighet. (T.ex syns lägre dödlighet i Florida jmf New York)
•Pga ovan lär det inte försvinna och lockdown/supression är inte långsiktigt hållbar strategi.
• Att UK drabbades så hårt beror bl.a på tidpunkten då viruset introducerades och att många då nyligen haft förkylningar vilket på kort sikt påverkar immunsystemet negativt. Dessutom var 2019 ett år då väldigt få äldre dog och UK hade alltså ett "överskott" av mottagliga äldre. (Rätt likt Sverige)
• Lockdowns, så som de genomförts, har inte skyddat de mest sårbara. Ska de göras så måste de göras ordentligt och organisera (och betala) människor som bor på det äldreboende de jobbar på under lockdownperioden (6-8 veckor)
• Sensationsjournalism försvårar riktiga lösningar.
• Inga tecken på att policymakers lär sig av misstag som görs.

Vem är du och hur vågar du komma här och påstå att världen är mer komplex än att allt hade vart frid och fröjd nu bara vi kört en lockdown.

Hade vi låst alla inne och svetsat igen dörrarna, samt via militären och SWAT påtvingat alla ett munskydd 24/7, så hade vi vunnit!

TENGELE! HALMDOCKA! MUNSKYDD! #BYTSTRATEGINU
Citera
2020-07-24, 17:49
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

Umgängeskrets.
Citera
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Har bara kollat per dag... inte totalen..

Lite korkat va?
Citera
Avslutad
Spanien har ju haft en ökad smittspridning i runt två veckor nu men det är fortfarande bara enstaka dödsfall dagligen. Hur är det möjligt?
Citera
2020-07-24, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Ja, din gissning

Självmål!
Nej jag hade ju rätt i dubbel bemärkelse. .en det förstår inte du trots att det är enkelt att förstå för normalbegåvade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in